Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
Autorská citace #61
10.2.2009 21:22 - Colombo
Alnag: nikdy jsem neřekl, že jedna kultura bude vládnout všem, jedna jim bude všem kázat a jedna je všechny pak přivede do temnoty.
Explicitně jsem ve svém příspěvku napsal, že se ona kultura může ukázat jako slabá. Ale momentálně je více než silná, je silnější než ostatí, protože nutí technicky zbrojit, vytvářet konzum. A to se ukázalo jako lepší

Jak jsem říkal, mám biologický pohled. Jenže, ani v přírodě není vše furt stejné(jak si lidi myslí) a proto se může ukázat jako něco lepšího, ale už v jiných podmínkách.

Můj názor je, že musíme opustit planetu. A nejdál jsme se dostali díky oné euroamerické kultury. Ano, byl to zápas Ameriky a Ruska, ale rusko se industrializovalo a poevropštilo už za dob Petra velikého. Frurt je specifické, ale je to jen variace na onu euroamerickou kulturu.

Tedy ne, moje polemika opravdu není postavena na písku, ale alspoň na čediči.
Autorská citace #62
10.2.2009 21:25 - Colombo
K tomu římu, ten si zasel svá semínka, ze kterých pak vyrostli velké kultury.
Strmý pád. Ano, tak to chodí s ekonomikou i s civilizacemi. Ale čím strmější pád, tím větší růst. Musíme si holt zvyknout, že to tak chodí. Protože, spadneme stejně na onu úroveň, jen z větší výšky, ale dříve se z ní vyhrabem.
Autorská citace #63
10.2.2009 21:26 - Alnag
Obávám se, že s pískem si dost fandíš. Já bych spíš řekl, že stojí na vodě. Třeba tam vkládáš nepodložené předpoklady - musíme opustit planetu. To je hezké do nějakého science-fiction, ale IMO nám to nějak nám příliš nehrozí.

Já vím, žes psal, o momentální síle. Já to jen podtrhuji s tím, že momentální síla je velmi ošidné měřítko. V podstatě nepoužitelné a klamné. A proto bych si s čedičem moc nefandil... :D
Autorská citace #64
10.2.2009 21:37 - Colombo
Alnag: zase to moje biologické měřítko, planetu opustit musíme, v zájmu přežití života, pokud chceš něco metafyziky, tak jestli jsme jedinným život ve vesmíru, či jen jedinným životem hrozně daleko, tak máme povinnost jej zachovat.(jsem jen zvědav, jestli si to neříkal ze svého pohledu pan Shadow z 5. elementu, pan Shadow, znáte ho, to absolutní zlo...).
Momentální síla je jedinné měřítko co něco znamená. Nevíme, jaký bude zítřek a zítra se jako síla může ukázat život domorodých australanů. Znamená to, že snad máme všichni postavit chatrče? Ne. Musíme jít svým směrem a doufat, že je dobrý. A co víc, musíme hledat ten nejlepši možný směr. Jelikož je nás více a každý máme svůj lepší směr, jevětší pravděpodobnost, že se někdo trefí. Máš to jako alely v populaci. Ta momentálně nejlepší je nejpočetnější. Ale úmyslně(teda, žádná vyšší inteligence, zkrátka se na to vyvinuli zajímavé struktury, které toto umožňují) se zachovávají alely horší, které "čekají na svou příležitost", jestli se v nějakých budoucích podmínkách neukáže, že je lepší.
Může tě přejet auto, spadnout na tebe letadlo, meteorit ti může spadout na hlavu, nebo zcela prozaicky kokosový ořech(furt pravděpodobnější, než kousnutí od žraloka), ale to tě nezastaví vyjít ven na tu ulici a sednout si pod palmu.
Autorská citace #65
10.2.2009 21:38 - Colombo
voda je taky dobrá, pak jsem pro film Vodní svět a nějakou tu plovoucí vesničku.
Autorská citace #66
10.2.2009 21:45 - Bouchi
Sirien píše:
Vždykcy mě dopálí kdy mi někdo tvrdí že něco nejde a že to u nás nejde a že proti těm firmám... a pak mě vždykcy ještě víc dožere když se na mě dotyční dívaj nevěřícně při zmínce o tom, že i White wolf byl kdysi jen parta geeků co měla nápad.

