Produkty

Shako
2.6.2014 17:02
Končina
Končina je další české rpg. Na oficiální webu jsou ke stažení všechny tři základní knihy (Svět, Pravidla, Dovednosti). Základní přiručky by měli být zdarma, včetně aktualizací. Za další materiály ke hře by se měli platit drobné částky.
25.6.2014 17:12 - sirien
Silvarius: tak to je právě základní problém. Končina je typický house-made systém - věc, kterou si autor tvoří sám pro sebe a pro svojí herní skupinu, ne pro ostatní hráče. Nese to absolutně všechny rysy:
- pravidla podle domácího herního stylu s problematickou generalizací pro skupinu, která nesdílí společný nevyslovený manuál ohledně jejich užívání
- úzká stylizace s hromadou velmi omezených, ale výrazných prvků (autoři to milují, vůbec je nenapadne že to ostatní nezajímá)
- soft záležitosti herního stylu natvrdo vepsané do pravidel a které mnoha herním skupinám nesedí - a popradvě mnohé jsou dneska přehlížené jako v obecné rovině chybný přístup (GM nesděluje hráči obtížnost, proti které hráč hází)
- očividná návaznost na dříve hraný systém (DrD) s plnou kanonádou jeho "dědictví"
- autoři kteří se nevyznají v základní paletě RPG a v základní designové teorii (takže je systém prošpikovaný dírami a nesmysly na úrovni mechanického řešení od něj požadovaných vlastností)
- atd. atd.


A jako u většiny house-made systémů, autory názor jiný než pochvalný názor někoho jiného vůbec nezajímá. Což je naprosto vpohodě, dokud k tomu přistupuješ jako ke svému systému který pro dobro světa sdílíš na netu - ale je to dost zásadní problém v okamžiku, kdy k tomu chceš přistupovat jako k produktu.
Je to nicméně poměrně typické - autoři nestáli o skutečný produkt. Ani na to nemají nárok, jak jsem několikrát uvedl, naprosto jim chybí vědomostní základ k tomu aby si mohli nárokovat cokoliv designovat. Bohužel nemá smysl čekat, že by se přes to dokázali přenést.


(ad GameCon: pokud Dukolm neudělal letos nějakou zásadní změnu v koncepci OG RPG linie, která by mě totálně minula, což pochybuju, tak přesně tohle se Ti na GC nestane, protože u hraní RPG nám jde o zážitek hráčů a nikoliv o promo té hry, takže se všechna RPG hrají bokem v nerušeném soukromí samotné herní skupiny - OG počínaje přes LKD až po mDrD. Dokonce i jako vedoucí linie si obvykle netroufáme přijít přihlížet, abychom nerušili, pokud Vypravěče dané hry neznáme dobře osobně i herně abysme si byli jistí že mu tam nebudeme vadit)
25.6.2014 17:16 - sirien
Blaine píše:
ktere si CHCI zahrat (techno-magii

jů, a to už pár týdnů uvažuju o napsání pár článků o WoD Technokracii :D

pipux píše:
Pokud můžu, tak toto dílo se nazývá Dakara - ne Drakara, či snad Drakkara.

já vim a dodneska sem neměl to srdce Yorkovi zkritizovat, že tomu dal FAKT DEBILNÍ název - POKAŽDÉ mám tendenci to psát jako "Drakkara", pak si vzpomenu, často až zpětně, že tam je jen jedno "k" a že tam nemá být "r" mi vypadne snad pokaždé.
Popravdě jsem na to už skoro rezignoval :D
25.6.2014 17:25 - Silveralius
to sirien: proto jsem měl slovo veřejně v uvozovkách. Bylo myšleno na přihlašování, ač trošku jsem si taky myslel, že bude nějaký otevřený hraní u naprosto nových her, aby měli nějakou propagaci. Ovšem já vůbec nic nevím o tom jaké hry se na letošním GameConu budou hrát takže v podstatě tlachám do vzduchu. Časově se my GameCon nevejde do plánů, takže jsem se ani nepřihlašoval.
25.6.2014 17:25 - Jerson
Ještě pár věcí dodám

Silveralius píše:
Tvorba léčivých přípravků - jelikož musí postava jíž znát předchozí bylinky (dovednost bylinkářství na Pokročilé úrovni) nevidím problém v tom, že by se nemohl naučit vyrábět čpavek.

Nerozumm sice výrobě čpavku tak dobře, jak bych mohl, ale jsem si jist, že do ní v žádné fázi bylinky nevstupují. Ba mám dojem, že z žádných bylin bys čpavek vyrobit nedokázal.

