Produkty

Shako
2.6.2014 17:02
Končina
Končina je další české rpg. Na oficiální webu jsou ke stažení všechny tři základní knihy (Svět, Pravidla, Dovednosti). Základní přiručky by měli být zdarma, včetně aktualizací. Za další materiály ke hře by se měli platit drobné částky.
18.5.2016 16:08 - Aegnor
York píše:
můžeme oslovit úplně stejné investory jako někdo z USA

Už vidím, jak bude investor z USA financovat vývoj RPG v českém jazyce.
18.5.2016 16:15 - ShadoWWW
Jako umím si představit, že by se třeba nějaký hodně talentovaný český jednotlivec dokázal (při maximální snaze) dostat třeba do Paiza, ale neumím si představit, že by byl celý český autorský tým. Zvlášť v dnešní době, kdy o každý dolar bojují i takoví jedinci jako Wolfgang Baur.
18.5.2016 16:34 - Vojtěch
Obávám se, že bys nenašel investora ani kdybys byl Američan, nebo Kanaďan, pokud bys už nepřišel se systémem, který už má za sebou nějaké renomé, nebo nebude alespoň v celkem publikovatelném stavu. Můžeš zkusit rybařit na nějakém kickstarteru, ale tam opět musíš být schopen prezentovat něco, co už je prakticky hotové, nebo alespoň v alfa verzi (6d6 Fireball, 7th Sea, Fraggled Empire, 13th Age, Sybaroum), už se někde předvedlo v dobrém světle, nebo na něco nvazuje (Shadows of Esteren, Fate, Exalted, Sybaroum, NeoExodus, Apocalypse World, Midgard) a ty jen sháníš peníze na protlačení do distribuce a případně ilustrace... a ano, nějaké už to chce mít, protože aby něco nakopli, tak to zpravidla chce nějakou pořádnou pastvu pro oko (Dungeon Crawl Classics, Midgard, Fraggled Empire, Hillfolk, Primeval Thule, Sybaroum, Shadows of Esteren, Shadow of the Demon Lord, NeoExodus, Tenra Bansho Zero) s tím, že jí slíbíš víc. A nebo musíš být známá držka v oboru, nebo nakladatelství (Shadow of the Demon Lord, 13th Age, Midgard, Fate, Exalted, 7th Sea), což mezi našinci nehrozí. Viděl už jsem pár projektů, které nenabídly víc jak jednu takovou věc a prostě pro nezájem zkončily.
18.5.2016 18:22 - Sroty
sirien: Nevím kdo přesně, ani nevím, jací lidé na projektu v současné době pracují. Trochu se s tím tvrzením pouštím na tenký led, ale indície tomu napovídají - na webu mrtvo, otevřená hraní žádná a FB novinky tak jednou za půl roku. Tuším, že hotovo být mělo snad už minulý listopad. Jsem docela zvědav na kvalitu těch oprav.
19.5.2016 07:52 - PetrH
zalozime topic hrbitov cesky her a udelame kazde hrobecek:) uz mame kandidatu dost: stin mece, hrdinove fantasy, hrdinove svetu, koncina (ve stadiu klinicke smrti), astralni doupe...
19.5.2016 10:54 - York
Aegnor píše:
Už vidím, jak bude investor z USA financovat vývoj RPG v českém jazyce.


Nikdo tě nenutí psát to v češtině.


Vojtěch píše:
Obávám se, že bys nenašel investora ani kdybys byl Američan, nebo Kanaďan, pokud bys už nepřišel se systémem, který už má za sebou nějaké renomé, nebo nebude alespoň v celkem publikovatelném stavu.


Warhorse studio sehnalo soukromého investora, který zaplatil vývoj prototypu. Jasně, dost tomu pomohlo, že do týmu nabrali několik lidí, kteří měli za sebou práci na poměrně úspěšných titulech - nikdo ale taky netvrdí, že úspěšný Ačkový titul musí vzniknout hned a na požádání, bez spousty práce před tím. Podstatný je ten celoživotní mindset - chci dělat hry a míním to vážně.

