Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
12.2.2009 06:38 - Bouchi
Sirien píše:
Do MFD HN a spol. de dát celostránková reklama zadara. Otázka trochy kontaktů a trochy nápadů a snahy.
Jisteze, s "trochou kontaktu" se da samozrejme spousta veci uskutecnit daleko snadneji/levneji nez bez nich. Ale ne kazdy ma spravne kontakty zrovna na tech spravnych mistech. (Napriklad kontakty v nejakem auto-moto casopise by az tak platne nebyly.)

Sirien píše:
své schopnosti k bodu A mohu podložit výslekdy mnoha akcí s výborným výsledkem které jsem přímo organizoval nebo se na nich podílel
Nevim kolik je "mnoho" a zatim jen tusim, o jake akce asi tak jde. Nicmene napriklad (spolu)organizovani vikendovych ci tydennich akci typu programova linie na FF by nebylo az tak vypovidajici o schopnosti dlouhodobe (v radu mesicu) vest tym pracovniku. (Cimz nerikam ze tu schopnost nemas - ale napriklad ja pred deseti lety, kdy jsem mel za sebou petilete zkusenosti s uspesnym organizovanim Gameconu, bych si netroufl tvrdit, ze jsem tim padem schopen vest pracovni tym, ktery ma za pul roku realizovat nejaky projekt.)

Sirien píše:
Na druhou stranu si nevzpomínám, že by mě někdo přímo nebo plošně aktivně oslovil.
Tezko jsem te mohl _primo_ oslovit pri hledani vedouciho projektu, kdyz neznam tvoje predpoklady pro neco takoveho. (Z lidi, co dostatecne znam, bych pri hledani takoveho vedouciho oslovil nejspis Jezevce - u toho ale predem vim, ze i kdyby treba mel chut, urcite by nemel cas, ma az nad hlavu svych projektu.)
12.2.2009 09:08 - Bouchi
Sirien: Jeste par poznamek k tomu, proc ses zrovna ty nedostal do "uzsiho vyberu" lidi, ktere jsem oslovoval.
1) Znam te jen pres internet a z jednoho kratkeho osobniho setkani (k tomu se jeste dostanu) - ted uz tedy vlastne dvou. A pokud bych se mel (v dobe kdy jsem sklaal ten autorsky tym) rozhodovat ciste jen na zaklade tveho vystupovani tady a na RPGF (tedy toho, se kterym jsem se do te doby setkal - netvrdim ze jsem precetl vsechno, co jsi kdy kde napsal), nevyhnutelne bych dospel k zaveru, ze patrne nejsi schopen dlouhodobe prace na jednom projektu v tymu o vice nez trech lidech. (Pozor, nerovna se "nejsi dobry autor" ani nic podobneho.)
2) To kratke osobni setkani bylo cca pred rokem a tykalo se spoluprace na RPG clancich do Pevnosti. Z tve strany byl nasledne vystupem jeden clanek (a nekolik kratkych novinek). Pak jsi toho nechal, coz jsem se dozvedel zprostredkovane od Seba, a duvod jsem zjistil az nahodne po vic nez pul roce pri jedne zdejsi diskusi. Takze tim jsi z meho pohledu ziskal nalepku "nespolehlivy".

Jeste k te velikosti tymu. Pravidla muze vyvijet jak maly tym (dejme tomu 1-3 lide, napriklad Strepy snu), tak vetsi tym (dejme tomu 6-10 lidi) ci jeste vetsi (napriklad Exalted ma jen v kolonce Autori uvedeno 12 lidi). Kazda varianta ma sve vyhody a nevyhody a IMHO nelze jednoznacne obecne rici, ze jedna z nich je zcela jiste lepsi/vhodnejsi.
12.2.2009 10:23 - Jerson
Píše:
d20 maji v kazdym hrackarstvi...

Nevím jak v Praze, ale v Budějicích (a to jsme krajské město) nikoliv. Máme tu dvě speciálky, kde bych ji sehnal, a možná další obchod, kde jsem viděl karty na Magic a kde bych se zeptal. Jinak vůbec nikde. S těmi šestistěnkami má Bouchi pravdu.

