V jakém období hrát?

Každý, kdo přičichl k hraní, by si rozhodně měl zkusit minimálně jednu hru v prostředí, jež stálo u samotného zrodu dnešní fantasy literatury a RPG. Možnost vstoupit do děje knížek nebo historie v nich popsaných, zažít na vlastní kůži to, co jejich hrdinové, které jsme tak obdivovali... ta je k nezaplacení. :)
Napsal Rytíř
Obsah článku:
Každý, kdo přičichl k hraní, by si rozhodně měl zkusit minimálně jednu hru v prostředí, jež stálo u samotného zrodu dnešní fantasy literatury a RPG. Možnost vstoupit do děje knížek nebo historie v nich popsaných, zažít na vlastní kůži to, co jejich hrdinové, které jsme tak obdivovali... ta je k nezaplacení.

Jakmile se ovšem rozhodnete hrát ve Středozemi, stojíte před závažným a nelehkým úkolem. Musíte si totiž vybrat, do jakého období bude vaše hra zasazena, v jakém Věku světa se odehraje. Jeho volba má zásadní význam nejen na přítomnost význačných postav, kladných i záporných, ve světě, ale také na obecné podmínky pro hru, a tedy na celkový dojem z herního prostředí. Pan Tolkien a jeho následovníci nám popsali Ardu a zejména pak Středozem dostatečně uceleně na to, aby se dalo hrát v libovolném období její bohaté historie. Přesto se určitým obdobím věnovalo více pozornosti než jiným. Je na vás rozhodnout, zda vám vyhovuje menší prokreslení detailu a tím pádem větší volnost vlastní tvorby, anebo naopak zda se chcete těšit z každého jednotlivého dílku té velké skládačky světa popsaného přímo v některé z knih o Středozemi a jejích osudech.

V každém případě však už samotnou volbou Věku, bez ohledu na konkrétní časové období, určujete celkový charakter vaší hry, dobrodružství a také postav.

Základní povaha hry v různém Věku Středozemě:
  • První věk. Mýtický věk hrdinů, mocných kouzel a bytostí, děsivých nestvůr a bájných pokladů. Věk strašlivých střetů a vyčerpávajících, beznadějných válek, ale také mocných říší veliké krásy a moudrosti. Bohové zasahovali přímo do dění ve Středozemi a celý svět byl menší, mladý a nespoutaný.
  • Druhý věk. Ještě stále jsou to tak trochu Staré časy, ale pro Středozem je to období stagnace, ne-li přímo úpadku. Mocný nepřítel, jenž přežil konec Prvního věku, povstal a úskokem i silou získal velikou moc a sužoval pak celé národy a veliké říše; bojoval s lidmi i elfy. Je to věk vzestupu Númenoru, říše lidí, do slávy a velikosti, ale také věk jeho pádu do propasti, jenž zavinila přílišná pýcha. Ve Středozemi je stále k vidění odlesk moci dávných říší a sídel různých národů z Prvního věku, ale je to jednoznačně čas nástupu Lidí. V podobě Pánů západu jsou lidé na vrcholu moci i ušlechtilosti, zároveň však na východě upadají do poroby Stínu, slouží jeho Zlu a stávají se leckdy horším nepřítelem než skřeti. Přesto ale přetrvává duch pospolitosti nastolený kdysi dávno ve společných válkách proti Morgothovi a spojenectví lidí, elfů a trpaslíků není nic výjimečného.
  • Třetí věk. Po pádu Númenoru a Změně světa se ze Středozemě pomalu vytrácí kouzlo stvoření. Elfové opouštějí své dávné domovy a ujíždějí do jiného světa, pryč ze smutku a všednosti nastalých dní. Lidé se lopotí na svých políčkách a velké boje a bitvy Druhého věku, stejně jako spojenectví rozdílných národů obývajících Středozem, se stávají pouhými legendami. Přesto zde v odloučení a zapomnění nadále žijí podivuhodní tvorové, dobří i zlí, a největší sídla elfů zůstávají nadále obývaná a střežená před znovu narůstající mocí dávného Nepřítele. Artefakty minulosti, magické prsteny a mocné meče, stojí u zrodu i na koncích existence měst i celých království.
Ačkoliv je možné hrát na jiných kontinentech, než ve Středozemi, nedoporučuji to. Buďto tato jiná země co do popisu bude stejně jen kopie Středozemě, a pak není důvod přesunovat hru zdánlivě jinam, anebo se bude dostatečně lišit... ale potom mi není moc jasné, proč vlastně hrajete na Ardě :) Kdo chce hrát Ardu, chce vstoupit do děje, který zná z knížek, a ne prožít život v zemi, o níž padla jen letmá zmínka v jednom odstavci v Dodatcích. Jedinou výjimkou z výše řečeného by mohl být Númenor. Zejména jeho pozdější období, v době zápolení Královských a Věrných Númenorejců skýtá DM dostatečný potenciál k vytváření zajímavých zápletek a napínavých situacích. Více o něm viz Druhý věk.

Věrným průvodcem na cestě rozhodování pro to správné období jsou nám samozřejmě Letopisy. Je libo zažít na vlastní kůži pád Gondolinu? Nic snazšího, začněme hrát v r. 510 PV! Anebo vás víc láká první přátelská kolonizace Středozemě Númenorejci a jejich triumf nad Sauronem? Pak volte rok 1700 DV. Stručný popis událostí každého věku, spolu s datací známých událostí, najdete pod odkazem Letopisy.

Jestliže vám nestačí toto mé krátké shrnutí, podívejte se na podrobnější popis povahy a stavu světa v konkrétních obdobích jeho historie:

< Proč a jak volit >
Druhý věk
Základ tohoto článku vznikl na základě dávné, velmi plodné debaty s Quasitem. Tímto mu děkuji za inspiraci a pomoc. ;)
Napsal Rytíř 09.06.2008
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 16 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.14909291267395 secREMOTE_IP: 52.14.126.74