Produkty

Shako
2.6.2014 17:02
Končina
Končina je další české rpg. Na oficiální webu jsou ke stažení všechny tři základní knihy (Svět, Pravidla, Dovednosti). Základní přiručky by měli být zdarma, včetně aktualizací. Za další materiály ke hře by se měli platit drobné částky.
17.9.2014 14:31 - Sos
Hlavni trabl s koncinou skvele popsal WW na rpgf, kdyz jeste fungovalo - ten setting ma zajimave napady, ale nektera temata ho delaji 12+, a pritom to zpracovani ho dela 15-, a to je dost mala cilova skupina.
17.9.2014 14:54 - Gurney
Mě přijde relativně nepodstatné jakým stylem je ten článek napsaný. Co mi přijde fakt špatné je jak moc z toho teče, že autoři si kdysi přečetli příšerné PPJ, ale neznají žádný jiný způsob jak hrát rpg. Pokud svým hráčům řeknete jaké mají šance na úspěch, děláte to špatně. Nevedete dlouhou a náročnou přípravu před každou hrou? Chyba. Nejste "drsní" na svoje kamarády? Netrestáte jejich "chyby"? Zase špatně! Nehrajete dvakrát týdně? Změnili jste GMa, ale stále hrajete za stejné postavy? Rozhodli jste se, že vaše D&D kampaň bude méně heroická a hrajete do 10. levlu? Hrozné, jste ztraceni a jen borci od Končiny vás můžou zachránit. Kdyby aspoň opisovali z AD&D tak bych jim aspoň ten oldschol a survival věřil...

Asi bych měl obdivovat jejich závratný úspěch (noir říkal, tak to musí být pravda...), ale nějak mi celá Končina připomíná spíš vesničku někde za Uralem, kde se za hodně peněz udělaly krásné fasády domů, ale za nimi se živoří pořád v těch samých zemljankách. A přestože cíleného efektu (a spokojenosti autorů) je nejspíš dosaženo, přijde mi to spíš smutné než obdivuhodné.

Píše:
Není proto od věci se před začátkem jednorázové hry (takzvaného oneshotu) nebo i delšího tažení sejít s hráči a vyslechnout si, co od hry očekávají, jaké by chtěli hrát postavy a v jakém stylu by se měl ubírat samotný děj.

Zrovna tohle je jedna z mála věcí v tom článku, proti které nemám co namítnout.
17.9.2014 15:37 - Shako
Gurney píše:
Zrovna tohle je jedna z mála věcí v tom článku, proti které nemám co namítnout.


Nic proti tomu nenamítám u delší kampaně... ale u oneshotu mi to příjde spíš usměvná rada. Zvlášť ve spojení s dalšími návody jako dělejte přípravu a tak...
17.9.2014 16:49 - Wild West
Sos:
To bylo tady #480
17.9.2014 17:29 - skew
Shako píše:
ale u oneshotu mi to příjde spíš usměvná rada
Myslím že se to dá interpretovat velkoryseji.
Minimálně se dá sejít o půl hoďky dřív a dohodnout se před hrou (a více improvizovat). Nebo se dohodnete na netu co budete chtít zahrát na conu nebo tak něco.

Ještě ta rada o tom, že se hráči nemají o hře bát mluvit je dobrá. Nevím jestli to bylo už v DrD (pokud ne, tak to je krok vpřed... nikterak převratný, ale důležitý).
17.9.2014 17:33 - Shako
skew píše:
(a více improvizovat)


To právě zase tak nemůžeš, když máš dělat velkou přípravu jako GM. Připravíš pulpový akční příběh a pak ti hráči půlhodin před hrou řeknou, že by hráli nějaký detektivně-hororový seriozní přiběh... a udělaš co? Zvlášť na oneshotu... no, prostě řekneš, že to nejde.
17.9.2014 17:34 - Sparkle
Tak ono psát obecný článek o tom, jak PJovat, je imho docela problém. K jakýkoliv radě najdeš někoho, kdo bude řvát, že takhle by to v životě nehrál (i v Play Unsafe jsem našla věci, se kterýma nemůžu souhlasit). Jedině že by to mělo podobu dlouhatánskýho obecnýho grcu o tom, jakýma 100000 způsobama se dá hrát RPG.
17.9.2014 17:38 - sirien
Hlavní problém není v tom co ten článek říká, ale v tom že je totálně o ničem a neobsahuje nic zajímavýho (kromě toho že explicitně neobsahuje radu pro to co dělat s opilým hráčem když mu ještě nebylo osmnáct). V play unsafe můžeš polemizovat s kdečím, ale nepopřeš, že ten článek má nějakou myšlenku která je relevantní ke hraní, stojí za přečtení, zvážení, zamyšlení a prodiskutování a tak nebo tak si z toho něco odneseš. Tenhle text na mě naopak působí jako "musíme něco vyplodit i když netušíme co". Když to porovnám třeba s Alnagovou sérií Dějmistrova notýsku...

