Produkty

Shako
2.6.2014 17:02
Končina
Končina je další české rpg. Na oficiální webu jsou ke stažení všechny tři základní knihy (Svět, Pravidla, Dovednosti). Základní přiručky by měli být zdarma, včetně aktualizací. Za další materiály ke hře by se měli platit drobné částky.
24.6.2014 21:22 - ShadoWWW
Silveralius píše:
Jak jsem četl Jersonův výčet vlastností připadalo mě že vůbec nečetl předchozí pravidla.
Další věcí je jsou jeho příklady. viz. "Takže třeba takové prostředí jako malé pístoviště může být využito, následně napadeno ze zálohy, jeho písek rozházen a bábovičky rozšlapány. " Zajímalo by mě kde v Arboře najdete pískoviště :D. Ale zahrabat se do písku dokáže každý ne? (poušť)

:-O
24.6.2014 21:25 - Vojtěch
Pštrosí power :-)
24.6.2014 21:27 - Shako
ShadoWWW píše:
Jersonův výčet vlastností připadalo mě že vůbec nečetl předchozí pravidla.


Hádám, že jestli to někdo četl, tak Jerson. :-D
24.6.2014 22:12 - sirien
Ad Silveralius: lol... doufám, že autoři uměj česky líp než Silveralius; a že mají dost důvtipu aby jim došla pointa Jersonova sarkasmu a tu PŘÍŠERNOU chybu si tam laskavě opravili.

(proč příšernou? protože měli plnou klávesnici řečí o tom, jak odkládají vydání aby dodali dokonalý produkt. Možná mohli ušetřit na obrázcích a radši si zaplatit slušného korektora)

Shako píše:
Přiručkou končiny jsem listoval a vážně nemůžu prohlásit, že bych 9 z 10 náhodně vybraných úseků mohl citovat v rámci přednášky "Jak nedělat rpg aneb ano, todle opravdu někdo sepsal, vydal a myslel to vážně, tak se mu nesmějte!"

A teď mluvíš o settingu, systému nebo dovednostech? Protože jediné, co tomu brání v systému je to, že většina textu je nezajímavej fluff. Setting jsem ještě neměl čas prostudovat (radši dodělávám korekce Fate), nicméně přečetl jsem prvních asi 8 stránek a ty byly NAPROSTO zoufalé.

Alnag píše:
popřát autorům, aby se jim podařilo najít publikum, které je ocení. Je to jistě snazší, nežli se snažit zavděčit publiku existujícímu.

Popravdě... s produktem aktuální kvality bych skoro řekl, že to tak fakt je.
Navíc pochybuju, že by na svůj business model utáhli kohokoliv odtud nebo z RPG F - nebo kohokoliv jiného kdo má dostatečný rozhled.
Fakt nejsou RD. Laws nebo White Wolf Studio, abych jim platil za jejich RPG články (zejména při téhle úrovni kvality tvorby)
24.6.2014 22:19 - Colombo
Mám otázku: Proč tohle někdo, kdo toho má co s týče psání asi už něco za sebou, vůbec vydá? Mi to přijde jako ukázka nekompetence, neschopnosti udělat si alespoň základní přehled.
24.6.2014 22:21 - Sparkle
Koukněte se na to jejich ofiko fórum, mají tam vcelku dost nadšených followerů. Ono fakt je vidět, že naprostá většina hráčů má laťku nasazenou strašně nízko a pokud znali akorát Drd a Drd+, tak jim to prostě přijde na první pohled jako boží systém. Paradoxně se může ukázat, že nakonec i s tímhle špatným systémem dokážou přilákat k RPG víc nováčků či resurrectnout dlouho nehrajících dračákystů, než my zvládnem za 5 let dělání opengamingů Fate a 13th Age.
25.6.2014 00:15 - skew
Zatím jich zas tak moc nemají. Pokud jich bude přibývat stejným tempem a současných neubyde (moc), možná z toho něco bude, uvidíme.
Osobně bych ale asi byl pesimista, i kdyby se mi systém líbil a setting byl kulervoucí. Možná to dotáhnou propagací.
25.6.2014 00:51 - Silveralius
to sirien: No jo, né každý je mistrem svého oboru i takto pozdě v noci, kdy již na tu klávesnici sotva vidí a mozek je zatížen myšlenkami na spánek. Takže za pravopis všem předem sorry.

