Produkty

Shako
2.6.2014 17:02
Končina
Končina je další české rpg. Na oficiální webu jsou ke stažení všechny tři základní knihy (Svět, Pravidla, Dovednosti). Základní přiručky by měli být zdarma, včetně aktualizací. Za další materiály ke hře by se měli platit drobné částky.
15.9.2014 17:22 - York
Colombo: Nicméně výsledkem je, že Končinu si lidi prokazatelně choděj zahrát minimálně na opengamingy. Takže cílené vyhledávání kritiky asi nebude ta úplně nejpodstatnější věc.
15.9.2014 17:40 - Wild West
Sirien:

Jo, máš samozřejmě pravdu; dopustil jsem se smělé zkratky a přehlédl celé vesmíry různých "mezi" možností, jedna z nich je třeba to, co odkázal York.

Chci jen říct, že vynechat povolání a levely úplně je docela hardcore změna, po které z "dračáku" fakt moc nezbude. Bráno počtem stran, můžete zahodit tak 80% textu, protože jsou hlavně o povoláních a tom, co umí na tom kterém levelu.

Z DrD zbudou po vynechání C/L asi hlavně task resolution mechaniky, jak známo, tři, z nichž jedna se tiše moc nepoužívá (ty procenta, kterými se Končina kdovíproč nadchla, v praxi DrD to zdegenerovalo všeobecně v d10), past (d10 jiná varianta, dost složitá a my se jí spíš vyhýbáme) a "soubojový" d6, naprosto nejužívanější, na kterém ale jako fakt asi není nic moc originálníhoa netuším, jestli v Končině je taky.

Zbytek DrD takový obecný fantasy fluff, a ani ten v Končině není, neb ho, jak známo, nahrazuje settingem a fluffem steampunk, postapo, mixnuté s nějakou divnou gore porno

S příbuzenstvím Končiny by se tedy spíš nabízelo CPH, ale z dovedností přechází Jersonovi zrak. No, mně trochu taky, popravdě řečeno. Vidím na tom už mezi dveřmi hardcore nerovnováhy; jsou dovednosti totálně k ničemu a dovednosti, které ovládnou svět (neviditelnost; laciná neviditelnost je chyba, které se dopustili i autoři DrD a my dračíkisti to důvěrně známe a umíme sto a jeden způsob, jak to krotit houserules).

K Edwardsovi a dalším chybí Končině zřejmě jen "konstruktivní neúspěch", "adresování premisy" nebo další vylomeniny, aby to jako bylo originální, cool, narativistické a tak podobně.
15.9.2014 18:09 - ShadoWWW
Vliv DrD 1.6 mezi novými hráči RPG upadá a bude upadat, kvůli tomu, že není dostupné.

Já jsem zvědavý, co ho nahradí. Rozcestí má slušně nakročeno. Jsem zvědavý, jestli si Končina také něco ukrojí, případně kolik a na jak dlouho. Také jsem zvědavý, jak si dál povede DrD2, zvláště s příchodem DrD 2.1.

Také tipuju, že všechna RPGčka, co jsou dostupná jen v PDF, budou mít minimální vliv na scénu.
15.9.2014 18:15 - sirien
Aby ses neseknul - svého času mnoho RPGček dostupných jen v PDF (nebo dokonce docx)scénu ovlivnilo docela citelně; například takové GURPSy kdysi pradávno, nebo i ten Fate 2e (+PI před vydáním)...

Pak taky zrovna u Rozcestí může dojít ke značné synergii mezi tištěnou knihou a dalšími PDF zdroji...
15.9.2014 18:28 - PetrH
Dost bude zalezet na aktivite autoru a komunity, zda to nevysumi v podobe nekolika malo "doplnku ci postav, rozsireni ci jak tomu rikat" a taky samozrejme na kompatibilite doplnku s tim co je k mani v en ze sveta
15.9.2014 18:46 - chrochta
Mohlo by se chytit (adaptované) SRD nebo něco podobného, ale někdo by k tomu musel udělat propagaci (aby se o tom vědělo)a nejlépe setting (tištěná věc je holt tištěná věc).
15.9.2014 19:00 - Jerson
York píše:
Nicméně výsledkem je, že Končinu si lidi prokazatelně choděj zahrát minimálně na opengamingy. Takže cílené vyhledávání kritiky asi nebude ta úplně nejpodstatnější věc.


Podle účasti na OG nemůžeš hru hodnotit. Když jsem před lety udělal přednášku o Druhé válce o svět a pravidlech CPH, přišlo mi na ní padesát lidí, a dvanáct z nich se mě ptalo, zda si můžou zahrát. A to hlavně (kromě Alnagovo skvělého plakátu) proto, že nic takového jako RPG s náckama a okultismem lidé nikdy neviděli.

