Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
12.2.2009 14:50 - Fritzs
Alnag: Pathfinder? Si myslím, že není zrovna vhodný, vzhledem k tomu, že je zaměřen na hráče 3E a 3,5E, co se jim nelíbí 4E a ne na někoho, kdo je DnDčkem zcela nezasažený...

A BTW: nebylo by ještě o něco jednosdušší koupit licenci třeba na Earthdawn...?
12.2.2009 14:52 - Alnag
Fritzs píše:
Si myslím, že není zrovna vhodný, vzhledem k tomu, že je zaměřen na hráče 3E a 3,5E, co se jim nelíbí 4E a ne na někoho, kdo je DnDčkem zcela nezasažený...


Pathfinder je vylepšená verze D&D 3.5e. To je ta podstatná informace. To, že má v USA nějakou cílovou populaci není IMO rozhodující pro náš trh.
12.2.2009 14:53 - Colombo
Schleitr: co mám zkušenosti, tak poláci se jinak než polsky moc nedomluví, podobně jako francouzi
12.2.2009 15:00 - Bouchi
Píše:
Poláci(ti jsou nějací zajímaví.Logocky by měl být jejich trh 4xvětší,ale přesto mají rpg o dost víc než mi,kromě DnD WoD,WFRP+ dosdt vlastních her)

To je otazka rentability. Pokud mas dejme tomu trh s 40 tisici potencialnimi kupci, tak se tam muze chytit treba jeden system s 12 tisici kupci, jeden s 8 tisici a dalsich 10 po 2 tisicich (coz je asi tak hranice rentability). Kdyz mas ctyrikrat mensi trh s 10 tisici potencialnimi kupci, tak pri stejnem rozlozeni zajmu se uchyti prvni system s 3 000 kupci, druhy s 2 tisici kupci, ale na zbylych 8 uz zbude po 500 kupcich, coz je zalostne malo, to se nevyplati tisknout. Takze zbylych 5 tisic kupcu rozlozi svuj zajem mezi ty dva systemy, co se na trhu udrzely, nebo si poridi system ze zahranici, atd. Vysledkem tedy je, ze na ctyrikrat mensim trhu mas petkrat min RPG.
12.2.2009 15:01 - andtom
Pokud vím, tak v Maďarsku vyšlo AD&D, ale to bylo ještě v dobách vydavatele TSR (před WOTC).
12.2.2009 15:06 - Schleitr
Jen pro přehled.Polský e-shop.
http://www.rebel.pl/
12.2.2009 15:18 - Lotrando
Licence na systém jako takový drahá není. Na verzi 3E nebo pathfinder je dokonce zadarmo. Samotné hry už něco stojí, ale mě stejně nejde do hlavy, proč tolik fatalismu. Tak buď chcete novou hru a být slavní a originální, ale pak počítejte s rizikem a radši si vyšleňte pár babek bokem. Nebo chcete vydělat peníze, třeba na vývoj toho originálního systému. Pak ale nevím, proč nejít rovnou na věc a okopírovat co se dá, klidně na ostří nože. Díky jazykovým bariérám vás podle všeho budou jen těžko obviňovat. Alespoň to tu někdo někde říkal.
12.2.2009 15:25 - Fritzs
Alnag: Já sem měl z verze, kerá se mi dostala do ruky pocit, že k plnému pochopení Pathfindera je potřebná předchozí zkušenost s 3,5E...
12.2.2009 15:37 - ShadoWWW
Píše:

Jen pro přehled.Polský e-shop.
http://www.rebel.pl/


licence asi opravdu nebude drahá, když se to vyjedná. Překvapilo mě, že polská verze DND je na tom shopu levnější než anglická!
12.2.2009 15:39 - ShadoWWW
Lotrando +1
12.2.2009 16:31 - skew
Lotrando:
Ale zas je otázka, kdyby plán byl "teď obšlehneme jeden systém, vyděláme tunu cashe na vývoj nového originálního systému" - jestli by pak lidi chtěli ten novej originální systém, když už by měli ten první.
Možná by tahle politika fungovala líp, kdyby na novej systém vydělal nějakej jinej produkt, než RPG systém.
Jinak by hrozilo, že bude trh přesycen, nebo ještě líp, lidi budou chtít pokračování a dodatky toho prvního systému a o novej nebude zájem.
12.2.2009 16:50 - Bouchi
Jen takove otazky pro ty, kdoz navrhuji Altaru aby zkusil vydat cesky DnD 4E. Predpokladejme, ze by takto vysly tri zakladni prirucky. Pokud budou mit dostatecny ohlas, co dal?
- Prebirat a vydavat dalsi doplnky? Ty uz si koupi podstatne min hracu (kdybych to pomeroval Asterionem, tak cca petkrat az desetkrat min), takze je tu znacne riziko nerentability.
- Co se stavajicim DrD? Utnout?
- Co s DrD+? Zcela opustit?
(V pripade kladnych odpovedi na predchozi dve otazky by to znamenalo, ze na trhu zustane jeden prelozeny system - DnD - a mozna jeden puvodni - Hrdinove Fantasy. Je to zadouci stav? Nebylo by to nahrazeni jednoho tolik kritizovaneho "monopolu" jinym?)
- Co s takovym Asterionem? Vykaslat se na nej? Nebo nechat vytvorit aplikace pro DnD?

