Produkty

Shako
2.6.2014 17:02
Končina
Končina je další české rpg. Na oficiální webu jsou ke stažení všechny tři základní knihy (Svět, Pravidla, Dovednosti). Základní přiručky by měli být zdarma, včetně aktualizací. Za další materiály ke hře by se měli platit drobné částky.
26.6.2015 23:28 - ShadoWWW
Mimochodem onehdá jsem četl zajímavou úvahu, proč se v USA tolik rozšířily fantasy hry na hrdiny a Sci-Fi spíš nic moc.

1) Představivost. Ač je fantasy svět plný vysněných věcí a magie, tak základní prvky vychází z historie a relativně jednoduše představitelných věcí. Každý ví, jak vypadá hrad, kůň nebo seknutí mečem či sekerou, šupinová zbroj nebo jak zhruba funguje feudalismus. Dokonce i draka a jiné základní fantasy nestvůry si lidé umí snadno představit. Stačí popsat magii, ale i na té většinou existuje shoda. Oproti tomu Sci-Fi. v něm musíte představit mnohem víc věcí. Jak funguje civilizace? Jak fungují mimozemšťané? Jak fungují zbraně? Je toho mnohem víc, co musíte představit, aby existovala společná shoda. Navíc když vezmete plazmovou pušku, tak lidé si i docela snadno představí, jak to funguje, ale už hůř, jak ty zbraně třeba vypadají apod. (Zvlášť v roce 1974.) s tím souvisí i 3. bod.

2) Málo rozvinutý žánr. Fantasy v té době byl hlavně JRRT, Howard a Vance. Ta stránka "literárních zdrojů" na konci prvního DMG v podstatě zahrnovala veškerou fantasy. Zatímco scifi knih bylo hafo, fantasy moc ne. D&D se díky tomu stalo průkopníkem žánru tak, jak ho dnes známe. Mohlo se rozvíjet do mnoha směrů téměř bez omezení. (viz další bod)

3) Licence. Pokud chtěla Sci-Fi hra navodit podobné obecné porozumění jako fantasy, musela vzít nějakou známou Sci-Fi. Problém je, že neexistovalo nic jako generické Sci-Fi. Dejte tam rytíře Jedi nebo Romulany a máte na krku právníky. Popište kyborgy a nazvěte je třeba half-borgy, a máte na krku ty samé právníky za porušení autorských práv. D&D si sice takz užilo s hobity, ale elfové, draci a jeskyně jsou generické pojmy ze ság a pověstí s obecným významem. Dlouhodobě se ale ukázalo, že právě licencované Sci-Fi hry (hlavně z prostředí Star Wars) jsou i přes vysoké náklady na licenci relativně úspěšné. Právě díky tomu, že jeho hráči (i noví) mají hned jasnou a stejnou představu o reáliích hry.
26.6.2015 23:45 - sirien
Tak o té "představivosti" to je známé dlouho. Obecně platí že hraná SF jsou obvykle různé odvozeniny známých seriálů právě protože seriály poskytují výchozí bod představy (tj. setting popíšeš stylem "seriál+rozdíl" namísto komplet popisem)


Ten bod 2 už moc smysl nedává, protože je fakticky v kontradikci k bodu 1.

Bod 3 se mi už nezdá vůbec. Mrkni se na Ashen Stars a na to, jak tam RDL velmi kreativnim způsobem vykrádá úplně všechno úplně zjevnym způsobem, aniž by porušil jedinou licenci. Dokonce se jim tam za to směje do xichtu v jednom rámečku ("kdybyste, třeba, chtěli hrát něco, co tu nemůžeme uvést, protože bysme tím porušili něčí autorská práva, ehm ehm ehm...")
26.6.2015 23:57 - Aegnor
Bod 2 není v kontradikci k bodu 1. Věci z bodu 1 člověk zná ze školy ("feudální systém"), z přírody ("mávnout sekerou"), představení ("mávnout mečem", "plátová zbroj"), pohádek ("Drak", "Elf", "Rytíř") atd. Ale žádnou z těchto věcí bych neoznačil za fantasy.
27.6.2015 11:04 - OnGe
Tony: aha, já myslel, že se každému rozbily 3 zbraně a 2 zbroje. Takhle už to dává smysl. Dík.
28.6.2015 17:06 - Gurney
tony píše:
Na konci boje neměl Satyr rohy,skupinka si zničila jednu zbroj a dva meče,Vše se nahradilo lootem.

