-
Případ Pestrého původu
Jednou z nových Odborností (featů) vytvořených pro JaD je Pestrý původ:
Pestrý původ
Je to sice Trpaslík, ale uznej, že vypadá http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/neverte-v-autory.html
-
Tento text vznikl pro účastníky workshopu bojových popisů v RPG na GameConu 2023 - trochu jsme ho rozepsali, aby byl k užitku i vám ostatním. Pokud http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/bojove-popisy-v-rpg.html
-
Karrnathský triptych
Úvod pro DM: V našem případě se jednalo o součást trilogie. První dobrodružtví zajistilo háčky v podobě novinového článku:
Proč http://www.sun.d20.cz/clanky/vrah-z-karrnhafenu.html
-
Předmluva
Poklady v RPG jsou plné truhel zlatých mincí a šperků a drahokamů nevýslovné hodnoty. RPG jsou plné i peněz a ceníků, trpasličích bank a šperků http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/poklady-penize-a-finance-v-rpg.html
-
Předmluva
Tento článek vznikl z dávné diskuse v reakci na zjištění, že mnoho, dost možná velká většina hráčů fantasy RPG nejenže sama nejezdí, http://www.sun.d20.cz/clanky/stripky/kone-a-jezdectvi-v-rpg.html
-
Na struktuře záleží
Originál, prosinec 2010
Když přemýšlím o hře tak často zápasím s problémem, ze kterého se nakonec stane "Proč prostě nepoužít http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/na-strukture-zalezi.html
-
Čtyři prvky scény
Originál, září 2010
Začněme ujasněním: neexistuje žádný "právě jeden způsob popisu scény". Dám vám instrukce pro jeden ze způsobů, http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/ctyri-prvky-sceny.html
-
Zdravíčko smrtelníci.
Před jistou dobou jsem se rozhodl zahrát si staré moduly DrD. Už mám za sebou Danghan a Ardan (a spinoff Suronu). Nyní přichází http://www.sun.d20.cz/clanky/produkty/karak.html
-
Očekávaný výsledek
Originál, srpen 2016
Tohle je jedna z těch věcí, které jsou jednoduché v každém kontextu kromě her: Ve většině situací, když popíšete, http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/ocekavany-vysledek.html
-
Zabij své cliffhangery
Originál, srpen 2016
Kickstarter na Neviditelné Slunce mě dovedl k hlubšímu zamyšlení nad tím jak vést hru ve světě nejistých http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/zabijte-sve-cliffhangery.html
-
Trikoví draci
Originál, srpen 2010
Trik = Stunt, podle překladového klíče Fate - pozn. překladatele.
Zbožňuju systém triků z Dragon age. Jejich http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/trikovi-draci.html
-
Nabíjení v temnotě
Originál, prosinec 2020
Ok, malý hack pro Forged in the Dark, kterému říkám Nabíjení (Priming).
Nabíjení je něco co může GM použít, http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/nabijeni-v-temnote.html
-
Nástroje řízení tempa
Originál, prosinec 2017
Pojďme si popovídat o řízení tempa.
Pokud ti to tak moc neříká, je to o kontrole toho, jak rychle http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/nastroje-rizeni-tempa.html
-
Toto není výpis kompletního obsahu Robova blogu - jen, jak praví anotace, výpis věcí co mi přijdou, že by někoho mohly zaujmout nebo se může někdy hodit http://www.sun.d20.cz/clanky/stripky/stripky-robova-blogu.html
-
Vrhněme se na Batmana!
Originál, červenec 2010
Jako spousta lidí, i já miluju Batmana. (Miluju i Supermana, ale tohle není místo pro tuhle geekovskou http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/vrhneme-se-ma-batmana.html
-
Pravidlo tří stop
Originál, květen 2008
Detektivní scénáře si v RPG vysloužily pověst her, které se mění v naprosté debakly: Postavy úplně zbloudí http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/pravidlo-tri-stop.html
-
Tabulky událostí
Originál, květen 2018
Jen rychlý článek, protože jsem zjistil, že k popisu některých věcí používám pojem tabulky událostí (trigger http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/tabulky-udalosti.html
-
Bezkostková apokalypsa
Originál, 10. března 2015
Párkrát jsem už zmínil, že hry Poháněné apokalypsou (PbtA) mi fungují nejlíp, když na ně koukám http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/bezkostkova-apokalypsa.html
-
Popisování se znalostí
Originál, květen 2015
Tohle je neplánovaná tweetovací kanonáda z dnešního rána, ale je dost praktická abych z ní udělal skutečný http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/popisovani-se-znalosti.html
-
Původně publikováno na blogu Jeskyní a draků.
