RPG Scénáristika 0: Kdo to sakra pojmenovával?

Scénáristika: série se spoustou článků s chaotickými a divnými jmény. Jak se v tom vyznat, zorientovat a najít RPG osvícení? Skrze tento článek! Plus hezké orientační check-list přehledy obsahu všech těch dílů. Plus index všech odkazů ze všech dílů.
Článek vložil sirien | CC Attribution
Obsah článku:

Co je vůbec RPG Scénáristika?

Nějakou dobu zpátky jsem dospěl k názoru, že má dosavadní tvorba k RPG byla dost chaotická a neutříděná a rád bych vytvořil nějaké ucelenější a systematičtější shrnutí a "odkaz" svého působení na naší RPG Scéně. RPG Scénáristika je stěžejní částí tohoto mého záměru - jde o sérii článků, v nichž plánuju shrnout všechno důležité, co jsem se kdy naučil o tvorbě, přípravě a vedení RPG her. Taková "Sirienova příručka pro GM", pokud chcete.


Zde by mohla být tuna vzpomínání na časy dřívější a výčet důvodů, které mě k tomu vedly. Rozhodl jsem se, že vás toho ušetřím. Minimálně dokud nedosáhnu plného osvícení, nerozhodnu se povznést na vyšší úroveň bytí a zavázat se netečností k nižšímu světu smrtelníků.


Série je psaná především pro vypravěče (GM, DM, ST...), ale mnoho věcí je ve skutečnosti nakonec i pro hráče. Ostatně, RPG jsou o společné tvorbě.


Ve Scénáristice najdete věci, o nichž jsem přesvědčený, že jde o dobré rady a postupy, jejichž dodržování povede k dobrým, popř. lepším (=zábavnějším) hrám. To není totéž, jako tvrdit, že to je jediný možný způsob, jak věci dělat. Berte si to, co vaší hru zlepší a nezkoušejte lámat přes koleno věci, které vám osobně moc nesedí. A nesnažte se skákat do věcí pohlavě - věci je dobré zkoušet plynule, nárazové změny většině her a herních skupin příliš neprospějí. Podobně míra věcí je obvykle víc otázka vkusu a stylu než objektivní pravdy.


Jo a kdože ty články pojmenovával? Já. Na začátku mi to přišlo jako dobrej nápad - a pak mi to nějak přišlo vcelku zábavný, tak sem u toho zůstal. Sorry :) .


Díly a jejich návaznost

Všechny díly Scénáristiky píšu tak, aby se daly číst a pochopit samostatně. Každý díl má své jasně ohraničené téma a k jeho pochopení byste neměli potřebovat nic moc jiného.


Na druhou stranu, kontext je důležitý. Mezi jednotlivými díly existují návaznosti a dílčí témata jsou mezi sebou různě provázaná. Série Scénáristiky začíná u obecných základů tvorby a přípravy a pokračuje dál k věcem, které jsou buď nějak tematicky pokročilejší nebo specifičtější. Pozdější díly ale občas dávají dřívějším dílům nový kontext, takže někdy je dobré se alespoň v hlavě vrátit i trochu zpátky, připomenout si co bylo dřív a dát si to do souvislostí.


Záměr je jednoduchý: pokud si Scénáristiku otevře začátečník, pak by ho měla vším provést postupně, krok za krokem. Někomu zkušenějšímu bude stačit si prostě otevřít díl, který ho zajímá. Na druhou stranu, jsou i věci co by měly být spíš na začátku, ale dostalo se na ně až na konci (někdy kvůli odkladům, jindy protože mě téma napadlo až zpětně).


Dobře, dobře - ve skutečnosti je to celý jeden ohromnej chaos, ve kterém se snažím udržet zdání nějakého zdánlivého pořádku, abych z toho sám nezešílel. Tady si to můžete prohlídnout, jestli chcete (párkrát sem tomu zkoušel dát i nějaký color coding pro rozlišení tematických celků, ale... bylo to ještě mnohem horší).


