Blog volně souvisí s pozdějším, ale dříve přeloženým blogem Rizika.
Pozn. překl.: Přístup "sneaky", který běžně překládáme jako "lstivě", tady překládám jako "kradmě" - v textu to dává větší smysl.
Na jiné téma než je zítřejší Metatopie, tady je krátký post pro FAE a jiné Přístupy využívající hry.
Při používání přístupů můžu doslovně následovat pravidla pro mechanické efekty (aspekty, posílení, poškození atp.), ale co do fikce se řídím něčím úplně jiným.
Zaprvé, nejdív si ujasním, kolik přístupů je pro hod relevantních. Jen málokdy jsou relevantní všechny, ale většinou jsou ve hře tak dva nebo tři. Když se třeba hráč chce dostat pryč z cely, tak to nejspíš chce udělat kradmě a opatrně (nebo možná oslnivě a rychle).
Pokud hráč hodí malý úspěch (0 nebo 1), tak uspěje v tom přístupu, který si vybral. Za každé další 2, které hodí, uspěje v jednom dalším (tzn. 0-1, 2-3, 4-5 atd.). Když si postava hází, aby kradmě osvobodila své kamarády a padne jí +1, tak uspěje a je přitom kradmá, ale ne opatrná, takže za sebou nechá nějaké důkazy. Pokud hodí +3, tak je kradná A opatrná, ale chvíli jí to trvá. Pokud jí padne +4, tak je kradmá, opatrná i rychlá.
Nemám za to, že by to bylo potřeba formulovat jako mechaniku, protože to je víc vodítko. Spíš než v pravidlech se vše projeví ve fikci.
Všimněte si, že když tohle dělám, tak na volbě přístupu záleží v tom, že přístup, který není moc nápomocný, vám při malém úspěchu moc nepomůže. Řekněme, že zkusím do cely prorazit a kamarády odtamtud vyvléct a použiju rázně - i pokud uspěju o 0 nebo 1, tak nebudu kradný ANI opatrný ANI rychlý, takže takový přístup bude mít následky.
Efektivně to plní stejnou roli, jako PbtA hody 7-9, jen v trochu přímočařejších mantinelech.
Je to takový užitečný trik.