Haplo píše:
velký problém je momentální absence jakékoli aplikace či technické pomůcky, které byli avizovány
Pro Končinu ve smyslu projektu a komerčního produktu ano.
Pro Končinu jako RPG systém / hru to je spíš podružný problém (oproti jiným).
Haplo píše:
složitost pravidel. Samy o sobě nepřinášejí novodobé mechanismy a tudíž je to "opovržení hodné".
Samo o sobě ani ne (nutně).
V kombinaci s těmi doslova velkohubými proklamacemi a chvástáním autorů na tohle téma... to není ani tak "opovržení hodné" jako spíš neskutečně směšné a trapné.
Haplo píše:
Otázkou však je, jestli když máme k dispozici výpočetní techniku, právě ji nevyužít na ono mechanické, nudné, zpracování informací pro tu důležitou informaci, která ovlivňuje náš příběh.
To je velmi zajímavá otázka.
Na jednu stranu by se chtělo odpovědět, že to je super nápad. Nicméně ve skutečnosti tohle už dávno existuje (pro některé RPG systémy, teda) a - nefunguje to tak dobře, jak bys čekal.
Problém je, že to je ve skutečnosti degradace věci, protože PnP RPG nejsou PC RPG a ten souboj třeba není jen o těch statech, ale i o popisech a když si to jen odklikáš na tabletu, tak to prostě není moc ono. Nemluvě o tom, že existuje
Navíc program dokáže vyhodnotit jen předdefinované věci (útok/obranu), zatímco v RPG se mnohdy vyhodnocují různé situace, které právě vychází z těch popisů a kde potřebuješ ta pravidla a jejich mechaniky použít kreativně. Proto se např. různé aplikace jako třeba Roll20 omezují spíš na to, že Ti to zobrazí hody, ale už neobsahují moc nějaké rozhranní pro full-clicking odehrání souboje.
Jako ne, že bych neviděl prostor pro použití digitálních nástrojů. Třeba mít pravidla integrovaná do appky s tím, že budu mít sheet postavy na tabletu a jen si kliknu, na co si chci "hodit" by mohlo být cool. (Zvlášť třeba v nějaké cyberpunk nebo SF hře by to mohlo být awesome...) Otázka pak samozřejmě je, co dalšího by šlo budovat nad tím.
Nicméně něco takového je tak rozsáhlá záležitost, že až to do PnP RPG přijde, tak to nepřijde od nás, ale někde z USA od WotC/Paiza/EvilHatu... někoho kdo má RPG systém co hrají deseti a statisíce hráčů a kdo má dost peněz na to je do toho vývoje narvat seriózně a udělat fakt funkční prostředí (btw. Wizardi to chtěli udělat s DnD 4e... bohužel to selhalo kvůli velmi smutnému zásahu "vyšší moci", což je ale dost jiná story) - rozhodně ne od party nadšeneckých pseudo-profíků co tvoří RPG aniž by vůbec dokázali napsat pravidla, která by šlo brát seriózně.
Haplo píše:
co je tedy "dnešní trend"
Žádný jeden trend není.
V současnosti existuje víc trendů, některé obecné, některé jen pro určité typy her. V tom
mém blogu co odkázal Aegnor sem popsal jeden z těch obecných, který považuju za v současnosti jeden z nejvýraznějších.
Haplo píše:
co dělá Fate, DnD5e, CPH, WoD a další lepšími hrami, než jsou ty staré?
To je docela legitimní otázka.
Lepší game design - takový, který dokáže totéž s minimalističtějšími nástroji, je elegantnější a intuitivnější, dává méně omezení a nabízí možnosti, které dřívější hry nabídnout neuměly.
Zrovna na DnD 5e to je vidět úplně nádherně - ta hra je pořád DnD, je to právě to co drtivá většina hráčů DnD považuje za DnD a hra podle ní je esence DnD. Důkazem je, že i hráči co předtím zůstali u starších edic a nepřešli na vyšší (třeba i u druhé edice ADnD) ve velkém zkonvertovali k 5e a to i s mnoho hráči Pathfinderu. Přitom oproti dřívějším edicím jsou ta pravidla mnohem jednodušší, snazší na naučení, postavy jsou stejně komplexní, ale vytvoříš si je mnohem rychlejc a i na vysokých úrovních ta hra rychle odsýpá (zkoušeli jsme 5 kouzlících postav na 16. úrovni a běželo to jak švýcarský hodinky).
Fate má zase ohromnou sílu v identitě mezi tím, co se děje v pravidlech a tím, co se děje ve fikci a popisech a přitom není nijak limitovaný předdefinovanými možnostmi - doslova cokoliv se v té hře stane se dá snadno zobrazit v pravidlech a cokoliv, co ta pravidla vyhodí zpátky, dává ve fikci intuitivní smysl.
Haplo píše:
Tedy, byli by jste ochotní jim své články poskytnout, aby je zveřejnili ve svých materiálech pod Vašimi jmény, případná mzda by byla nutností či ne a možná tak trochu obecně váš pohled na tuto (nemožnou) eventualitu?
Jedna důležitá poznámka: práva na zde zveřejněný obsah náleží výhradně autorům tohoto obsahu, takže není možné mluvit obecně - můžu mluvit jen za sebe.
Valná většina mých článků tady má danou otevřenou licenci - pokud po nich autoři Končiny touží, všechno, co musí udělat je uvést mě jako autora a odkázat na Kostku (ideálně direct-linkem) jako na původní zdroj článku (doslova, technicky by mi o tom ani nemuseli říct).
Pokud by to udělali, tak bych tomu ani nijak nebránil.
Na druhou stranu, pokud by to udělali, aniž by se Končina velmi zásadně změnila k lepšímu, tak bych se od Končiny i jejích autorů velmi ostře a jednoznačně distancoval.