Píše:
armády se běžně posilovali písní a nepřátelé na ně řvali urážky a působilo na ně oboje.)

Armády ano - napadají mě hustitské chorály nebo německé pochodové písně. Jen si nemůžu vybavit ani jeden příklad, kdy by byli vojáci posíleni přímo v boji, jedním člověkem, cíleně po jednotlivcích a během prvních pár tónů. Máš nějaký v záloze?

Píše:
Koželužnictví - nevidím v tom chybu. Kůži jsem nikdy nestahoval a poznám špatnou práci, nic divného.


Píše:
Výrobce střelných zbraní - jelikož předchozí vlastnosti již vyžadují kladivo a jiné nástroje na úpravu kovů a dřeva, myslím, že je bezpředmětné je uvádět u dovednosti z ní vycházející.

Právě že výchozí dovednsoti žádnou práci s kladivem nebo pilou nevyžadují. Když u dovednosti Koželuh nezačíná nováček stahováním kůže (i když ne třeba vyděláváním), ale jejím rozpoznáváním, nějak mi z popsaných dovedností Horník a Dřevorubec neplyne, že by vyžadovaly nějakou fyzickou práci.

Píše:
Kovář - myslím, že většina povolání dává jen běžné příklady a na další věci jsou rozšíření jak bylo psáno i na začátku. A myslím, že zmiňovat výrobu podkov, hřebíků a jiného je naprosto zbytečné a jen by to zabíralo místo. A nejsem si jist na jak technické úrovni jaké národy jsou aby dokázali vyrobit odlehčený meč a jiné věci...

Odlehčený meč je popsán přímo v pravidlech, mě by to nikdy nenapadlo.

Píše:
Identifikace předmětu - no vzhledem k tomu, že 99% Arbořanů nemá o technice ani šajna je to nadmíru potřebná vlastnost. A vzpomeňte si na dětská léta. Taky jste věděl jak používat třeba nůžky hned od narození? Nebo vám to někdo vysvětlil. Toto funguje naprosto stejně a je jen na strůjci jak vysokou past si zvolí.

Tohle je přímo nahrávka na smeč. Moje mamka často vykládá historku, jak mi byli dva roky a byl jsem v obýváku. Ona se přišla zeptat, co dělám ,a já řekl "číhám, číhám," na což mi řekla "Tak číhej" - a o půl hodiny později zjistila, že jsem rozstříhal záclony. Její překvapení neplynulo z toho, že umím používat nůžky, ale kde jsem je vůbec vzal, když je předemnou schovávali.
Nicméně by mě zajímalo, jak Arbořané melou obilí - zda mají mlýny. Protože takový mlýn a obzvlášť větrný mlýn je hodně složité zařízení. Jestli ho nemají, jak že se v takových počtech uživili?

Píše:
Obchodník - tak jasně, že tě obchodník vezme na hůl. Kolikrát hráči ani neví cenu v ceníku a tak může strůjce stanovit vyšší cenu, jelikož obchodník je nenasytný a až s získáním obchodníka získáte všeobecný přehled o cenách a dokážete poté si smlouvat.

Super přístup - když všichni obchodníci berou všechny na hůl, jak vůbec funguje normální obchod. To že si Strůjce může vymyslet co chce mě už nijak nepřekvapuje.

Píše:
Posunková řeč - No kdyby se jednalo o jednoduché posunky kdy je zapojena JEN tvář je jasné, že se je lze naučit i bez mistrovksé, ale zde je pravděpodobně myšlen rozsáhlejší repertoár. Tedy mluvení posunky, kdy dokážete "říct" celou větu jen svou tváří a to již vyžaduje jisté umění ovládat své svaly na tváři (a že jich tam máme).

Napřed otázka - proč bych měl používat JEN tvář? Posunky se dělají rukama. My je používáme zhruba v této podobě a během dne bych v nich dokázal skupinu lidí naučit odvyprávět i červenou Karkulku.

Píše:
Tlumení kritického neúspěchu se zbraní nablízko - zajímá mě co je na tom tak nejhorší? To, že je to dlouhé? Jinak mě nic nenapadá.

Povídají si děti v Končině:
"Čím je tvůj táta?"
"Můj táta umí Dřevorubectví, poznává dřevo a stromy, tak bude dřevorubec. A čím je tvůj?"
"Můj táta umí Tlumit kritický neúspěch zbraní nablízko, takže bude asi Tlumič_kritického_neúspěchu_se_zbraní_nablízko."


