-
Níže jsou nástroje, postupy a univerzální mechaniky pro:
Kostky a házení
Protivníci a jejich zjednodušení
Věci související s akcí, bojem atp.
http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/sirienovy-univerzalni-gm-nastroje.html
-
Credits
Překlad: Lethrendis
Sazba: sirien
Korekce: sirien, Hůlka, Tumcass
Intro
Jsou tu všichni. Do posledního. Legendy, lháři, zrádci, http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/sr6-preklad-neoanarchistova-poulicni-encyklopedie.html
-
Zdrávím do DnD komunity,
pro naši družinu jsem zpracoval část pravidel do formy karet. Protože jsme dost casual hráči a navíc začínáme být senilní, http://www.sun.d20.cz/clanky/produkty/5386.html
-
O čem je řeč
Úmluvy, smlouvy, závazky, dluhy - obecné termíny, které všichni rámcově chápeme. Některá prostředí však některým z nich dávají specifický http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/dluhy-a-zavazky.html
-
Překlad
Jednoduché, ale úderné vylepšení, které můžete ve hře udělat, je redefinovat selhání z „postava není dost dobrá“ na „věci se pokazí“. http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/fail-forward.html
-
Dá se srovnávat RPG a Wargaming? Po dvaceti letech zkušeností s Wargamingem a patnácti s RPG si můžu dovolit vyslovit názor, že Wargaming můžeme definovat http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/narativni-wargaming-a-rpg.html
-
Morální kompas
Když tvoříš osobnost postavy, zamysli se nad následujícími pěti klíčovými prvky tvé postavy. Tyto prvky zcela nahrazují Ideál, Pouto http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/moralni-kompas-alternativa-rysu-postavy.html
-
Níže postupně rozebírám:
Zkušenosti
Hx a tahy Hx
Sexuální tahy
Tahy postav
Zkušenosti
Narovinu - systém zvýraznění vlastností ("highlights") http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/sirienovy-aw-hacky.html
-
Úvod
Od doby, co jsem přeložil Fate, jsem potkal spoustu pozitivních ohlasů. Nicméně i některé rozpačité. Suveréně nejčastější problém, který http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/fate-hotova-reseni-zbrane-a-brneni.html
-
Vytváření bylinek
Každá léčivá rostlina nějak vypadá a pokud ji zpracujete, mívá nějaký účinek na vaše tělo. Drtivá většina rostlin má i http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/5342.html
-
Lžidra. Podivné slovo značící ještě podivnějšího tvora. Tvora zodpovědného za zmizení celých měst nejprve z map a poté, jak už to bývá, z paměti.
Někteří http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/5328.html
-
Studenti školy geometrie se nezaměřují na žádný konkrétní druh magie, ale naopak se snaží najít obecné zákonitosti, podstatu magie a společné prvky http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/5309.html
-
Úvod
Originál, Johnn Four.
Metoda 5 místností je mé řešení pro kombinování mýtické příběhové struktury od legendárního akademika Josepha Cambella (Hrdina http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/metoda-5-mistnosti.html
-
Přístupy a rizika
Původní článek je od Rob Donoghue k dispozici zde (leden 2018).
Všechny použité piktogramy jsou z této databáze.
Je http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/fae-rizika.html
-
Co?
Za výraznou postavu považuji takovou postavu, která je jasně odlišitelná od svého hráče a která, pokud odejde či zemře, zůstane v mysli ostatních http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/vyrazna-postava-snadno-a-rychle.html
-
Co je vůbec RPG Scénáristika?
Nějakou dobu zpátky jsem dospěl k názoru, že má dosavadní tvorba k RPG byla dost chaotická a neutříděná a rád bych http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-0-kdo-to-sakra-pojmenovaval.html
-
Oficiální úvodní dobrodružství pro D&D 5e z dílny tohoto serveru stahujte zde.
Doplňkové materiály:
Mapa lesní mýtiny bez popisků
Mapa http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/kovarova-dcera.html
-
Před pěti měsíci jsem se pokusil rozjet http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/5263.html
-
Zpátky do akce!
Boj jsem ve Scénáristice řešil už na jejím samotném počátku - od popisu akce jako typu dramatické scény jsme se poměrně rychle dostali http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-21-do-tance.html
-
Temná témata
Minulý díl byl o sexu a hodně z něj (minimálně co do principů a technik) bude relevantní i zde, protože tak, jako jsou násilí a sex ohromně http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-20-ve-sklepe.html
-
O čem vlastně už byla řeč
Přišel čas věnovat chvíli pozornosti tématu, které se ve Scénáristice snažím pokud možno spíše obcházet a moc do něj nezabíhat: http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-22-sroubky-a-soucastky.html
-
Následující text byl napsán pro J&D a zveřejněn jako ukázka textu pravidel. Text byl původně zveřejněn na webu Jeskyní a Draků.