Kontext
Původní 5E z tradice preferuje zlepšování podle Zkušeností – systém, který jsme z oné tradice http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/jad-blog-zlepsovani-podle-velkych-uspechu.html
-
Rozvoj postavy
Naprostá většina her obsahuje nějaký způsob zlepšování postavy, čímž se vlastně zvyšuje vliv hráče na fiktivní svět a odehrávaný příběh. http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/o-cem-jsou-zkusenosti.html
-
Původně publikováno na blogu Jeskyní a draků.
Kontext
Házení kostkami je jádrem RPG, stejně jako vyprávění příběhů, popisování a hraní rolí. Kostky http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/jad-blog-vice-rad-ke-kostkam.html
-
Pozn. překladatele: Oba následující blogy velmi volně navazují na o hodně starší blog Freda Hickse Částečné úspěchy a hody bez selhání ve Fate z 13. září http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/tri-z-peti-a-velikost-uspechu.html
-
Původně publikováno na blogu Jeskyní a draků.
Archetyp
Koncept oboru
Stejně, jako u návrhu nového Povolání, i u Oboru je potřeba začít archetypem http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/jad-blog-design-oboru-tulak.html
-
Původně publikováno na blogu Jeskyní a draků.
Krok 1: Archetyp
Každé povolání začíná představou nějakého archetypu, který byste rádi hráli, ale který http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/jad-blog-design-povolani-alchymista.html
-
O čem vlastně už byla řeč
Přišel čas věnovat chvíli pozornosti tématu, které se ve Scénáristice snažím pokud možno spíše obcházet a moc do něj nezabíhat: http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-22-sroubky-a-soucastky.html
-
Původně publikováno na blogu Jeskyní a draků.
Na pravidlech nezáleží.
Tuhle větu jsem slyšel i četl už nekonečně krát. Takřka vždy od mnohaletých http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/jad-blog-co-jsou-dobra-pravidla.html
-
p {
margin-bottom: 1em;
}
h2 {
margin-bottom: 1rem;
}
Úvod
Mezi archetypy postav, které rád hraju, patří různí technici, vynálezci http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/hrani-technika-vynalezce-alchymisty-v-rpg.html
-
Níže jsou nástroje, postupy a univerzální mechaniky pro:
Kostky a házení
Protivníci a jejich zjednodušení
Věci související s akcí, bojem atp.
http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/sirienovy-univerzalni-gm-nastroje.html
-
Překlad
Jednoduché, ale úderné vylepšení, které můžete ve hře udělat, je redefinovat selhání z „postava není dost dobrá“ na „věci se pokazí“. http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/fail-forward.html
-
Lžidra. Podivné slovo značící ještě podivnějšího tvora. Tvora zodpovědného za zmizení celých měst nejprve z map a poté, jak už to bývá, z paměti.
Někteří http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/5328.html
-
Co je vůbec RPG Scénáristika?
Nějakou dobu zpátky jsem dospěl k názoru, že má dosavadní tvorba k RPG byla dost chaotická a neutříděná a rád bych http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-0-kdo-to-sakra-pojmenovaval.html
-
Zpátky do akce!
Boj jsem ve Scénáristice řešil už na jejím samotném počátku - od popisu akce jako typu dramatické scény jsme se poměrně rychle dostali http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-21-do-tance.html
-
Temná témata
Minulý díl byl o sexu a hodně z něj (minimálně co do principů a technik) bude relevantní i zde, protože tak, jako jsou násilí a sex ohromně http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-20-ve-sklepe.html
-
Následující text byl napsán pro J&D a zveřejněn jako ukázka textu pravidel. Text byl původně zveřejněn na webu Jeskyní a Draků.
Srdcem Jeskyní a draků http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/j-d-d-d-socialni-interakce.html
-
Toto je ukázkové zpracování trpaslíků jako rasy pro fantasy prostředí a jde o praktickou ukázku k článku Hraní ve fantasy: Rasy. Článek je doplněn http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-trpaslici.html
-
Toto je ukázkové zpracování elfů jako rasy pro fantasy prostředí a jde o praktickou ukázku k článku Hraní ve fantasy: Rasy. Článek je doplněn o statistiky http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-elfove.html
-
Toto je ukázkové zpracování lidí jako rasy pro fantasy prostředí a jde o praktickou ukázku k článku Hraní ve fantasy: Rasy. Článek je doplněn o statistiky http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-lide.html
-
Historie ras ve fantasy a RPG
Než se pustíme do toho co, jak a proč, je dobré se nejprve podívat zpět a zjistit, proč jsou dnes věci takové, jaké jsou.
