Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
31.8.2013 09:44 - ShadoWWW
Podle tohoto zdroje si Paizo vede velmi dobře a vydělává stále víc a to raketovým tempem!

Rok 2009 = 4,4 mil $
Rok 2012 = 11,2 mil $

Příští rok chce Paizo dosáhnout hranice 20 mil $.

Píše:
11.2 Million dollars in 2012 with estimated 30% growth, 4.4 million in 2009. From a historical point of view D&Ds income has fluctuated but 1 billion dollars over 40 years has been thrown around a bit with bad years of 1985 and 1996/7 and the 1st 5 years TSR was small.

So D&DNs main competition (no surprise) will be Pathfinder which we know is number 1 and next year they will be on 15-20 million in sales which is 50-80% of D&Ds revenue assuming Danceys 25-30 million figure is accurate (1 billion/40= 25 mililon).

I knew it was bad, I knew Paizo had done well for themselves and they had a million dollar kickstarter for Pathfinder Online. They arer making about half of what D&D used to in a good year.

How stong is the D&D brand? Can D&DN compete with Adventures Paths? Gary Gygax is also on record as saying the height of D&D the money was made with adventures as TSR only made 1 hard cover splatbook per year IIRC until 1985 or so (UA and OA). $15 million or so in 2013 if they make it is a nice figure. Doesn't really apply to me as i spent $10 on Paizo this year but there you have it.
31.8.2013 10:24 - Alnag
ShadoWWW: Díky za odkaz, to je hodně zajímavé. Je pravda, to co se píše v tom druhém odstavci, obrat D&D RPG se v období 3e odhadoval v nejlepších letech na takových 30 milionů dolarů ročně a v nějakém tom svém blogu nebo plánu psal Mearls o tom, jak chtějí s Next dosáhnout na 50 milionů (ale to asi bylo + knížky a hry).

Každopádně to ukazuje (vzhledem k údajům o prodejích), že WotC je na tom fakt mizerně a Paizo má slušně našlápnuto se stát novou trvalou jedničkou. Pokud si sáhnou na těch 20 mega, tak už DnD Next v podstatě nemá šanci.
31.8.2013 18:43 - York
Jestli dobře koukám, tak tenhle článek je z roku 2009 a dvojka vyšla v roce 2011. Zajímavé.
31.8.2013 18:54 - Alnag
York píše:
Jestli dobře koukám, tak tenhle článek je z roku 2009 a dvojka vyšla v roce 2011. Zajímavé.


Jsem rád, že jsi konečně prohlédl hloubku mých prorockých vizí. :D
31.8.2013 18:56 - Vojtěch
Mno, otázka je, jestli bude ještě někdy takhle dobrý rok. Jestli nedošlo ve složení hráčů k rozštěpení do té míry, že celkově průmysl jede, ale bez takhle jasné dominance.
31.8.2013 18:59 - York
Spíš by mě zajímalo, co se vlastně děje na našem trhu. Hráčů Dračího doupěte svého času nebylo málo - co všichni ti lidé a jejich potomci hrají dnes? Nepřišli jsme náhodou (možná nenávratně) o velkou část z nich?
31.8.2013 19:07 - Alnag
Vojtěch: To je otázka, jestli ještě přitvrdí ekonomická krize. Zábavě se (paradoxně) v krizi daří lépe. Paizo to má dobré, protože WotC prakticky nic nepublikuje a další "velcí" hráči v oblasti RPG se soustředí hodně na deskovky, karetní hry atd. Zároveň si ale Paizo buduje brand (vlastní romány, vlastní odvozené hry atd.) a skupinu příznivců, které mu jen tak někdo nevezme. Wizardi budou mít sakra hodně práce a je jen málo dalších vyzyvatelů (Pelgrane Press je malá firmička - která sice dělá nádherné produkty jako je 13. věk, ale nemíří do masové produkce, takže to není hrozba), FFG míří zdá se jiným směrem (má revenues jinde), a nové Star Wars filmy, které by pořádně nakoply Edge of the Empire jsou ještě nejméně dva možná tři roky daleko.