Srdcem Jeskyní a draků http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/j-d-d-d-socialni-interakce.html
-
Volův průvodce netvory
AUTOŘI: Mike Maerls, Jeremy Crawford, Adam Lee, Kim Mohan, Christopher Perkins, Sean K. Reynolds, Matt Sernett, Chris http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/preklad-voluv-pruvodce-netvory.html
-
Před zhruba třiceti lety byl Quilik jen jedním z mnoha mozkožroutů v kolonii a byl tam spokojen. Jak každý ví, mozkožroutí kolonie jsou ovládány starým http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/quilik-ilithidi-imbecil.html
-
Tento článek obsahuje základní úvod do hraní Mage the Ascension (3. edice WoD), resp. popis magie a kouzlení v Mage (Mage jsou jednou z her World http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/paradigmata-v-mage-the-ascension.html
-
Toto je ukázkové zpracování trpaslíků jako rasy pro fantasy prostředí a jde o praktickou ukázku k článku Hraní ve fantasy: Rasy. Článek je doplněn http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-trpaslici.html
-
STAHUJTE ZDE
Originál Měli jste někdy potřebu si vytvořit vlastní svět? Říkali jste si někdy jaké to je být bohem? Chtěli jste někdy vytvořit svět s http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/preklad-dawn-of-worlds.html
-
Toto je ukázkové zpracování elfů jako rasy pro fantasy prostředí a jde o praktickou ukázku k článku Hraní ve fantasy: Rasy. Článek je doplněn o statistiky http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-elfove.html
-
Toto je ukázkové zpracování lidí jako rasy pro fantasy prostředí a jde o praktickou ukázku k článku Hraní ve fantasy: Rasy. Článek je doplněn o statistiky http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-lide.html
-
Historie ras ve fantasy a RPG
Než se pustíme do toho co, jak a proč, je dobré se nejprve podívat zpět a zjistit, proč jsou dnes věci takové, jaké jsou.
Nelidské http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-rasy.html
-
Dostal jsem žádost, abych přeložil videa o Xanatharovi, protože ne všichni zájemci zvládají angličtinu. Na následujících stránkách naleznete překlady http://www.sun.d20.cz/clanky/produkty/xanatharuv-pruvodce-vsim-videa.html
-
Témata v temnotě
Nastal čas podívat se do temných míst, kterým se mnoho vypravěčů raději vyhýbá. Na témata, která jsou na první pohled nepříjemná a http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-19-pod-dekou.html
-
Dramaturgie příběhů
Jednotlivé díly Scénáristiky se zaměřují vždy na jedno úzké téma a jsou psány tak, aby fungovaly samostatně, ale hraní RPG a jejich http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-18-zabava-z-jineho-soudku.html
-
Nová věc podle starých šablon
Celá Scénáristika stojí na věcech, které jsme probrali na začátku a které pozdější díly jen rozvíjí, dokreslují a ukazují http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-17-tohle-je-osobni.html
-
Na začátek a znovu vpřed!
Je načase opět udělat krok přes hranici samotné hry a věnovat trochu času průběhu hraní a používání přípravy při vedení hry http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-16-rychle-a-zbesile.html
-
Co nejhoršího se může stát?
Originál, 8. ledna 2016
Přemýšlel jsem o technikách tvorby postav a o způsobech, jak do hry dostat špatné a nepříjemné http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/nejhorsi-co-se-postave-muze-stat.html
-
Dlouho očekávaný dýchánek
V pátém díle jsme se podívali blíž na dramatické scény soubojů. Fyzické konflikty ale nejsou jediné možné - někdy se o věcech http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-15-ukecam-ho-k-smrti.html
-
Smrt hráčské postavy!
Originál, 1. prosince 2016
Ahoj! Jmenuji se Matthew Mercer a jsem hlasovým hercem a a Dungeon Masterem Critical Role [Kritická http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/co-delat-kdyz-postava-zemre-dm-tips.html
-
Zpět na začátek - další typy scén
Na úplném začátku Scénáristiky jsem psal o přípravě scén a o jejich různých typech. Pro rychlé připomenutí: Dramatické http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-14-wibbily-wobbly-timey-wimey.html
-
Přehled
Věci vytvořené ke hře dříve bokem:
Anotace
Postavy
Seznam dovedností
http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/fate-sabotovana-mise-pravidla.html
-
Příliš mnoho příšer. Postav.