:)

Na téma jak hustí jsou autoři, že dokázali přilákat ke své hře takovou pozornost doporučuju zjistit si kdo je to John Romero a něco o fiasku jménem Daikatana, včetně toho jak k němu přispěla megalomanská reklamní kampaň. Aspoň, že nějakou variaci na údernou "John Romero is about to make you his bitch" hlášku nedošlo, originál byl jenom stupidní, ale ve spojení s Končinou by to bylo fakt creepy.

editováno
29.6.2015 10:54 - tony
Tak já nic nemám proti špatným nápadům v končině ani nikde jinde.NÁM to pomáhá nedělat stejné chyby v našich hrách.Budeme si dělat svoje a končinu používat jako strašidlo a vzor.Dokonce nás to přinutilo k účasti na kurzu "jak vytvořit reálný svět a hrdiny".Docela zábava.
29.6.2015 13:55 - Tadeas
Gurney píše:
Tadeas píše:
Na konci boje neměl...

kde presne jsem to napsal?
29.6.2015 14:32 - tony
Ehm sem si myslel že sem to tu psal já ale jsem ochotnej uznat že se mýlím.
1.7.2015 14:38 - Gurney
Tadeas: sry, přehlídl jsem se. Psal to samozřejmě tony, opraveno
17.5.2016 18:59 - Sroty
Malé preview o chystaných změnách v nové verzi knihy o světě - podle autorů doznal jistých změn, zejména co se hratelných ras týče.
A také chystají vydat betaverzi nových pravidel.
17.5.2016 21:42 - sirien
YES!
Končina ostraní 1/5 svých nejkřiklavějších, i když ne nutně největších, problémů a konečně tak bude moci prorazit skrze českou RPG scénu a zachránit ji před naprostým úpadkem!

HALELUJA, bratři a sestry, HALELUJA! Konečně budeme spaseni!