Porad opomijis jednu vec - velikost trhu. Kdyz na angloamerickem trhu oslovi parta nadsencu v prubehu jednoho ci dvou let svym produktem desetinu promile obyvatel, znamena to ze uda cca 40 tisic vytisku (pokud se nemylim v poctech), coz je z pohledu ceskeho tvurce ci vydavatele nedostizny sen (v tomto casovem horizontu). Kdyz na cesko-slovenskem trhu oslovis svym produktem desetinu promile obyvatel, znamena to, ze udas cca 1500 vytisku, coz je asi tak dolni hranice poctu, jaky ma vubec smysl tisknout (aby byly rozumne vyrobni naklady).
Autorská citace #67
10.2.2009 22:30 - sirien
Ano. A já Ti zase neustále opakuju že marketing firem na našem RPG trhu je něco tak děsivýho že z toho lidi co tomu trochu rozumněj dostávaj husí kůži a že potenciál československého trhu je drasticky nevyužitý. Vživotě jsem na RPG neviděl jedinou reklamu - a to jezdim po conech (kde byly svého času letáčky na nové, moderní, úžasné DrD+?), procházej mi rukou různý časopisy, čtu noviny. Nepamatuju na jedinej článek v kulturní rubrice o "české hře podle západních vzorů rozvíjející sociální dovednosti a představivost" nebo něco takového.

Když není ochota investovat do marketingu, není se co divit že není prodej.
Stejně tak prodejní cena DrD je poněkud diskutabilně nízká... Zajímalo by mě srovnání s prodejem DnD a WoD u nás, které jsou v jiném jazyce (mínus), nerozšířené (mínus) a za větší cenu (mínus). Vzhledem k tomu kolik rodičů koupilo dětem, a kolik teenagerů samo sobě, Harryho Pottera za tu drze předraženou cenu (mluvím o zhruba čtvrém díle, kdy ještě nebyl tak známý) případně kolik lidí si kupuje deskovky který maj taky dobře nasazenou cenu, ale trochu rozumnej marketing (Osadníci z K.) tam myslim že reálně by šlo současný DrD prodávat po 399Kč na úroveň (za začátečníky, pokročilé i experty).
Teda... TEĎ potom co se začalo prodávat levně už asi ne. Ale Plusko takovouhle cenu mít mohlo.
Autorská citace #68
10.2.2009 22:39 - Colombo
ono je i zajímavá psychologie ohledně ceny.
Ano, lidi hledají co nejlevnější. Ale jakmile dáte vedle sebe tři neznámé hry, tak si člověk více-méně vybere něco středně drahého a středně tlustého. Levné nechce, protože si bude myslet, že jde o šunt, tlusté se mu nebude chtít číst(bude si myslet, že to je moc složité), tenké zase nedostane za své peníze dostatek textu. To nejdražší se mu zase bude zdát přehnaně drahé.

Vycházím z průzkumu ohledně ceny léků. Když si totiž člověk už kupoval lék, nešahal po něčem levném. Ačkoliv kvalita byla stejná. Šáhl po dražší variantě s tím, že to co je o tolik dražší musí být přece lepší.

Tedy, umět nasadit cenu je taky dobrá vlastnost(kolik bodů jste si do toho dali? Já mám 8 v Kecání o ničem a 6 v Strašné plky, takže na Odhad dobré ceny mi body nevyšly).
Autorská citace #69
10.2.2009 22:57 - Element_Lead
Podle me spousta mladych lidi si na tydle veci setri z kapesneho a brigad ne vsichni jsou zvykli ze jim veci kupuji rodice tzn. je jim jedno jestli to stalo dve nebo ctyri kila. Za tu cenu bych si treba ja koupil v te dobe ne komplet ale jedno povolani a phb. takze v konecnem dusledku bych dal altaru 800 misto tusim 1,5k. takze mi tadle strategie neprijde az tak broken. asi bych si nekoupil zadne ceske rpg v te cene protoze bych uz radej prihodil kilo a koupil si rovnou nejaky novy wod.
Autorská citace #70
10.2.2009 23:05 - Bouchi
Píše:
V životě jsem na RPG neviděl jedinou reklamu
http://tn.nova.cz/magazin/hobby/kuriozity/prozkoumejte-zatuchle-jeskyne-zabijte-odporne-draky.html
http://tn.nova.cz/magazin/hobby/chata-a-chalupa/soutez-vyhrajte-draci-doupe.html

