sirien
7.10.2019 20:16
JaD tvorba: Autorská diskuse
Poněkud (i když ne úplně zcela) soukromější diskuse k vývoji JaD

(Tahle diskuse je "viditelná" (v panelu Aktualit) jen členům skupiny - nicméně je nalezitelná a přístupná)

Errata


Noc goblinů
Úsvit objevů
Soumrak v mlhách
Do této diskuze nemůžete odpovídat. Dikuze je uzamčena, nebo určena pouze pro členy skupiny.
18.10.2020 00:28 - Maelik
Já bych byl pro celkově třeba 12-15 encounterů/ lokací. To by mělo být dost na to aby se pak daly nějak rozhodit na nějakou rozumně vypadající mapu, a zároveň to není něco co by zahlcovalo čtenáře jak džungle chultu.
18.10.2020 08:25 - Tarfill
Maeliku,
k tomu příspěvku 879, tohle mě zajímá.
Ackoliv nejsem game designer, tak nějaké dobrodružství bych si mohl zkusit napsat / vymyslet. Kde k tomu zadání najdu víc informací...?
18.10.2020 09:43 - Tarfill
Jo a pokud ten dungeon není chrám nebo nějaké podzemí, co tím finálním dungeonem tedy myslíš?
18.10.2020 10:33 - Maelik
Tarfill píše:
Jo a pokud ten dungeon není chrám nebo nějaké podzemí, co tím finálním dungeonem tedy myslíš?


Myslím tím to, že na konci bude nějaký chrám, nebo hrobka ve které bude finální boss, ale že to bude tak jedna místnost, protože tenhle scénář se má odehrávat primárně NAD zemí, ne POD ní.

Tarfill píše:
Kde k tomu zadání najdu víc informací...?


Tohle je vše co jsem dostal od siriena. Pravděpodobně k tomu víc není.
18.10.2020 12:21 - sirien
ok, dneska sem použitelnější než včera

NA TÉMA DOBRODRUŽSTVÍ

Obecně - poslední měsíc sem řešil se Skavenem okolnosti vydání JaD a rozhodli jsme se změnit původní záměr - do základní knížky přidáme pár desítek stránek textů o vedení hry a bude vydána samostatně (pro GM to bude nutné minimum pro přežití - DMG se stále plánuje, jen prostě nechceme čekat s vydáním základních věcí až do vytvoření DMG)

Absenci DMG chceme pro nováčky nahradit setem 3 úvodních dobrodružství; každé z nich se bude soustředit na jeden pilíř hry (boj, explorace, roleplaying).

Protože se tomu všichni přispívající autoři zdají být nakloněni, tak pro Akci (boj) jsme se rozhodli použít Noc goblinů. Je tedy potřeba vytvořit další dvě - pro exploraci a pro roleplaying (nějaké intriky nebo diplomacii nebo tak něco).

A teď nastane ta sranda, protože zadání je... krutě netriviální :D (Kdyby to bylo snadný, tak by to uměla i Dračí hlídka... sorry, nedokázal sem si to odpustit)