Pokud mě tohle má nalákat abych něco zaplatil, tak jako not a fuckin' chance
17.9.2014 17:41 - York
Wild West píše:
York: Cože to vlastně hledáš?


Obšírně:
Ke vzniku rozumného tiskem vydaného rpgčka je potřeba několik věcí: Vymyslet ho a sepsat to, získat zpětnou vzabu, upravovat, ladit a přepisovat. Dát tomu všemu profesionální formu (jazykové korektury, sazbu, grafiku, vytvořit průvodní webové stránky, atd.). Zajistit fyzický tisk a následnou distribuci. Dát o tom celém vědět a zaujmout potenciální hráče. Následně poskytovat support, tvořit doplňky, propagovat na conech a akcích, pořádat opengamingy, nabízet spolupráci a výhody členům komunity, kteří tyhle věci udělají dobrovolně.

Tyhle věci nejsou nezávislé. Není možné udělat kvalitní testování produktu, o který nikdo nemá zájem. A zájem o produkt nelze dost dobře vzbudit nehotovými pravidly, takže na to musí fungovat všechno ostatní, protože na rozdíl od vlastních pravidel se všechny ty ostatní vyjmenované věci dají hned na první pokus vyrobit v plně prezentovatelné kvalitě.

Tohle všechno je poměrně hodně práce na to, aby to dělal jeden člověk (natož aby u toho ještě pracoval někde, kde mu za to i zaplatí), a co víc, vyžaduje to děsivě velký záběr znalostí, dovedností a obecně know-how. V zásadě se to všechno dá naučit (až na grafiku a korektury, ale to se dá outsourcovat), ale to se zas negativně projeví na kvalitě, a tudíž utrpí všechno včetně vlastního vývoje produktu.

V ČSRs se momentálně vyskytují tři lidé, kteří se vážně zabývají tou stránkou mimo vlastní tvorbu pravidel, plus tým Končiny. Tým Končiny pracuje na Končině a Bouchi na produktech Altaru, takže zbývá Skaven a teď nově Sparkle :-). Sparkle má ovšem spoustu práce s Rozcestím a dle jejích vlastních slov se hned tak do ničeho dalšího pouštět nebude. Skaven se sice vyjádřil, že ho nadšení ještě neopustilo, a že je připraven se o něčem alespoň začít bavit, ale současně je viditelně fakt pekelně přetížený, takže ho má smysl otravovat až s dotaženým produktem ve stavu těsně před vydáním - a mezi tím a textem, který mám a jsem případně schopen vytvořit, je pořád velká propast.

Takže koho hledám? Někoho, koho aspoň trochu zajímá to, o co se snažím, má pocit, že v zásadě má smysl zkusit na tom stavět, má nakladatelské know-how a schopnosti, nebojí se je použít a chtěl by se bavit o tom, co by na tomhle základě mohlo vzniknout a v jaké podobě.


Shrnuto a podtrženo by to to asi nestačil ani Ring of Three Wishes ;-)
17.9.2014 17:45 - sirien
York píše:
Shrnuto a podtrženo by to to asi nestačil ani Ring of Three Wishes ;-)


please...

17.9.2014 20:33 - Jerson
York píše:
Ke vzniku rozumného tiskem vydaného rpgčka je potřeba několik věcí: Vymyslet ho a sepsat to, získat zpětnou vzabu, upravovat, ladit a přepisovat.

Vidím v tom špatné pořadí. Pravidla je třeba napřed vymyslet a opakovaně vyzkoušet, předělat, opět vyzkoušet, vyhodit, udělat znovu, vyzkoušet, a teprve až pak sepsat. Představa, že je možné pravidla RPG vymyslet, sepsat a pak už stačí jen vyladit mi přijde jako zásadní kámen úrazu většiny současných homeverzí pravidel (a nejen jich).

York píše:
A zájem o produkt nelze dost dobře vzbudit nehotovými pravidly

CPH budilo značný zájem lidí po dva roky, kdy "pravidla" nebyly víc než jedna strana sepsaných dovedností a jedna straka kouzel. O patnáct let později se mi to samé daří s Omegou.
17.9.2014 20:40 - Gurney
Píše:
Nic proti tomu nenamítám u delší kampaně... ale u oneshotu mi to příjde spíš usměvná rada. Zvlášť ve spojení s dalšími návody jako dělejte přípravu a tak...

Nechceš se zdržovat s děláním postav před samotným začátkem hry (ozvlášť v systémech, kde tvroba postavy trvá dlší dobu), chceš se domluvit co vlastně hrát (což nemusí být vůbec jasný když jdete hrát například "nějaký ten Fate"), chcete si zahrát hru, kde bude hrát velkou roli background hráčských postav... přijde mi že existuje hodně důvodů proč to vůbec nemusí být špatný nápad.

Jak si končináři představují přípravu (což by mě btw docela zajímalo) je zas jiná věc.
17.9.2014 23:05 - York
Jerson píše:
O patnáct let později se mi to samé daří s Omegou.