Stolní RPGčka mají pořád velkou výhodu oproti počítačovým hrám ve výrazně menších vstupních nákladech. Zjednodušeně řečeno vývoj počítačové hry stojí to samé co vývoj stolního RPGčka plus cenu za engine, programování, 3d grafiku (u stolního RPGčka ti stačí 2d grafika, kterou u počítačové hry potřebuješ taky), hudbu a zvuky.

Každopádně ale taky neříkám, že když by ses teď sebral a začal se o to snažit, tak se ti to určitě podaří, zaručeně seženeš investora nebo budeš mít ohromný úspěch na kickstarteru a za pár let vydáš hru, která bude schopna konkurovat Akčovým titulům. Mnohem pravděpodobnější je, že se nedostaneš ani za fázi skládání týmu. To ale stále neznamená, že to není možné. Když tohle zkusí několik týmů, budou to myslet opravdu vážně a nevzdají to při prvním náznaku kritiky či neúspěchu, tak šance, že uspěje alespoň jeden z nich, už bude docela slušná. Opět se můžeš podívat na to, kolik máme vývojářských studií PC her (překvapivě málo, i když v poslední době se objevilo pár nových) a kolik z nich dělá Ačkové tituly.

Pak bych k tomu ještě rád řekl, že se tu bavíme o extrémech - na jedné straně projekty zoufalců, kteří za několik let nedokázali oslovit žádné hráče mimo svou skupinu, natož nějaké spolupracovníky (ano, mluvím mimo jiné o sobě) a na druhé straně DnD 5e. Mezi tím je ale spousta volného prostoru, kam se vejdou dobré a relativně úspěšné hry, které mohou sloužit mimo jiné jako odrazový můstek pro něco většího někdy později.

Autoři Končiny jsou například zcela jednoznačně mnohonásobně úspěšnější než já a kvalita nabízených produktů v tom nehraje prakticky žádnou roli (nemyslím to jako hodnocení kvality Končiny, poukazuju pouze na to, že kvalita produktu, který nikoho nezaujme natolik, aby si ho vyzkoušel, je zcela irelevantní).
19.5.2016 11:21 - Vojtěch
Myslím, že vynecháváš pár věcí, které nabídli. A to ten vizuál (na naše poměry pořád zajímavý) + díky prezentaci zdání dobře odvedené záležitosti. Když ubereš prezentaci, ale přidáš dokončenou záležitost, tak ti u nás vypadnou střepy snů (i když tam nevím, jak moc prodávaly, ale asi nic extra). Kdybys do tohohle mixu prezentace a eye candy přidal přidal profláknuté jméno tak získáš DrD II.
19.5.2016 11:31 - ShadoWWW
Střepy snů byla zajímavá hra (dokonce první RPG, o kterém má žena prohlásila, že vypadá fakt zajíměvě - předtím viděla jen DrD+).

Ale moc se nechytila ani ve své době a postupně stále ztrácí. Je vidět, že Fate či Příběhy impéria dnes už hraje víc lidí než SS a nejspíš velmi dobře pokrývají chutě hráčů tohoto typu hraní.

Pro mě je zajímavé, že Fate: Rozcestí se nechytilo obdobně jako SS, a přitom překlad Fate Core docela frčí.
19.5.2016 11:31 - Gurney
ShadoWWW píše:
Už je to trochu obehraná písnička, ale Česko prostě nemá kapacity na to udělat hru kvalitativně srovnatelnou se světovou top produkcí.

Záleží na tom, co myslíš tou "top produkcí" - pokud jsou to tři stovky stran celobarevného křídového papíru v hardcoveru a uvnitř lautr český systém s originálním fluffem, tak to asi ne. Nicméně pro mě jsou kolikrát "v topu" i hry se stylovou černobílou (nebo i vůbec žádnou) grafikou, pokud jsou něčím vyjímečné (ať už systémem nebo fluffem). A nemyslím si, že něco takového by bylo úplně mimo české možnosti, pár věcí za posledních dejme tomu deset let se tomu docela přiblížilo.

