Produkty

Shako
2.6.2014 17:02
Končina
Končina je další české rpg. Na oficiální webu jsou ke stažení všechny tři základní knihy (Svět, Pravidla, Dovednosti). Základní přiručky by měli být zdarma, včetně aktualizací. Za další materiály ke hře by se měli platit drobné částky.
Autorská citace #81
9.6.2014 18:08 - OnGe
Protože přeci chceme, aby hráči měli srovnatelnou příležitost ovlivňovat hru.

Opačná otázka - proč by neměly být vyvážené? Přinese mi něco hrát všestranně slabší postavu?
Autorská citace #82
9.6.2014 18:18 - sirien
No dobře...

...web je docela cool.

...vlastní diskuse mají rozhodně ten benefit, že jim oficiální firemně/produktový diskusák nezmizí na dva měsíce do zapomnění aniž by s tím mohli cokoliv udělat.

45 stránek je rozumnej rozsah

Grafika se mi líbí, obrázky taky.
Proč je na titulce ta čarodějka polonahá? Uprostřed města bych to ještě bral, ale je v pustině probohy - viděli ste někdo nějakou holku (vyjma 14 letý kravky co nikdy nebyla mimo město) že by se oblíkla timhle způsobem na cestu do divočiny / na tůru nebo něco podobnýho? #srsly?

PDF s rozumně udělanym obsahem a kapitolama, to určitě chválim (nekonečné scrollování pdfkama mi leze krkem)


bla bla bla texty skipuju, nemám dneska zase tolik času


STRŮJCE!?!? srsly? jako - nemáme už takhle brutální nadbytek termínů na tyhle a podobný věci? Možná že autoři mohli číst Fate poctivějc než ho odmítli - zejména poznámky o volbě použité terminologie.


...bla bla bla. Totéž co sem psal Artenovi v Kostkách Osudu - bylo by opravdu SUPER kdyby autoři dělalishrnutí pro RPG veterány ořezaná o řečičky o tom co to je vlastnost, dovednost a hod desetistěnkou.


Záporná čísla? ten systém používá záporné hodnoty statů? hm.

Explicitní návod k UZAVŘENÉ hře ("strůjce neříká hodnotu obtížnosti, jen zda hráč uspěl)?
Ještě jsem nezačal a už začínám být doma... někdo kdo nemá šajnu jak vypadá moderní RPG design, nastudoval si DrD a potkal hrstku dalších her si náhle myslí, že umí věci udělat líp... od tohodle momentu už nečekám, že bych potkal cokoliv pozitivního.

Task resolution s příkladem který přímo vede hráče k hodům v pozici úspěch / nic se nestalo. Epic.

Kritický výsledek hodu v 20% případů, žůžo...

Take 5 / take 10, takže autoři znají DnDčko - v tom případě hodnotím explicitní návodnost k uzavřené hře zmíněnou výše o to hůř.

Pravidla jsou psaná stylem "Strujce má vždycky pravdu / rozhodnutí"...

Explicitní návodnost k postavě se superpropracovaným backgroundem...

Dovednostní prerequisity v atributech, u-hm...

Atributy svojí výší definující paušální schopnosti postavy - crowen má naprostou pravdu, tohle je žůžo pitomost
Ok, to je taková pitomost, že některé superhovadiny stojí za to odcitovat:
Končina píše:
Síla-2: postava umí plavat
Síla -1: postava umí sprintovat

Obratnost 0: Postava umí ovládat spřežení

Výdrž +3: Postava vydrží 10 dní bez spánku, jídla a pití (rozsah je -9 až 9 prosím pěkně)

Intelekt 0: postava umí číst a psát
Intelekt 1: postava se vyzná v historii, geografii a kartografii
Intelekt 2: postava rozumí náboženství
Za každý kladný bod intelektu umí postava 1 cizí jazyk

Vnímání 0: postava se orientuje v přírodě
Vnímání 1: postava se orientuje ve městě

...ano, už teď se těším až vyjde modul s dovednostmi, jsem si jistý, že u něj chcípnu smíchy.

NOSNOST? NOSNOST POSTAVY? WHAT? A v kilo... V KILOGRAMECH!?!?!?!?

"Působení" jako odvozený atribut nedává smysl, to si zase někdo hrál na zdánlivý realismus v game-designu...

u-hm... DrD+ tabulka oprav atributů podle ras, to jsem už taky ke své spokojenosti mnoho let neviděl (teď bohužel musím znovu restartovat stopky)

gamisticky vyvážené atributy ve stylu adekvátní dis/advantage, to jsem neviděl od dob zlaté éry GURPS...

flakónky s lektvary, jo?

