-
Níže jsou nástroje, postupy a univerzální mechaniky pro:
Kostky a házení
Protivníci a jejich zjednodušení
Věci související s akcí, bojem atp.
http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/sirienovy-univerzalni-gm-nastroje.html
-
Překlad
Jednoduché, ale úderné vylepšení, které můžete ve hře udělat, je redefinovat selhání z „postava není dost dobrá“ na „věci se pokazí“. http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/fail-forward.html
-
Lžidra. Podivné slovo značící ještě podivnějšího tvora. Tvora zodpovědného za zmizení celých měst nejprve z map a poté, jak už to bývá, z paměti.
Někteří http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/5328.html
-
Co je vůbec RPG Scénáristika?
Nějakou dobu zpátky jsem dospěl k názoru, že má dosavadní tvorba k RPG byla dost chaotická a neutříděná a rád bych http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-0-kdo-to-sakra-pojmenovaval.html
-
Zpátky do akce!
Boj jsem ve Scénáristice řešil už na jejím samotném počátku - od popisu akce jako typu dramatické scény jsme se poměrně rychle dostali http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-21-do-tance.html
-
Temná témata
Minulý díl byl o sexu a hodně z něj (minimálně co do principů a technik) bude relevantní i zde, protože tak, jako jsou násilí a sex ohromně http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-20-ve-sklepe.html
-
Následující text byl napsán pro J&D a zveřejněn jako ukázka textu pravidel. Text byl původně zveřejněn na webu Jeskyní a Draků.
Srdcem Jeskyní a draků http://www.sun.d20.cz/clanky/pravidla/j-d-d-d-socialni-interakce.html
-
Toto je ukázkové zpracování trpaslíků jako rasy pro fantasy prostředí a jde o praktickou ukázku k článku Hraní ve fantasy: Rasy. Článek je doplněn http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-trpaslici.html
-
Toto je ukázkové zpracování elfů jako rasy pro fantasy prostředí a jde o praktickou ukázku k článku Hraní ve fantasy: Rasy. Článek je doplněn o statistiky http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-elfove.html
-
Toto je ukázkové zpracování lidí jako rasy pro fantasy prostředí a jde o praktickou ukázku k článku Hraní ve fantasy: Rasy. Článek je doplněn o statistiky http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-lide.html
-
Historie ras ve fantasy a RPG
Než se pustíme do toho co, jak a proč, je dobré se nejprve podívat zpět a zjistit, proč jsou dnes věci takové, jaké jsou.
Nelidské http://www.sun.d20.cz/clanky/svety/hrani-ve-fantasy-rasy.html
-
Témata v temnotě
Nastal čas podívat se do temných míst, kterým se mnoho vypravěčů raději vyhýbá. Na témata, která jsou na první pohled nepříjemná a http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-19-pod-dekou.html
-
Dramaturgie příběhů
Jednotlivé díly Scénáristiky se zaměřují vždy na jedno úzké téma a jsou psány tak, aby fungovaly samostatně, ale hraní RPG a jejich http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-18-zabava-z-jineho-soudku.html
-
Nová věc podle starých šablon
Celá Scénáristika stojí na věcech, které jsme probrali na začátku a které pozdější díly jen rozvíjí, dokreslují a ukazují http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-17-tohle-je-osobni.html
-
Na začátek a znovu vpřed!
Je načase opět udělat krok přes hranici samotné hry a věnovat trochu času průběhu hraní a používání přípravy při vedení hry http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-16-rychle-a-zbesile.html
-
Dlouho očekávaný dýchánek
V pátém díle jsme se podívali blíž na dramatické scény soubojů. Fyzické konflikty ale nejsou jediné možné - někdy se o věcech http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-15-ukecam-ho-k-smrti.html
-
Zpět na začátek - další typy scén
Na úplném začátku Scénáristiky jsem psal o přípravě scén a o jejich různých typech. Pro rychlé připomenutí: Dramatické http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-14-wibbily-wobbly-timey-wimey.html
-
Příliš mnoho příšer. Postav.
