Genialita D&D

Článek ze série Legendy a znalost
Napsal ShadoWWW

Psal jsem na toto téma už v úvahách na jiném místě, takže někteří z vás budou muset být se mnou shovívaví.

Myslím si, že Gygax a Arneson jsou géniové z mnoha důvodů, které naleznete v úplně prvních příručkách Dungeons & Dragons. Naštěstí velká část jejich geniálního talentu přetrvala po celou dobu.

Vezměme si například genialitu úrovní. Jistě, toto pojetí existovalo v různých válečných hrách už před D&D, avšak nemluvím nutně o genialitě inovace, ale spíš o genialitě začlenění a provedení. Proč jsou úrovně tak skvělé? Hlavně bych řekl, že velkoklepost úrovní nemá moc společného s mechanikami či hrou, ale spíš souvisí se samotnou podstatou hoby. Jednoduše řečeno, úrovně slouží jako prostředky, jak udržet lidi hrát. Vždycky se najde důvod, proč hrát postavu na 5. úrovni ještě chvíli, abyste si mohli užít výhody 6. úrovně. A když jste na ní, chcete zůstat do 7. A tak dále. Je to genialita epizodické televize ve formě hry. Je to důležité, protože nalákání lidí na další hraní udržuje hru při životě. Čím déle člověk hraje, tím je pravděpodobnější, že naučí hrát nového kamaráda a tento nový hráč může brzy založit úplně novou skupinu hráčů.

Minimálně stejně důležité je samozřejmě povolání. Každé povolání nabízí roli - něco, čeho se dá chytit, aby hráč pochopil své místo ve hře a herním světě. Větina z nás chápe, co je bojovník či kouzelník, a co daný druh postavy dělá, aniž bychom to potřebovali nějak zvlášť vysvětlovat. Jsou to archetypy. Víme, že když se družina dobrodruhů setká s tlupou orků, tak bojovník se na ně vrhne a zaútočí, kouzelník se bude držet zpátky a sesílat kouzlo a tak dále, bez ohledu na edici. Toto je velmi mocný nástroj pro nové i staré hráče.

Proč o tom mluvím? Jen velmi málo čtenářů by souhlasilo, že povolání a úrovně jsou skvělé a slouží hře dobře. Přesto je důležité učinit takovýto pohled, pokud máme vytyčit základní faktory hry. Pokud byste například měli porovnat váhu povolání a motivu (theme) postavy v 4E, tak povolání by mělo být důležitější. Mělo by být vždy tou důležitější ze dvou voleb, které hráč činí. Potom můžeme stanovit priority základních aspektů postavy. To je důležité při rozhodování, kam patří jaké mechaniky. Je daná mechanika znakem povolání? Motivem? Odborností? schopností? Nezbraňovou zručností? Šablonou? Kouzelným předmětem?

Rozdělil bych aspekty postavy podle důležitosti tímto způsobem:

    1.: Povolání (a úroveň)
    2.: Rasa
    3.: Hodnoty vlastností
    4.: Přizpůsobitelné prvky (dovednosti, odbornosti, atd.)


Úroveň samozřejmě ovlivňuje všechny výše uvedené věci, ale přidal jsem ji k povolání, aby měl seznam nějakou formu. To znamená, že když vytvářím novou postavu, tak povolání by mělo být volbou, která nejzásadněji ovlivní mou postavu. Druhou nejdůležitější volbou by měla být rasa atd. Když to vezmu jako celek, tak povolání by mělo mít největší vliv na to, co má postava může a nemůže dělat v typickém herním sezení. (Tvrdit to pro každé střetnutí by bylo až přílišné zúžení.) Když se na to opět podíváme z vrchní perspektivy, tak během sezení, a zcela určitě během celého dobrodružství, by hodnota Síly mého bojovníka měla být důležitější a častěji uplatnitelná než určitá odbornost nebo motiv postavy, ale ne až tat jako fakt, že je trpaslík.

Pokud bychom přijali tento pohled za svůj, pak jako herní vývojář vím, že mám zajistit, aby skupina rysů nové rasy něměla nikdy větší váhu než povolání postavy. Musím zajistit, aby nová dovednost nikdy nepřebila hodnotu vlastnosti. Ale možná je nemám ve správném pořadí. Souhlasíte? Dejte mi vědět.

Na konci původního článku můžete hlasovat o "vašem" pořadí.

Autor: Monte Cook
Napsal ShadoWWW 23.01.2012
Diskuze k tomuto článku již probíhá, můžete se přidat zde.
Obsahuje 77 příspěvků.
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.37004899978638 secREMOTE_IP: 54.196.26.1