Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
Autorská citace #81
11.2.2009 01:16 - Alnag
Bouchi: Tak tahle hra se dá hrát na různé způsoby. U D&D ti teoreticky stačí jedno PHB na skupinu, protože ve hře z něj potřebuješ akorát jednu tabulku (conditions). Ale nechci se tady hádat o nějaké drobné, nejsme na trhu.

Ceny jsou takové jaké jsou. Ty příručky jsou za ně dostupné. Za kolik dováží Blackfire mne celkem nezajímá, Černý rytíř nabízí konkurenceschopné ceny, tj. takové ceny, které bych dostal, když si objednám DnD z Amazonu.

Podstatná informace na tom je myslím ta, že konkurenční výhodou Dračího doupěte už zůstává jazyk, silná hráčská základna, lepší word-of-mouth marketing a známější značka. Pokud to bude pokračovat stejným stylem jako dosud (např. ředění značky vydání DrD+) a jiné podobné "vychytávky" tak jsem fakt zvědavý na ty výsledky za pár let...

K tomu sezení na zadku. Tak já do Altaří kuchyně nevidím. Já jen soudím z toho, co se mi donese nebo si někde přečtu. Z toho co slyším a čtu se mi tvůj přístup zdá nebezpečně pasivní, ale možná je to jen dobře-utajené. :))
Autorská citace #82
11.2.2009 01:28 - Bouchi
Jeste takova poznamka k marketingu a reklame: Kuprikladu ctvrtstrankova reklama v magazinu MFDnes stoji cca 100 tisic. Pokud bych to bral tak, ze z kazdeho prodaneho DrD si muzeme dovolit dat 5 % z koncove ceny (cili cca 10 % ze skutecne trzby) na takovou reklamu, potreboval bych diky te reklame prodat skoro 7 000 kusu DrD navic, aby prodeje tu cenu pokryly.
Na druhou stranu ciste jen na navraceni vydaju na tu reklamu by stacilo prodat o 700 ks DrD navic, coz by se mozna povest mohlo. (Akorat ze pokud by se to nepovedlo, byl by to dost pruser.)
Autorská citace #83
11.2.2009 01:35 - Alnag
Správná otázka zní: čte MF Dnes cílová skupina? Odpověď: Nejspíš ne.
(ale jinak vzhledem k ústupu denního tisku ze scény v kombinaci s finanční krizí, která přiškrtí rozpočty na marketing si myslím, že reklama v MFDnes zlevní... :))

EDIT: Obecně reklama na RPG nespočívá v plakátování celostátních novin. (To nedělá ani DnD, které si to může dovolit.) Marketing RPG se dělá jinými prostředky a jinak.
Autorská citace #84
11.2.2009 01:46 - Bouchi
Alnag: Magazin MFDnes byl priklad v souvislosti se Sirienovym "V životě jsem na RPG neviděl jedinou reklamu - a to jezdim po conech, procházej mi rukou různý časopisy, čtu noviny." Dosad si misto nej nejake jine, vhodnejsi periodikum (ktere cte cilova skupina - na druhe strane jsem v Magazinu MFDnes videl v prosinci reklamu na deskovku Vikingove, pricemz si o ni taky nemyslim, ze by jeji cilova skupina byli ctenari magazinu MFDnes, i kdyz k ni budou mit urcite bliz nez cilova skupina hracu RPG).
Kdyz uz jsme u toho - tipuju ze jednim z casopisu, ktere cte ta podskupina teenageru, kteri by se dali nalakat na RPG, je Pevnost. Sveho casu jsme tam meli i celostrankovou reklamu na DrD a na prodejich se to AFAIK nijak zvlast neprojevilo. Mozna je na case pokus zopakovat.
Autorská citace #85
11.2.2009 06:35 - Hano
Jen taková vsuvka do debaty,asi před sedmi lety ještě na střední se kamarád rozhodl udělat vlastní RPG.Chtěl totiž nějakou novinku a tak udělal takový systém víry a svět v jedné velké svaté válce.Celkem to byla zábava,protože žádná jiná hra co jsme znali to neměla,vytvořil nová povolání jinde nehraná ,jenže smolík byl v tom,že nejde přijít jen s jedním nápadem "to bych si moc přál" a tak jsme časem zjistili,že všechno už tu vlastně bylo a na pár dobrejch věcech nejde postavit komplexní hru.A proto jsme si z toho vzali alespoň pár změn do D&D.