Pořád ti na této dovednosti nepřijde nic divného? Třeba to, že je to dovednost zaměřená na řešení jedené z herních mechanik, o kterých by postavy neměly nic tušit.

Píše:
Ničitel - jestli jsem to dobře pochopil. Ničení je tak destruktivní, že se daný technický předmět poté nedá opravit. Takže, když nadanější koblod půjde zničit třeba železný hodiny chvíli mu to zabere. Ale dal by jsem tam podmínku vynaložení čtvrtiny energie, která byla potřebná na výrobu daného předmětu místo časového omezení. Cože je ovšem diskutabilní jelikož některé předměty snáz zničíte, nežli vyrobíte a jiné naopak. To, že nesmí být rušen celkem chápu. Musí nejdříve rozpoznat o jakou techniku se jedná a taky jak jí poškodit. Jak na něj někdo promluví zapomene co vlastně dělá :D.

Mám problém s chápáním ironie a sarkasmu o osobně, natož po netu - tohle je myšleno vážně? Protože jedině jaderný reaktor je těžší rozebrat než postavit. Všechno ostatní se ničí mnohem snáz, a lidé to často dokážou bez jakékoliv průpravy a soustředění.


Píše:
Systém je velice jednoduchý což je myslím dobře dokáže to nalákat mladé lidi k hraní stolních her.
A ještě víc jich dokáže odradit. To nalákání chci vidět.

Píše:
Většina dnešní populace tíhne spíše k hraní her na PC kde je též jednoduchý systém.

Které hry to jsou? Counterstrike? WoW? Deus Ex? Já měl dojem, že moderní hry mají naopak dost složitá a komplexní pravidla, ale to nevadí, protože ty nudné a nezajímavé výpočty dělá počítač.
25.6.2014 17:28 - crowen
York - vidim, ze si zase ziskal dalsi kus uzitocneho feedbacku - musis Dakaru premenovat :-)
25.6.2014 17:45 - Silveralius
Jerson jak jsem již psal nechávám to plavat. Uvidím zda složím skupinu lidí a skusíme to nějak zahrát. Potom se dál uvidí co a jak.
Pc hry ano tam jsou mechaniky vykonávány počítačem, ale nejsou zas tolik složité jak by se mohlo zdát. Obvyklá technika je přes procenta. Jeden bod tohohle ti přidá tolik procent tohohle a to je vše (příklad WoW). Nejobsáhlejší na celém systému jsou souboje a to ani né mezi hráči ty jsou poměrně jednoduché. Dáte ránu ta má pravděpodobnost na kritický zásah a poté se procentuálně sníží o to kolik máte armoru a resilience jak oni to nazývají.
Ale dál bych to nepitval. Počkám si jak bude vypadat revize Končiny a jak budou autoři ochotní se zapojit do diskuzí i jinde nežli na ofiko foru.
25.6.2014 17:51 - sirien
Silveralius hm. To je ve skutečnosti zajímavý námět na nový typ aktivity, očividný, ale doteď přehlížený, díky za něj, na podzim ho na srazu nadnesu jako nápad na příští ročník.

crowen: na Tvém místě bych jména rozhodně nepodceňoval

Jerson píše:
Odlehčený meč je popsán přímo v pravidlech, mě by to nikdy nenapadlo.

Odlehčený meč je hlavně nehorázná kravina - zejména v té REALISTICKÉ Končině, protože podstata zbraně jako je meč je v tom, že má hmotnost a tudíž i pádnost, setrvačnost atp. Odlehči ho a bude totálně na dvě věci. (odlehčené meče ve fantasy jsou zásadně magické a u souvisejících kouzel bývá zdůrazněno, že bez ohledu na redukci váhy, hmotnost zbraně zůstává zachována)

(ano, slovo "REALISTICKÉ" je pro mě v končině stejnej rudej hadr jak pro Tebe "200 LET" - realističnost bývala Tvá doména, ale když ses jí v tomhle případě vzdal, rád štafetu převezmu)
25.6.2014 17:59 - York
Silveralius píše:
Jeden bod tohohle ti přidá tolik procent tohohle a to je vše (příklad WoW).