Píše:
kde byly svého času letáčky na nové, moderní, úžasné DrD+?
V dobe vyjiti DrD+ byl nasim vyhradnim distributorem Blackfire, ktery byl placen (tj. mel na nasich titulech adekvatne vyssi rabat) i za propagaci a marketing. To, ze ho nedelal, jak by mel, je bohuzel jina vec.

Píše:
Když není ochota investovat do marketingu,
Ochota by byla.

Píše:
Stejně tak prodejní cena DrD je poněkud diskutabilně nízká...
Uz jsem se nekolikrat setkal v diskusich (tady nebo na RPGF nebo nekde jinde) s tvrzenimi, ze argument "DrD/DrD+ je levnejsi" neplati. Ty ted rikas, ze je prilis levne. Tak se nejak dohodnete, co teda je pravda...
BTW, DrD (i DrD+) zdrazilo v lete 2007 o 20 % (z 245 na 295). Ano, kdyby se v roce 2001 zacala verze 1.6 prodavat za 330 misto za 245 (otazka je, jak by to tehdejsi zakaznici prijali), mohla se dneska prodavat za 395.

Píše:
Ale Plusko takovouhle cenu mít mohlo.
OK, priznavam ze jsem blbej, kdyz jsem nechtel prirucky Pluska prodavat za vyssi cenu nez klasicke DrD o stejnem rozsahu.

EDIT: Nicmene ani nevyuzity potencial ceskoslovenskeho trhu nemeni nic na faktu, ze na trhu angloamerickem postacuje k dosazeni stejneho vysledku vyrazne mensi namaha. Kdyz dam konkretni priklad - pokud by se Strepy snu prodavaly dejme tomu za pet stovek a pokud by Erric chtel, aby autorsky honorar po dvou letech prodeje odpovidal prumerne mzde za jeden clovekorok prace, muselo by se za ty dva roky prodat tak 6000 kusu. To znamena oslovit (primet ke koupi) ctyri desetiny promile populace. Pokud by totez chtel uskutecnit na angloamerickem trhu (ponechejme stejnou prodejni cenu a velkoryse ztrojnasobme pozadovany prijem), pak by potreboval za ty dva roky prodat 18 000 kusu, tedy primet ke koupi ctyri a pul setiny promile populace. Tedy skoro destkrat mene.
Autorská citace #71
10.2.2009 23:56 - Colombo
Bouchi: proto musíš využít jedinné výhody, které můžeš mít. A to, že to pěkné a papírové bude v češtině, že to dobré a české bude papírové. A že to papírové a české bude pěkné.
Autorská citace #72
11.2.2009 00:01 - sirien
Píše:
prozkoumejte-zatuchle-jeskyne-zabijte-odporne-draky.html

jo... to je přesně nadpis kterýho se chytí meinstreamová maminka hledající dárek pro dvanáctiletýho syna. Ten text vcelku ujde. Dalcorovi to v tom klipu vcelku sluší a Alnag hledající správnou stranu mapy je taky funny.

Nicméně... sem tu reklamu prostě doteď neviděl, sorry. A kamarádi všude okolo mě který si řikaj že sem trochu střelenej, ale s úsměvem mi řikaj cokoliv co se nějak blíží mejm sférám zájmu které s nima nesdílim ("tuhle se nějaký kluci v tramvaji bavili o tom dračáku..." "brácha sbalil nějakou holku co ty vaše magořiny hraje taky..." a tak) se mi vživotě nezmínili že by takovou reklamu potkali.