Měl bych na velice dlouhý výčet pana Jersona pár reakcí. Předem se omlouvám, že necituji, ale příspěvek by se tak stal ještě delší než je.



Tvorba léčivých přípravků - jelikož musí postava jíž znát předchozí bylinky (dovednost bylinkářství na Pokročilé úrovni) nevidím problém v tom, že by se nemohl naučit vyrábět čpavek. Jasné je, že k tomu musí mít potřebné okolnosti, což ovšem, jak bylo psáno, stanoví tvůrce.

Vidění přes zeď by opravdu chtělo trochu upravit (přes jak silnou zeď, a z jakého matroše - přes železo se asi bude hůř koukat než přes palubky (dřevo).

Oslavný zpěv – "postava dokáže pouze jednou denně zahrát pro jednoho humanoida Oslavnou píseň" - asi mělo být. A jedno slovo se jim tam vloudilo (njn zase šotek).

Nesmrtelná píseň - totálně jsem nepochopil váš komentář. Proč nosit zbraně? Brečení? No to by musel mít kritický neúspěch leda. A to by se umírající asi ještě víc kroutily.

Záhrobní píseň - prošpikován šípy by byl i kterýkoliv jiný cíl. Jen tento bude významnější.

Písně se sice počítají zvlášť, ale taky by jste musel mít dva bardy. (ač i to je diskutabilní, ale armády se běžně posilovali písní a nepřátelé na ně řvali urážky a působilo na ně oboje.)

Koželužnictví - nevidím v tom chybu. Kůži jsem nikdy nestahoval a poznám špatnou práci, nic divného.

Hornictví - myslím, že vám uniklo jedno velice podstatné slovíčko - Postava rozpozná při úspěšném hodu POUŽITELNÝ kov ......

Dřevorubec - ano taky jsem čekal něco ve stylu kácení stromů. Popsaná vlastnost je spíše Truhlář.

Výrobce střelných zbraní - jelikož předchozí vlastnosti již vyžadují kladivo a jiné nástroje na úpravu kovů a dřeva, myslím, že je bezpředmětné je uvádět u dovednosti z ní vycházející. A jak bylo psáno energii lez "akumulovat" prostě to vyrábíte déle.

S těmi upozorňovacími šípy souhlasím dosti nešťastně popsané. Kuší nebo lukem lze střílet klidně na 100m i více a zvuk by byl jen v místě dopadu?

Kovář - myslím, že většina povolání dává jen běžné příklady a na další věci jsou rozšíření jak bylo psáno i na začátku. A myslím, že zmiňovat výrobu podkov, hřebíků a jiného je naprosto zbytečné a jen by to zabíralo místo. A nejsem si jist na jak technické úrovni jaké národy jsou aby dokázali vyrobit odlehčený meč a jiné věci...

Zbrojíř - no CTR+C atd. vládne všude :D Kůži ještě chápu, přece si nedá kroužkovku na holej pupek, ale destičky? :D :D

Identifikace předmětu - no vzhledem k tomu, že 99% Arbořanů nemá o technice ani šajna je to nadmíru potřebná vlastnost. A vzpomeňte si na dětská léta. Taky jste věděl jak používat třeba nůžky hned od narození? Nebo vám to někdo vysvětlil. Toto funguje naprosto stejně a je jen na strůjci jak vysokou past si zvolí.

