Trikoví draci

Vhled do tvorby zajímavých dodatečných efektů hozených kostek (různé obdoby úžasných úspěchů, dodatečných benefitů, posílení atp.) s praktickou demonstrací na Dragon Age (netřeba znát). Další díl blogu Roba Donoghua.
Článek vložil sirien | Rob Donoghue

Trikoví draci

Originál, srpen 2010


Trik = Stunt, podle překladového klíče Fate - pozn. překladatele.


Zbožňuju systém triků z Dragon age. Jejich princip je velmi jednoduchý: když něco děláš, hoď 3k6 s jednou kostkou jiné barvy. Když hodíš stejná čísla, dostaneš tolik bodů k utracení, kolik je hodnota kostky jiné barvy. Body můžeš utratit na různé věci jako dodatečné zranění, pohyb nebo obecně na cool věci. Je to zábavné, rychlé a pestré.


Problém je, že hra nabízí triky jen pro boj a sesílání kouzel, pro nic jiného. Tento nedostatek je frustrující, protože systém triků je tak cool, že je těžké nechtít ho mít k dispozici i v jiných situacích. Problém samozřejmě je, že existuje mnoho různých dovedností (pardon, fokusů), pro které by bylo potřeba triky vytvořit, že by to bylo krajně nepraktické. Vymýšlet triky pro Heraldiku je zábava, které se fakt nechci účastnit.


Vtip je, že řešení je už přítomné v systému, jen ne tam, kde byste ho čekali. Nejde o to, že by existující triky popisovaly bojové dovednosti, ale o to, že popisují bojové scény. Když vytvoříme jiné typy scén, tak bude možné vytvořit jiné seznamy triků, které budou obdobně užitečné.


Vyžaduje to vytvořit dva odlišné seznamy: typy scén a akce triků. Je důležité uvědomit si, že ani jeden seznam nebude vyčerpávající a že bude na GMech, aby pro své hry vytvořili vlastní nové scény a efekty triků. (*) Pro začátek si vezměme následující scény: Infiltrace, Vyšetřování, Sociální, Mísící a Cestovní.


* Pozn. autora: To zahrnuje triky specifické pro scénu. Například pokud je v bojové scéně speciální rekvizita, jako třeba katapult, trik vám může dovolit z něj za dva body vystřelit a vyvolat tak patřičný následek. To není vhodný trik pro KAŽDÝ boj, jen pro ty skutečně speciální.


Infiltrační scény jsou přesně tím, čím se zdají. Postavy se snaží někam proplížit. Předpokládáme, že tam jsou lidé, kteří se je snaží odhalit. Ačkoliv se v nich bude nejčastěji házet na obratnost a skrývání, tak může dojít i na jiné hody.


Vyšetřovací scény jsou ty, ve kterých se postavy snaží něco zjistit, ať už jde o výzkum, pátrání, výslech nebo cokoliv jiného.


Sociální scény jsou o interakci, ve které jsou postavy nucené podřídit se situaci, jako je třeba párty nebo nějaká formální událost. Fyzická pozice a prostředí jsou mnohem méně důležité, než interakce s ostatními a dojmy, které v nich vyvoláte.


Mísící scény jsou obecnější než sociální - okolo jsou lidé, ale není v nich žádná struktura, která by je svazovala. Jde o výchozí scény pro poflakování se městem nebo v baru. Nákupní derby nebo plánovací sedánky jsou z většiny scénami mísení.


Cestovní scény jsou obecné, stejně jako mísící scény, až na to, že se odehrávají v osamocení. Prostředí v nich je důležité, ale lidé ne. Kvůli takovému odloučení postavy nemusí cestovat, ale je to nejběžnější způsob, jak ho dosáhnout.


Dobře, tohle najisto není vyčerpávající seznam, ale pokrývá spoustu situací, ve kterých budou hráči házet kostkami, aby něčeho dosáhli. S tímto základem se teď podívejme na to, co v nich mohou dělat triky.