Nemohl bys být dál od pravdy. Jsou pod tím docela složité výpočty, z hlavy bys to rozhodně nespočítal. Základní vzorec je variace na téma: 1/X = 1/Y + 1/Z a to se fakt bez počítače nebo kalkulačky počítá zatracěně blbě. Vstupují do toho diminishing returns, závislosti na levlu, složité vzorce na výpočet šancí na proc (ppm, real ppm a s tím spojené problémy se zohledněním vlivu haste), atd.
25.6.2014 18:13 - Silveralius
http://www.wowwiki.com/User:Stoky/Protakczforme
Je to starý článek , ale první česky co jsem našel. Žádné složité výpočty tam nevidím. A co se týče přepočtů, pravda Blizzard je stále více zesložiťuje. Ovšem jedny z prvních WoW neměli zas tak složité mechanizmy. A bez kalkulačky na starším patchy dokážete spočítat svoje staty.
25.6.2014 18:21 - Vojtěch
Mohl bys tu prosím uvést vzorec podle oné stránky pro útok a damage pro lvl 3 human paladina s obouručním kladivem? Já jen aby to bylo hezky pohromadě a viděli jsme, jak by to vypadalo u stolu...
25.6.2014 18:22 - York
Silveralius píše:
Žádné složité výpočty tam nevidím.


Možná by o složitosti vnitřních výpočtů mohlo něco napovědět právě to, že potřebuješ tuhle stranu vzorců čistě na přepočet z jedné formy statů do druhé. To, co je na pravých stranách, totiž pak právě vstupuje do těch lineárních lomených funkcí (a zásahových tabulek a podobných věcí)...

Vojtěch píše:
Mohl bys tu prosím uvést vzorec..


Tady je pár vzorců čistě pro výpočet mitigace damage armorem. Před tím je ještě výpočet šance na zásah, šance na critical damage, šance na glancing hit a crushing blow, každý hit může spouštět procy z equipu (šance na proc každého takového itemu se počítá při každé ráně), atd.
25.6.2014 18:23 - Silveralius
Ovšem toto je diskuze o Končině. Takže dále bych přepočty WoWka neprobíral.
Jinak zkoušeli jste už to někdo aspoň se pokusit zahrát? Jen tak ze srandy, kdyby jste měli čas? Je mi jasné, že spousta z vás čas nemá, ale i tak se ptám.
Nebo plánujete se to aspoň pokusit zahrát?
25.6.2014 18:25 - Vojtěch
Testovací verze mi stačila...
25.6.2014 18:26 - skew
sirien píše:
A jako u většiny house-made systémů, autory názor jiný než pochvalný názor někoho jiného vůbec nezajímá.
V rámci překonávání jazykových bariér a objasňování nevyslovených předpokladů:
Ne úplně. Problém není nikdy v tom, zda autor je ochoten dbát na konstruktivní kritiku a opravit chyby, problém je vždy o tom, že jeho názor na to, co je a není konstruktivní kritika se liší od těch, co dílo čtou. Skoro každý autor je ochoten uznat totální boty, které přehlédl (v diskusích Končiny je takových případů několik; Gediman u Voidu uznal, že pravidla pro zranění pádem byla totálně nefunkční; aj.).

Jerson píše:

Armády ano - napadají mě hustitské chorály nebo německé pochodové písně. Jen si nemůžu vybavit ani jeden příklad, kdy by byli vojáci posíleni přímo v boji, jedním člověkem, cíleně po jednotlivcích a během prvních pár tónů. Máš nějaký v záloze?
Nejspíše davová psychologie, akorát bez davu :)
Jinak mi ale bojové písně posloužily jako hezký bitchslap. U D&D už jsem na ně tak zvyklej, že ani nevnímám, jak ujetě to působí. I ve chvíli, kdy to člověk obhajuje magií.
Magický zpěv, kterým člověk uspí bájného tvora nebo nadpřirozená píseň, po které se do tebe zamiluje princezna – hezké (dokonce až výpravné).
Plus jedna atak a demidž – cringe-worthy.
25.6.2014 18:30 - York
Silveralius píše:
Ovšem toto je diskuze o Končině.


No právě proto je docela dobré si uvědomit, že mechaniky stolní a počítačové hry jsou dvě diametrálně odlišné věci.
25.6.2014 18:33 - Vojtěch
Aehm... tolik k "poměrně jednoduchým" výpočtům :)
25.6.2014 18:55 - Aljen
@Silveralius
Ja Koncinu urcite planujem hrat. Davno som sa tak dobre nezasmial a nepoplakal si ako pri citani tych troch priruciek. Musim len najst roll20 spoluhracov co ocenia rovnaky zaner lets-go-wtf.
25.6.2014 18:58 - Jerson
Silveralius - Silveralius píše:
Jinak zkoušeli jste už to někdo aspoň se pokusit zahrát?