TREFIT SE KAMENEM JE TĚŽŠÍ, NEŽ SE TREFIT "SKVĚLE VYVÁŽENOU HVĚZDICÍ"????
Autor vživotě nedržel hvězdici v ruce, tolik k tomu jak "realistický" svět Končina je.

Píše:
Ve výjimečných případech se může stát, že narazíTE na zápornou hodnotu útoku, nebo dokonce obrany při boji na blízko. V takových případech si vždy vypomoŽ prostou matematikou. Stále platí, že vyšší útok překoná nižší obranu a naopak. V mínusových hodnotách jsou vyšší ta čísla, která jsou blíže k nule.



Ježit to sou perly:
Píše:
Tvá postava se může rozhodnout bojovat se dvěma jednoručními zbraněmi. Abys takový styl boje mohl provozovat, potřebuješ:
...bla bla bla prerequisitu na Sílu, Mistrovskou dovednost

...autor nejenže nikdy neházel hvězdicí, ale nikdy nezkoušel bojovat dvěma zbraněma.


Ježiš. Dobře, upřímně lituju jakéhokoliv začátečníka který tohle potká jako svoje první RPG. Tomu jak se autoři asi před půl rokem vyjádřili na adresu Fate mi nezbývá než se smutně smát.
Autorská citace #83
9.6.2014 18:25 - sirien
Jo, mimochodem, kdyby se někdo nechtěl namáhat ztrácet ten čas co já...

PRAVIDLA KONČINY TL;DR VERZE

Hází se 1d10

Máte atributy které jsou fakticky i dovednosti. Rozsah je -9 až 9, reálně cca -4 až 4.
Máte dovednosti co jsou fakticky klíče, hází se vždycky na atributy. Mají levely 0-3.

Pravidla nařizují uzavřenou hru, Strůjce si dělá co chce kdy chce.

Hraje se podle toho nejarchaičtějšího task resolution.

Životy atp. jsou odvozené atributy (atribut+atribut+konstanta nebo něco podobného)

Útoky a obrany jsou jak v DrDo (včetně věcí jako "obrana zbraně" a podobně - pokud si už nepamatujete co to je, mrkněte do DrD PPZ 1.3 a novější)


Pár speciálních mechanik:
- na něco potřebujete dovednost na určitém levelu, bez ní to buď dělat nemůžete nebo máte nějaké mínus (obvykle 2)
- equip má svoje vlastní životy
- v boji a podobně jsou nějaké "finty", není v tom nic co by nebylo v DrD PPP u Šermíře, tak nad tim ani nemusíte moc dumat



Shrnuto:
- pár měsíců jsme čekali na něco co si průměrný návštěvník Kostky dokáže vycucat z prstu, jen to neudělá protože by se styděl
- autoři udělali velmi dobře, že se Kostce a RPG F při propagaci vyhnuli obloukem
- není to špatné, je to jen nudné a brutálně zastaralé - lacinej house-made DrD-upgrade systém, libůstkám jako je např. Void se to naštěstí neblíží.
Autorská citace #84
9.6.2014 18:36 - crowen
Zabudol si dodat, ze oni v tom utopili x desiatok tisic za ilustracie :-)
Autorská citace #85
9.6.2014 18:38 - sirien
What?
No jako... jo... ilustrace sou... fajn? Myslel sem že to dělal někdo z autorů v rámci svého tvůrčího koníčka - popř. nějaký příbuzný / přítulka / přítul někoho z autorů... dávat za to několik desítek tisíc... em... jako ty ilustrace nejsou špatný, ale že by byly tak dobrý...
Autorská citace #86
9.6.2014 19:10 - Vojtěch
Udělat řízení atd. v návaznosti na vlastnost určitého stupně je nápad posledního playtestu. Předtím to bylo prostě jako že to máš jako dovednost, stejně jako to bylo se čtením a psaním a ovládáním magie ohně a telekineze. Za stejné body, ale trochu odlišná použitelnost. Já říkal, že tam toho ještě mají dost co dodělat a domyslet.
Autorská citace #87
9.6.2014 19:14 - crowen
Ja by som si trufol sformulovat jednu kontroverznu myslienku, a to ze nadpolovicna vacsina hier z RPG kuchyne je lepsia ako Koncina :-)
Autorská citace #88
9.6.2014 19:21 - sirien
crowen: no, tak jako zase v té kritice nemusíme propadat extremismu... já bych řekl, že víc jak takových 33% to nebude. A dalších... 15, možná 16% vyjde možná cca na stejno...

