Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
12.3.2012 13:13 - crowen
Ja si naopak myslim, ze na CZ/SK trhu chyba poriadne non-fantasy RPG.
12.3.2012 13:17 - alef0
Píše:
Ještě před šesti lety mělo smysl vydat CPH, nejlépe ve fantasy mutaci, ale na to jsem neměl ani peníze ani dostatečně odhodlaného kopače.

Alebo Kopáče :-)

Inak s nonfantasy je problém, že ani vo svete nejak nevidieť dominanciu. Dresden Files je fenomén mimo hocičoho, Shadowrunisti hrajú Shadowrun, tam je ťažko identifikovať fenomén, ktorý by to potiahol.
12.3.2012 13:26 - Quentin
Crowen píše:
Ja si naopak myslim, ze na CZ/SK trhu chyba poriadne non-fantasy RPG.

Já kam jdu, tak whinuju, že v čechách neni pořádny fantasy rpg :DD

Když si budu chtít zahrát nějaký sword and sorcery nebo high fantasy, tak jaký jsou v češtině volby? Drd? Hrdinové fantasy? To si můžu jít rovnou uvázat mašli :)
12.3.2012 13:44 - Wild West
Díky Jersonovi za štěpný vstup.

Píše:
já už fantasy nehraju.

Podobný vývoj. Našli jsme oba nějakou vlastní mutaci, která míří vlastně od fantasy někam jinam, směrem, který se zdá být ještě nevyčerpaný (manipulovaná historie; na názvu se stále pracuje a fenomén není vědecky popsán; viz dávný Lotrandův výkřoik o síle historie proti fantasy).

Píše:
Zájemců o nácky a okultno je docela dost,

Pokud se chytne Iron Sky, tak jich zřejmě prudce přibude, a to je možná startovací okno, které neradno prošvihnout.

Píše:
ale stejně mám v plánu vydat pro začátek jen pár kusů za vlastní peníze,


To funguje dost blbě. Protože zaplatíš všechny redaktorské náklady (korekturu, obrázky) a tisk je v malých nákladech nejdražší. Takže vybalancovat náklad je dost jemná hra. Mohu se ti poptat.

Ouentin:
Máš Dračí doupě II. Tak nebreč. I když i to se stáčí tak nějak historickým směrem.
12.3.2012 14:11 - ShadoWWW
WW: DrD2 není ani S&S ani high fantasy. Je to vesnická fantasy, což je ten zásadní rozdíl.
12.3.2012 14:13 - Gurney
QuentinW píše:
Když si budu chtít zahrát nějaký sword and sorcery nebo high fantasy, tak jaký jsou v češtině volby? Drd? Hrdinové fantasy? To si můžu jít rovnou uvázat mašli.

Není úplně fér přehlížet výborné překlady 3e a 4e, ale jinak naprosto chápu tvůj point.

Wild West píše:
I když i to se stáčí tak nějak historickým směrem.

Jak jsi na to přišel?

ShadoWWW píše:
DrD2 není ani S&S ani high fantasy. Je to vesnická fantasy...

...ať už to znamená cokoli :)
12.3.2012 14:27 - Jerson
ww - na Iron sky jsem zvědav, na druhou stranu Omega obsahuje víc než jen nácky, takže až tak moc tenhle film jako odrazový můstek použít nemůžu.
Pokud jde o obrázky, tak už několik let je dávám dohromady jeden po druhém, platím za každý zvlášť a uvidím co půjde použít. mám i pár nabídek na ilustrátory, ale tohle všechno je běh na dlouhou trať, když nevím za kolik to nakonec vydám. zatím holt všechno platím ze svého.
S korektorem a případným vydáním se uvidí, zatím není co vydat, a já řeším jedno po druhém. web je taky ve fázi rozpracovanosti už skoro rok a postupně vychytávám chyby.

Quentine, když chceš český fantasy systém, už jsi zkusil CPH, nebo se omezuješ jen na vydané?
12.3.2012 14:27 - ShadoWWW
Gurney: Přesně to jsem si v duchu myslel taky, když jsem to psal... :-)
12.3.2012 15:28 - Wild West
Gurney:

"Slovanská vesnická fantasy" jasně konkretizuje obecný mlhavý fantasy setting - kde je možné cokoli - k místní středověké historii, kde je stále ještě možné leccos. Jak se zjistilo sáhodlouhým výslechem a debatováním s autory ve strašlivé debatě o DrD II.
Ukázalo se, že to není až tak jenom "slovanské", ale všeobecněji středoevropské. "Fantasy" lze překládat jak "přednost mají příšery místní a tak nějak osvědčené - bludičky, hejkalové, upíři". Skoro až poněkud argonantní terén.
Lze samozřejmě dále ladit a konkretizovat místo a období. Ale Pokémonům ani Cthulhu to moc nefandí.

Jerson:
Já nemyslel Iron Sky jako použitelný setting nebo zdroj nápadů, ale to, že je to vlastně obrovská reklama na tvoji Omegu, a to úplně zadarmo. Škoda jí nevyužít. Pokud ti tam chybí šediví emzáci - no, nikdo halt nejsme dokonalí.
12.3.2012 15:42 - alef0
Akurát, že Iron Sky vyjdu v apríli, čo znamená, že to má Jerson čo robiť. Pozitívne je, že ku nám do možno ani nedôjde, a keď tak o pol roka.
12.3.2012 15:45 - Colombo
Půl roku?
Alefe, znáš takovou věc... říká se jí internet...
12.3.2012 15:49 - Vojtěch
Titulkovaná verze myslím dorazí dřív i do kin.
12.3.2012 15:52 - crowen
Colombo píše:
... říká se jí internet...