Ad cena: Bez ohledu na to co si veřejnost myslí, poptávka ve skutečnosti neklesá lineárně s rostoucí cenou, ten vztah je dokonce dost ujetý. Do určité hodnoty je úplně jedno, jak drahá ta věc je... a od určité hodnoty je zase jedno, jak drahá ta věc je, a čára která tyhle dva body spojuje není moc přímá.
Jestli si někdo stěžuje, že je DrD moc drahý, tak asi padnul na hlavu (a nebo mu přes hlavu přerostlo slovenský Euro, předpokládám že si narážel na vtipálka Maja z diskuse na RPG F. Někdo by mu měl říct že za ty eura co stojí DrD si ve vídni nekoupí ani preso s colou, tak ať se netváří že to je drahý).
To co řikám nicméně je že z čistě obchodního pohledu - kdyby bylo na mě, tak je DrD dražší. A docela dost pevně věřim tomu, že pokud by vůbec poptávka klesla, tak by to nebylo tolik aby mi to pořád nevydělalo znatelně víc. Ale na mě to neni, takže si budu jen tak žvanit do prostoru :)

Píše:
Nicmene ani nevyuzity potencial ceskoslovenskeho trhu nemeni nic na faktu, ze na trhu angloamerickem postacuje k dosazeni stejneho vysledku vyrazne mensi namaha.

Asi nebereš v úvahu vyšší konkurenci v rámci samotného RPG trhu (zkus si něco prodat ve stínu WotC SJG a internetu plnýho indies a kolujících PDFek) a ohromněkrát vyšší konkurenci jiných volnočasových zájmů (wowko a co já vim co amíci dělaj, protože co vim tak sport a pivo tam nejsou zrovna národní zájem mládeže...). Taky tam sou takový srandy jako pořád pokud vim trochu přetrvávající následky kampaně BADD a podobnejch.

Mimochodem sem nikdy netvrdil, že je něco snadný. Tvrdim že mě štvou lidi co se vymlouvaj na to že je něco těžký. Samozřejmě že nic nesvedou, když kapitulujou ještě před startem.
Autorská citace #73
11.2.2009 00:08 - Alnag
Sirien: Tys neviděl žádnou reklamu na RPG? Tak tady jedna pořádná...

D&D 4e
Autorská citace #74
11.2.2009 00:13 - Bouchi
Píše:
Jestli si někdo stěžuje, že je DrD moc drahý, tak asi padnul na hlavu (a nebo mu přes hlavu přerostlo slovenský Euro, předpokládám že si narážel na vtipálka Maja z diskuse na RPG F.
Nene, narazel jsem na nejake jeste drivejsi diskuse, tusim se srovnavalo DrD a DnD nebo tak neco.

Píše:
zkus si něco prodat ve stínu WotC SJG a internetu plnýho indies a kolujících PDFek
Jo, taky jsem slysel "zkus neco vydat/prodat ve stinu DrD", "Altar ma monopol" a podobne...
Autorská citace #75
11.2.2009 00:27 - Alnag
Bouchi píše:
Nene, narazel jsem na nejake jeste drivejsi diskuse, tusim se srovnavalo DrD a DnD nebo tak neco.


No tak si to srovnejme... (ceny beru z Černého rytíře).

Dračí Doupě (zač. - experti) 1060 Kč
Dračí Doupě + Komplet 1521 Kč
Dungeons & Dragons 4e (core rules) 1497 Kč

D&D ovšem je plně barevné. Nebo pokud bych si situaci trochu upravil (aby byla víc D&D pozitivní). Předpokládal skupinu 4+1 s tím, že každý hráč má svou příručku pro hráče. DM má všechny příručky.

V případě D&D jsou náklady 4*499 + 1497 / 5 = tj. 698 Kč na osobu
V případě DrD (si jako hráč musíš ve finále AFAIK koupit stejně všechny příručky krom Expertů světa): takže tě to vyjde na 795 + 1/5 z 265 = 848 Kč
V případě DrD+ potřebuješ příručku hráče, příručku svého povolání + DM potřebuje asi komplet. V přepočtu na hráče mi to vychází na nějakých 752 Kč.

Takže na původní otázku bych řekl... že ano, Dračí doupě je drahé vzhledem ke konkurenci.
Autorská citace #76
11.2.2009 00:47 - sirien
Píše:
Jo, taky jsem slysel "zkus neco vydat/prodat ve stinu DrD", "Altar ma monopol" a podobne...