Otázka zní,s jakým nápadem přijít,aby to nebyl propadák,protože klony něčeho se budou špatně zakotvovat na trhu.

Jináč co se reklamy týče,tak MF Dnes mi nepřipadá jako dobrá volba,protože neosloví tolik cílové populace jako třeba takové ABC,Level,Score,Bravo a co já vím co jěště.
Autorská citace #86
11.2.2009 07:49 - Bouchi
Píše:
Jináč co se reklamy týče,tak MF Dnes mi nepřipadá jako dobrá volba

Tak jeste jednou zduraznim - to byl priklad pro ilustraci cenovych relaci reklamy v takovych (takto rozsirenych) mediich. Ne navrh, ze by zrovna tam mela byt reklama na RPG. (Mimochodem, ctvrt stranky je IMHO dost maly prostor, chtelo by to spis pul.) Samozrejme ze ABC by bylo vhodnejsi. (Level nebo Score maji tu nevyhodu, ze bychom se vlastne snazili PC parany odstahnout k aktivnejsi zabave, coz je IMHO vzdycky tezsi nez smer opacny. A Bravo ... no, vekove to cilova skupina je, ale fakt si nejsem jist, zda teenagera, ktery je schopen pravidelne cist Bravo, je sance zlakat k hrani RPG.)
Autorská citace #87
11.2.2009 08:05 - andtom
Bouchi: A co třeba poskytnutí sady příruček DrD jako ceny do vhodných soutěží v ABC, Levelu, Score. Přijde mi to z mého laického zajímavé pro obě strany (a pro Altar levné). Ale třeba je v tom nějaký zádrhel, přece jen do toho nevidím, jestli se k tomu ještě neplatí něco navíc nebo je v tom jiná zrada. Jak je to s poskytováním cen (jestli tedy můžeš něco odtušit).
Autorská citace #88
11.2.2009 08:18 - ShadoWWW
Ad reklama: nejúčinější by podle mě byl banner nebo článek o RPG (nejlépe oboje) na www.hrajeme.cz Je to nejnavštěvovanější server o deskových hrách a to je přesně ta cílová skupina, která by se mohla RPG chytit. Navíc, deskovky se často prodávají ve stejném obchodě jako RPG. A cena této propagace by snad nemusela být velká.

Stále si ovšem myslím, že buď předklad DND 4 do češtiny nebo silná inspirace DND 4 by byla vážně bomba. Reklamy typu: "Zahrajte si nejhranější hru na hrdiny na světě" nebo "Zahrajte si hru, kterou hrají miliony lidí na celém světě!" by určitě zabraly. Navíc, už jen inspirace by byla skvělá - vždyť umíte si představit, že všechny příručky nejhranější hry na světě byste mohli zcela bez problémů použít i ve své hře?
Autorská citace #89
11.2.2009 08:43 - Lotrando
Bouchi: kolik vývojářů pracuje na DrD 2 na plný úvazek? jak dlouho to budou dělat?
Autorská citace #90
11.2.2009 09:45 - Colombo
podle mého bude problém přetáhnout lidi z jejich hry na DrD 2, spíše by to chtělo vzít mix pasivních hráčů a nových hráčů, využít ten potenciál, co není využit, než se rvát do již zaplňeného a vyprodaného kina.
Autorská citace #91
11.2.2009 10:38 - Bouchi
Lotrando píše:
kolik vývojářů pracuje na DrD 2 na plný úvazek? jak dlouho to budou dělat?
Jak uz bylo na ruznych mistech napsano, v tehle zemi nelze zamestnat vyvojare papirove RPG na plny uvazek (tedy aby to mel jako normalni zamestnani za aspon prumerny plat - uvedomme si, ze clovek schopny vyvinout kvalitni RPG je zpravidla i natolik schopny, aby si nasel zamestnani s aspon prumernym platem). Mzdove naklady (pri soucasnem prumernem platu) na jeden clovekorok jsou pres 400 tisic. Altar opravdu neni (a nikdy nebyl a tezko kdy bude) v pozici, aby mohl dopredu zaplatit 400 tisic. (A to jeste nechavam stranou pripad, ze by toho vyvojar/vyvojari v pulce nechal, cimz padem by Altar zustal s prazdnyma rukama, zato bez 200 tisic. Ty penize by se mozna daly vymoct zpatky, ovsem pri rychlosti naseho soudnictvi...)
Tohle by mohlo udelat leda nejake obri nakladatelstvi, ktere disponuje a) dotatecne velkym mnozstvim volnych financi, b) dostatecne ucinnymi prostredky, aby zajistilo, ze vyvojari odvedou praci, za kterou jsou placeni (a pokud neodvedou, tak ty penize vratej).