  • Rozsah dobrodružství je právě 1 ukázkové sezení, tj. 4-5 hodin. Bez jakékoliv větší tolerance.
  • Jde o ukázkovku, takže přívětivé pro nováčky. Je ok použít nějaké pokročilé techniky, ale nesmí být složité/vyžadovat skill/zušensot a musí být vysvětlené. Lze předpokládat znalost základních pravidel (JaD příručky), ale ničeho víc - vše nad rámec musí být zahrnuto do textu...
  • který se musí vejít do rozumného rozsahu (...50 Google Doc stránek? - musí z toho vzniknout sešítek bez velkých nákladů co jde snadno přidat k základní knížce)
  • Dobrodružství musí být reprezentativní a na úrovni. Xyelův pohled "od ukázkového příběhu nečekám moc" neakceptuju, právě naopak, ukázkovka musí zářit. Zejména v:
    • Akce: drama, napětí, akce, pocit sázek, tlaku, hrozby, pocit skutečného vítězství...
    • Průzkum: objevování, "sense of wonder" - různé awesome prvky fantasy, neznámo, nejistota, věci s estetickou hodnotou pro popisy...
    • Roleplaying: vztahy, úskoky, věcné téma, ale i vztahy a osobní příběhy
  • Do té reprezentativnosti řadím i to, že dobrodružství má následovat "good practice" tak, jak je chápeme tady na Kostce. Tj. žádné šmelení, žádné jebání do uší, žádné rady k podvádění atp. (O tom že "to je jen jinej styl" se vůbec není třeba bavit - ano je, je to blbej styl, kterej rozhodně nechceme promovat.)
  • Dobrodružství musí být ideově přímočaré. Uvnitř může být větvené nebo zamotané, ale úplně nový GM i hráči musí celou dobu chápat, co se v příběhu děje, kde v něm zrovna jsou, kam směřuje, co dělat atp. By design musí bránit "zásekům". Ideálně by mělo následovat nějakou intuitivně čitelnou archetypální formu (např. Noc Goblinů je v podstatě tříaktová struktura)
  • Dobrodružství musí představit daný pilíř hry jako takový (svým obsahem) a provést GMa klíčovými mechanikami, které se k němu pojí. To jsou zejména:
    • Akce: boj, boj v příběhu, boj v dramatu, boj v proceduře, dovednosti vůči překážkám, dovednosti v akci (plížení atp.), únava, odpočinky, ...?
    • Průzkum: pravidla pro pohyb a cestování (/pro JaD právě teď píšu jiná než jsou ta z DnD), dovednosti v průzkumu, prohledávání, mapy a způsoby mapování (hexy, črtání, zónový průchod...), nástrahy, možné survival srandy (hlad, žízeň, otravy, nemoci...) ...?
    • Roleplaying: sociální konflikty, házení na sociální dovednosti, ...?
  • Dobrodružství musí být škálovatelné pro hru na cca 1. - 3. úrovni, protože...:
  • Dobrodružství musí být kompatibilní minimálně v tom smyslu, že by je začátečníci měli mít možnost odehrát všechny tři se stejnými postavami a v zaměnitelném pořadí (podle toho co je zaujme / na co si troufnou jako na první). Tj. mít jedno které je nutně v tropech a druhé které je nutně na antarktidě není úplně žádoucí. Dál...
  • Dobrodružstvími by měla procházet nějaká velmi volná společná linka, které se DM v případě zájmu může, ale v případě nezájmu nemusí chytit. V Noci goblinů je ten běs na pozadí, takže v Průzkumu klidně může být nějaká kletba a v Roleplayingu nějaký temný kult - když DM bude chtít, tyto propojí do společné linky a naváže vlastní příběh dál, když ne, tak může nechat tyto nezávislé a klidně každou věc stylizovat odlišně.
  • Dobrodružství musí dávat smysl, že padne na hlavu novým postavám (Noc Goblinů začíná náhlým přepadem a únosem jedný holky). Na druhou stranu, měl by tam být v důsledku epický feeling (Noc Goblinů končí překažením děsivého rituálu co by měl ohromné následky).
Tak a teď: K Maelikem otevřené otázce explorativního dobrodružství.

Nemusí to být ostrov. Maelík tíhne k ostrovu; za mě není nutně šťastná volba se hned upínat k jednomu konceptu, protože když se pak ukáže, že tam něco nejde zakomponovat úplně snadno, tak tam už bude spálená hromada práce a bude těžké to naroubovat... přišlo by mi lepší si nejdřív projít možnosti brainstormingem a PAK až jich bude na stole víc se mrknout, které vyhovují.

Neříkám, že je ostrov nutně špatně. Říkám, že nemusí být nutně dobře a že je dobré to zvážit, než se na něj vrhne... než na něm ztroskotáme.