A náhrada tabulkou nebo kartami je špatná, moc moc pomalé, málo náhodné (do tabulky Lone Wolfa jsem se po čase slušně trefoval i poslepu) nebo vyžaduje mnoho jednotlivých předmětů (kartičky). Kostkový generátor vyžaduje počítač nebo kalkulačku a i pak mají lidé vůči němu výhrady. Prostě kostka v ruce je kostka v ruce a trumf RPGček (a s tím jsem se taky musel smířit)
12.2.2009 10:36 - ShadoWWW
V Brně mají d20 v Rytíři, v Černé planetě, v hračkářštví v obchodním domě Vágner, v počítačové prodejně X-Zone. S D20 bych to ale neviděl tak marně. Všude tam, kde se prodává DrD nebo DND se prodává i d20. Takže na místech, kde si hráč pravidla koupí, si koupí i kostky. Pokud by si pravidla kupoval přes Altaří obchod, prostě by u popisu byla jen zmínka o tom, že si hráči mají přiobjednat i kostky. Nebo by mohl Altar v rámci akce dávat k online objednávkám sadu kostek zdarma.
Možností je mnoho. Kostky nejsou velký problém. Otázka spíš je, jestli Altar aspoň uvažuje o tom, že by zkusil české DND u nás a na Slovensku vydat. Jestli ne, tak je diskuze na téma DND zbytečná a měla by jít spíš směrem k nové verzi DrD.
12.2.2009 10:45 - Colombo
nevím co tu melete o d20 a drd 2, dyť hod 2k6 i 3k6 je mnohem vyváženější
12.2.2009 10:48 - Alnag
Paradoxně souhlas s Colombem: D20 kostka se mi nezdá jako překážka. Dá se nahradit za 3k6 (ano, chová se to pak trochu jinak), ale není to tragédie (je to alternativní pravidlo pro DnD) a i všechno ostatní se dá pořešit. Vymlouvat se na kostky (např. u the Window) mi vždycky přišlo trochu laciné... o těch to fakt není.
12.2.2009 10:51 - Bouchi
ShadoWWW píše:
Všude tam, kde se prodává DrD nebo DND se prodává i d20.
Obavam se, ze existuji knihkupectvi, kde se DrD prodava, ale d20 tam fakt nesezenes.

ShadoWWW píše:
Otázka spíš je, jestli Altar aspoň uvažuje o tom, že by zkusil české DND u nás a na Slovensku vydat.
Zeptat se WotC na licencni podminky samozrejme nic nestoji, jen par minut casu. Ale jelikoz se dosud nikdo nepokusil (ci to nedotahl do konce) ani o vydani DnD 3E, ani 3.5E, ani 4E (ktera je venku uz tri ctvrte roku - jsem presvedcen o tom, ze placeny preklad by, pri spolupraci se zdejsi komunitou, mel byt bez problemu zvladnutelny do pul roku i driv, a navic nacasovat ceske vydani na vanoce 2008 by byl IMHO vyborny tah), tak se obavam ze v tom nejake hacky budou.

Píše:
nevím co tu melete o d20 a drd 2
Motas dve veci dohromady, o d20 se mluvi v souvislosti s navrhem ceskeho vydani DnD.
12.2.2009 10:53 - Colombo
alnag: proč paradoxně?:)

upřímně, naopak d20 je u mne jedna z věcí, které mi na d20 systému hodně vadí. Poskytuje nevyvážené výsledky, šance na obrovskou ránu i na normální ránu je stejná. S takovým hodem se mi právě obyčejné kradení jablek 12-ti letým fakanům může nepovést a pak si na to musíte vymýšlet nějaké složité konstrukty.
12.2.2009 10:54 - Colombo
bouchi: pořád by nebyl problém vzít 3k6 alternativu
12.2.2009 10:54 - Bouchi
Alnag: Jestli ti veta "potreba d20 je mirnou komplikaci pro koncept 'koupim knihu a hraju'" pripada jako vymlouvani...
Pokud je substituce d20 za 3k6 oficialni alternativni pravidlo pro DnD, tak samozrejme neni co resit.

Colombo: Dosud jsem nevedel, ze 3k6 je oficialni alternativa. Ukamenuj me za to.
12.2.2009 11:09 - Ebon Hand
Bouchi: Při cenotvorbě produktů, které nemají přímou konkurenci, což je váš případ, nenavazujte cenu přímo nejblíž k požadovaným maržím, ale k optickým hranicím 299,-, nebo 399,- atd. Osobně doporučuji navázat k vyšší ceně a v budgetu si vytyčit marketingový fond procentuelně obsažený v ceně.
Řečeno jednoduše, místo 330 dejte 399,- o něco zvyšte marži obchodníkům a rozdíl mezi vaší původní požadovanou prodejkou a novou prodejkou dejte celý na marketing. Což by mohlo dorůst někam k 5-10%.

K té reklamě, myslíš že je životní nutnost barva reklamy, nebo forma a sdělení?
12.2.2009 11:28 - Bouchi
No, zrovna 330 je treba pripad Legie a tady mam neprijemnou obavu (mozna neopodstatnenou), ze za 399 by se prodavala podstatne hur.