Colombo píše:
podle mého bude problém přetáhnout lidi z jejich hry na DrD 2
Vsak DrD 2.0 je primarne cileno na nove hrace, to uz jsem taky psal.

ShadoWWW: Otazka je, zda by na www.hrajeme.cz vzali clanek o RPG. Protoze kdyz jsem zkusil opacnou cestu, nabidnout na www.hrynahrdiny.cz (server o RPG) clanek o Dornu (deskovka, ktera ma k RPG a DrD hodne blizko), tak reakce byla "bohuzel, clanky o deskovkach tu nechceme, at maji k RPG jakkoli blizko".
Autorská citace #92
11.2.2009 10:52 - #1513
Me fascinuje, jak vsichni presne vi jak vydat v CR uspesny rpg. Proc si nesepisete podnikatelsky zamer, nevezemte uver od banky a nejdete do toho? Vzdyt tomu vsichni tak rozumite ;)
Autorská citace #93
11.2.2009 10:54 - ShadoWWW
Bouchi Za pokus to myslím stojí. Že to nevyšlo na hrynahrdiny.cz neznamená, že to nevyjde na hrajeme.cz (Snad se nepřejmenují na RPGnehrajeme.cz :-)) Nicméně nechápu tyto žabomyší války. Vždyť hraní deskovek podporuje hraní RPG a naopak. Aspoň já jsem to tak vždy vnímal.
Autorská citace #94
11.2.2009 10:58 - andtom
No já tomu nerozumím, jen jsem se na něco slušně ptal. Měl jsem možná dělat, že tomu rozumím, nebyl bych přehlédnut :)
Autorská citace #95
11.2.2009 11:03 - Colombo
Bouchi: tak proč plánuješ reklamu na webech, kde se scházejí RPG hráči?
Opravdu si myslím, že by to Brávíčko bylo lepší. Jenže by to chtělo taky promyšlenější reklamu. Tam malá reklama, tam větší a pak dvoustránkový článek s obrázky.
Možná, pokud je DrD 2. cílováno přímo na český trh, chtělo by to využít specifika českého kupce. Přeci jen je česká mentalita pořád odlišná od západoevropského průměru a ten je ještě trochu odlišný od toho amerického.

uzivatel: jsme cesi, tak při plánování o tom ví každý všecko, ale jakmile dojde na věc...:)
Autorská citace #96
11.2.2009 11:09 - Lotrando
Bouchi: co na to říct. dneska už to asi na koleni nenapíšou. nechce se mi to rozvrtavat, ale moc nadějně to s tímto přístupem nevidím.
Autorská citace #97
11.2.2009 11:32 - Bouchi
Colombo píše:
tak proč plánuješ reklamu na webech, kde se scházejí RPG hráči?
??? To jsi odvodil odkud?