Existují i další možnosti:
- průzkum nějakého podzemí
- propadnutí se portálem
- výprava do nějakého horského údolí
- neprozkoumané místo uprostřed bažin
- nějaké mýtiny nebo skály uprostřed hvozdu


(Maelik má k některým z těchto nějaké výtky; ano, jsou validní, ale mě napadá i pár námitek proti ostrovu a ideálně bych asi prošel všechny výtky až potom, co nahromadíme aspoň 10 možností - uvidíme, které z nich jsou řešitelné a které ne)
18.10.2020 12:58 - Tarfill
Jo, tomuhle řikám zadání na profi ukázkové dobrodružství...
akorát teda budu sledovat, jak se na něčem všeobjímajícím shodnete... :-D
18.10.2020 13:16 - Log 1=0
A jak moc "dominantní" ta složka v těch dobrodružstvích má být? Protože já jsem třeba zvyklý je co nejvíc vyvažovat.
18.10.2020 13:19 - sirien
Tarfill: ono to TAK těžké nebude. Jako všechny zdánlivě velké věci, i tohle prostě bude step-by-step.

Krok jedna je vybrat vhodnou lokaci která podpoří záměr.
Krok dva je vytvořit obsah oné lokace, který zdůvodní použití mechanik, které chceme vložit.
Krok tři je dát dohromady nějakou základní osnovu věcí a jejich provázání, překontrolovat že jsme v žádoucím rozsahu atd.
Krok čtyři to je sepsat
Krok pět zkorekturovat...

...ono z mojí zkušenosti půlka práce na kvalitě není o samotné práci, ale o tom uvědomit si předem co vlastně chceš udělat a jak a pak se toho jen držet (místo toho abys něco jen tak splácal a pustil ven).


Co se týče místa, tak:
- je potřeba aby na něj šla udělat výprava (mechanicky, jakože cesta tam a zase zpátky, pun intended, podle pravidel pro výpravy která derivuju z AiME)
- je potřeba, aby bylo uzavřené (ostrov, údolí, pevnina uprostřed bažin...)
- je potřeba, aby bylo samo o sobě cool a zajímavé


Jakože když nad tim uvažuju...

U ostrova mám trochu problém s tím bodem výpravy. Na druhou stranu to je příležitost vzít pravidla v knížce a představit jejich použití trochu jinak (což jsme dělali v Noci Goblinů a myslim že není špatné na to navázat).

Průzkum podzemí smrdí čtverečkovou mapou. Šel by udělat zajímavějc, např. podle pravidel pro zónový průzkum, ale Maelik má pravdu v tom, že "nah, další jeskyně, meh!"

Propadnutí se portálem... jakože neřeší moc kam. Magic land může bejt zajíamvej, ale cheap. Plus Maelik má pravdu, že to zavání higher-level věcma.

...na tohle téma se dá propadnout do nějaké kapsy Feywild, ale... musel bys vysvětlovat Feywild a ohraničení toho prostoru je takové... netriviální.


Za mě to je zatim rozhodování mezi: Ostrov / Údolí / Bažiny nebo hvozdy. Bažiny a hvozdy se trošku hůř ohraničujou, Ostrov a Údolí mají jasné vymezení.
18.10.2020 13:22 - sirien
Log: tak aby se v nich prošly všechny související mechaniky a hlavní devizy toho dobrodružství byly v hlavních hodnotách daného pilíře (např. ano, v Noci goblinů objevuješ kus lesa a podzemní hrobku a nějakej kus minulosti... ale je to prostě hlavně akční bojová honička - exploration by mělo být naopak, je asi fajn si tam někde zabojovat, ale ty boje by třeba mělo jít obejít a hlavní selling point by měly být spíš zajímavá místa co navštívíš a záhady co rozhalíš spíš než akce toho s kym tam bojuješ)
18.10.2020 14:55 - Log 1=0
OMG, chtít měnit překladový klíč u vozů je moc velká buzerace překladového týmu? Případně narušení kompatibility když to budeme mít jinak?
EDIT: Aha, takže tyhle věci měníme běžně, takže to měním i tady. Ale popravdě, to co tam je, je fail.
18.10.2020 19:44 - Tarfill
...plus k tomu zadání pro quest:
počítá se s nějakými deníky předpřipravených postav? S povoláním pro JaD obsažená? Nějaké konkrétní kombinace rasy a povolání? S nějakým konkrétním příběhem?
18.10.2020 20:04 - LokiB
sirien: jak moc se celá kapitola Vybavení liší od překladu DnD? neporovnával jsem to s místním překladem, ale velká část textu mi přišla jako celkem přímý překlad toho, co je v PHB DnD 5E.
18.10.2020 20:37 - sirien
Loki: tak - to Ti to přišlo naprosto správně :D a) na Vybavení ve skutečnosti neni moc co vymejšlet + beztak tam půlka věcí musí bejt stejná protože kompatibilita postav a balíčky vybavení etc. a b) je to děsnej vopruz. Nevim jak ostatní, ale já překlady a vymejšlení "seznamovejch výčtů" fakt nesnášim.