Vyse uvedenym chci naznacit, ze nejsme ve vakuu (jako byla doba na zacatku 90. let), vsechno ma svoje mnohem sirsi souvislosti a ze neni mozne jen tak rict "hura, vydame DnD" a neuvazovat o techto souvislostech.
12.2.2009 17:06 - andtom
Bouchi: Myslím, že debata o překladu vznikla jako reakce na to, jak je vývoj nového systému rizikový podnik. Jde mi o to, že motivace byla aby se nějaké RPG podařilo porodit na svět a aby jeho život byl úspěšný, ne radost z toho, že původní tvorba se má sestřelit.
Já osobně rozumím kontinuitě, že něco tady je a utnout to není jednoduché.
Na druhé straně by mi zas bylo cizí hraní na strunu, že je lepší stav, když je to české. Podle mně je to jedno stejně jako u beletrie, jestli je to český autor nebo zahraniční.
12.2.2009 17:13 - Bouchi
Píše:
Jde mi o to, že motivace byla aby se nějaké RPG podařilo porodit na svět a aby jeho život byl úspěšný, ne radost z toho, že původní tvorba se má sestřelit.
Jo, to samozrejme nevyvracim.

Píše:
Podle mně je to jedno stejně jako u beletrie, jestli je to český autor nebo zahraniční.
Ano. Nicmene vem to takhle - uz mnohokrat jsem slysel "Altar ma monopol, kvuli DrD se tady nemuzou prosadit jine systemy, hraci nemaji na vyber". Bude situace o tolik lepsi, kdyz misto toho budou znit hlasy "Altar ma monopol, kvuli DnD se tady nemuzou prosadit jine systemy, hraci nemaji na vyber"? Ano, urcite bude lepsi, kdyz misto stavajici trojice DrD 1.6, DrD+, HF, tady bude treba trojice DnD, DrD 2.0, HF 2, nebo DnD, DrD+ 2.0, HF 2, nebo nejaka jina. Ale prestanou hlasy o "monopolu"?
12.2.2009 17:21 - sirien
Píše:
Ale ne kazdy ma spravne kontakty zrovna na tech spravnych mistech.

Umění není kontakty mít, ale umět kontakty získat.

FF se připravuje prakticky celoročně. Půl roku FF, pak měsíc dva pauza, a pak se už zase jede FFS a po FFS už zase FF. Výborné výsledky kterých na FF s MM dosahujem (silně rostoucí účast na našich přednáškách, ohlas mezi lidmi, postoj hl. org. k naší skupině...) jsou výsledkem kontinuelní práce skupiny lidí po dobu několika let, během kterých bylo nutné řešit koncepce, osobní spory, shánět nové lidi kteří odpovídali naší představě o úrovni našich přednášejících (což zahrnovalo jak přivádění nových lidí, tak zaučování těch co tak dobří nebyli - několik přednášejících jsme si doslova vychovali).

Pokud máš představu že FF je totéž jako pár přednášek jinde, tak Tě ujišťuju že to je koncepčně něco úplně jiného. Skupiny co k FF přistupují jako k jiným akcím moc úspěchu neslaví.

Ale kromě toho tu byly jiné srandy, jako třeba OpenGameing (kde se mi potvrdilo že zkušenost je to co dostanu, když nedostanu co chci) případně teď odzákladu mnou a několika dalšími lidmi chystaný Conventicon.

Tím přímým oslovením jsem myslel třeba jen nahlas říct "někoho takového hledám, má někdo zájem?".

Ad články do Pevnosti: Aha... interesting. O tom si se SEBem ještě popovídám. Myslim že vyjadřovat se k tomu blíž už asi nemá smysl.