Obchodník - tak jasně, že tě obchodník vezme na hůl. Kolikrát hráči ani neví cenu v ceníku a tak může strůjce stanovit vyšší cenu, jelikož obchodník je nenasytný a až s získáním obchodníka získáte všeobecný přehled o cenách a dokážete poté si smlouvat.
Ovšem snížení ceny lze provést i jinak viz. působení.

Tichý pohyb začátečník - "Postava se dokáže při úspěšném hodu
pohybovat neslyšena asi poloviční rychlostí, než je
běžná chůze." - citace z Končina - dovednosti.pdf
Tak jasně, že když se pohybujete potichu jste pomalejší. Ale zkuste se z nějakým silákem pohybovat potichu. Bez předešlého cvičení to prostě nepůjde (nebo jen s velkým štěstím na hod na kostce).

Schování se - jsem zvědav kde na Arboře najdete pískoviště. Ale každopádně do písku se dá ukrýt (zahrabat) a poté zaútočit. Třeba na takové poušti. A jablko již není prostředí, ale předmět. A jsem zvědav který tvůrce by povolil skrytí za jablko (já jo a poté by jsem hráči vysvětloval jak strašně směšně vypadal když se za něj snažil ukrýt :D :D ).

Zneškodnění a líčení pastí - zkuste dát dnešním počítačovým maniakům do ruky past na myši a uvidíte kolik zábavy si užijete přitom jak jim bude sklapávat přes prsty (dobrá některým ne). Ale odráží to inteligenci některý Arbořanů. Někdo kdo celý život žije v prosperujícím městě nebude umět použít oko na králíka nebo pas na medvěda. V životě to totiž neviděl a ani nebude vědět co to je. Naopak ten kdo žije v lese tuto vlastnost pravděpodobně brzo získá. (viz výběr prvotních vlastností).

Posunková řeč - No kdyby se jednalo o jednoduché posunky kdy je zapojena JEN tvář je jasné, že se je lze naučit i bez mistrovksé, ale zde je pravděpodobně myšlen rozsáhlejší repertoár. Tedy mluvení posunky, kdy dokážete "říct" celou větu jen svou tváří a to již vyžaduje jisté umění ovládat své svaly na tváři (a že jich tam máme).

Tlumení kritického neúspěchu se zbraní nablízko - zajímá mě co je na tom tak nejhorší? To, že je to dlouhé? Jinak mě nic nenapadá.

Neviditelnost - asi autoři potřebovali nějak docílit posloupnosti náročnosti kouzel a tak sáhli po návaznosti na předchozí kouzlo.

Hledání šrotu - no je tam opět slovo použitelný. Výborná vlastnost si myslím :).

Ničitel - jestli jsem to dobře pochopil. Ničení je tak destruktivní, že se daný technický předmět poté nedá opravit. Takže, když nadanější koblod půjde zničit třeba železný hodiny chvíli mu to zabere. Ale dal by jsem tam podmínku vynaložení čtvrtiny energie, která byla potřebná na výrobu daného předmětu místo časového omezení. Cože je ovšem diskutabilní jelikož některé předměty snáz zničíte, nežli vyrobíte a jiné naopak. To, že nesmí být rušen celkem chápu. Musí nejdříve rozpoznat o jakou techniku se jedná a taky jak jí poškodit. Jak na něj někdo promluví zapomene co vlastně dělá :D.

Pyrotechnik - již musí být Mistrem v používání techniky je to navazující vlastnost, takže zneškodňování toho co používal je myslím zcela normální. Navíc toto dokáží pravděpodobně jen Tenebřané, kteří jsou k tomu již od mala vedeni.

30kg šrotu na hodinky je celkem úsměvné, ale vzhledem k tomu, v jakém stavu šrot na Arborii je se ani extra nedivím.


