Produkty

Shako
2.6.2014 17:02
Končina
Končina je další české rpg. Na oficiální webu jsou ke stažení všechny tři základní knihy (Svět, Pravidla, Dovednosti). Základní přiručky by měli být zdarma, včetně aktualizací. Za další materiály ke hře by se měli platit drobné částky.
25.6.2014 11:43 - Quentin
Skew: Zkusim to obratnost=rychlost podat nějak nijak.

Představ si, že jsi u toho boje Oberyna s Gregorem, a někdo ti podá kuši s tím, že když jednoho z bojujících trefíš, dostaneš 100 zlatých. Stačí trefit, nemusíš ani prorazit armor. Do koho pujdeš?

Ale chápu, že ten rozdíl neni moc velkej. Dost to odpovídá tomu oldschoolovému +/-1AC za obratnost.
25.6.2014 11:46 - Silveralius
Píše:
nejdřív k tomu pískovišti:

Ano, když jsem si to ráno přečetl došlo mi, že jim tam chybí jedno slovo.

Píše:
srovnání s DrD2 je...

Ano o nepovedenosti DrD2 vím, ale bral jsem to jako příklad. DrD2 jsou velice obsáhlá pravidla, která již na pohled odradí. Kdyby jsem si měl vybrat mezi vytištěnou končinou a DrD2 sáhnu po končině. Zatím je prostě tenčí a tím i jednodušší.

Píše:
Rozdíl mezi všemi výše uvedenými pravidly a pravidly Končiny je ten, že... ta výše uvedená pravidla jsou vysoce funkční systémy (nadesignované profíky nebo nadanými nadšenci, profiltrované sítem konkurence a času)


Ano, profiltrované sítem konkurence a času. Což Končina ještě neměla ani šanci udělat.
Ano, jsou tu i jiné hry, ale jakou mají propagaci mimo fantasy komunitu? Kdyby jsem se o systému pana Jersona nedozvěděl od vás nevím o něm vůbec. Zato o končině jsem se dozvěděl hned ze dvou zdrojů a mohl se přidat i třetí kdyby jsem ho nepředběhl (ústní zdroj).

Pravidla jako taková zatím nejsou pro komerční účely využita takže moc o komerčnosti by jsem nezmiňoval.

Světovou scénu nesledji a tak neví jaké byly snahy hráče nalákat na stolní hry, ale v ČR si moc takovýchto akcí nepomatuji. Asi největší akcí co se Fantasy týče je GameCon a pak menší lokální akce, ale nějakou větší propagaci stolních her jsem neviděl.

A ano autoři mají v pravidlech chyby. Najdete chybu? Není nic jednoduššího než jí napsat do diskuze na ofiko foru a k tmu případně připojit i návrh řešení.
Dělat si z něčí práce, kde se snaží něco udělat pro rozrůstání skomírající české rpg scény, srandu mi nepříjde vhodné a nechci být více urážlivý jaké mi to doopravdy přijde.
Kdyby zde probíhala konstruktivní debata nic nenamítnu. Většina z vás má již spoustu nahráno a tak vám takovýto systém příjde nedokonalý, ale tento nedokonalý systém má větší šanci na úspěch nežli ty dokonalejší propracovanější. Kam se ovšem i Končina může při snaze hráčů a ostatních dostat.

Sparkle - ano spousta věcí je zatím ponechána na GMku a musí si je zatím vycucat z prstu. A myslím, že hra nebude jen o házení kostkou. Když GM udělá hru tak, aby se kostkou házelo minimálně bude hra zábavná i bez toho aby na kostkách padaly krajní čísla.

Píše:
Za takové chování by vypravěč zasloužil nachcat do bot :)


Proč? Když je hráč tak blbej a nedojde mu to?

skew: No tak to jsem blbě přečetl. Za to se omlouvám.
Osobně mi ty písně přijdou jako dobrý nápad, ale prostě to chce dopracovat do hratelné podoby. Myšlenka dobrá provedení horší.
25.6.2014 11:54 - crowen
Silveralius píše:
Zatím je prostě tenčí a tím i jednodušší.

Tensie pravidla automaticky neznamenaju jednoduchsiu hru. V hrubsej knihe mas viac priestoru na vysvetlenie roznych mechanik, priklady, fluff, inspiraciu atd.