Ad velikost týmu: Nikdy jsem neměl problém s malými nebo velkými týmy. Nicméně k Tvému příkladu - naprosto opomíjíš kontext věci. Zrovna u Exalted mi je naprosto jasné, proč bylo těch lidí tolik a je to docela specifickej příklad.
12.2.2009 17:23 - Aljen
Bouchi píše:
misto toho budou znit hlasy"Altar ma monopol, kvuli DnD se tady nemuzou prosadit jine systemy, hraci nemaji na vyber"

Nebudu ... pretoze DnD je liek na vsetky neduhy vratane herpesu.
---
tak mi aspon zneju niektori prispievatelia ;)
12.2.2009 17:34 - Bouchi
sirien píše:
Tím přímým oslovením jsem myslel třeba jen nahlas říct "někoho takového hledám, má někdo zájem?"
A plosne osloveni je potom co?

Píše:
Ad články do Pevnosti: Aha... interesting. O tom si se SEBem ještě popovídám.
Zas bych mu nerad nejak ukrivdil. Proste fakta jsou takova, ze jsem dostal (pres Seba) ten tvuj jeden clanek, plus mi zaroven dodal tu sadu novinek. Pri priprave nektereho z dalsich cisel mi napsal neco ve smyslu "nevim jestli stihnu novinky, uz to vsechno pisu sam". A o tom, proc jsi nepsal dalsi clanky, jsem se dozvedel skutecne az ppo vic nez pul roce od tebe v jedne ze zdejsich diskusi.

Píše:
Zrovna u Exalted mi je naprosto jasné, proč bylo těch lidí tolik a je to docela specifickej příklad.
Ale je zvlastni, ze mi pri nahodnem sahnuti do police s RPG padl do ruky zrovna takovy extremni specificky pripad, coz?
12.2.2009 17:39 - andtom
Bouchi: S hláškami o monopolu a spol. to moc dobře znám - akorát cílem je WOTC a DnD. Tomu nemá smysl věnovat pozornost. To tady bude stále, vydat můžete cokoliv.
12.2.2009 17:50 - sirien
Píše:
A plosne osloveni je potom co?

Sem se asi vyjádřil špatně. Přímým oslovením sem měl namysli jasně vyslovenou nabídku. Potom sem psal - buď přímo mě ("hele, Siriene, nechtěl bys?") nebo plošně (hele lidi, nechtěl byste někdo?"). Asi sem to měl napsat jasnějc.

Píše:
Ale je zvlastni, ze mi pri nahodnem sahnuti do police s RPG padl do ruky zrovna takovy extremni specificky pripad, coz?

Popravdě se mi občas stávaj o dost divnější náhody.
Exalted je specifický settingem, nětkerými systémovými prvky a hlavně tematickym laděnim. Počet autorů podle mě docela dobře odpovídá bohatosti a specifické atmosféře té hry. Obdobný počet autorů bych čekal u každé další hry která má rozsáhlejší požadavky co do stylistického zpracování, ať už hodně specifickým prostředím, nebo pečlivým designem pro oslovení konkrétní komunity.
Což DrD mimochodem není.

Další otázka je, jaký byl reálný podíl autorů na oné hře. 10 lidí s rovným podílem mi přijde lehce nereálné, buď by vývoj trval nekonečně dlouho nebo by hra vykazovala nekonzistenci. Troufám si tvrdit že mezi autory byla určitá, ať už oficiální nebo ne, skupina tak tří čtyř lidí která má na svědomí většinu jádra systému.

EDIT: Jinak si teď nevzpomínám kde sem o článcích do Pevnosti mluvil, ale jsem si skoro jistý že sem spíš vyprsknul to co mě na tom štvalo, než skutečně kompletní vysvětlení. Ale to jen naokraj.
12.2.2009 17:55 - skew
andtom píše:
Podle mně je to jedno stejně jako u beletrie, jestli je to český autor nebo zahraniční.

Nejsem sice zrovna patriot, ale mě to třeba jedno není, a myslím že nebudu zdaleka sám.

EDIT: jo, viděl bych raději domácí tvorbu než cizokrajnou, a přinejmenším by lidi nemohli skuhrat, že ČR se nevzmůže na vastní systém, nebo že
"támhle mají pět vlastních, a to je země skoro stejně veliká jako ČR / SR, tuhle mají sedm vlastních a jsou ani ne dvakrát větší, a v my máme jen dva systémy plus jeden děsně zastaralej !!!"..

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.058794021606445 secREMOTE_IP: 18.217.220.114