Jinak ani systém mají ještě nedodělaný, ale je to verze 1.0 takže se není čemu divit.
Systém je velice jednoduchý což je myslím dobře dokáže to nalákat mladé lidi k hraní stolních her. Většina dnešní populace tíhne spíše k hraní her na PC kde je též jednoduchý systém. Tato hra jim ho bude do jisté míry připomínat. Ano avizují i aplikace na pc a mobilní telefony, ale jen pro zrychlení hry.
Myslím, že tyto jednoduchá pravidla, která jsou navíc zdarma dokáží s dobrou reklamou přilákat pár nových lidí k hraní stolních her.
Začátečník, který není zvyklí na složitá pravidla si lehčeji přivykne na jednoduchý systém nežli na těžší a obsáhlejší pravidla (DrD2 třeba).
25.6.2014 04:58 - sirien
Silveralius: ahoj. Dovolím si se vyjádřit spíš obecně místo cílených odpovědí ke všemu a začnu spíš od konce...

- nejdřív k tomu pískovišti: nejde o pískoviště, jde o to jak je napsaná ta věta co to pravidlo popisuje. Přečti si jí znovu a pečlivě. Nesnaž se domyslet co tím chtěl autor říci - prostě si přečti, co autor skutečně řekl.

- srovnání s DrD2 je... krajně nevhodné. Minimálně tady na Kostce DrD2 nesklidilo zrovna moc úspěchu - popravdě, sklidilo násobně víc despektu a pohrdání od spousty lidí jednotlivě, než zvládla Končina nabrat od všech dohromady. Ten systém je vysloveně dysfunkční paskvil který vznikl jen protože se parta autorů urvala nakladateli ze řetězu aby si realizovala své vlhké indie sny a nakladatel jí nezvládl přivázat zpátky k boudě mainstreamového komerčního produktu.

- Jednoduchých pravidel co jsou zdarma ke stažení máme k dispozici hafo. Některé z nich v češtině (CPH), některé z nich přeložené do češtiny (Fate 2e, Fate 4e, FAE), některé z nich nepřeložené, ale nebyl by problém je přeložit (GURPS Lite, True 20) (výčty jsou ukázkové, tam někde venku jich je tolik že by je bylo těžké všechny prostudovat i kdybys na to měl celý jeden rok).
Všechna ta pravidla jsou snadno použitelná protože mají otevřené licence (OGL, CC...) nebo jsou snadno "pajcovatelná" bez porušení práv nebo mají autory co by neměly problém je poskytnout.
Rozdíl mezi všemi výše uvedenými pravidly a pravidly Končiny je ten, že... ta výše uvedená pravidla jsou vysoce funkční systémy (nadesignované profíky nebo nadanými nadšenci, profiltrované sítem konkurence a času) ověřené časem a stovkami až desetititisíci hráčů, zatímco Končina je house-made systém lidí co bohužel o game designu nemají tušení a jejich představa o RPG je formovaná českou scénou (která je, přiznejme si, dost chudá a zaostalá). Nepřekonaná vazba autorů k DrD je z Končiny bohužel cítit velmi bolestivě.

Systém Končiny navíc nemá vůbec žádný benefit (ani v náznaku nebo pokusu) v porovnání s libovolnou výše uvedenou alternativou - nemá ani jednu jedinou vlastnost na kterou by šlo ukázat a říct "ok, možná, tohle, může stát za to nepřevzít něco už hotového..."


- Že je systém "1.0" není pro KOMERČNÍ autory kteří se navíc ve svých promo textech chvástali tím, jak chtějí dodat "perfektní a vybroušený" produkt vůbec žádná omluva. Nejenže mají v tom "perfektním a vybroušeném" systému díry, ale navíc i text pravidel je děsivě prorvaný gramatickými chybami a stylistickou nedokonalostí.


- kdyby autoři sledovali světovou scénu, věděli by, že snaha připodobnit RPG k PC hrám tu už byla, dokonce ve velkém, a výsledky byly... přinejlepším rozpačité. Podstata hraní a zábavy u PC her a RPG je natolik odlišná, že celé tohle připodobňování je nerealizovatelná iluze.