Nemůžu se dočkat té chvíle, kdy budeme se ShadoWWWem konečně moci obřadně smazat naše překlady Fate a DnD a vzít obsah v RPG soumraku žijící Kostky a uložit jej navěky do archivu abysme se mohli všichni přesunout na zelené louky Araborského webu, kde se konečně opět sjednotíme s našimi bratranci a sestřenicemi z RPG Fóra, kteří jistě také neodmítnou naslouchat těmto vpravdě Božím zprávám!
17.5.2016 21:52 - PetrH
ale notak (krocuceni hlavou) nech brouka zit... i kdyz je to shit, nebo tak nejak to zpiva ta pisnicka ne? ber to tak, ze uz jsi dinosaur ci jina hanliva slova. doba je povrchní, lidi jsou povrchní, některé hry jsou takové... na fb to frčí a to je důležité. mimichodem, nebyl onge členem týmu? nebo už vyšuměl? třeba nám řekne výhody nového service packu...
17.5.2016 22:05 - sirien
Na FB to frčí a to je důležité? To mi připadá důležité asi jako blížící se hurikán pátého stupně co dál sílí - ano, je to důležité, ale rozhodně to netěší.
17.5.2016 22:32 - Vojtěch
To myslíš, že to bude až takový průvan v pravidlech a světě končiny?
18.5.2016 07:20 - PetrH
Sirien: to mel byt pokus o sarkazmus a ironii. Kazdemu se libi neco a mlade generaci, ktera na fakbuku sedi online je toto blizke a prijde jim to cool, srejne jako serial comeback od Ladi;) tak proste to ber tak, ze to je. Tady se hodne ukazuje to, ze v "oficalnejsich organizovanych skupinach" toro nebezi, ale "bezny rpg plebs" to rad... Ja osobne to beru jako nudne a slozite, libi se mi rozceati, kam, dnd start co do formatu a toto ta hra zatim neumi. Podle meho bohate by to stacilo, treba autpri za rok, dva tri neco jako start set vydaji...
18.5.2016 08:05 - Sroty
Podle mých zákulisních informací (pokud jsou stále aktuální) jdou po vydání nezbytných oprav autoři od válu. Nehledě na to, že to je žrout času a totálně rozbitý systém, je to také absolutní žrout peněz. Ale třeba se toho chytí někdo jiný a bude se snažit spravit nespravitelné.
18.5.2016 08:50 - Jerson
Co znamená, že to na FB frčí? Počty lidí v kolonce "to se mi líbí"?
18.5.2016 14:45 - ShadoWWW
Už je to trochu obehraná písnička, ale Česko prostě nemá kapacity na to udělat hru kvalitativně srovnatelnou se světovou top produkcí. Nic ve zlém, ale kdo má čas a energii dělat RPG 40 hodin týdně v kolektivu aspoň (!) 5 lidí (ale spíš víc, tak 10 je ideál) po dobu alespoň dvou let (ale lépe aspoň tří)? K tomu samozřejmě minimálně desítky playtesterů (ale lépe stovky), otevřená hraní na conech a v hernách velkých měst...? A k tomu mít samozřejmě patřičný rozhled a zkušenosti s vývojem/výrobou RPG?

IMHO takovou skupinu v ČR nelze nalézt. Takže zbývají překlady, které jsou ale také poměrně zdlouhavé a od profi úrovně přece jen ještě kus vzdálené (hlavně co se týče gramatických a slohových korektur) nebo překladové variace na zahraniční hry (Příběhy iméria, JaD).

No a pak jsou tu ty hry, u kterých můžeme zatleskat, že je autor/autoři dokončili a nadšeně prohlásit: jsou v češtině. No... a to je asi tak vše.

Ale na druhou stranu, RPGčka nikdy nebyla v ČR nějak obecně známá, tak jako je D&D v USA, takže pořád je možné hledat nové neznalé nadšence a Končině se to evidentně daří.
18.5.2016 15:32 - sirien
sroty: a když říkáš "autorský tým", myslíš tím "onge&spol odhalili že bojují s větrnými mlýny, dokončí závazek a jebou na to" nebo tím myslíš "Končinoví spasitelé RPG scény zavřou krám a zhasnou"?
18.5.2016 15:59 - York
ShadoWWW píše:
Už je to trochu obehraná písnička, ale Česko prostě nemá kapacity na to udělat hru kvalitativně srovnatelnou se světovou top produkcí.


Máš smůlu, že na té ohrané desce stále ještě jsem, takže tomu opět budu oponovat ;-)

Není to pravda a je to právě tenhle přístup, kterej vede k tomu, že na poli stolních RPG asi ještě dlouho nikdo neprokáže opak. Nijak zvlášť to přitom nesouvisí s patriotismem ani s geografií - ostatně jsme členy Evropské unie, což rozhodně není nějaká zapadlá malá zemička, která nikoho nezjímá. Můžeme cestovat (skoro) po celé Zemi, máme necenzurovaný přístup k internetu a můžeme oslovit úplně stejné investory jako někdo z USA, když na to přijde, takže fakt nevím, co by nám jako mělo bránit, abychom udělali cokoliv, do čeho se fakt opřeme.

Nevidím důvod, proč by to zrovna u RPGček nemělo jít, zvlášť když se lze snadno přesvědčit, že s počítačovými hrami to jde. A dneska už i s deskovkami.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094230890274048 secREMOTE_IP: 3.134.81.206