Alebo inac - aj na par stran dokazes vytvorit zlozity komplexny neprehladny system, ktory bude horsie hratelny, lebo nebude poskytovat dostatok prikladov a vysvetlujucich textov.
25.6.2014 11:59 - Sparkle
Silveralius píše:
Kam se ovšem i Končina může při snaze hráčů a ostatních dostat.


Aha, takže ten systém nemá být "vezmi a hrej", ten systém má být "přečti, najdi chyby, napiš nám o nich na fóru a počkej za půl roku, až to bude hratelný?"

Silveralius píše:
Světovou scénu nesledji a tak neví jaké byly snahy hráče nalákat na stolní hry, ale v ČR si moc takovýchto akcí nepomatuji. Asi největší akcí co se Fantasy týče je GameCon a pak menší lokální akce, ale nějakou větší propagaci stolních her jsem neviděl.


Ano, a proto autoři Končiny dali 41 000 kč za ilustrace, za což by se dalo zaplatit 10 propagačních RPG stánků na velkých conech a neherních festvalech.
25.6.2014 12:00 - Quentin
Píše:
Proč? Když je hráč tak blbej a nedojde mu to?

Pokud hráč ve hře řekne, že se schovává za jablko, a vypravěči to přijde jako hovadina, tak je to většinou

a) Nesdělil pořádně svůj záměr. Třeba to bere jako vtip a nepředpokládá, že je schovaný, ale očekává jiný výsledek (například chce obra rozesmát, aby se namísto jeho večeří stal jeho přítelem)

b) Má jinou představu o situaci než ty. Může si například myslet, že tím jablkem jen zakryl klíčovou dírku, nebo že je to jablko obrovské (třeba jen nedával pozor a slil se mu popis obra s ovocem okolo).

c) Začal se na hře nudit a dělá píčoviny, aby se všichni u stolu aspoň zasmáli.

Ani na jednu z těhle situací není adekvátní reakce vysmát se někomu do ksichtu, že je blbej a něco mu nedochází.
25.6.2014 12:03 - Vojtěch
Tenhle by to zvládnul i na 5 kol myslím ;)

25.6.2014 12:06 - Me-dea
Silveraliusi jako sry, ale v končině je strašně moc zásadních chyb. Za mě:

a) Chemie - Síra, její skladování a použití. Nemám nic proti síře jako platidlu ale ten příklad s pytlíčkem ve vlaku co visí z útesu je totální kravina. Čpavek a jeho účinky.

b) Víly - nestává se mi často, vlastně se mi ještě nestalo, abych si po přečtení nějakého stolního rpg připadala, že tohle pro mě, jakožto holku fakt není. Rasa válečných poletuch, původně vytvořených pro boj se vzducholoďmi pak degradovaná do role (sexuálních) otrokyň. Víly na špagátku - fakt velmi vtipné. Jako sry ale opravdu se mi ještě nestalo, aby mi něco přišlo tak ponižující a to otroctví a sexuální otroctví není v rpg nic neobvyklého. Tohle mi přišlo trochu přes čáru.

c) Čeština - vzduČné kAraby. Krásný příklad naprosto zbytečné snahy o originalitu. Opravdu je potřeba vymýšlet takové dementní pojmenování? Co je špatného na vzdušných korábech nebo vzducholodích?

d) Nelogické návaznosti - kovář nemá nic společného s horníkem. Prostě nemá a jsem si 100% jistá, že když se půjdeš vyučit kovářem, tak nebudeš předtím muset absolvovat vysokou hornickou. Prostě blbost.

Nějaké drobnosti jako nejasná pravidla, magické písně bez magie nebo že jim sem tam něco ulítlo bych v pohodě překousla. Ale ty věci, co zmiňuji mě opravdu celkem naštvaly.
25.6.2014 12:19 - skew
Gurney: krutě ty!
(jinak se za sebe přiznám, že podobná myšlenka mě nikdy nenapadla, přestože intuitivně mi připadá blíže realitě)

QuentinW píše:
Představ si, že jsi u toho boje Oberyna s Gregorem... Do koho pujdeš?
Kohože s kým? Pointa imo je, že proti střelbě by se ta obratnost projevila podstatně jinak. As in, v boji na blízko víc než na dálku.
Na blízko by to muselo být zběsilé uskakování před soupeřovou muškou, což je abstrakce, kterou hra někdy snese, jindy ne (zvlášť ve chvíli, kdy se užívá grid a postava je uzavřená v 5x5 stop čtverci).