Stejně tak se vsadím, že kdyby tým Končiny vyvěsil plakát s vílou v bikinách na vodítku, budou mít na opengamingu narváno. Ale to o kvalitách nebo oblíbenosti neřekne vůbec nic.

Jiná věc je, že Dakara nebo její DrD klon jsou prostě jedny z tisíce fantasy RPGček, takže doopravdy budou zajímat málokoho. A asi by to nespravily ani chainmail bikiny.

Na druhou stranu opravdu nevím, proč se v Končině nevykašlou na vlastní nová pravidla, která nejsou ani realistická, ani survival, a neudělají klon Apocalypse Wordu, který by se ani tak moc klonovat nemusel (rozuměj vezmou pravidla a přejmenují schopnosti). I s tím, že pravidla AW specificky zmiňují sex a jeho efekty ve hře.

Nicméně pokud si myslí, že dokážou odladit pravidla RPG během několika měsíců, aby byla zajímavá, zábavná a přitom survival, je to jejich boj.
15.9.2014 19:33 - Wild West
Píše:
Drakkara

To je zřejmě manželka toho časopisu.
O té lze tvrdit leccos, třeba i to, že je naklonovaná z dračáku, když už ten sex.
Yorkův systém se jmenuje jinak.
A odkazoval tu ještě na něco třetího, aby byl zmatek dokonalý.

Píše:
jedny z tisíce fantasy RPGček, takže budou zajímat málokoho

I tohle je hodně diskutabilní.
Podezírám lidi, že chtějí v mnoha případech naopak to samé, jen nově zabalené, a originalita je vždycky neuchvátí.
To by totiž stopro vyhrál Void, FATAL, případně Astrální doupě a jiné úžasnosti, které skutečně jsou originální.

Vůbec by mne nepřekvaůilo, kdyby měl nejlepší úspěch na scéně někdo, kdo spáchá další zjednodušený klon DnD, kde bude na obálce ta víla na vodítku.
15.9.2014 19:35 - skew
sirien píše:
kidding, right?
Z patra Ti ukáže zásadní chyby designu typu...
Ani ne. Tohle bych osobně naopak označil za obecné, nehmatatelné.

WW píše:
Z DrD zbudou po vynechání C/L
Právěže (jak se IMO snažil poukázat York) toho zbyde docela dost. Kdybych byl smělý, řekl bych, že na C&L jsou v Dračáku opravdu hodně závislé asi tak tabulky vlastností a zkušeností, možná životy. Obecně.

Konkrétněji:
Zbytek jsou plus minus soběstačné schopnosti, které kdybys vystřihl z příručky a vložil je do nějaké krabičky globálních skillů, zas tak moc by se toho nestalo.
Větší problém je asi alchymista, kterej kdyby měl být řešen podobnou metodou, měl by několik krátkých (a ne nutně zajímavých) věcí, a pak jednu megadlouhou lučbu. Nebo by člověk oželel nepřesnost a vyřešil by to tak, že i alchymistické předměty by se případný alchymista musel učit jako samostatné schopnosti (závislé na nějaké obecné lučbě, vidění magenergie a tak).
A druid, protože druid je vždycky problém. Kolik potřebuješ skillů abys mohl mít velká lesní kouzla? Jak moc druidovitej musíš být, aby tě hvozd považoval za druida a platili u tebe schopnosti XYZ, a tak dál.

Pointa Yorkova sdělení (pokud opět mohu být smělý) je IMO právě v tom, že se najde spousta hráčů, kterým pro potěšení ze hry ani moc nesejde na tom, jestli budou mít naškatulkované classy dopředu, nebo jsi je namíchají z obecného poolu schopností.
15.9.2014 19:57 - Colombo
Druid jak druid, ale všechny ty schopnosti hraničáře. Navíc, dračák byl i takový dračákový nejen pravidly... Příklady i popisy.
15.9.2014 19:58 - Colombo
Je hezké, jak se komunita D20 vždycky semkne kolem nějakého příšerného produktu:)

Proč si nemůžeme povídat i bez nich?:)
15.9.2014 20:23 - Wild West
Skew:
Píše:
Kdybych byl smělý, řekl bych, že na C&L jsou v Dračáku opravdu hodně závislé asi tak tabulky vlastností a zkušeností, možná životy. Obecně.


Jsi příliš smělý.
Zkušenosti asi jo; ale ty zkušenosti jedině, když jsou přeměněny v levely. Ty jsme úvahou vyřadili.
Vlastnosti v DrD mne právě velmi překvapily už zpočátku tím, jak strašně malý vliv vlastně mají, a na dalších levelech skoro zaniká. Přihodí nějaký ten plus nebo dva, a povolání to potom časem rovnou zdvojnásobí a ztrojnásobí, např. lektvarem Rychlosti, nebo po dosažení příslušného levelu.
Hobit může být překvapivě slušným válečníkem, když vydrží dost dlouho hrát. I když má sílu jak kolibřík.