Vojtěch: Dodělávat a domýšlet co? Jsou to další, méně promakaní Hrdinové Fantasy. DrD klon bez jediné zajímavé myšlenky, mechaniky, čehokoliv, postavený na RPG designu osmdesátých let (v ČR devadesátých - to je stejně už 15 let za náma). Můžeš domýšlet a dovymýšlet a dodělávat co je libo - tažného vola můžeš zamaskovat za závodního koně a přidělat mu super sedla a uzdy dle libosti, nejenže dostihy pořád nevyhraje, ale stejně každý kdo někdy vola viděl vola opět snadno pozná.
Autorská citace #89
9.6.2014 19:21 - Shako
Sirien: Díky, to jsme chtěl slyšet. :-)
Autorská citace #90
9.6.2014 19:27 - sirien
...eh, ninjad...? to bylo k tomu TL;DR shrnutí?
Autorská citace #91
9.6.2014 19:30 - Vojtěch
No, nadšený jsem taky nebyl, ale doufal jsem, že to alespoň dotáhnou do funkčního stavu.
Autorská citace #92
9.6.2014 20:09 - OnGe
crowen píše:
Ja by som si trufol sformulovat jednu kontroverznu myslienku, a to ze nadpolovicna vacsina hier z RPG kuchyne je lepsia ako Koncina :-)

Jenže půlku z nich jsi napsal ty ;)
Autorská citace #93
9.6.2014 20:11 - crowen
To urcite nie :) Ja som prispel do kazdeho z tusim 7 rocnikov(?), a v priemere prislo okolo 10 hier.
Autorská citace #94
9.6.2014 22:07 - Sparkle
Asi by bylo dobrý nehodnotit to z pohledu, že hra nevyhovuje vašemu oblíbenému stylu hraní (viz stížnosti na to, že Strůjce má vždy rozhodující slovo / na uzavřenou hru / na vyváženost ras), ale spíš se podívat, jestli hra vyhovuje tomu stylu hraní, který chtěla podporovat.

Co vím, tak autoří chtěli udělat hru, která bude
1) víc realistická než třeba Drd
2) bude podporovat survival hru, kde hráči budou vypsychlý, že jim postava může každou chvíli umřít, a tak budou hrát fakt kurva opatrně
3) podporující sandboxové hraní
4) nebudou tam dissociated mechaniky (včetně fate pointu)
5) gamistické prvky (hodně možností volby akcí, management zdrojů...) nejsou pro autory vůbec podstatné a ve hře je nepotřebují
6) bude podporovat klasický styl hry, kde GM vede hru a má rozhodující slovo
7) přivede k RPG spoustu nováčků

Tak se pojďme bavit o tom, jak toto zvládá.

Například ty devednosti typu čtení / psaní / heraldika / řízení vozu tam původně byly jako klasické skilly, které sis mohl koupit za expy stejně jako mnohem užitečnější věci typu skrývání. Výsledkem byl hutný seznam skillů, z nichž půlka byla uncool a slabě využitelná. To, že je místo toho budeš dostávat automaticky jsme mu poradili jako kompromis mezi tím, že tam tyto skilly musejí být (autoři je tam nějak chtějí mít pravidlově popsané) a tím, aby seznam skillů neobsahoval balast, který stojí spoustu expů ale v dobrodružství ti k ničemu nebude.

Že by se to dalo určitě vyřešit ještě nějak líp, když by se nad tím udělal delší brainstorming, je věc jiná.
Autorská citace #95
9.6.2014 22:19 - Jarik
Úmyslim, ze na GC budu MIT dost času s autorem-ry probrat pro a proti. Dávám jim měsíc hájení :-)
Autorská citace #96
9.6.2014 22:23 - Vojtěch
Sparkle: Asi tak...
Autorská citace #97
9.6.2014 22:27 - sirien
Sparkle: Obávám se, že jsi mezi mnou a crowenem nechytla tu část rozhovoru co zůstala nevyslovená (což, když nad tím tak přemýšlím, není úplně Tvoje chyba)

Končina selhala ve všech sedmi bodech už na začátku (mimochodem, Tvůj bod 3 vůbec nic neznamená a bod 4 obvykle nazýváme "metageme zdroje"). Ten systém vůbec nebylo potřeba tvořit. Systémy které splňují dané požadavky jsou už dávno poruce, desítky let, stačilo po nich šáhnout - kdyby je autoři znali. GURPS Light, True 20 nebo cokoliv podobného by nabídlo ozkoušenější a mnohem pevnější systémový základ.