Nikde ve Scénáristice jsem přímo nezdůraznil, jak důležité vedlejší postavy jsou, přesto věřím, že to mezi řádky vyplynulo http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-13-koho-ze-hraju.html
-
Krátce o ctnostech a ne úplně zkaženém zlu
Ctnosti jsou "morálními maximy" - platónskými ideály některého typu morálně dokonalého chování. Není přitom http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/ctnosti-zla.html
-
Tady je Vypravěčovo (a tady už ne)
Existují věci, které přijímáme prostě ze zvyku, bereme je jako dané a dál se nad nimi nezamýšlíme, protože prostě http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-12-nechte-to-na-nich.html
-
Ak si zadefinujeme horor ako zámer vystrašiť vaše publikum, tak v tomto prípade nemožno hovoriť o určitom konkrétnom žánri. Horor totiž môžete situovať http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/horor.html
-
Malý úvod překladatele: překládat tenhle blog bylo trochu zvláštní - věnuje se Apokalypse hrám a točí se kolem Amber Diceless RPG a já ani jedno z toho http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/bezkostkovy-apokalypse.html
-
O co jde
Fate vyhodnocuje konfliktní situace postupně, pomocí logiky akcí a reakcí. Tedy: určí se pořadí, v němž postavy ve scéně jednají, a každá http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/fate-jednorazova-vyhodnoceni.html
-
Magnetická podložka
Toto je technika, kterou používám (proto taky dostala první místo v seznamu). Může vám postačit jednoduchá magnetická tabule.
Klady: http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/poradi-pri-iniciative.html
-
Popisy, příprava a RPG
Popisy jsou nedílnou částí RPG, stejně jako literatury nebo prostého vyprávění. Slouží k vykreslení představy o prostředí i o http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-11vic-nez-stroha-fakta.html
-
Příliš mnoho věcí?
Práce vypravěče je náročná mimo jiné v počtu věcí, které potřebujete sledovat a ve kterých si musíte držet přehled. Samozřejmě, spousta http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-9-chaosu-vladne-rad.html
-
Originál, 27. srpna 2015
Pozn. překladatele: blog se točí kolem slova "Leverage". To je zároveň název seriálu a zároveň v angličtině označení žánru, http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/mrizka-vedlejsich-postav.html
-
Rekapitulace jako součást hry
Rekapitulace předchozího děje je důležitou součástí struktury herního sezení. Je na vás, abyste ji dělali dobře. Proč http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/umeni-rekapitulace.html
-
Hradební privilegium patřilo mezi natolik významná, že si právo ho udělovat ponechal v ruce panovník. Hradby se navíc staly jedním z nejcharakterističtějších http://www.sun.d20.cz/clanky/kultura/historicka-mesta-6-vojenstvi.html
-
Téma hororu, a gotického hororu obzvlášť, je výjimečná výzva pro Pána hry, protože sezení kolem stolu s přáteli není ve své podstatě vůbec děsivé. U hororu, http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/jak-hrat-goticky-horor.html
-
Sice DnD ani jiné hry nehraji, ale to mi nebrání netrpět čas od času stvořitelským syndromem. Jelikož se mi ho ne vždy podaří potlačit a nacházím se v http://www.sun.d20.cz/clanky/stripky/5132.html
-
Roku 5000 našeho letopočtu bude děsivá říše Tsan-Čan ovládat dnešní Asii a možná ještě větší část světa. Bude to čas, kdy neohrabanou vědu a technologii http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/5023.html
-
Pozn. 1: Snažil jsem se překládat uhlazeněji; abych ušetřil čas, tak jsem se místy méně soustředil na přesnost obratu a překládal jsem spíše významově.
Pozn. http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/co-znamenaji-atributy-dovednosti-pristupy.html
-
Exkurz: Řemesla a obchod
Téma řemesel a obchodu je rozsáhlé a občas je mnohem lepší než obecné teoretizování uvést pár příkladů umožňujících obrázku http://www.sun.d20.cz/clanky/kultura/historicka-mesta-14-exkurz-remesla-a-obchod.html
-
Úvodní poznámka: překlad není příliš zahlazený (nemyslím, že by to bylo důležité). Výtah z diskusí je obecně krácený (chtěl jsem odtamtud vytahat hlavně http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/fate-kombinovani-pristupu-ve-fae.html
-
Chtěl jsem zmapovat kouzelníkovu věž se zvratem – něco, kde by se mohl ukrývat a experimentovat mág s mírným sklonem k steampunku. Co by takový mág http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/5098.html
-
Chyťte svůj dech!
