[V:tM 5e] Domácí úprava zlepšování postavy

Přiznejme si to, získávání zkušeností v páté edici Maškarády za moc nestojí. Zde najdete moji úpravu, jak přistupovat ke zkušenostem (a zlepšování postavy) zajímavěji.
Článek vložil Aegnor | CC Attribution

Hned na začátek připomenu, jak se v páté edici Maškarády získávají zkušenosti a jak se zlepšuje postava.


Zkušenosti: Za každé sezení získáte 1 bod zkušenosti. Když chce Vypravěč vést rychlejší příběh, tak má postavy odměňovat 2 body zkušenosti za sezení. A to je vše.


Zlepšování postavy: Nová tečka v atributu/dovednosti/disciplíně/síle krve stojí koeficient krát nové hodnocení. Např. třetí tečka v Klanové disciplíně stojí 15 zkušeností.


To ve výsledku znamená, že se postavy (i v těch "rychlejších" příbězích) vlastně nezlepšují a neposouvají. Získat čtvrtou nebo pátou tečku v nějaké disciplíně je extrémně těžké i pro upíry, kteří jsou rovnou tvořeni jako staří. Což samozřejmě může být požadované tempo a vyznění příběhu - upíři se příliš nevyvíjí a zůstávají stejní, mistrovství v disciplínách je doménou těch nejstarších a nejmocnějších. Ale takové tempo může být pro nemalé množství příběhů příliš pomalé, a nemalému množství hráčů nemusí vyhovovat.


Hunter: the Reckoning 5e (H:tR 5e)

Zde je pro porovnání jak ke zkušenostem přistupuje pátá edice Hunter: the Reckoning (hra ze stejného světa, avšak hráči hrají za lidské Lovce, kteří stojí proti nadpřirozenu). Samotný nákup nových schopností probíhá stejně. Jenom je (pro účely tohoto článku) dobré zmínit, že Lovci mají mnohem méně věcí, do kterých mohou investovat své zkušenosti.


Zkušenosti: Pravidla navrhují, aby postavy dostali 2 až 4 body zkušeností na konci každého sezení. V případě pomalejších, táhlejších příběhů by měl Vypravěč rozdělovat 1 až 2 body zkušeností, a v případě rychlejších dokonce 6 až 8. Pravidla obsahují i tabulku, k čemu může Vypravěč na konci sezení přihlédnout a jak to případně odměňovat:


SituaceBody zkušeností
Účast1
Postava provedla něco zapamatováníhodného. Všem hráčům u stolu se líbí co postava udělala.1
Použití dovedností a schopností postavy chytrým, nebo kriticky důležitým, způsobem.1
"Řekni mi něco důležitého, co se tvá postava během tohoto sezení naučila".1
Uzavření příběhu v rámci větší kroniky2-3


Úprava Vampire: the Masquerade

Jaký systém zkušeností tedy navrhuji pro Upíry? Vlastně pouze upravit tabulku, kterou používají Lovci. Cílem je, aby byli hráči motivováni odehrávat situace a prvky, které jsou pro hraní Upírů stěžejní (souboj Člověka a Bestie, snaha o udržení Lidskosti). Tabulku si samozřejmě můžete upravit k obrazu svému, pokud ve svých hrách chcete motivovat jiné témata. Postavy by s touto tabulkou měli dostávat okolo dvou až tří zkušeností za sezení, což mi přijde tak akorát.


Každý řádek v tabulce bych ohodnotil pouze jednou pro každou postavu. Hráči nebudou mít tendenci nacpat všechny řádky do úplně každé scény, kterou odehrávají a navíc to ušetří bolení hlavy při snaze si vzpomenout, kolik takových a makových situací který hráč měl.


Tabulka zkušeností

SituaceBody zkušeností
Účast1
Postava provedla něco zapamatováníhodného. Všem hráčům u stolu se líbí co postava udělala.1
Nutkání bestie způsobilo příběhovou komplikaci. Bestie svým chováním ohrozila Maškarádu.1
Upír se vyhnul jednoduchému řešení situace, protože nechtěl ohrozit svůj Touchstone/Humanitu.1
Uzavření příběhu v rámci větší kroniky/Výrazný posun v řešení zápletky.2-4


Vzhledem ke zvýšenému množství zkušeností, které postavy dostávají, dává smysl zvednout i kolik zkušeností dostanete při tvorbě starých (Neonates, Ancialle) upírů. Osobně bych tento počet zvednul na trojnásobek (tedy 45 nebo 105 bodů zkušenosti) a alespoň polovina z tohoto počtu by měla jít do výhod, dovedností a atributů.


Článek vložil Aegnor | CC Attribution 12.10.2022
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 11 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.12688016891479 secREMOTE_IP: 18.97.9.170