Dovednosti jsou sbírkou perel, vyberu ty nejlepší.
Pro začátek platí, že jakoukoliv dovednost se může postava naučit sama, bez učitele – ten je třeba až na vyšší levely (naštěstí jsou jen dva). Každopádně ono „základy se naučí sám“ mějte na paměti při dalším čtení.
Stopování – pokročilý stupeň dokáže odhalit zranění stopovaného tvora, ale i to, zda byl unavený (či jiný fyzický stav živočicha). Chudáci začínající lovci, prostřelí laň naskrz, až z ní bude cákat krev, ale při pokusu ji vystopovat ani nepoznají, že je zraněná. Stáří stop dokážou odhadnout až mistři. Počet tvorů, náklad, rychlost … kdo ví, zda to někdo dokáže ze stop zjistit.
Létání – to se týká jen víl, pokročilé víly jsou unavovány tak, jako by chodily. Nevím jak vy, ale když mám vyjít deset nebo dvacet metrů kolmé stěny, pokud to tedy není po žebříku, mám docela problém jak to brát. Mistři létání dokážou za letu i spát. S těmi motýlími křídly to musí být vtipné.
Pán zvířat – nebojte, je to jen pro elfy. A umí tím zvíře uklidnit, pokročilý i ochočit. Býložravce. Na šelmu by musel být mistr. Takže sbohem lidští kynologové.
Otvírání zámků – lze použít i sílu, jen si toho každý všimne. Ale s použitím obratnosti dokáže i pokročilý zamknout tak, že má problémy odemknout i člověk se správným klíčem. Leda by to byl kentaur, postih dostávají jen humanoidi.
Tvorba léčivých přípravků – začátečník vyrobí čpavek (víte, sám jsem se to naučil), který dokáže probudit i Umírajícího. Na dvě kola.
Alchymista dokáže vyrobit lektvar na vidění skrz zdi. Bez dalších podrobností, prostě supermanův pohled (asi) na 10 minut. Na dalším levelu neviditelnost, i při útoku. Hustý. Chci vidět, co to udělá s hrou proti nájemným zabijákům.
Oslavný zpěv – „postava dokáže motivovat pouze jednou denně zahrát pro jednoho humanoida Oslavnou píseň …“ – rozumíte tomu, předpokládám. Já ne. Jen vím, že kentauři zase utřou.
Nesmrtelná píseň – probere všechny umírající na pět metrů okolo na dvě kola. V boji nanosit zraněné okolo maníka s loutnou. Jen bacha, zahraje „srdceryvnou píseň“, takže vás pak možná čekají dvě kola brekotu.
Záhrobní píseň – týpek hraje a nepřátelé mají postih (až -3) k obraně. Si tak matně vzpomínám, že střelci obranu nepotřebují. A před očima mám barda z Gamers 2 prošpikovaného šípy.
Hrdinská legenda - prozměnu posiluje spojence až o +2, jen musí hrát. Mimochodem, všechny písně se počítají zvlášť. To je cool, ne? Ve srovnání s takovou výrobou lektvarů …
Koželužnictví – začátečník pozná(!) správně staženou kůži, když ji vidí. Ne že by to sám zvládl, ale pozná dobrou práci. Stahovat může až na druhém levelu, ale přichází to spolu s vyděláváním kůže.
Hornictví – tady začíná sranda – začátečník pozná kov, když ho vidí. A když si dobře hodí. Takže vy všichni, kteří poznáte nerez od mědi, vítejte mezi námi horníky. Ale bacha, jen pokročilý pozná zlato, stříbro a jiné „známější nerosty“, ale i drahé kamení. No a mistr, ten pozná i síru. Víte, tu síru, která se čím dál častěji používá i jako platidlo, které začíná i vytlačovat zlato a stříbro. Tu prostě poznáte jen když projdete dvěma výcviky u mistra. Má to výhodu – jako horník nemusíte nic vědět o těžbě nerostů, nemusíte poznat krumpáč od kropáče a sekáč od sekačky. O dolech taky ani slovo.
Dřevorubec – další sranda. Začátečník pozná použitelné dřevo, když ho vidí. Třeba na trhu. Nebo u kováře. No vážně. Jako pokročilý pozná méně známé dřeviny, třeba … cedr. Víc příkladů nechtějte, ale třeba poznáte i javor od smrku. Mistr dokáže najít a rozeznat i něco exotického, tipuju třeba bambus. No a pak vezme sekeru … aha, tak ne. O kácení stromů ani čárka. Natož o tom, jaký stupeň je potřeba na to, abych shodil strom na cestu a ne na sebe.
Výrobce střelných zbraní – tak bacha, tady jde do tuhého. Musíte být pokročilý horník a pokročilý dřevorubec, abyste mohli … začít vyrábět šípy. obyč nebo stříbrné, k tom musíte mít dřevo a železo … a nějak si poradíte. Sice neumíte vzít do ruky kladivo nebo sekeru, ale poznáte železo a akát a to asi stačí. Jako pokročilý si zvládnete vyrobit luk. A mistr vyrobí i dlouhý luk nebo kuši, za nějakých 60 – 85 energie (měl bych se podívat, kolik jí běžný člověk má.