Zásada "něco za něco", potažmo "z vidláka polobůh", aneb "klepejte, a bude vám otevřeno", jak říkal zakladatel jednoho staršího class level systému, je možná úplně ústřední podstata C/L RPG her, a proto můj úžas nad tím, že DrD2 to nahradilo zcela opačnou zásadou "čím větší mantáci, tím víc je Průvodce hrou zachraňuje". Nějaké expy, levely a studium so můžete nacpat někam; nezáleží na tom.

Píše:
Větší problém je asi alchymista, kterej kdyby měl být řešen podobnou metodou, měl by několik krátkých (a ne nutně zajímavých) věcí, a pak jednu megadlouhou lučbu.


Věř mi, většina specializovaných schopností povolání je drtivě důležitější, než nějaké obecné dovednosti. Alchymista má veledlouhou lučbu, kouzelník má veledlouhé kouzlení, zloděj má všechno možné i nemožné, bojovník je jednoduchý, ale jeho schopnosti stejně nikdo nemá a nemůže je napodobit.

Píše:
vyřešil by to tak, že i alchymistické předměty by se případný alchymista musel učit jako samostatné schopnosti

Čímž by ovšem přestal být alchymistou. Alchymista je ex defitione výlučný. DrD je jedna velká chvála výlučnosti.

Píše:
Pointa Yorkova sdělení (pokud opět mohu být smělý) je IMO právě v tom, že se najde spousta hráčů, kterým pro potěšení ze hry ani moc nesejde na tom, jestli budou mít naškatulkované classy dopředu, nebo jsi je namíchají z obecného poolu schopností.


Ano. Je to možné. Taky ne každý hraje C/L systémy, třeba Jerson.
A pointou mého tvrzení je, že se Končina a DrD (a s ním celá hromada podobných C/L systémů, v čele s původním DnD) drasticky liší.
15.9.2014 21:08 - Jerson
Wild West píše:
Podezírám lidi, že chtějí v mnoha případech naopak to samé, jen nově zabalené, a originalita je vždycky neuchvátí.
To by totiž stopro vyhrál Void, FATAL, případně Astrální doupě a jiné úžasnosti, které skutečně jsou originální.

Ano, lidé chtějí to co znají. Ale nechtějí nová pravidla. Dračákisté prakticky vůbec - ti co je chtěli už dávno nehrají, nebo si je našli.

Ale osobně bych to tu nerad plevelil DrD a podobnými věcmi.
15.9.2014 21:10 - skew
Wild West píše:
Věř mi, většina specializovaných schopností povolání je drtivě důležitější, než nějaké obecné dovednosti.
Specializované schopnosti povolání nemohou být důležitější než obecné dovednosti ve chvíli, kdy ze specializovaných schopností uděláš obecné dovednosti :P

Moje pointa byla, že skoro všechny všechny schopnosti a kouzla jsou v pohodě samostatná. Abych uměl modré blesky, nepotřebuju ohnivou kouli, mentální souboj, čarodějovu kůl hůl ani umět zahánět nemrtvé. Nesouvisí to spolu nijak moc logicky ani z hlediska pravidel (potřebuju akorát magy na seslání jak blesků, tak ohnivé koule).
Čili bez větší bolesti je od sebe mohu odstřihnout a udělat z nich švédský stůl, ať se každá postava naučí co chce. Jedinej obecnější problém je škálovat to tak, aby síla postav rostla rozumně, podobnou rychlostí jako dosud.

Postavy nebudou stejně archetypální jako dosud, konverze do point-buy systému určitě nebude dokonalá a mnoho nuancí bude ztraceno, ale neřekl bych, že to pro dračákovský feeling bude smrtící úder. Nebude to 100% dračák, ale tak 85%.

Wild West píše:
A pointou mého tvrzení je, že se Končina a DrD (a s ním celá hromada podobných C/L systémů, v čele s původním DnD) drasticky liší.
To beze sporu. Jenom bych jako podstatně důležitější rozdíl považoval setting.
Nějaké hráčské pravomoce mimo svou postavu, tebou zmíněná teorie konstruktivního neúspěchu, nebo věci typu "neříkej hráčům cílové číslo" mají DrD i Končina společné; a tyhle věci imo ovlivní hru víc než jestli je to C&L nebo nějaký point-buy system.