Hmm, čím víc nad tím přemýšlím, tím míň se mi chce tím zabývat.
25.6.2014 12:32 - Sparkle
Me-dea píše:
b) Víly - nestává se mi často, vlastně se mi ještě nestalo, abych si po přečtení nějakého stolního rpg připadala, že tohle pro mě, jakožto holku fakt není. Rasa válečných poletuch, původně vytvořených pro boj se vzducholoďmi pak degradovaná do role (sexuálních) otrokyň. Víly na špagátku - fakt velmi vtipné. Jako sry ale opravdu se mi ještě nestalo, aby mi něco přišlo tak ponižující a to otroctví a sexuální otroctví není v rpg nic neobvyklého. Tohle mi přišlo trochu přes čáru.


A co teprve ti satyrové, co musejí znásilňovat ženy kvůli množení a při porodu satyrče matku roztrhá. Vzhledem k tomu, že jsem rodila 3x a jednou to byl dost průser, páč prcek byl hodně velkej, bych něco takovýho nehrála v RPG ani kdyby mi za to platili.

Celkově by mě zajímalo, zdali autoři před vydáním dali ten svět přečíst svým drahým polovičkám a zeptali se jich, zdali by to chtěly hrát.
25.6.2014 12:34 - crowen
skew píše:
Kohože s kým?


https://www.youtube.com/watch?v=nqT22PlqnUA
25.6.2014 12:37 - Quentin
Jo, to je ono. Jen varování; je v tom spoiler ze čtvrté řady Game of Thrones.
25.6.2014 12:45 - skew
Myslím, že tohle je ještě obzvlášť vyzdviženíhodné:
Sparkle píše:
Jenže tyhle dovednosti byly v pravidlech zvlášť, nestály oproti kouzlům nebo zneškodňování pastí, nemusel jsi při tvorbě postavy volit mezi koželužnictvím a něčím zajímavým.
Rozeznám shitovej kov od kvalitního, nebo se naučím sesílat drobnější heal kouzlo, lépe bojovat, nějakou tu finesu se zbraní, decisions, decisions.

Silveralius píše:
A ano autoři mají v pravidlech chyby. Najdete chybu? Není nic jednoduššího než jí napsat do diskuze na ofiko foru a k tmu případně připojit i návrh řešení.
Dělat si z něčí práce, kde se snaží něco udělat pro rozrůstání skomírající české rpg scény, srandu mi nepříjde vhodné a nechci být více urážlivý jaké mi to doopravdy přijde.
Kdyby zde probíhala konstruktivní debata nic nenamítnu.
Jinak je pravda, že zde i na RPGf je poměrně odmítavá atmosféra, chvílemi lemována výsměchem a možná i škodolibostí. Ale neřekl bych, že je tu nedostatek konstruktivní kritiky. Někdy naprosto explicitní výtky typu "tohle pravidlo je blbý protože... tahle dovednost nefungujue protože...", jindy jen alegorií a hyperbolou opředená WTF zvolání, ale i ta by měli posloužit jako podnět k zamyšlení.

Stejně jako na RPGf, nechci dělat zbytečně dramaqueen ("Jak se autoři opovažují NEZAPOJIT SE do debat na dvou nejvýznamnějších RPG portálech, ta do nebe volající drzost!1!!!11jedenáct"), naopak souhlasím s Alnagem 262. Jenom říkám, kritika tu je, imo často i opodstatněná, pokud si z ní autoři něco vezmou - super, pokud ne - jejich boj.
25.6.2014 12:49 - Vojtěch
Právě ty nezajímavé věci jsme se jim snažili navrhnout navázat na hodnotu vlastnosti, když už to potřebují řešit, ale stejně je to IMO herně opruzní :(
25.6.2014 13:01 - crowen
Podla mna jedine, co sa s Koncinou da rozumne robit, je zahodit to cele tak ako je, precitat si minimalne clanky z tohto zoznamu, alebo aspon ako uplne minimum vynikajuci Bifiho clanok o fantasy srdcolamoch, zamysiet sa nad novym konceptom a zacat pisat Koncinu 2.0.
25.6.2014 13:09 - Sparkle
Tak ono fundamentálně, mít v systému schopnosti typu craftování něčeho, není samo o sobě chyba. Část lidí tam potřebuje vidět tyto možnosti, aby pro ně ten svět byl dostatečně imerzivní. I já jsem trpěla, když jsem v DnD 4e chtěla mít v pravidlech vyjádřeno, že konkrétní postava má právnické vzdělání a měla by mít bonusy na legal stuff, a moc dobře to tam nešlo.