Co tu ještě zbývá? Náhodné štěky jako Numenera (Monte Cook u toho nevydrží, jako u ničeho z toho, co dělal předtím), to zajde na nedostatku podpory. Green Ronin - furt to samé dokola v nových edicích.
31.8.2013 19:14 - Alnag
York píše:
Spíš by mě zajímalo, co se vlastně děje na našem trhu. Hráčů Dračího doupěte svého času nebylo málo - co všichni ti lidé a jejich potomci hrají dnes? Nepřišli jsme náhodou (možná nenávratně) o velkou část z nich?


Ano, přišli. Pár (set) lidí hraje zahraniční RPGčka, které jsou dnes dostupnější než kdy dřív, většina dorostla a hrát přestala a nová generace jednoduše nenastoupila, aby je nahradila. U nás je situace ještě daleko drsnější než v USA, kde mají tentýž problém - Xbox je prostě lepší než pen and paper.

Pamatuji si z GameConu jednoho mladého klučinu, kterého jsem nadchl pro Star Wars a který ač z velkého krajského města měl problém najít kohokoliv (!), kdo by s ním hrál (cokoliv!?!). Takže taková je situace. V podstatě tady už jen vymíráme (a tím myslím hráči RPG obecně, Dračák je jen součást množiny).
A samozřejmě si sami ještě směle podřezáváme větev tím, že každý má svůj malý píseček, na kterém si jede to svoje, takže ještě umenšuje možný efekt network externalities, který by mohl hobby když ne nakopnout, tak alespoň chvíli udržet.

Takže ty různé RPG kuchyně a překlady bůh ví jakých obskurností možná spíš hobby ubíjejí než by mu pomáhaly. (Ale to je samozřejmě jen takový můj ryze kontroverzní názor se kterým lze libovolně nesouhlasit.)
31.8.2013 19:14 - York
Nakolik nemám radost z toho, kam Catalysti směřují pravidla Shadowrunu, tak se musí nechat, že ten brand rozjíždí jako nikdo před tím. Možná by z toho mohla být další velká a dravá ryba.
31.8.2013 19:16 - Alnag
York: Shadowrun nebyl nikdy moc velká ryba. Taková střední ryba možná. Jen díky tomu, že se přeložil do češtiny tak je tady v ČR v povědomí a relativně v české RPG populaci ho hrálo větší procento lidí než ve světě. Na SR bych nevsadil ani zlámanou grešli.
31.8.2013 19:19 - York
Ohledně SR jsem nemyslel náš trh, ale celosvětový. Pře pár lety bych na něj taky nesázel, teď ale jeho kurs imho dost roste právě tím, že se z něj vcelku úspěšně stává franchise.

edit:
RPG kuchyně zrovna na tohle má imho prakticky nulový efekt, ty hry nikdo dlouhodobě nehraje.
31.8.2013 19:47 - Sparkle
Alnag píše:
Pamatuji si z GameConu jednoho mladého klučinu, kterého jsem nadchl pro Star Wars a který ač z velkého krajského města měl problém najít kohokoliv (!), kdo by s ním hrál (cokoliv!?!).


Tohle je problém velkých měst. Obecně čím menší ves, tím větší procento lidí tam má pozitivní vztah ke stolním hrám. Proběhl na to teď výzkum a potvrdila mi to i paní, která dělá velké kampaně na kulturu za EU peníze.

Alnag píše:
Zároveň si ale Paizo buduje brand (vlastní romány, vlastní odvozené hry atd.) a skupinu příznivců, které mu jen tak někdo nevezme.


Mě by fakt zajímalo, co je to za lidi, co ty Paizo produkty kupují. Vždyť Pathfinder je extrémně složitá a komplexní hra pro mega geeky, už i na mě je to moc hardcore. Oni zřejmě stále rostou na tom, že stahujou původní DnDčkové mega geeky, kterých je tím pádem stále docela hodně.

York píše:
Spíš by mě zajímalo, co se vlastně děje na našem trhu. Hráčů Dračího doupěte svého času nebylo málo - co všichni ti lidé a jejich potomci hrají dnes? Nepřišli jsme náhodou (možná nenávratně) o velkou část z nich?


Drd2 se prodalo 3000 kusů.
31.8.2013 19:53 - Alnag
York píše:
Ohledně SR jsem nemyslel náš trh, ale celosvětový. Pře pár lety bych na něj taky nesázel, teď ale jeho kurs imho dost roste právě tím, že se z něj vcelku úspěšně stává franchise.