Nicméně asi bych se hodně zamýšlel nad tím, jestli třeba stojí za to vyvíjet vlastní engine (imho dnes se vyplatí spíš mít vyzkoušený a znát možnosti nějakého spolehlivě fungujícího... aspoň pokud nemáš nějaké fakt extrémně specifické požadavky) a druhá věc, jestli to vůbec psát v češtině - zvlášť pokud to není úplně mainstream. V AJ máš prostě najednou mnohonásobně větší publikum (přičemž velká část český hráčů, kteří se o takové věci zajímají si to buď přelouskají nebo alespoň znají někoho, kdo to přelouská a zahraje si to s nimi - alespoň pokud to bude dostatečně zajímavé) a hlavně co se týká distribučních kanálů (DriveThruRPG a podobné) nebo možnosti svoji hru představit návštěvníkům velkých fór, G+ skupin, ... , jsi najednou v úplně jinéme světě. S tím ale samozřejmě pojí, že najednou jsou na tebe mnohem vyšší požadavky co se týká nápadu i provedení, ale podle mého to za to stojí.
19.5.2016 11:36 - Sroty
York píše:
Warhorse studio sehnalo soukromého investora, který zaplatil vývoj prototypu

Ano, ale jen díky Danu Vávrovi a jeho reputaci z Mafie. Je pravda, že v tom týmu je dost schopných lidí a tvoří mimo jiné zajímavý soubojový systém. Jenže ta hra je zatím v dost rozbitém stavu. Atraktivita prostředí je také diskutabilní. Nechci vynášet předčasné soudy, ale aby pak investor po vydání té investice nelitoval. Což je obecně problém právě třeba Kickstarteru. Nikdy nevíte, do čeho jdete. A to i v případě zvučných jmen. Viz Chris Roberts a jeho Star Citizen, jehož vývoj se lehce vymkl kontrole.

York píše:
Opět se můžeš podívat na to, kolik máme vývojářských studií PC her (překvapivě málo, i když v poslední době se objevilo pár nových) a kolik z nich dělá Ačkové tituly.

Za mě snad jen Bohemka. Warhorse zatím ještě tvoří. Otázka, co považuješ za áčkové tituly.

Končina se sice tváří jako áčko, ale svou kvalitou je to indie. Což samozřejmě spousta lidí pod tím slušivým designem a propagací pozná až po stažení a zahrání, nebo nepozná vůbec protože nemá rozhled. Ale to omíláme již vyřčené.
19.5.2016 11:47 - York
Gurney píše:
Nicméně asi bych se hodně zamýšlel nad tím, jestli třeba stojí za to vyvíjet vlastní engine (imho dnes se vyplatí spíš mít vyzkoušený a znát možnosti nějakého spolehlivě fungujícího... aspoň pokud nemáš nějaké fakt extrémně specifické požadavky)


To dost záleží na tom, co chceš dělat a proč. Já jsem se třeba naučil programovat, protože to byla dovednost, bez které se počítačové hry dost dobře nedaly dělat. Jenže pak jsem na pár let skončil u toho, že jsem sice programoval herní kód, ale na tom, o čem hra bude a jak se bude hrát, jsem se podílel jen velmi málo.

S tvorbou vlastního RPG systému je to stejné. Pokud chceš tvořit hlavně setting, svět, nebo obecně herní obsah, tak je nesmysl vymýšlet vlastní systém. Pokud ale chodíš po ulicích a přemýšlíš nad herními mechanikami, tak použití existujícího systému nemůže naplnit to, co chceš dělat, stejně jako programování nemůže naplnit touhu designovat hry.
19.5.2016 12:41 - York
sroty píše:
Končina se sice tváří jako áčko, ale svou kvalitou je to indie.


Tohle je hodně zavádějící tvrzení. "áčková hra" podle mě znamená, že je vyvíjena a propagována s rozpočtem řádově srovnatelným s jinými áčkovými tituly. Samozřejmě se můžeme bavit o tom, kde je hranice, DnD je zřejmě "áčkovější" než všechna ostatní stolní rpgčka, ale u většiny titulů je ten rozdíl celkem zřejmý.

Kvalita s tím souvisí nepřímo - dá se očekávat, že hra vyvíjená s patřičným rozpočtem bude kvalitní. Ve skutečnosti jde ale publisherům spíš o prodejnost než o kvalitu a klidně se tedy může stát (a taky se stává), že nepříliš kvalitní hra se bude dobře prodávat, protože má dobrý (dostatečně zafinancovaný) merketing a silný brand. Stejně tak se u indie hry dá očekávat, že nebude tak dobře otestovaná a vyladěná, protože na to prostě autoři neměli tolik prostředků. Zdaleka to ale není pravidlem, spousta Ačkových her je těžce neodladěných a indie hry s minimalistickými pravidly mohou být mnohem odladěnější prostě proto, že mají mnohem míň pravidel k testování.