K tomu co píšeš předtím, tj. ke konkrétním poznámkám k tomu co napsal Jerson:

- některé věci nejsou ani tak výtky faktických chyb, jako spíše ironická poukázání na věci, které jsou mezi RPGčkaři považovány za zoufale neoriginální tisíckrát omletá a trapná klišé, popř. o reference k různým nesmyslným paradoxům, které RPG v čase vygenerovaly a které se jimi občas prolýnají dále (např. ten bard prošpikovaný šíly - stáhni si a pusť si fan-film "Gamers 2: Dorkness Rising" (Dorkness je správně - a je celý i na YouTube kdyžtak), pusť si ho, výborně se bav a až uvidíš scénu se "schováváním se za hromadu mrtvých bardů", tak si znovu vzpomeň na Jersonovu poznámku o bardech prošpikovaných šípy. Podobně s "písněmi".

- další poznámky se vztahují k tvrzení autorů, že hra má být "realistická", popřípadě k tomu, že něco z toho co píšou jsou prostě doočíbijící kraviny které budou při hře rušit. Čpavek není vtipný kvůli jeho výrobě - čpavek je vtipný kvůli představě toho, že by samotný čpavek mohl být zázračnou léčivou substancí s nějakým signifikantním efektem. Tichý pohyb jak je popsaný je blbost (mimochodem, tohodle mají autoři víc - mě samotného v pravidlech fakt rozesmálo - a ne v dobrém - když jsem se dočetl, že vrhací hvězdicí se hází snáz než kamenem nebo že na boj dvěma zbraněmi potřebuješ větší sílu - autoři očividně neměli šajnu o čem to píšou) atd.

- některé poznámky jsou prostě o tom, že autoři nepřemýšleli a nedomýšleli a vyplodili výtvor který je děravý jak cedník. Vidění přes zeď je typický příklad - ten lektvar má víc nedořešených otázek než zvládnu spočítat na prstech a pro nás co máme zkušenosti s rozsáhlou magií v RPG (zejména ze systémů s vágní definicí magie nebo s rozsáhlou působností magie - Fate, Mage...) je očividné, že navíc tak jak je přinese do hry víc problémů a paradoxů, než za kolik stojí.
(existuje taková množina ustálených a běžně se vyskytujících... "témat" s těmito protivnými vlastnostmi, které když dáš do hry tak si hraješ s vysoce toxickým materiálem co může v systému i samotné hře spustit domino zkázy. Další velmi typická je v tomhle třeba neviditelnost)

...atd.


Myslím že toho pochopíš víc, když si nejprve přečteš Jersonův původní post glosující systém jako celek
25.6.2014 09:25 - Sparkle
Silveralius píše:


Systém je sice jednoduchý, ale dobrá hra se pozná tak, že generuje zábavu. A to tahle pravidla moc neumí. Pět lidí se sejde na celý večer u někoho doma, aby hráli... koželužníka? Házeli si na poznávání kovů? Kvůli tomuhle mám obětovat celý večer, místo hraní třeba Magicu, kecání s kamarády v hospodě nebo koukání na filmy?

Ano, v dračáku byly tyhle dovednosti taky, ale reálně se používaly maximálně mezi sezeníma, že sis hodil na to, kolik se ti vygenerovalo peněz, když postavy byly někde ve městě. Jenže tyhle dovednosti byly v pravidlech zvlášť, nestály oproti kouzlům nebo zneškodňování pastí, nemusel jsi při tvorbě postavy volit mezi koželužnictvím a něčím zajímavým.

Pravidla mají generovat zapamatovatelné momenty. Věci, o kterých si ještě za pár let budete nadšeně vyprávět s kamarády v hospodě, když si na to hraní vzpomenete. To, že mnoho skupinek rozjelo hraní v Drd či Drd+ a pak jim to nadšení rychle opadlo pramenilo mimo jiné z toho, že hra generovala jen málo fakt zajímavých momentů.