Nějaká data, která by to podpořila, nebo je to jen dojem? Protože v jediných výsledcích, které mně jsou známy (viz Trocha čísel...) se v Shadowrun v první pětce objevil naposledy v roce 2011 a ani se tam moc na tom posledním místě neohřál, předtím si škrtnul alespoň párkrát a občas i na čtvrté místo (2010). I ve svých nejlepších časech (podívej se hóódně dozadu v těch číslech, bojoval o takových 5% prodejů...) Takže prosím můžeš nějak doložit svoje tvrzení?

York píše:
RPG kuchyně zrovna na tohle má imho prakticky nulový efekt, ty hry nikdo dlouhodobě nehraje.


O to ale vůbec nejde. Jde o to, že vzniká situace příliš širokého výběru (byť třeba jen zdánlivého), která - jak zjišťují některé výzkumy - může vést k tomu, že si člověk pak nevybere nic.

Představ si nováčka, který slyšel o RPG a chce si to zkusit. Přijde se poradit na nějaké nejmenované fórum a zeptá se, co by měl vyzkoušet. Varianta a) všichni mu řeknou, že Dračák. Přesvědčen touto jednotou názoru půjde a vyzkouší Dračák.

Varianta b) Řeknou mu, no tak máme tu yyy, zzz, ... , ... a dalších 50 her RPG kuchyně. Fakt záleží na tom, jaký styl bys chtěl hrát a jestli jsi víc aaa nebo bbb. Dotyčný není ani jedno z toho, zaklepe si na čelo a půjde pryč.
31.8.2013 20:02 - Alnag
Sparkle píše:
Tohle je problém velkých měst. Obecně čím menší ves, tím větší procento lidí tam má pozitivní vztah ke stolním hrám. Proběhl na to teď výzkum a potvrdila mi to i paní, která dělá velké kampaně na kulturu za EU peníze.


To je moc zajímavá teorie. Díky za ni.

Sparkle píše:
Mě by fakt zajímalo, co je to za lidi, co ty Paizo produkty kupují.


Já je třeba taky kupuji. Paizo laminované mapy jsou mnohem lepší než ty od WotC. A to prosím Pathfinder nehraju. Taky mám nějaké ty jejich doplňkové kartičky atd. Za poslední rok jsem dal víc peněz za Paizo věci než za věci od WotC jednoduše proto, že Wizardi nevydávají nic, co by mne zajímalo. Ale jinak souhlas, stahují geeky, co hráli D&D a d20 hry. Ale D&D a d20 měly svého času (a to po splasknutí D20 bubliny) 60% podíl v prodejích. Takže Paizo má kde brát.

Sparkle píše:
Drd2 se prodalo 3000 kusů.


Stěžejní otázka je, kolik se prodalo DrD 1. Protože třeba hráčů D&D 3e u nás bylo minimálně několik set (to mám ověřeno). A nechce se mi věřit, že by to bylo víc jak procento z počtu hráčů DrD 1. Taky když vyjdu z procenta hráčů DnD oproti americké populaci, kde hráčů DnD bylo zhruba 0,3%, tak by velmi optimisticky nadsazený odhad pro ČR byl nějakých 30.000 lidí v průběhu času (nepočítaje v to Slovensko, kde se to taky prodávalo, to by mohlo hodit dalších 15.000 lidí). V tom případě ovšem DrD 2 je tak na 1/10 toho, co jeho předchůdce.
31.8.2013 20:09 - York
Sparkle píše:
Drd2 se prodalo 3000 kusů.


Mno jo. A nemálo jsem jich viděl pečlivě uložených na místech, kde se skladují knihy, které je sice fajn vlastnit, ale rozhodně jim nehrozí nějaké otevírání, natož aby se podle nich hrálo. Mě zajímá, kolik lidí to reálně hraje, ne kolik si jich to z nostalgie koupilo.

Alnag píše:
Nějaká data, která by to podpořila, nebo je to jen dojem?


Data ne, na to je imho ještě brzo. Tohle: http://www.catalystgamelabs.com/2012/12/21/the-year-of-shadowrun/ tu ale před tím nebylo a i na českých fórech se kolem Shadowrunu objevilo za posledních pár měsíců víc aktivity, než za posledních několik let dohromady.

Z mé strany je to ale samozřejmě jen odhad. Vycházím z toho, že už dříve měl Shadowrun poměrně stabilní a ne úplně zanedbatelnou základnu příznivců, ale nikdy před tím neměl takhle masivní a koordinovanou marketingovou podporu.