Nikde ve Scénáristice jsem přímo nezdůraznil, jak důležité vedlejší postavy jsou, přesto věřím, že to mezi řádky vyplynulo http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-13-koho-ze-hraju.html
-
Tady je Vypravěčovo (a tady už ne)
Existují věci, které přijímáme prostě ze zvyku, bereme je jako dané a dál se nad nimi nezamýšlíme, protože prostě http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-12-nechte-to-na-nich.html
-
Popisy, příprava a RPG
Popisy jsou nedílnou částí RPG, stejně jako literatury nebo prostého vyprávění. Slouží k vykreslení představy o prostředí i o http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-11vic-nez-stroha-fakta.html
-
Zpátky k vedlejším postavám
Když jsme se v předchozím díle podívali, jak si udělat pořádek v poznámkách, je načase vrátit se k tématu šestého dílu, http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-10-kdo-s-kym-proti-komu.html
-
Příliš mnoho věcí?
Práce vypravěče je náročná mimo jiné v počtu věcí, které potřebujete sledovat a ve kterých si musíte držet přehled. Samozřejmě, spousta http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-9-chaosu-vladne-rad.html
-
Pozn. 1: Snažil jsem se překládat uhlazeněji; abych ušetřil čas, tak jsem se místy méně soustředil na přesnost obratu a překládal jsem spíše významově.
Pozn. http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/co-znamenaji-atributy-dovednosti-pristupy.html
-
Nepředvídatelnost v příběhu
V minulém díle Scénáristiky nazvaném Temné horizonty jsem se věnoval problému předvídatelnosti příběhu, významu nejistoty http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-8-je-to-jinak.html
-
Horizonty příběhů
Každý příběh má svůj konec. Konec příběhu je ale mnohdy abstraktní záležitost - cosi, co leží v dálce a nemusí být jasné kde, natož http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-7-temne-horizonty.html
-
Role postav v příběhu
První čtyři díly Scénáristiky byly o základním postupu tvorby příběhu - jak najít dobré téma a jak si jej efektivně a dobře připravit. http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-6-a-tohle-je-kdo.html
-
Krleš!
Akce a akční scény v RPG je z různých důvodů velmi rozsáhlé téma, které má mnoho aspektů, vlastních "pravidel" a specifických "trýčků". Neznamená http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-5-do-boje.html
-
Co zůstalo mezi řádky aneb malá rekapitulace
V prvním díle Scénáristiky jsem popsal, jak vytvořit rychlý základ hry skrze vytvoření výživného problému http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-4-co-s-pripravou.html
-
Proč si scény zaslouží pozornost
Většina lidí pojem "scéna" intuitvně chápe a možná není úplně třeba jej pitvat, ale toužíte-li po přesném vyjádření, http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-3-o-co-tu-ma-jit.html
-
K čemu jsou události dobré
V minulém díle RPG Scénáristiky jsme se podívali na to, jak si rychle připravit celé další sezení za pomoci problému http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-co-se-kdy-stane.html
-
V první části mé malé série o tvorbě, vedení a hraní RPG příběhů se podíváme na samotný základ věci: na přípravu příběhu. A to ne jen na nějakou http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/rpg-scenaristika-o-cem-to-bude.html
-
Co je co
Úvod k tématu
Konspirace jsou oblíbené téma RPG. Konspirace je věc trochu tajemná, až mýtická, mnohdy dovedená do absurdity, přesto http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/organizace-a-konspirace-v-rpg.html
-
Úvod do detektivek
Tohle je jeden z těch větších článků. Nechci se v něm věnovat jen nějakému dílčímu problému, ale rád bych, aby byl celkovým http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/detektivky-v-rpg.html
-
Na jednom fóru jsme se s fanoušky různých edic Dungeons & Dragons neustále motali v kruzích kolem odlišných herních stylů a nakolik je různé edice http://www.sun.d20.cz/clanky/RPG-odborne/4983.html
-
Základní otázkou celé problematiky je, co vlastně staty postavy znamenají - ať už jde o hodnoty atributů, dovedností nebo třeba o nějaké speciální schopnosti. http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/co-o-postave-rikaji-staty.html
-
Tato pravidla jsou psána na papíře, nikoliv ryta do kamených desek.Zřejmě upozornění pro případ, že byste nehodili svůj "Spot check" a samozřejmě narážka http://www.sun.d20.cz/clanky/tipy-a-triky/2554.html