Seznam dílů a témat

  1. O čem to bude? - Zápletky a herní témata. Problémy, příběhové otázky, začátek hry.
  2. Co se kdy stane?") - Příprava scén a děje. "Události", připravené scény, způsoby "načasování" věcí z přípravy ve hře.
  3. O co tu má jít? - Typy scén. Dramatické, procedurální a charakterizační scény, začátek a konec scény, obsah scény.
  4. Co s přípravou? - Propojení předchozích. Plus pár tipů k použití přípravy při hře.
  5. Do boje! - Boj v příběhu. Kam patří, kam ne, jak ho tam dát, jak učinit boj zajímavým.
  6. A tohle je kdo? - tvorba vedlejších postav. Úvod k vedlejším postavám, jejich tvorba a základy práce s nimi.
  7. Temné horizonty - Selhání a jeho potřebnost. Hrozba selhání, její realizace, kdy ano, kdy ne, proč.
  8. Je to jinak! - Twisty. Převracení příběhového obsahu, příběhová překvapení a dřívější příběh měnící zvraty.
  9. Chaosu vládne Řád - Organizace přípravy. Rady a nástroje k tvorbě a třídění poznámek.
  10. Kdo s kým proti komu - Vztahy postav. Vztahy hráčských a vedlejších postav navzájem a mezi sebou. Tvorba, zobrazení, odehrávání.
  11. Víc než strohá fakta - Popisy. Příprava popisů a samotné popisování, práce s popisy, trocha teorie o popisování.
  12. Nechte to na nich - předávání agendy hráčům. Předávání pravomocí, kreativní vstupy hráčů, jak začít a jak to hráče naučit.
  13. Kohože hraju? - Roleplaying. Víc k tvorbě postav, potenciální a zahraná identita postavy, vedlejší postavy v rukou hostů a hráčů.
  14. Wibbily wobbly, timey wimey - Scény jindy a jinde. Scény z minulosti, budoucnosti a jiných míst, hraní v nelineárním čase.
  15. Ukecám ho k smrti! - Sociální konflikty. Dynamika vztahů, sociální drama mezi hráčskými postavami, házení při roleplayingu.
  16. Rychle a zběsile - Tempo a gradace. Řízení tempa hry a příběhové gradace.
  17. Tohle je osobní - Osobní příběhy. Osobní příběhy hráčských postav, jejich vztah s hlavním příběhem.
  18. Zábava z jiného soudku - Fillery. Zápletky mimo hlavní příběh - o čem je dělat, o čem nedělat, jak a o čem mohou být. Koncept hry jako scény.
  19. Pod dekou - Sex a intimita. Proč je do hry (ne)dávat, jak s nimi zacházet a jak je odehrávat.
  20. Ve sklepě - Násilí a brutalita. Fyzické a duševní násilí, brutalita a tyranie - jak moc je hrát a jak vůbec je hrát.
  21. Do tance! - Dynamika bojových scén. Jak boj rozhýbat, jak ho popisovat, o čem má boj vůbec být a jak ho udělat cool.

Kromě těchto dílů se Scénáristiky týká pár mých dalších textů:

  • Background vs. Archetyp. Článek o dvou extrémních typech příběhů a škále mezi nimi. Vznikl ještě před Scénáristikou, ale je pro ní velmi významný (logicky patří nejspíš někam mezi díly 5 a 9).
  • Blogček: Další možnosti přípravy děje. Díl mého místního blogu se zpětným komentářem k pár věcem z druhé Scénáristiky (odpovědi na některé otázky a trocha ujasnění).

Scénáristika toho obsahuje skutečně mnoho. Několikrát v průběhu času mi někdo říkal, že by si přál mít nějaký přehledný bodový výčet věcí ze všech dílů - pro připomenutí a rychlou orientaci. Nechápu sice, proč si ho každý neudělá sám sobě na míru, ale budiž, máte ho mít - najdete ho na druhé straně tohoto článku. Jednoho dne ho možná zpracuju i v PDF.


Popsal jsem všechno? Rozhodně ne. A ani to nezvládnu, bez ohledu na to, kolik dílů ještě napíšu. Doufám, že jsem popsal to nejdůležitější. Na spoustu si toho budete muset přijít sami. Spoustu věcí najdete jinde. Seznamy těch nejzajímavějších či nejdůležitějších odkazů napříč Kostkou i internetem jsem zařadil na konec každého dílu. Pro případné snazší hledání věcí nazpátek dám na třetí stránku tohoto článku kompletní výpis odkazů daných napříč celou Scénáristikou.


Jak jsem napsal, tahle série je pro mě významná část mého odkazu komunitě. Na druhou stranu - nějak (ještě) nemám chuť propadat nějaké zvláštní melancholii. Takže... jedeme dál!


< Scénáristika a její obsah >
Scénáristika v Kostce (not really)
Článek vložil sirien | CC Attribution 02.04.2019
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 19 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.33266711235046 secREMOTE_IP: 34.225.194.144