Originál, 5. října 2012
Včera při večeři má dcera stále mluvila o tom, jak má "více dechu" než její malý bratříček. Ta myšlenka http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/chytte-svuj-dech.html
-
Tyto dva články popisují možnosti, jak ve Fate zpracovat náhodné zranění, hody na zranění nebo převést stres na hit pointy; Pro praktické účely je významný http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/fate-nahodna-zraneni-a-hody-na-zraneni.html
-
Dva vzájemně provázané články z blogu Freda Hickse, jednoho ze dvou původních autorů Fate a zakladatelů Evil Hat - a také fanouška DnD a mnoha dalších http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/zony-misto-ctverecku-a-naopak.html
-
Nepředvídatelnost v příběhu
V minulém díle Scénáristiky nazvaném Temné horizonty jsem se věnoval problému předvídatelnosti příběhu, významu nejistoty http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-8-je-to-jinak.html
-
Horizonty příběhů
Každý příběh má svůj konec. Konec příběhu je ale mnohdy abstraktní záležitost - cosi, co leží v dálce a nemusí být jasné kde, natož http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-7-temne-horizonty.html
-
Role postav v příběhu
První čtyři díly Scénáristiky byly o základním postupu tvorby příběhu - jak najít dobré téma a jak si jej efektivně a dobře připravit. http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-6-a-tohle-je-kdo.html
-
Krleš!
Akce a akční scény v RPG je z různých důvodů velmi rozsáhlé téma, které má mnoho aspektů, vlastních "pravidel" a specifických "trýčků". Neznamená http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-5-do-boje.html
-
Proč si scény zaslouží pozornost
Většina lidí pojem "scéna" intuitvně chápe a možná není úplně třeba jej pitvat, ale toužíte-li po přesném vyjádření, http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-3-o-co-tu-ma-jit.html
-
K čemu jsou události dobré
V minulém díle RPG Scénáristiky jsme se podívali na to, jak si rychle připravit celé další sezení za pomoci problému http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-co-se-kdy-stane.html
-
V první části mé malé série o tvorbě, vedení a hraní RPG příběhů se podíváme na samotný základ věci: na přípravu příběhu. A to ne jen na nějakou http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-o-cem-to-bude.html
-
Postavy jsou vytvořené pro OG scénář Sabotovaná mise a využívají odlišný seznam dovedností vytvořený speciálně pro ně (pro hru, pro níž byly napsané). http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/postavy-ze-sabotovane-mise.html
-
K tomuto článku asi netřeba žádného zdlouhavého úvodu, takže jen pár poznámek: uvádím čistě seznamy, v základu bez systémových detailů (popisy čtyř http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/alternativni-seznamy-dovednosti-a-pristupu.html
-
Co je co
Úvod k tématu
Konspirace jsou oblíbené téma RPG. Konspirace je věc trochu tajemná, až mýtická, mnohdy dovedená do absurdity, přesto http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/organizace-a-konspirace-v-rpg.html
-
Babylon 5: technomág
Denis Ánexichniastos
Technomág
"Jdi po cestě dlážděné dobrými úmysly"
Trickster
"Znám slova pro tvou duši"
"Není nic, http://www.sun.d20.cz/clanky/pribehy/fate-hrdinove-a-zaporaci.html
-
Občas se vám ve hře objeví nějaká ošklivá potvora nebo NPCčko se zákeřnou schopností (např. kouzlem) nebo vybavením (otrávenou dýkou). A je škoda takový http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/fate-jedy-a-jine-ongoing-efekty.html
-
Než se dostanu k samotnému tématu, je potřeba se alespoň letmo zmínit o samotném základu: Nebudu zde na tomto místě nic moc dokazovat, prostě zkuste http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/omezeni-a-zdroje-magickych-systemu.html
-
Masakr! Gangy si vyřizují účty!Včera v 10:27 šokovala obyvatele jižní čtvrti série výstřelů ve starém vrakovišti. Policie, která dorazila na místo činu http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/bulvar-demon.html
-
Přitahuje neznámá droga temné síly?Psychoaktivní látky jsou tradičně spojeny s domorodými mystickými naukami již tisíce let. Pokuřování a pití výtažků http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/bulvar-pritahuje-neznama-droga-temne-sily.html
-
Postupem času se na našich stránkách nashromáždilo velké množství zajímavých článků. Dalcor dostal velmi dobrý nápad, jak je všem čtenářům připomenout http://www.sun.d20.cz/clanky/stripky/spisy.html
-
Kuba nám poslal vlastnoručně malovaný fiktivní hrad, hodící se do libovolného pohraničí nebo zapadlejšího kouta středověkého světa.Pdf soubor s jednotlivými http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/planek-hradek.html
-
Vypravěčské Umění
The Window je bez nejmenších pochyb holý základ herního systému. Byť Tři Pravidla dávají každému vodítko jako využít nedostatek struktury http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/2621.html
-
Z magické hartmiho dílny vám přínášíme dva magické svitky nascanované ve vysoké kvalitě, takže je nepoznáte od originálu. Jejich provedení a kvalita je http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/2277.html