Jenže způsob, kterým se toho chopila Končina, vede přesně k podobným problémům, který si pamatuju z dob, kdy jsme hrávali ještě Gurpsy. V pravidlech byla možnost udělat si kouzelníka enchantera. Boží. Řekla jsem si, že to by mohlo být cool. Tak jsem si syslila body na to, aby můj kouzelník mohl vyrábět magické předměty. Na konci kampaně, když jsme zabíjeli arcidémona, uměla moje postava konečně vyrobit nějaký drobný useless předmět a strávila tím několik měsíců. Jinak neuměla fakt vůbec nic. Ostatní postavy dělaly awesome věci a já jen smutně koukala, jak jsem místo toho mohla být mistr teleportů a toho arcidémona krouhnout tím, že mu přistanu na hlavě.

Fate má sice craft jako klasický skill, ale díky jeho použití můžeš vždycky páchat akci create advantage, která dává mechanicky stejný bonus, jako kdybys místo toho použil třeba to lítání nebo teleport, takže tím nejsi bitý.

A minimálně se to dá všecko napsat jako generická dovednost:

Řemeslo
zvol si libovolné výrobní řemeslo (koželužnictví, výroba šípů...)
Stupeň 1: umíš řemeslo na úrovni tovaryše. Výbavu družinky k němu příslušnou zvládneš opečovávat tak, že to vyjde o 20 % levněji než u cizí osoby, ale stále k tomu potřebuješ dílnu.
Stupeň 2: umíš řemeslo na úrovni mistra, který se tím uživí. Výbavu družinky k němu příslušnou zvládneš opečovávat tak, že to vyjde o 50 % levněji než u cizí osoby, ale stále k tomu potřebuješ dílnu. Při provozování řemesla mimo klasickou dílnu máš postih k hodům -3 až -7, podle okolností.
Stupeň 3: jsi legendární mistr, říká se o tobě, že tvé umění je čarovné. Výbavu družinky k němu příslušnou zvládneš opečovávat tak, že to vyjde o 70 % levněji než u cizí osoby, plus umíš používat řemeslo i s improvizovaným náčiním kdekoli v terénu.

Tím odbouráš několik stránek textu a efektu jsi dosáhl stejného.
25.6.2014 13:10 - Gurney
crowen píše:
Podla mna jedine, co sa s Koncinou da rozumne robit, je zahodit to cele tak ako je, precitat si minimalne clanky z tohto zoznamu, alebo aspon ako uplne minimum vynikajuci Bifiho clanok o fantasy srdcolamoch, zamysiet sa nad novym konceptom a zacat pisat Koncinu 2.0.

A napsat nějaký správný forge-like indie, aby o něm crowen mohl básnit a psát pro něj doplňky, i když ho nebude hrát.

(sry za rušení smíru, nemohl jsem se udržet...)
25.6.2014 13:18 - crowen
Gurney píše:
A napsat nějaký správný forge-like indie, aby o něm crowen mohl básnit a psát pro něj doplňky, i když ho nebude hrát.


Keby si si prosim ta aspon precital tie clanky, hned prve dva su od Siriena a Alnaga, a ani jeden z clankov nepise o forge-like indie hrach, ale vseobecne na co sa pri tvorbe hry zamerat, a comu sa vyvarovat.
25.6.2014 13:20 - Sparkle
crowen píše:
Podla mna jedine, co sa s Koncinou da rozumne robit, je zahodit to cele tak ako je, precitat si minimalne clanky z tohto zoznamu, alebo aspon ako uplne minimum vynikajuci Bifiho clanok o fantasy srdcolamoch, zamysiet sa nad novym konceptom a zacat pisat Koncinu 2.0.


Končinu 2.0 běžící na Fate 4.0? ;))
25.6.2014 13:21 - crowen
Sparkle - mozno by to dopadlo lepsie, ako Koncina 1.0 beziaca na DrDo :-)
25.6.2014 13:23 - Gurney
Já je četl všechny.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.078879833221436 secREMOTE_IP: 52.91.84.219