Alnag píše:
Přijde se poradit na nějaké nejmenované fórum a zeptá se, co by měl vyzkoušet.


Hry z PRG kuchyně na RPG fóru těmhle lidem nikdo nenabízí. Jediný, kdo tohle dělá, jsem já se svou předělávkou DrD (asi jsem jediný, kdo má skutečně zájem, aby to někdo začal hrát? :)).

Jinak s tebou ale naprosto souhlasím, štěpení zájmu rozhodně komunitě neprospívá :\

BTW co se týče zvažovaného vydání 13th age, nebo jiného zahraničního mainstreamového produktu v češtině - trochu se bojím toho, aby to neumřelo na tom, že sice v češtině vyjde základní příručka, ale bude už problematické až nemožné vydávat další doplňky (třeba proto, že se to komerčně nevyplatí). V tomhle směru je imho potenciální hra od domácích autorů slibnější - má navíc imho větší potenciál zapojit do fanouškovské a autorské tvorby české a slovenské hráče.
31.8.2013 20:19 - Alnag
York píše:
BTW co se týče zvažovaného vydání 13th age, nebo jiného zahraničního mainstreamového produktu - trochu se bojím toho, aby to neumřelo na tom, že sice v češtině vyjde základní příručka, ale bude už problematické až nemožné vydávat další doplňky (třeba proto, že se to komerčně nevyplatí).


Ano, ale k těm hrám je spousta věcí zadarmo na netu, které se dají zadarmo přeložit. Případně k nim lze produkovat vlastní - původní české - doplňky, které pak lze vydat levněji, protože třeba není tlak na kvalitu tisku (černobílý sešit šitý sešívačkou). To je jen otázka vůle. Pokud by na vydání 13th Age došlo (a upřímně - zatím žádná odpověď, tak nejsem moc optimista), rozhodně bych se držel vlastní rady a neskončil s podporou toho produktu po vydání hlavní příručky.
Dostalo by to podporu tohohle webu, což se může zdát jako málo i jako hodně (to nechám na posouzení druhým), šel bych klidně i orodovat na RPGfórum a klekl si na kolena a prosil je, aby se trochu zasnažili a pokud by měl Altar nebo kdokoliv zájem to vydat, napsal bych k tomu i nějaké doplňky nebo překládal to co k tou zdarma vzniká a je volně dostupné. Takže asi takhle bych to viděl.

Ale co já vím, třeba je lokální hra v tomhle slibnější - zatím jsem u ničeho (kromě DrD 1 a snad trochu DrD 2) masivní fanouškovskou podporu neviděl.
31.8.2013 20:24 - Vojtěch
Sparkle píše:
Mě by fakt zajímalo, co je to za lidi, co ty Paizo produkty kupují...


*Chrbly chrbly*
31.8.2013 20:26 - York
Alnag píše:
Dostalo by to podporu tohohle webu, což se může zdát jako málo i jako hodně (to nechám na posouzení druhým).


Podpora tohohle webu - tedy především vás, co to tu táhnete - znamená hodně, ostatně i proto o ni stojím ;-)

Nikdo z vás ale, předpokládám, nebude vydavatel, takže je otázka, nakolik tu podporu budete schopni účinně realizovat...
31.8.2013 20:32 - Alnag
York: No asi nemá moc smysl předjímat co by bylo kdyby.
31.8.2013 23:38 - Sparkle
Vojtěch píše:
Sparkle píše:
Mě by fakt zajímalo, co je to za lidi, co ty Paizo produkty kupují...


*Chrbly chrbly*


O tobě vím ;) Právě proto by mě nesmírně zajímalo, zdali ty velké prodeje Paiza opravdu dělají lidi podobného typu a zápalu jako ty (což by byla dobrá zpráva, že takových je hodně, a zároveň povzdech nad tím jak málo jich je v Čechách), nebo to tam v USA dokázali natlačit ještě nějaký širší cílovce.

Alnag píše:
Stěžejní otázka je, kolik se prodalo DrD 1.

Tohle je ale obecný trend prodeje knih, kdy v 90. letech bylo standardem u lepší knihy prodat 20k kusů, dneska je považováno za úspěch 2k. Stejně je to u hudby.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.126305103302 secREMOTE_IP: 34.235.150.151