Svět končiny ti může taky generovat nádherný momenty, ale nebude to hod na výrobu šípů ani hod na hledání šrotu. Budou to věci okolo těchto hodů - to, že se s vypětím sil po palbou nepřítele budeš plazit a sbírat spadlé šípy, abys je zrecyklil a mohl se bránit ještě jeden den. To, že schůzka s handlířem šrotu se hnusně zvrtla a pak zdrháte koridorem koboldů s praky. Tohle by utáhlo nováčka a udrželo by ho u hraní dlouhodobě. Je jen škoda, že tohle bude úkol čistě pro GMa, protože pravidla mu v tom moc (nijak) nepomáhaj.
25.6.2014 09:55 - Sparkle
sirien píše:
Systém Končiny navíc nemá vůbec žádný benefit (ani v náznaku nebo pokusu) v porovnání s libovolnou výše uvedenou alternativou - nemá ani jednu jedinou vlastnost na kterou by šlo ukázat a říct "ok, možná, tohle, může stát za to nepřevzít něco už hotového..."


Já zase musím uznat, že to, že při střelbě si oponent nehází na dexteritu, ale místo toho je tam fixní DC, je zajímavá myšlenka. A je fakt, že to je logický. Pokud na tebe někdo střílí z pistole, je tvoje obratnost opravdu k ničemu. Bude tam mít vliv, jestli se cíl hýbe rychle, pomalu nebo vůbec, jak je daleko a jaký máš skill ve střílení, ale rozhodně ne to, jakou má oponent obratnost.

Tohle si dovedu představit jako funkční houserule i do Fate. Sice to stále nestačí k tomu, abych vyměnila Fate za Končinu, ale světlý bodík hodný převzetí to imho je.
25.6.2014 10:06 - Quentin
Píše:
A jsem zvědav který tvůrce by povolil skrytí za jablko (já jo a poté by jsem hráči vysvětloval jak strašně směšně vypadal když se za něj snažil ukrýt :D :D ).

Za takové chování by vypravěč zasloužil nachcat do bot :)

Píše:
Já zase musím uznat, že to, že při střelbě si oponent nehází na dexteritu, ale místo toho je tam fixní DC, je zajímavá myšlenka.

Takhle jsem to viděl už hodněkrát. Třeba Savage Worlds to takhle mají taky.

Píše:
obratnost opravdu k ničemu. Bude tam mít vliv, jestli se cíl hýbe rychle, pomalu nebo vůbec

Ve většině her obratnost=rychlost :)
25.6.2014 10:17 - Vojtěch
A nebo taky schopnost cuknout než ten blb zmáčkne spoušť. Nezapomeňme že nejde až tak o to, že se fyzicky uhýbá před střelou, ale před zaměřením zbraně.
25.6.2014 10:21 - Quentin
Ale, co si pamatuju z larpu, tak je to tak 20% skill archera, 10% obratnost cíle a 70% jestli má cíl štít :D
25.6.2014 10:45 - Vojtěch
Mno, to by docela odpovídalo DnD rozvržení :D

Útok
+1 BAB
+1 DEX

Obrana
+1 DEX
+4 Tower shield
25.6.2014 10:48 - Gurney
Sparkle píše:
Já zase musím uznat, že to, že při střelbě si oponent nehází na dexteritu, ale místo toho je tam fixní DC, je zajímavá myšlenka.

D&D White Box - 1974 :)
25.6.2014 10:50 - Vojtěch
LOL
25.6.2014 10:52 - Quentin
:D
25.6.2014 11:33 - skew
QuentinW píše:
Ve většině her obratnost=rychlost :)
IMO tohle platí spíš specifickým způsobem. Obratnost = pohotovost, schopnost reagovat správně a včas. Proti kulce tohle nepomůže vůbec (proti šípům a šipkám možná na velkou vzdálenost, ale imho by se pro účely RPG dalo v klidu zanedbat).
Moc systémů načtených nemám, ale pamatuju si jen DrDo, kde se rychlost počítala IIRC báze + 2*SIL + 1*OBR. Ale při boji to bylo opět putna, rychlost byla fixní stejnmě jako v D&D.