Úvod a pasáž o Bohatství jsou +- i v originále, ale prakticky kompletně sem je přepsal. Pasáž o Řádkovém vybavení je napsaná úplně nově od Loga. Zbytek prošel nějakými drobnými úpravami, ale jinak to je totéž co v originále.

Je to nějak problém?


Tarfill: jajn. Ano, předpokládám, že uděláme nějaké sety předpřipravených postav. ALE - kapitola 2 nabízí možnost velmi rychlé tvorby postavy (moji první testovací tarbíci to zvládli za 20-30 minut bez společného zázemí, včetně přečtení úvodních a obecně vysvětlujících textů - jakože po 20-30 minutách měli ready-to-go postavu na 1. úrovni se všim všudy. Sesilatelé by měli +5-10 minut na přečtení přesnějšího popisu kouzel, nejspíš) a určitě chceme podporovat lidi v jejím užívání.

Tj. nějaké postavy budou, ale příběhy tohle nesmí předpokládat. (Resp. je legit předpokládat nějaký random mix a ne že tam naběhne parta pěti hobitích bojovníků, ale chápeš...) Osobní příběh postav... možná bude naznačený, ale ve skutečnosti moc ne, protože propojení těch tří příběhů dohromady má být option, nechci do toho tlačit.
20.10.2020 02:06 - Naoki
Ad exploration, nějaké nápady:
- opuštěné trpasličí ruiny (jeskynní komplex)
- poušť (hledání oáz pro karavany)
- eladrinský hvozd (ze kterého portálama proudí do světa monstra - najdětě portály a označte na mapě, ať armáda může udělat nájezd)
- hledání táborů kultistů v nějakém ohraničeném území (tie-in k Noci Goblinů, kde jeden z těch táborů už mohl být dávno nalezen čímž se takto Šaman dostal k běsu)
26.10.2020 08:01 - Ugy
K tomu exploration bych taky měl pár nápadů. Docela se mi líbí ta myšlenka bažin/mokřadů (spíše okolí new orleans než komáří močály za hůrkou). Mohla by to být klasická výprava za pokladem(ať už zlato či jiný druh pokladu), který je někde v bažinách. Nabízí se tam hromada klasických věcí do bažin od problémů s prostředím, doupata bažiných monsterr, ještěří lid co tam žije, opuštěné lokace kde poklad není a nakonec místo kde poklad je. Toť má troška do mlýna.
26.10.2020 09:48 - Tarfill
Já si zase hraju s myšlenkou vzniku dobrodružství na téma roleplaying a sociální konflikty. Nic neslibuju, protože mám poslední dobu pomyslný kreativní čas zahlcený jinými nápady, ale budu se snažit to rozvést a nahodit černou na bílou...
26.10.2020 13:15 - Naoki
Na to roleplayingové dobrodružství co takhle variace na The Gift podle burning wheel? Ne přímo že hráči vemou ty zavedené role, ale že se ocitnou uprostřed těchto intrik a můžou se rozhodnout pomoci jedné nebo více zainteresovaných osob (případně i různí hráči různým osobám)
26.10.2020 17:28 - Tarfill
Naoki, vůbec netuším, o čem mluvíš ;-)
26.10.2020 23:03 - sirien
Na přípravu těch dobrodružství sem založil samostatná témata kdyžtak. Relevantní věci sem tam překopíroval.
27.10.2020 21:40 - Log 1=0
V megahovoru jsem se zapomněl zeptat:
1) Jestli jdeme do vedení hry v PH, bude tam i tvorba pastí a combat calculator? (Měly by)
2) Jak to dopadlo s těmi flaštičkami?
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.094679832458496 secREMOTE_IP: 3.137.218.1