Nelidské http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-rasy.html
-
Témata v temnotě
Nastal čas podívat se do temných míst, kterým se mnoho vypravěčů raději vyhýbá. Na témata, která jsou na první pohled nepříjemná a http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-19-pod-dekou.html
-
Dramaturgie příběhů
Jednotlivé díly Scénáristiky se zaměřují vždy na jedno úzké téma a jsou psány tak, aby fungovaly samostatně, ale hraní RPG a jejich http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-18-zabava-z-jineho-soudku.html
-
Nová věc podle starých šablon
Celá Scénáristika stojí na věcech, které jsme probrali na začátku a které pozdější díly jen rozvíjí, dokreslují a ukazují http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-17-tohle-je-osobni.html
-
Na začátek a znovu vpřed!
Je načase opět udělat krok přes hranici samotné hry a věnovat trochu času průběhu hraní a používání přípravy při vedení hry http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-16-rychle-a-zbesile.html
-
Dlouho očekávaný dýchánek
V pátém díle jsme se podívali blíž na dramatické scény soubojů. Fyzické konflikty ale nejsou jediné možné - někdy se o věcech http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-15-ukecam-ho-k-smrti.html
-
Zpět na začátek - další typy scén
Na úplném začátku Scénáristiky jsem psal o přípravě scén a o jejich různých typech. Pro rychlé připomenutí: Dramatické http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-14-wibbily-wobbly-timey-wimey.html
-
Příliš mnoho příšer. Postav.
Nikde ve Scénáristice jsem přímo nezdůraznil, jak důležité vedlejší postavy jsou, přesto věřím, že to mezi řádky vyplynulo http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-13-koho-ze-hraju.html
-
Tady je Vypravěčovo (a tady už ne)
Existují věci, které přijímáme prostě ze zvyku, bereme je jako dané a dál se nad nimi nezamýšlíme, protože prostě http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-12-nechte-to-na-nich.html
-
Popisy, příprava a RPG
Popisy jsou nedílnou částí RPG, stejně jako literatury nebo prostého vyprávění. Slouží k vykreslení představy o prostředí i o http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-11vic-nez-stroha-fakta.html
-
Zpátky k vedlejším postavám
Když jsme se v předchozím díle podívali, jak si udělat pořádek v poznámkách, je načase vrátit se k tématu šestého dílu, http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-10-kdo-s-kym-proti-komu.html
-
Příliš mnoho věcí?
Práce vypravěče je náročná mimo jiné v počtu věcí, které potřebujete sledovat a ve kterých si musíte držet přehled. Samozřejmě, spousta http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-9-chaosu-vladne-rad.html
-
Pozn. 1: Snažil jsem se překládat uhlazeněji; abych ušetřil čas, tak jsem se místy méně soustředil na přesnost obratu a překládal jsem spíše významově.
Pozn. http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/co-znamenaji-atributy-dovednosti-pristupy.html
-
Nepředvídatelnost v příběhu
V minulém díle Scénáristiky nazvaném Temné horizonty jsem se věnoval problému předvídatelnosti příběhu, významu nejistoty http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-8-je-to-jinak.html
-
Horizonty příběhů
Každý příběh má svůj konec. Konec příběhu je ale mnohdy abstraktní záležitost - cosi, co leží v dálce a nemusí být jasné kde, natož http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-7-temne-horizonty.html
-
Role postav v příběhu
První čtyři díly Scénáristiky byly o základním postupu tvorby příběhu - jak najít dobré téma a jak si jej efektivně a dobře připravit. http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-6-a-tohle-je-kdo.html
-
Krleš!