Internet nie je lokalna distribucia do kin / videopozicovni s medialnou masazou s tym spojenou.
12.3.2012 16:07 - Quentin
jerson píše:
Quentine, když chceš český fantasy systém, už jsi zkusil CPH, nebo se omezuješ jen na vydané?

Pamatuju si, že jsem to procházel někdy po příchodu na fórum před X lety a hrozně jsem se zalekl, jak je to složitý :) Máš link na aktuální verzi?
12.3.2012 16:19 - pipux
Iron Sky, jako setting alternativní historie? Zajímavé (měl jsem zato, že dle různých bulvárů si nacisté svoji tajnou základnu postavili na Antarktidě).

Jinak určitě existují i další, podobné motivy. Dnes už (graficky a asi i hratelnostně) zaostalá PC hra Iron Storm vypráví o alternativní minulosti první světové války - píše se rok 1964, tj. 50. rok tohoto válečného konfliktu, životní standard je zaostalý a jediného vývoje se dostalo vojenskému průmyslu ... a Rusko-Mongolská aliance chystá atomové bomby.

Podobně na tom je herní série Red Alert, původně inspirovaná novelou, zasazenou do krizového období studené války.
12.3.2012 17:43 - Jerson
QuentinW píše:
Pamatuju si, že jsem to procházel někdy po příchodu na fórum před X lety a hrozně jsem se zalekl, jak je to složitý :) Máš link na aktuální verzi?

Není nic aktuálnějšího než toto.
12.3.2012 20:59 - sirien
ShadoWWW píše:
hodně se překládalo. Hlavně z polštiny. Byla to docela úspěšná koncepce.

pokud se Ti z většiny těch překladů nedělalo nevolno.

Gurney: Nevím. Docela bych i věřil že část nejrozšířenějších/"nejoblíbenějších" RPG je na své pozici alespoň z části kvůli různým věcem co stojí za nimi (marketing, tradice, spojitost s nějakým dnes nebo u nás ne nutně významnou knižní sérií atp.), takže to že tam nějaká hra neni nemusí nutně znamenat, že by je na "čistém startu" neměla šanci předjet. (radši jen dodám že tím teď nemám namysli nic konkrétního, jde mi jen o princip)

Vojtěch: Kupodivu, dost lidí spíš zkousne mluvící myši létající na červenkách než elfy létající na gryfech. Neptej se mě proč, nevím, jen sem to tak nějak odsledoval. Kdysi sem se někomu snažil vysvětlit že není nijak signifikantní rozdíl v míře nerealističnosti mezi běžnou fantasy a spoustou "normální" literatury a těžce jsem pohořel - v elfech, hobitech a fireballech je prostě něco co je činí pro běžného člověka mnohem obskurdnějším, než kdejaká "normálnější" šílenost.

ShadoWWW píše:
Když se podíváte na statistiky, tak D&D naláká v USA velmi podstatnou část nových hráčů, co RPG nikdy předtím nehráli.

Problém statistiky mnohdy je že jevy ukazuje, ale nijak moc nepopisuje. S klidem můžu tvrdit, že DnD na tom nemá podíl, jde jen o to, že lidi co nikdy nehráli RPG a chtějí začít prostě začnou a protože je, shodou okolností, DnD nejvíc, tak mají největší šanci začít na DnD (asi jako když budu naslepo losovat z pytlíku kde je devět černejch a jedna bílá kulička - to že devětkrát z deseti vytáhnu černou určitě nebude důvod abys začal tvrdit, že mě černé kuličky přitáhly k losování)

S touhle logikou bysme mohli taky dojít k tomu že nejlepší bude nic nepřkládat a nešířit a věnovat všechno úsilí co nejintenzivnější propagaci DrD s tím, že až ty hráče natáhneme na DrD, tak pak už si najdou svoje. Bouchiho by to určitě potěšilo, ale nevím jestli to je úplně to co chceme dělat.

ShadoWWW píše:
Omega je dost specifický případ. Lidé, co ji hráli, ji hodnotili kladně (neslyšel jsem žádné záporné reakce).

Prosím, pančiteli, se hlásim!!!...

Wild West píše:
Pověsit to na internet znamená, že on sám z toho nebude nikdy nic mít, jen pocit dobře vykonané práce.

Nebo teoreticky dobrej základ marketingu, kdyby se to rozhodl vydat.

Gurney píše:
Toho bych se nebál. Největší devizou českých rpg je že jsou v češtině, co se týká mechanik, málokdy je co závidět :)

Kromě toho, vzhledem k výnosnosti RPG na českém trhu, se vší úctou k Argovi - kdo by byl tak šílenej aby šel s timhle před několikaletej českej soud kde si platí vlastního právníka?

Jerson: česká scéna je přehlcená fantasy. Dodat k CPH nějakej default SF setting a jedem :)
(a, vidim že crowen mě už s myšlenkou předběh na další stránce diskuse)
12.3.2012 21:20 - pipux
sirien píše:
Dodat k CPH nějakej default SF setting a jedem :)

No, a teď ještě udělat průzkum trhu: jak by takový nový SF setting měl vypadat? Jak byste si jej představovali? Které klíčové prvky by v něm byly žádoucí?

(jaký SF setting byste si přáli "k vánocům"?)
12.3.2012 21:30 - sirien
pipux píše:
jak by takový nový SF setting měl vypadat?

Tak aby to autora bavilo psát
12.3.2012 21:36 - pipux
sirien píše:
Tak aby to autora bavilo psát

To je samozřejmé (a proto se o tom nemluví).

Zajímal mě spíš pohled "koncového zákazníka".
-- Ano, "Tak, aby to hráče bavilo hrát", ale třeba se dobereme i něčeho konkrétnějšího.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.087919950485229 secREMOTE_IP: 3.129.26.92