Píše:
myslíš že je životní nutnost barva reklamy, nebo forma a sdělení?
Prodejci reklamniho prostoru (a jeho kupci) si to evidentne mysli a predpokladam ze to maji necim podlozeno - proc by jinak reklama na barevnych strankach byla o tolik drazsi nez na cernobilych?
12.2.2009 11:57 - Colombo
Bouchi: v pořádku, není problém tahat silná slova s kamenováním
12.2.2009 12:21 - Ebon Hand
Bouchi, je na tom jedna podstatná věc. Co plánujete inzerovat vy a co ostatní kupci (nejčastější inzerce jsou lifestylové životní doplňky a legální drogy), jejich touha po barevnosti je přímo daná jejich potřebami, barevnost a desing jsou nedílnou součástí jejich produktů.
Je barevnost nedílnou součástí českého pen&paper DrD? Mimochodem toto stále patří jen k té odbočce o inzerci v Ikarii.
Jako prodejce též vždy nabízím to nejdražší, proto se plně stotožňuji s prodejci reklamního prostoru, kteří též nabízejí to nejdražší. Slevňování je pocitově příjemná a přístupná aktivita, obrácený proces je vždy těžce schůdný.
12.2.2009 13:34 - Bouchi
Ebon Hand: OK, tohle vysvetleni chapu. Tedy v ramci nasich RPG titulu, kde barevnost nedilnou soucasti neni. Tak nejak jsem si to rozsiril na cele nase spektrum, tedy i deskovky, kde naopak barevnost nedilnou soucasti je.
12.2.2009 13:47 - ShadoWWW
OK. Řeknu to takto: Kdyby Altar vydal DND 4E, byl by to pro ně nezapomenutelný zážitek. Byla by to vážně bomba a byl bych moc rád a myslím, že ne jen já.
Chápu, že háčky jsou a budou, ale za pokus to podle mě stojí. Kdybych byl na vašem místě, určitě bych to zkusil. Sám se o vyjednání podmínek pokusit nemohu, protože za mnou nestojí žádná vybudovaná RPG značka jako Altar za tebou, Bouchi.
To, že to ještě nikdo nevydal, podle mě není argument, že by to nemělo cenu zkoušet. Kdyby to někdo vydal a byl by to propadák, tak to by byl jiný argument. Takto mě to přijde jen jako větší výzva se o to pokusit. Jak sám píšeš, pár mailů / telefonátů, nic nestojí. Může to mít jen dva konce: buď to WotC odmítne a pak můžete vydat prohlášení, že jste se o to pokusili, ale WotC neměl zájem. Myslím, že i pokus se cení a zdejší komunita by ocenila i to.
Nebo by se WotC nahozeného háčku chytil a tím líp. Vydali byste prohlášení: Je to v jednání. A zdejší komunita by s napětím vyčkávala, jak to dopadně. :-) I kdyby z toho nakonec sešlo, váš pokus o vydání bych myslím nejen já tady na d20 víc než rád uvítal. :)
12.2.2009 14:04 - Corvus
Pokial viem tak pokusy o oficialny preklad DnD skrachovali na privysokych licencnych poplatkoch a nerentabilite na nasom trhu.

Do ktorych jazykov bola vobec prelozena 3e?
12.2.2009 14:34 - Alnag
Píše:
Do ktorych jazykov bola vobec prelozena 3e?


Viděl jsem tuším francouzskou, italskou, španělskou, polskou a japonskou verzi. Řekl bych, že jich bude určitě ještě mnohem víc, ale nevím, kde se toho dohledat. Každopádně licence na D&D bude asi vždycky problém.

Mnohem schůdnější by se mi zdálo koupit licenci na Pathfinder. Je to v podstatě vylepšené D&D 3.5e. Má ho malé vydavatelství (= snazší vyjednávání, menší licence). Je k němu fůra doplňků (to vydavatelství se na to specializuje a některé z nich ani nepotřebují lokalizaci (různé mapy, tiles).

Jsem realista... vím, že vydání D&D oficiálně nám prostě nehrozí.
12.2.2009 14:35 - Fritzs
Corvus: Myslím, že němčina, španělština, japonština... možná italština a nějakej severskej jazyk.
12.2.2009 14:40 - Schleitr
DnD 3.5 mají Poláci(ti jsou nějací zajímaví.Logocky by měl být jejich trh 4xvětší,ale přesto mají rpg o dost víc než mi,kromě DnD WoD,WFRP+ dosdt vlastních her).Kromě základních příruček toho vyšlo v polštině dost k Forgotten Realms a základní příručka k Dragonlance.
V Maďarsku měla údajně vyjít Dnd 3/3.5.
To jsou všechny srovnatelné země v Evropě kromě Pobaltí a Balkánu kde situaci neznám.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.084427833557129 secREMOTE_IP: 18.216.205.123