Akce a akční scény v RPG je z různých důvodů velmi rozsáhlé téma, které má mnoho aspektů, vlastních "pravidel" a specifických "trýčků". Neznamená http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-5-do-boje.html
-
Co zůstalo mezi řádky aneb malá rekapitulace
V prvním díle Scénáristiky jsem popsal, jak vytvořit rychlý základ hry skrze vytvoření výživného problému http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-4-co-s-pripravou.html
-
Proč si scény zaslouží pozornost
Většina lidí pojem "scéna" intuitvně chápe a možná není úplně třeba jej pitvat, ale pokud toužíš po přesném vyjádření, http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-3-o-co-tu-ma-jit.html
-
K čemu jsou události dobré
V minulém díle RPG Scénáristiky jsme se podívali na to, jak si rychle připravit celé další sezení za pomoci problému http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-co-se-kdy-stane.html
-
V první části mé malé série o tvorbě, vedení a hraní RPG příběhů se podíváme na samotný základ věci: na přípravu příběhu. A to ne jen na nějakou http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-o-cem-to-bude.html
-
Co je co
Úvod k tématu
Konspirace jsou oblíbené téma RPG. Konspirace je věc trochu tajemná, až mýtická, mnohdy dovedená do absurdity, přesto http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/organizace-a-konspirace-v-rpg.html
-
Úvod do detektivek
Tohle je jeden z těch větších článků. Nechci se v něm věnovat jen nějakému dílčímu problému, ale rád bych, aby byl celkovým http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/detektivky-v-rpg.html
-
Na jednom fóru jsme se s fanoušky různých edic Dungeons & Dragons neustále motali v kruzích kolem odlišných herních stylů a nakolik je různé edice http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/4983.html
-
Základní otázkou celé problematiky je, co vlastně staty postavy znamenají - ať už jde o hodnoty atributů, dovedností nebo třeba o nějaké speciální schopnosti. http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/co-o-postave-rikaji-staty.html
-
Principy hraní hororové hryZa dobu, kdy jsem vedl hry v hororovém prostředí, jsem si mnohokrát ověřil kudy cesta nevede a postupně jsem dospěl k několika http://www.sun.d20.cz/clanky/_ravenloft_/204/principy-hororu.html
-
[page name="Hrdinové Třetího věku"]
Zajímavých a význačných postav žijících ve Středozemi je samozřejmě mnoho, zvlášť když začnete ve Středozemi hrát a http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/pro-dm/mocni-stredozeme.html
-
MearasOři, jež vlastní endorianští šlechtici. Do T.A. 2545 byli jako chov neznámí, první množící se stádo bylo utvořeno v Rohanu až za Eorlova mládí. http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/kone.html
-
Každý, kdo přičichl k hraní, by si rozhodně měl zkusit minimálně jednu hru v prostředí, jež stálo u samotného zrodu dnešní fantasy literatury a RPG. Možnost http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/v-jakem-obdobi--hrat.html
-
O trpaslících už jsem slyšel hodně pomluv, povídaček a báchorek. Málokterá se ale mýlí tolik (a je omílána stále dokola s takovou chutí), jako popis vlastností http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/trpaslici-chleb.html
-
Gandalf tuto událost na Radě u Elronda vůbec nepopsal, ačkoli jinak vše líčil skoro slovo od slova. A přitom jeho zajetí nemohlo proběhnout jen tak, vždyť http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/jak-to-bylo.html
-
Konstrukce lodíAčkoli se to na první pohled možná nezdá, i ve Středozemi se dá zažít mnohé dobrodružství na palubě lodi. Gondor je ve své podstatě námořním http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/konstrukce-lodi.html
-
Sindarština čili jazyk Šedých elfů, byla nejrozšířenějším jazykem v Beleriandu v Prvním věku. Kromě Sindar samotných jím mluvili i Noldor, kteří přišli http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/slovnik.html
-
Tato pravidla jsou psána na papíře, nikoliv ryta do kamených desek.Zřejmě upozornění pro případ, že byste nehodili svůj "Spot check" a samozřejmě narážka http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/2554.html
-
Díky rozsáhlým oblastem, které přes všechno úsilí lidí i elfů zůstaly nekolonizované, mohli tito tvorové přežívat a množit se. Je až s podivem, jak málo http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/zbezny-bestiar.html
-
Základním prvkem každého dobrodružství ve Středozemi je cestování. Poutníci, poslové, obchodníci, zvědové i armády musí překonávat rozlehlé oblasti, které http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/cestovani.html
-
Na konci Třetího věku bylo obyvatelstvo Středozemě značně rozptýleno. Dělilo se na tzv. svobodné národy, tj. ty, které vzdorovaly Sauronovi a jeho Stínu http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/obyvatelstvo.html
-
Adorn:
Přítok řeky Želíze, který s ní tvoří západní hranici Rohanu
Aglarond:
"Třpytivé jeskyně" http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/rejstrik.html
-
Kněží na Ardě nejsou; alespoň ne takoví, jak jsou popisováni v klasických pravidlech. Ve Středozemi neexistuje žádná církev, oficiální náboženství ani http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/mocnosti-ardy.html
-
Hráči si mohou zahrát poměrně velké množství různorodých ras. Většina jich je stejná, jako v klasickém D&D; někdy se však liší svými schopnostmi a http://www.sun.d20.cz/clanky/_arda_/mistopis-ardy/rasy.html