Myslíš, že by tomu něko věnoval nezanedbatelnou pozornost, kdybys pod tím nebyl podepsaný zrovna ty?
17.9.2014 23:17 - Argonantus
Bývaly doby, kdy Jerson neznamenal prakticky nic, byl to takový šílenec, co všechny prudil se svým systémem. Zmagořil pár kamarádů, aby si to s ním zahráli. Pár dalších to hrálo, aby od něj měli pokoj. No, a pak z nich zase někteří zjistili, že je to vlastně baví a že to má docela promakané. A on to taky furt vylepšoval.
Blbne už s tím přes deset let. A díky tomu se stal pojmem.

Známe jednoho - já a Jarson - který takto vybudoval středověké hradiště, s hodnotou prací v řádu milionů. jen tím, že prudil dost dlouho a zblbnul na to partu kamarádů. A je to taky pojem.
18.9.2014 06:51 - Jerson
York - myslím, že kdyby s tím přišel někdo, kdo zvládá PR lépe než já, už dávno by našel člověka, který by řekl "řekni, co potřebuješ k vydání, a dostaneš to."

Chtěl jsem tím říct hlavně to, že RPG systém není Bible. CPH se mezi lidmi značně rozšířilo o dva roky dříve, než jsem vůbec sepsal první verzi pravidel.
18.9.2014 07:25 - Argonantus
Jiná věc je, že když s tím prudil Jerson, konkurence jiných možností RPG, totiž hrát něco jiného, než Dračák, tu bývala daleko menší, zejména s možnost hrát bez C/L, tedy jako úplně jinak.

Dnes by to měl o dost těžší. Ti, kterým dračák sežral kočku, už si dávno našli něco jiného, ti, kterým nesežral, nic jiného taky nepotřebují.
Nad možností zrušit C/L asi už dnes málokdo spadne ze židle.
Takže se to zkouší rvát těmi sexuálními vílami.

Což je vlastně v principu podobný problém; 12+ takové věci publikum velmi zajímají, ale někde 18+ si buď seženou sexuální otrokyni a ztratí o podobné simulace zájem, nebo se jejich zájem obrátí jiným směrem. V každém případě je méně důvodů hrát Končinu.
18.9.2014 08:02 - Vojtěch
Tak u zahraničních RPG mi přijde, že ty úspěšné buď se snaží být nějak mechanicky zajímavé a inovativní (13th, Fate, Savage Worlds, ...), nebo alespoň nabízet líbivý setting a promakaný vizuální zážitek podpořený solidním systémem (Pathfinder, Shadows of Esteren, 5E, Warhammer, ...). U nás se alespoň začínají šířit ty první, protože to není taková rána finančně, ale není toho moc, i když pořád je to něco. Kéž by se uchytily.
18.9.2014 09:08 - Jerson
Dneska bych použil systém Fate pro univerzální systém a kdybych chtěl udělat "něco vlastního" , vytvořím klon Apocalypse World. Rozhodně bych se už netrápil s laděním vlastního systému úplně od začátku, když je takový výběr.

Omegu dělám jen proto, že jsem chtěl system, kde vyšší hodnoty schopností nebudou automaticky a vždy výhodné, a k tomu systém, který by umožnil opravdu poctivě porovnat výkon dvou či více nezávislých skupin stojících proti sobě. Paradoxem je, že jsem to potřeboval v minulé kampani, kde jsem na to pravidla neměl, a teď když je mám to zase (alespoň zatím) tak moc nepotřebuju.

Celkem chápu i lidi, kteří si udělají pravidla o složitosti Astrálního doupěte, ale už vůbec netuším, proč mají potřebu svá pravidla inzerovat pro veřejnost nebo je dokonce vydávat ve větším nákladu.

Jinak si myslím, že lidé slyší hlavně na zajímavé světy, což teď a tady znamená hlavně nikoliv_generická_fantasy, protože učení nových pravidel baví málokoho.
18.9.2014 09:17 - Argonantus
Píše:
Celkem chápu i lidi, kteří si udělají pravidla o složitosti Astrálního doupěte, ale už vůbec netuším, proč mají potřebu svá pravidla inzerovat pro veřejnost nebo je dokonce vydávat ve větším nákladu.


To vypadá jak opsané ode mne před strašlivě moc příspěvky. Tehdy jsem hlásal, že settingy jsou zajímavé, systémy nikoli.

Od té doby jsem pochopil, že na mém názoru nebo nějaké racionalitě vůbec nezáleží. Určující je kreativní duše autorova; pokud je to maniakální systémožrout, ten systém udělá a bude inzerovat, i kdyby měl spadnout vesmír.
18.9.2014 09:35 - ShadoWWW
Když to srovnám s programováním, dnes už nikdo nevyvíjí od píky. Staví se na již vytvořených knihovnách a enginech, protože jsou prověřené a funkční.

A teď tu borci z Končiny přichází s programováním v Assembleru a chtějí od píky naprogramovat konkurenci Windows 8. Good luck. Za mě je to hrozně moc zbytečné práce s nejistým výsledek daleko v budoucnu.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.092513084411621 secREMOTE_IP: 44.220.41.148