Silveralius
Ohledně Nesmrtelné písně - pozor, Jerson napsal zraněných, ne zbraní. Pointa je ta absurdní situace, kdy ti pár kamarádů padne k zemi 12 metrů od sebe a postavy se začnou dohadovat: "Rychle, udělej něco!" "Jasně, zahraju jim baladu. Ale musíš popotáhnout Franka kousek k nám, je moc daleko od Freddieho a já můžu zahrát jen jednou".

Hmm, vlastně obecně pro ty písně se hodí jako studijní materiál zmínění Gamers 2:
>bitka na život a na smrt
>bard hraje na loutnu
>"Sakra, pomož nám!"
>na 1.89 sekund přestane hrát: "Vždyť pomáhám!"
>pokračuje další 3.37 sekundy, než ho někdo bodne do krku

A dle mě osobně je takové nepsané pravidlo, že když už se hraje na věci jako kouzelný nápoj který tě healne, hráči mají tendence odpustit si otázky typu "hele, když mu ten lektvar naliju do úst, bude to fungovat, nebo ho vydáví?"... čili je diskutabilní, jak moc se vyplatí brát si do pravidel píseň, která postavu probudí, když by to mohl udělat někdo jiný.

Hej počkat, ještě mám dvě výtky týkající se času. Za prvé, píseň má evidentně sloužit k tomu, aby postava ještě něco udělala, nejlépe si zachránila vlastní krk.
Jenže postava zůstane vzhůru na dvě kola, tedy 10 sekund. Realističnost nejspíš znovu dostane lopatou, zatímco hráči tak nějak gamisticky mávnou rukou, "ten lektvar do sebe stihnu kopnout natotata, nosím ho přeci bezpečně u pasu (kde se mu doteď nic nestalo)". Nebo ho stihnu vytáhnout z batohu? Případně píseň funguje tak mocně, že postava na pokraji smrti se střelhbitě vztyčí a stihne nepříteli vlepit ránu (nebo dvě? snad ne).

Druhá časová výtka je pochopitelně rychlost, s jakou píseň zabere. Nikde není psáno. Ale vzhledem k rychlosti umírání předpokládám, že ihned. "Lá!... oh, okay už jsi vzhůru, tak makej, vypij lektvar a marš do boje!". Další věc. Bude píseň probouzet umírající i v dalších kolech? A když se při hraní a zpěvu procházím, pokryuju celou oblast? Otázky, samé otázky a žádné odpovědi. Jako nechci být zbytečnej hnidopich, v obrovském množství případů prostě použiješ vlastní rozum, ale sorry, můj rozum nějak selhává, když jde o probouzení umírajících lidí písničkou.

Něco by se dalo vysvětlit tím, že písně jsou nadpřirozené, ale nikde není nic takového zdůrazněno. Ani na ně nepotřebuješ energii, jako na kouzla (nebo na spoustu všedních nemagických věcí). A pochopitelně to nepomůže zodpovědět předešlé otázky, protože magie si funguje po svém.

Jerson: přehlédl jsi brusiče, myslím. Dokážeš nabrousit zbraň i šípy a přidat jim +1, ale působí to právě po jen jeden den, bez ohledu na to, jestli je použiješ nebo ne.
25.6.2014 11:41 - crowen
skew píše:
Jerson: přehlédl jsi brusiče, myslím. Dokážeš nabrousit zbraň i šípy a přidat jim +1, ale působí to právě po jen jeden den, bez ohledu na to, jestli je použiješ nebo ne.


Mozno tam je vysokokorozivna atmosfera, a zbrane to ostrie dlhsie neudrzia :-)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.0921790599823 secREMOTE_IP: 3.236.145.110