Končina je nepochybně indie hra (stejně jako všechna ostatní RPGčka vytvořená u nás). Vývoj nezadal zavedený publisher a rozpočet zaručeně nepokryl tržní mzdu všech autorů. Na to, aby někdo vytvořil áčkovou hru pouze v češtině, není dost velký trh.
19.5.2016 14:47 - sirien
York: s tou "úspěšností" bych na Tvém místě zacházel opatrně... ono kdyby sis pro Dakaru ty fanošuky taky "nakoupil" tak jako Končina (tím že bys rval prachy do reklamy na FB a grafiky a čas do naprosto nezávislejch a zcela objektivních rozhovorů v časopisech...), tak bys na tom byl jen těžko hůř. Měřit úspěšnost hry silou s níž jí někdo protlačuje namísto síly její vlastní setrvačnosti je dost nebezpečná myšlenka (asi jako že ekonomika funguje když jí živíš dluhem nebo že výroba běží, když se Ti věci hromadí na skladě nebo tak...)
19.5.2016 15:14 - Sparkle
Zrovna minulý týden jsem se o tomhle bavila s člověkem z renomované marketingové agentury. V zásadě mi řekl, že spousta produktů se dá protlačit lidem skrz nákladnou reklamu, i když je to sebevětší shit, ale i tak je potřeba aspoň trochu nejdřív přijít na to, jak přesně to protlačení udělat, protože ne každý kanál bude fungovat. RPG jsou podle něj naprosto neznámý typ produktu, u kterého nikdo zatím nedokáže odhadnout, jak by měla vypadat jeho cesta k masivnímu úspěchu. Takže nejdřív by se podle něj měla najmout agentura na pořádný relevantní průzkum trhu, která by otestovala nějaký RPGčko a reakci různých typů lidí na něj, a až na základě jejích závěrů se pak má smysl bavit o tom, jestli to je produkt s vůbec nějakým potenciálem pro masový úspěch, kolik by bylo potřeba narvat do jeho propagace nebo jestli, a jaký, změny by byla potřeba udělat v jeho obsahu.

Jestli se tady složíme na 120k (což je prý minimum za takový průzkum, aby měl vypovídající hodnotu), tak můžem takový průzkum zaplatit a budem moudřejší.
19.5.2016 16:15 - sirien
Renomovaná marketingová agentura... neni to oxymoron?

Bych ty průzkumy zas tak moc nepřeceňoval, ono pán v obleku s kravatkou z cizího města... teda, z "renomované agentury"... je hned expert, když ukáže pár barevnejch koláčků.

Toho know-how je dost když se rozhlídneš po úspěšnejch titulech napříč historií popř. mrkneš na nějaké související segmenty a ten průzkum si můžeš udělat klidně i sama o dost levnějc, ta metodologie nijak těžká neni (něco Tě to samozřejmě pořád stát bude, jak cash tak zejména čas).

Problém spíš je v tom jestli pak vůbec budeš mít co na ten cílovej segment udávat a jestli to bude dost dobrý aby to stálo za všechnu tu snahu, čas a prachy.
19.5.2016 16:47 - Sparkle
Právě že RPGčka jsou natolik specifický, že i know-how ze souvisejících segmentů (počítačové hry, deskovky, larpy, fantasy literatura...) je ti imho dost na prd.
19.5.2016 17:05 - sirien
Já měl namysli třeba Lego a jejich branding policy, ale to je asi jedno.
23.5.2017 16:14 - Haplo
Omlouvám se, že to tu oživím. Dal jsem si tu práci a prošel jsem tady těch 40 stran nadbytečného smetí. Na nějaké věci budu reagovat konkrétně jiné možná spíš abstraktně tak, že nebude poznat o co je jedná, což by ale nemělo vadit.