1 - Bitka - Jako v boji, tohle postavě umožní pohnout se o dva metry za bod. (Infiltrace, Mísení, Cestování)
1 - Náznak - (Tell, z pokeru, pozn. překl.) Všimneš si jedné možná-užitečné náhodné informace o situaci. GM si může vymýšlet věci z patra, jako že je někdo levák, nebo tě může nechat všimnout si, že někdo dělá něco podezřelého. (Vyšetřování, Sociální, Mísení)
1 - Wow - Pokud utratíš body abys někoho ohromil (viz níže), každý další bod zvýší počet ovlivněných lidí o jedna. (Sociální, Mísení)
2 - Nalezení - Padne ti do ruky něco, co se dá očekávat, že je k dispozici (jako drink na párty nebo dřevo na podpal v divočině) aniž bys musel přerušit svou akci - dostaneš to k dobru navíc. (Všechny)
2 - Nalákání - Ať už mrknutím po straně nebo nenápadnou narážkou, někoho pošleš vhodným směrem. Posuň NPC o dva metry. (Mísení, Infiltrace)
2 - Vyčtení - Zeptej se GM "Od koho se tu dá nejvíc čekat, že..." a dostaneš upřímnou, i když ne nutně očekávanou odpověď. (Sociální, Mísící, Vyšetřovací)
3 - Ohromení - Někdo si všimne tvých schopností a získá o tobě dobrý dojem. (Sociální, Mísící)
3 - Mistrovství - Opakování tě naučilo rutině. Vem si +2 bonus na jakýkoliv další pokus o použití dovednosti až do konce scény. Nelze sčítat. (Libovolná)
3 - Vedení - Umožni spojenci benefitovat z tvého úspěchu, jakoby ho hodil on. (Navíc ke tvému vlastnímu přínosu.) (Libovolná)
4 - Návaznost - Surfuješ na vlně. Ihned proveď další akci. (Libovolná)
4 - Předvídání - Zeptej se GM na libovolnou otázku (jako "kdyby někdo zaútočil, odkud by to provedl?") Odpověď GM je po zbytek scény pravdivá - pokud na událost dojde, odehraje se (zhruba) tak, jak ti byla popsána. (Libovolná)


Určitě se dá vymyslet víc takových, a popravdě to je i vhodné, ale tenhle seznam je dobrý výchozí bod. S touto sadou nástrojů je snadné vytvořit seznam. Například:


Sociální triky

1 - Náznak - (Tell, z pokeru, pozn. překl.) Všimneš si jedné možná-užitečné náhodné informace o situaci. GM si může vymýšlet věci z patra, jako že je někdo levák, nebo tě může nechat všimnout si, že někdo dělá něco podezřelého. (Vyšetřování, Sociální, Mísení)
1+ - Wow - Pokud utratíš body abys někoho ohromil (viz níže), každý další bod zvýší počet ovlivněných lidí o jedna. (Sociální, Mísení)
2 - Nalezení - Padne ti do ruky něco, co se dá očekávat, že je k dispozici (jako drink na párty nebo dřevo na podpal v divočině) aniž bys musel přerušit svou akci - dostaneš to k dobru navíc. (Všechny)
2 - Vyčtení - Zeptej se GM "Od koho se tu dá nejvíc čekat, že..." a dostaneš upřímnou, i když ne nutně očekávanou odpověď. (Sociální, Mísící, Vyšetřovací)
3 - Ohromení - Někdo si všimne tvých schopností a získá o tobě dobrý dojem. (Sociální, Mísící)
3 - Mistrovství - Opakování tě naučilo rutině. Vem si +2 bonus na jakýkoliv další pokus o použití dovednosti až do konce scény. Nelze sčítat. (Libovolná)
3 - Vedení - Umožni spojenci benefitovat z tvého úspěchu, jakoby ho hodil on. (Navíc ke tvému vlastnímu přínosu.) (Libovolná)
4 - Návaznost - Surfuješ na vlně. Ihned proveď další akci. (Libovolná)
4 - Předvídání - Zeptej se GM na libovolnou otázku (jako "kdyby někdo zaútočil, odkud by to provedl?") Odpověď GM je po zbytek scény pravdivá - pokud na událost dojde, odehraje se (zhruba) tak, jak ti byla popsána. (Libovolná)


Podobné tabulky se dají snadno vytvořit pro Infiltraci, Mísení atd. a nejspíš tomu nějakou stránku i věnuju, ale než na to dojde, tak nechám prostor lidem, kteří nejsou na cestě na GenCon: Jaké scény nebo efekty triků byste k těmto seznamům bysme měli přidat?


K tématu se Rob už nikdy nevrátil. V diskusi se nikdo nijak moc nevyjádřil (na blogu - na Twitteru těžko říct...), jen tam Rob měl kratší výměnu s Fredem na téma toho že "Mísení" je poněkud všeshrnující koš pro věci co nezapadají jinam.


Článek vložil sirien | Rob Donoghue 26.10.2022
Zaslat reakci na článek
Velikost okna: [1] [2] [3]
Tagy:
Vaše IP adresa není z "bezpečných" adres. Příspěvek se odešlou pouze se správně opsaným kódem. Pokud nechcete opisovat kód, můžete se přihlásit (pokud nemáte účet, nejprve se zaregistrujte), nebo nám poslat informaci na PM a my Vaši IP adresu přidáme.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.13364791870117 secREMOTE_IP: 18.224.38.3