Lotrando: Mezi "na plny uvazek" a "na koleni" je jeste pomerne siroky prostor. Ale ruku na srdce - ty by sis lajsnul vzit dejme tomu dva lidi, rict jim "ted vam budu pul roku platit kazdemu 24 tisic hrubeho a vy mi za tu dobu napisete skvele nove RPGcko"? A riskovat, ze po pul roce budes o 400 tisic lehci a zadne RPGcko mit nebudes? Co se me tyce, jsou v herni oblasti jen dva tvurci, ktere znam natolik dobre (a mam s nimi dostatek zkusenosti), ze bych s nimi tohle riskl. Vlada Chvatil a Erric. A tretim clovekem, kteremu bych veril, ze dodrzi termin (ale ten nespada tak uplne do kategorie "tvurce") je Aquila (Jirina Vorlova). S nikym dalsim nemam dostatecne zkusenosti, abych si mohl dovolit tak velke penize riskovat.
Autorská citace #98
11.2.2009 11:35 - Colombo
bouchi: nevim, bud sem to nekde tady cetl, nebo jsem ziskal takovy pocit...
Autorská citace #99
11.2.2009 12:09 - Lotrando
bouchi: Riziko tam bude vždy, stačí zdravotní problémy. Možná je to o tom, nalézt vhodný model. Ten současný má ale hodně daleko k dokonalosti a je to vidět na výsledném produktu. A ve chvíli, kdy lidem dojde že je to ke všemu ještě drahé .... . Vzpomínám na rok cca 1993, kdy jsem kolem DrD ještě něco páchal. Tehdy to byly pohnuté doby plné amatérského nadšení. Dneska jsme ale o patnáct let dál. Tedy, trh je o patnáct let dál. Altar, obávám se, pořád v roce 1993.
11.2.2009 12:40 - Alnag
Bouchi: Deskovky se ale poslední dobou uplatňují jako přijatelná společenská zábava i pro mladé dospělé. RPGčka nikoliv. Reklama v Pevnosti je IMO jen o málo produktivnější jako reklama v Mladé frontě. Pevnost už čte populace lidí, kteří jsou v kontaktu s hobby. Ty potřebuješ oslovit ne ty, co už vědí, co je to RPG, ale spíš stejný věk, který nečte Pevnost.

Předsudky ohledně Levelu, Score nebo Bravo jsou IMO typicky promarněná příležitost. A do všech časopisů se dá dostat efektivněji než cestou reklamy. Chce to jen mít "téma".

Nejúčinější reklama je ovšem přímá ochutnávka... tábory, školy. Verze prvních tří úrovní zdarma. Bannery a podobnými věcmi už jsou lidé tak přesycení, že to přestává fungovat.

Jinak ty úvahy o tom vývojáři, který vrací peníze mne skutečně pobavily. Ve skutečnosti si pochopitelně necháš předložit plán s časovou dotací a dílčími cíli a průběžně sleduješ postup práce. Tím se ti nestane, že má vývojář půlroku placené dovolené...

Sosáček: Tvůj hlod je sice zábavný, ale zavádějící. Altar má zavedenou značku a hráčskou základnu. Je mnohem snazší vydat úspěšné RPG, když máš už nějakou startovní pozici vybudovanou. Za druhé, dneska ti banka nedá úvěr ani na daleko méně rizikové věci. Za třetí, návratnost investice do RPG u nás bude vždycky malá a riziková. Když už bych si bral na něco podnikatelský úvěr, tak určitě na něco s větší návratností a menším rizikem. Myslím si nicméně, že to neznamená, že bych k tomu nemohl říct svůj názor. A co si z něj odnesne někdo, kdo by do toho rizika třeba šel je zase věc toho dotyčného...

Bouchi (znovu): A právě proto, že jsem usoudil, že spíš než dovolit si platit vývojáře rok (a to ještě bůh-ví, jestli by to stačilo), je daleko průchodnější a bezpečnější vyjít z něčeho, co je hotové a svým způsobem ověřené... Ostatně celá moje úvaha je postavená na použití osvědčených receptů. Nepochybně se dá jít i zcela experimentální cestou, ale riziko je tím pádem vyšší.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.098700046539307 secREMOTE_IP: 3.135.197.201