I když bych s tebou souhlasil, že i rozdíl C&L nebo point-buy skill mohou kdekomu zabít kočku a samo o sobě může rozhodnout, jestli člověk považuje hru za přijatelnou nebo ne.
15.9.2014 21:28 - Sadako
Jerson píše:
Máš ten dojem? Přečti si komentáře ke Končině na FB a řekni mi, co si o nich myslíš.

Které komentáře? Předesílám, že nemám FB, takže coby nepřihlášený možná něco nevidím.

Jinak zběsilé tabulky sice Končina asi nemá, ale pravidlově mi přijde zběsilá dost...
15.9.2014 23:44 - York
Pointa mého sdělení byla, že mezi C&L a dovednostním systémem může být nesrovnatelně menší rozdíl, než jaký je třeba mezi dračákem a dvojkou. Takže tvrzení, že "je to dovednostní místo C&L, takže je to od dračáku na míle vzdálené", není pravdivé. Může to stále být od dračáku na míle vzdálené, ale důvody budou jinde, než že to je dovednostní systém.

A jak přesně jsem to navrhnul já se můžete sami podívat, když rozkliknete ten link, nemusíte hádat ;-)
16.9.2014 08:24 - Wild West
Skew
Píše:
Moje pointa byla, že skoro všechny všechny schopnosti a kouzla jsou v pohodě samostatná.

To je zajímavá pointa a vysvětluje mi, proč je neprovázaný systém někdy výhoda. Umožnuje tu úžasnou vlnu lidské tvořivosti MS DOS like. Kdyby bylo DrD matematicky sevřenější, dožilo by asi menšího věku.


York
Je pravda, že DrD2 je nesmírně vzdáleno verzím 1.0, až je skoro neuvěřitelné. Je asi taky poměrně rarita, že skupina autorů, které verze 1.0 sežrala kočku udělá verzi 2.0 téhož produktu.
A mám dojem, že nejen já při debatě o "dračáku" či "dračákismu" od verze 2.0 tak nějak abstrahuje, protože tam je skoro všechno obráceně.

Zpět ke Končině, k settingu.
Nápad dvou nepřátelských světů v zásadě není vůbec špatný.
Nápad na postapo steampunk Poldi Kladno taky není špatný. Mohlo by to být takové Vetřelcoidní.

Potíž je, že jiné nápady jsou strašně vycoolené, ba až přecoolené; ty sexuální otrokyně na provázku jsou 12+, ale také 15- a to dává potenciálnímu zákazníkovi dost úzký prostor.
16.9.2014 20:42 - Gurney
Trocha moudrosti od autorů Končiny aneb neznalost a zoufalý nedostatek rozhledu ani peníze nezáchrání. Těším se na pokračování, i když mám takový dojem že už budou za paywallem, aby je nezkritizovalo příliš mnoho lidí :)

Jerson píše:
...zapírat jak Göring v Norimberku.

Tohle je tak dobrá hláška, že ti ji budu nucen ukrást :)
16.9.2014 21:01 - Alnag
Gurney: Mně fascinuje taková kombinace rádoby akademického (nebo přemoudřelého) styly psaní kombinovaného s klackovitostí post-pubertálního jedince. Působí to jako pěst na oko. Zároveň si nelze nepovšimnout, že autoři by chtěli být "drsní", neboť to slovo (zřejmě pro nedostatek synonym) se opakuje ve dvou navazujících odstavcích třikrát. A moje osobní perla je nenápadné doznání, že člověku, které vede hru říkají v duchu vypravěč, a "Strůjce" (mimochodem, taky se vám zdá, že to má trochu negativní konotace... nebo je to mnou?) je jen další ukázka toho přemoudřelého stylu. Od absolventa Literární akademie (psal-li to tedy on) bych čekal, vzhledem k profilaci, trochu víc. Ale na druhou stranu... soukromé vysoké školství v ČR (kapitola sama pro sebe).
16.9.2014 21:04 - noir
Popravdě musím říct, že jsem Končinou hrozně příjemně překvapený. Ne pravidly, ne světem, ale tím, že má zřejmě (na české poměry) úspěch jako kráva. 1500 fandů na Facebooku? Docela dobrý. 2000 stažení? Skvělý!To je něco jako prodej DrD2, ne? Minimálně prodat to své dílo ti kluci umí - jako první v Česku v tomhle oboru.
Jestli je to blbé, nevyvážené, absurdní, sexistické, na to v podstatě vyměšuje pes - zjevně dokázali někoho oslovit, pořádají OG, i ten support po vydání je větší než u DrD2. Srovnávám s jedinou českou konkurencí a ve všem mi Končina vychází jako výrazně lepší.
Jako sorry, můžete bejt vůči samotné hře ironický, ale ti kluci jsou úspěšní.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092751979827881 secREMOTE_IP: 3.91.43.22