Doufám že na FF se dostanu alespoň k tomu, abych Končinu viděl v chodu. Nevím, zda budu chtít obětovat večer hraním, ale možná jo, když nebudu mít lepší program.
25.6.2014 19:03 - sirien
skew píše:
Problém není nikdy v tom, zda autor je ochoten dbát na konstruktivní kritiku a opravit chyby, problém je vždy o tom, že jeho názor na to, co je a není konstruktivní kritika se liší od těch, co dílo čtou.

Tak já si dovolím objasnit Tvé objasnění
V případě Kostky a RPG Fóra to obvykle není problém toho jaký má autor názor na konstruktivní kritiku (to je poměrně obecná záležitost), ale o tom, jaký má autor názor na to, co je chyba.
A to je právě ten moment, kdy se vědomostní a zkušenostní převaha místní komunity obvykle střetne s nevědomostí a nezkušeností autora, který má přece výborný nápad a odmítá připustit, že by jeho výborný nápad byl něco, co před ním už kdekdo zkusil, nedejte bohové dokonce s naprosto tristním výsledkem.

Projdi si diskusi o Voidu a mrkni se, jak dlouho místním trvalo Gedimanovi vysvětlit, že d100 je fakt děsivá kravina a d20 mu bude BOHATĚ stačit. A to je přitom naprosto jednoduchá, očividná a snadno vysvětlitelná záležitost - a trvalo to NĚKOLIK STRÁNEK diskuse.
Pak si projdi diskusi k Dakaře (JO!) a podívej se, jak na příchozí kritiku dílčích mechanik i celých konceptů reaguje York (i toho že ji ne vždy přijme a někdy názor odmítne - ale jde o to jak)

A to je ten okamžik, kdy ti co by byli ochotní kritiku poskytnou začnou zvažovat, jestli to je worth it se vůbec snažit.
U Yorka (nebo třeba Jersona) vím, že když věnuju čas tomu si jeho práci pečlivě přečíst, udělat si poznámky a skutečně si dát tu dodatečnou snahu mu bod po bodu vypsat konstruktivní kritiku (tak jak má vypadat, což stojí čas a úsilí navíc), tak můj čas nevyletí oknem, protože si to York přečte a vezme to vážně.
U autorů Končiny (nebo u Gedimana) mi je zase zjevné, že mojí kritiku odignorují, protože to do čeho se zákonitě opřu, jak tu už vypíchl Jerson, nejsou detaily, ale celkové koncepty - a je očividné, že oni mají svou víru že jejich koncepty jsou správně - tak co bych se já namáhal, produktivnější si z toho udělat srandu a pobavit tu sebe a pár lidí prosazováním mé geniální představy o gigantické flotile mocných víly lovících vzducholodí která se zvyšuje z výdělku na zotročených vílách, čímž vzniká vílí ekonomické perpetuum mobile které mě brzy dovede k bojové flotile s níž dobydu celý svět.

Silveralius píše:
zkoušeli jste už to někdo aspoň se pokusit zahrát? Jen tak ze srandy, kdyby jste měli čas?

Ne, a i kdybych ten čas měl, nebudu ho ztrácet - je to zbytečné.

Viz moje TL;DR shrnutí pravidel v #85 - Končina je systémově plochá a šedá, naprosto nudná. Je to další variace na to co jsem už X-krát viděl a hrál, k tomu abych viděl jak bude ve hře fungovat (v podstatě zacrunchovaný freeform) jí hrát nepotřebuju.

Pokud budu mít zájem zahrát si freeform, budu hrát freeform - s RPG úrovní lidí se kterými normálně hraju nám k tomu stačí definovat si resolution mechaniku (tj. čím házíme a jestli jedeme 1dX DC nebo dicepool) a nováčky si freeformem dokážu provést sám podle svého - proč se obtěžovat Končinou (nebo čímkliv jiným)

Pokud si budu chtít zahrát něco co není freeform, vezmu si k tomu pravidla která mají přidanou hodnotu.
27.6.2014 13:40 - tony
předpřipravil jsem si postavy,dodělám "dung" a ve středu nebo čtvrtek to skusím odehrát s lidma kteří hrají 15+ let všechno možný.Pak sem hodím jak to dopadlo v našem podání.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097461223602295 secREMOTE_IP: 3.237.91.98