Co já vidím (teď) na Končině jako velký problém je momentální absence jakékoli aplikace či technické pomůcky, které byli avizovány a též dány jako jeden z nosných pilířů, na kterých chtěli stavět. Je to dost smutné, že z jsme z toho neviděli nic, protože si myslím, že by to mohlo něco nového ukázat (vzhledem k tomu, že tu prakticky nikdo nenašel na Končině nic inovativního). Proč tomu tak je, je mi záhadou, neboť ze zdrojů (viz níže) vím, že se na hře stále pracuje.
To odráží také jednu výtku na složitost pravidel. Samy o sobě nepřinášejí novodobé mechanismy a tudíž je to "opovržení hodné". Otázkou však je, jestli když máme k dispozici výpočetní techniku, právě ji nevyužít na ono mechanické, nudné, zpracování informací pro tu důležitou informaci, která ovlivňuje náš příběh.

Nyní se zeptám, jako naprostý laik co nezná žádné nové RPG, co je tedy "dnešní trend" a které klíčové mechaniky tyto hry mají, že jsou z nich RPG "nové generace". Nechci vám ty slova cpát do huby, ale co dělá Fate, DnD5e, CPH, WoD a další lepšími hrami, než jsou ty staré?

Dále je tu trochu kontroverzní otázka. Kritizovali jste články na Končině ohledně teorie hraní, že jsou k ničemu. Ano, nic převratného nepřinášejí, zdejší články jsou kvalitně (a kvantitativně) lepší. Řekněmež, že by se autoři Končiny na vás obrátili s radou o pomoc v této záležitosti. Co by jste udělali? Tedy, byli by jste ochotní jim své články poskytnout, aby je zveřejnili ve svých materiálech pod Vašimi jmény, případná mzda by byla nutností či ne a možná tak trochu obecně váš pohled na tuto (nemožnou) eventualitu?

Teď už jen zmíním konkrétní zkazky na pravidla. Co já si myslím o nosnosti, je to pro mě příjemné překvapení a hezký funkční systém pro správu zdrojů postavy. Vzhledem k tomu že postapo je jeden z přívlastků Končiny (a přesto tomu tak není) myslím že to v těchto pravidlech má místo a smysl, i když tu další mechaniky k tomu chybí.
A ničení zbraní : Z vlastní zkušenosti opravdu nechápu zdejší výtky, ale ano, nikdo to tu nehrajete, takže toho nejste znalý. Je sice pravda, že při 1 se zbraň ničí, ale zároveň je také v pravidlech, že když použijete k aktivní dovednosti energii (tedy spálíte zdroj za číselnou výhodu) nenastává při hodu 1 fatální neúspěch, ale jen neúspěch. A hod na útok pod to spadá, máme dovednost zacházení/útok se zbraní. Ve výsledku dojde ke zničení zbraně spíš díky nějakým finesám, speciálním útokům nepřátel.

A teď na závěr tohoto moc dlouhého psaní : Já s kamarády Končinu hrajeme. Nemyslíme si o tom, že to je nejlepší systém ale ani nejhorší. Já sám mám zkušenosti (a ostatní většinou také) například s DnD (3e, 4e), Fate, PI a DrD. Dále jsem pak četl či jemně okusil WoD, DrD+, DrD II, the Riddle of Steel, Burning Empire a třeba GURPS.
Též jsme částečně v kontaktu s tvůrci a tudíž mají od nás zpětnou vazbu a mi od nich částečně také. A ačkoli nemůžu filtrovat materiály co máme, vidím kam se to posouvá (a úplně mě to není pochuti). Případné dotazy položte a já je zkusím vyjevit na pravou míru. Tak to by bylo.
23.5.2017 16:25 - York
Haplo píše:
Nemyslíme si o tom, že to je nejlepší systém


Proč teda nehrajete ten, který je podle vás nejlepší?
23.5.2017 16:27 - Aegnor
Haplo píše:
Nyní se zeptám, jako naprostý laik co nezná žádné nové RPG, co je tedy "dnešní trend" a které klíčové mechaniky tyto hry mají, že jsou z nich RPG "nové generace". Nechci vám ty slova cpát do huby, ale co dělá Fate, DnD5e, CPH, WoD a další lepšími hrami, než jsou ty staré?

Sirienův blog, který dle mého názoru hezky popisuje, proč jsou zmíněné systémy lepší, než ty "staré". Viz popis generací.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.082492113113403 secREMOTE_IP: 3.142.197.198