Požadavky které tvůrci na ten systém kladli a které píšeš - zaprvé v tom systému nejsou nijak obsažené. Survival? Kde? Realismus? Ani omylem... a zadruhé je vidět, že autoři prostě nemají potřebnou zkušenost. Kdyby jí měli, věděli by, že spousta z toho co podle Tebe "požadují" ve skutečnosti jedno s druhým moc nefunguje. Uzavřená hra a survival tlak na play safe nedělají vypsychlou hru. Naopak.

Končina není nijak herně zajímavá. Nepřináší nic co by tu už milionkrát nebylo. DrDo, Hrdinové fantasy, Stín meče... Končina nám jen udělala tu laskavost že neni rozpatlaná na dvě stovky stránek ve třech příručkách, takže se dá přečíst rychle. Osobně jsem viděl propracovanější a funkčnější house-made systémy než je Končina.

Hell, ani nemusim chodit daleko abych na něco ukázal - Yorkova Drakkara je 10x víc pozornosti hodnej systém než Končina.
Autorská citace #98
9.6.2014 22:31 - sirien
(aby bylo jasno, není to příšernej systém. Kdyby sem někdo přišel a prohlásil "hej, mrkněte v jakym systému s kamarádama hrajeme, vytvořili jsme si ho jednou o víkendu..." tak k tomu dodám pár konstruktivních komentářů kde vychytat pár detailů co jsou očividně neobratný a rozšířím si v hlavě seznam domácích simple-rules derivátů toho nebo onoho... ale vydávat to za produkt do kterého je nalitých x desítek tisíc za grafiku a který má fungovat komerčně - sorry)
Autorská citace #99
9.6.2014 23:05 - skew
Neřekl bych že je to totální tragedie, ale nadšený taky nejsem.

Možná že dovednosti do celé věci přinesou něco navíc, ale nevím jak moc vyvážené je to teď.

Síla, obratnost (a vnímání) dominují soubojům, výdrž působí jako bitch síly (přinejmenším ze zatím uveřejněných materiálů); tedy pokud mám možnost zvýšit si atribut, v podstatě vždy upřednostním sílu před výdrží.

Druhá věc jsou ty bonusy k atributům a jak fungují vzhledem k soubojové mechanice. Statisticky:
-mám dva týpky s mečem, štítem a pokovanou koženou zbrojí. Obratnost i sílu mají vyrovnanou (ie. řekněme oba mají obojí =0). Průměrné zranění vychází na 0.84 HP za útok.
Pokud bych si přidal +1 do síly (třeba si vzal vhodnou rasu), dmg vzroste na 1.2dmg/útok. +2 vede k 1.65dmg/útok.
Rozdíl mezi sousedními hodnotami (lišícími se o 1) se lehce zvyšuje, ačkoliv relativně se snižuje. Takže relativní rozdíl mezi +6/+7 silou už nebude tak markantní jako mezi +0/+1 (viz výše: 0.84 vs. 1.2, tedy skoro 50%) - ovšem za předpokladu, že soupeřova obratnost, zbraň i zbroj neporoste (v opačném případě vyšší obrana jednodušše posune vyšší sílu jakoby zpět...).
10.6.2014 00:44 - Sparkle
sirien píše:
bod 3 vůbec nic neznamená


Mechaniky, které podporují sandboxové hraní, zřejmě opravdu existují. Na sandbox obvykle chceš mít pravidla, která budou podporovat i činnosti jiné než dobrodruhování (řízení panství, vyrábění špionážní sítě, craftění předmětů...), o což třeba usilují GURPSy a pokouší se o to i Končina (jak dobře to se asi uvidí až vyjde ta třetí příručka), případně pravidla, která nakopávají hráče, aby svým postavám aktivně vymýšleli rozličné, byť třeba obskurní cíle (viz Burning Wheel).

Ve Fate system Tooliktu jsou zajímavý vychytávky, který podle mě právě nahrávají sandboxu. Naopak třeba DnD 4e mi přijde na sandbox vcelku nic moc.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.095698118209839 secREMOTE_IP: 52.55.55.239