Mimochodem na výrobu se používají i šlachy (na tětivu), ale na to už nějakou primární dovednost mít nemusíte, šlachy pozná každý.
A taky můžete vyrobit „upozorňovací šípy“ – při výstřelu vydávají vysoký zvuk a spolehlivě upozorní všechny 10 metrů okolo místa dopadu … jak ještě jednou, hvízdají při výstřelu a upozorňují v místě dopadu … a hrot má zpětné háčky … takže CO že to je a JAK to má fungovat?
Kovář – je doufám jasné, že kovář musí být pokročilý horník. Aby mohl vyrobit pokovenou hůl a sekeru. Pokročilý i kladivo a dýku. A mistr zvládá meče. Jiné zbraně nejsou … ale ne, jsou. Odlehčený meč. Na kopí, řemdihy, nože, podkovy, hřeby, spony, kování a tak si najděte někoho jiného.
Zbrojíř – doufám že vás nepřekvapí, že opět pokročilý horník a k tomu koželuh jsou základem, pokovaná (jo, fakt Pokovaná) kožená zbroj je výstup pokročilého zbrojíře. Na kroužkovou zbroj potřebujete to samé jako na šupinovou – kůži na podklad a destičky navenek. A lepší práci s CTRL+C, CTRL+V.
Identifikace předmětu – když si dobře hodíte, víte, co do dělá, i když jste to nikdy neviděli. když si hodíte špatně, tak to víte taky, ale špatně. Tak doufám, že nebudete muset používat krabičku na banány jako antikoncepční prostředek.
Obchodník – začátečník dokáže uslmouvat cenu z ceníku, tu základní. Něco mi říká, že všichni ostatní budou bráni na hůl. Pokročilý usmlouvá slevu dle úvahy Strůjce. Zato mistr může prodávat i věci, které žádnou hodnotu nemají, a tedy dělat podomního obchodníka. To je totiž v Končině práce pro mistry, a ne pro náhodně sebrané lidi z ulice po jednom školení.
Tichý pohyb – i začátečník se dokáže pohybovat poloviční rychlostí. Tady musím říct, že jsem lama, když se snažím chodit potichu, jde mi to mnohem pomaleji.
Schování se – postava dokáže využít sebemenší prostředí a zmizet z pohledu, aby na něj ze zálohy zaútočila. Takže třeba takové prostředí jako malé pístoviště může být využito, následně napadeno ze zálohy, jeho písek rozházen a bábovičky rozšlapány. Btw. počítá se nahnilé jablko jako „sebemenší prostředí“? Víte, znám hráče, kteří by si ho nejspíše schovali do kapsy a použili ke schování při vhodné příležitosti. Pokročilý se dokáže pohybovat, jen to chce stín nebo dav. Mistr se schová, i když na něj koukáte.
Zneškodnění a líčení pastí – na položení oka nebo rozhození hrachu po podlaze musíte být pokročilý. Mistr dokáže kuličky sebrat a použít jinde. Tedy on to dokáže i s jinou pastí. Ty desetitunové kvádry a valící koule se ještě používají?
Posunková řeč – začátečník pochopí, když mu někdo signalizuje. Ale jen mistr dokáže někoho naučit posunky (za den) tak, aby se s ním mohl domlouvat v boji. Ale jen jednoho jiného tvora.
Dál už to není tak zajímavé, snad jen pár věcí:
Tlumení kritického neúspěchu se zbraní nablízko – vítěz o nejhorší pojmenování dovednosti
Identifikace kouzla – poznáte druh kouzla, pokud vidíte čaroděje. Takže u fireballu víte, že jde o ohnivé kouzlo. U meteoru víte, že jde o zemní kouzlo. To se hodí.
Neviditelnost – celkem klasika, ale abyste se jí mohli naučit, musíte umět Klikatý blesk.
Ha, další zajímavé věci:
Hledání šrotu – poznáte použitelný šrot
Ničitel – když se vyznáte v technice, můžete jí ničit. Začátečníkovi to trvá hodinu a nikdo ho nesmí rušit. To víte, ničení je jemná a soustředěná práce, a jak na vás někdo promluví, je konec a abyste začali znovu. Mistr to zvládne za minutu, když ho nikdo neruší. Když dokážete upustit mobil na beton a ještě na něj šlápnout ve chvíli, kdy něco vykládáte kamarádovi, nejsou pro vás ani tabulky.
Pozor – opravář žádné nerušení nepotřebuje a taky není časově omezeno.
Pyrotechnik začátečník dokáže zneškodňovat miny. Za pět minut. Nejste James Bond ani Agnus MacGyver, ale co byste nechtěli – to jste se naučili sami. Jiní jsou rádi, že na téhle úrovni poznají dřevo na trhu. Jen musíte být mistr v používání techniky.
Technik může vyrobit kapesní hodinky. Potřebuje k tomu jen 35 kg šrotu. A dost velké kapsy.