Jistě :) . Jenže Ty si Altar a narozdíl od WotC nemáš stálou gardu designerů, kolik lidí za Tebou přišlo že něco zkusej udělat sami? Vim o Erricovi s Qualem.
A pak tu sou samozřejmě ty týpci co udělali Hrdiny Fantasy. Tou sou teoreticky dvě hry za řekněme... deset až patnáct let. A hrooooomada lidí co tvrdí že "by něco udělali, ale..." který nic nezkusili a nezkusej. Ať něco udělat zkusej nebo ať mlčej, protože stěžovat si umí každej.

Alnag: Jenže DrD má tu výhodu že se tváří, že potřebuješ jenom první knížku - to vyjde o dost levnějc. I když to kupuješ celý ale postupně, stále to není jednorázová investice.
Kromě toho když si vezmu postavení DrD na trhu, tak to nijak nemění můj názor o tom že by se klidně dalo prodávat za 399. Nebo Bouchiho 395, to už je jedno.
Autorská citace #77
11.2.2009 00:52 - Bouchi
Sirien: A pak je tu jeste Stin mece (tusim rok vydani cca 96). A nejake systemy dostupne na netu.
Autorská citace #78
11.2.2009 00:59 - Alnag
Sirien: To je vždycky o tom, jak položíš otázku. Jenže ty odpovídáš na otázku s čím se dá začít laciněji. Já na otázku, co je levnější. To jsou jiné otázky. :)

Taky bych mohl položit otázku, jakou mají ty hry hodnotu cena/výkon. To by teprve bylo zajímavé, když by došlo na definici toho výkonu. A tak. Ale myslím, že tu není úplně předmětem diskuse.

Ještě jsem si všiml Bouchiho editu níže. Ta úvaha s tím angloamerickým trhem, na kterém jde všechno snáz také neplatí beze zbytku. Abys oslovil větší trh potřebuješ obvykle nákladnější marketing. Nemluvě o rozdílné ceně práce atd. Takže to jednoduché srovnání s těmi setinami a tak je až příliš jednoduché.

A konečně... abych parafrázoval siriena. "Stěžovat si umí každej." Altar je firma, jako kterákoliv jiná. Podmínky na trhu jsou jaké jsou. Je otázka managementu, aby si s nimi poradit. Může sedět na zadku a čekat až někdo doma něco ukuchtí a nabídne mu to. Nebo může být různým způsobem aktivní. Ta první cesta je výrazně lacinější... člověk s hotovým dílem je obvykle náchylnější vzít i nižší nabídku. Někdo to udělá i pro čest a slávu. :))
Autorská citace #79
11.2.2009 01:03 - Bouchi
Alnag: Jen dve poznamky:
- V pripade DrD nepotrebujes PPE-Svet ani jako PJ. Sice je to (z vicemene historickych duvodu) uvadeno jako "ctvrty dil pravidel", ale pokud chces srovnavat s core rules DnD, tak IMHO staci prvni tri dily. Takze to je 795.
- V pripade DrD+ bych spis uvazoval o jedne PPH na dvojici, protoze prirucku sveho povolani potrebujes AFAIK podstatne casteji. Tim se to v prepoctu na hrace zlevni o cca 120 Kc.

BTW, Cerny rytir ma navic to DnD extremne levne - Blackfire (o kterem mi v Rytiri loni tvrdili, ze je to vyhradni dovozce a ze DnD berou od nej) ma core prirucky u sebe po 629 a doporucenou cenu 699. (Pokud by Rytir bral DnD od Blackfiru, tak by na nem pri cene 499 v podstate nemel zadny zisk, nehlede k tomu ze by se to BF asi dost nelibilo.)
Autorská citace #80
11.2.2009 01:09 - Bouchi
Alnag: K tomu sedeni na zadku - Altar vydava jak to, co mu autori sami nabizeji (coz je ale spis oblast deskovek, pripadne se to tyka dlouhodobe spoluprace typu Asterion), tak to, ceho vyvoj on iniciuje (aktualne nove DrD, z dlouhodobych projektu Proroctvi a jeho rozsireni).

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11658096313477 secREMOTE_IP: 3.138.141.202