Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
11.2.2009 16:14 - Bouchi
yashamaru píše:
d20 maji v kazdym hrackarstvi...
Tak o tom si dovolim pochybovat. Zejmena v mensich mestech to nebude zadna slava.
11.2.2009 16:17 - Lotrando
Bouchi: v kazdým nákupáku, kde je hračkářství a maj tam Magica, nebo jinou podobnou hru. Ostatně, d20 se používá i na počítání životů v MtG
11.2.2009 16:19 - jonka
Když tu mluvíte o marketingu šíření lásky a podobnýách věcech napadla mě jedna věc. Myslím že některé věci by se daly podchytit přímo u základů. Co třeba kdyby Altar oficiálně vyjádřil podporu zájmovým kroužkům v DDM a ve školách. Tím myslím například že když někdo zorganizuje kroužek, a zaregistruje si ho i u Altaru dostane se mu podpory v podobě promo věcí v hodnotě dejmetomu 500kč jako jsou pár figurek trička a podobně. Kroužek by měl dále nějaké slevy na pravidla atd.

Tím myslím vychovávat si líheň přímo u menších dětí. Takové děcko až trošku odroste a trhne se z kroužku bude o RPG hrách něco vědět a je pravděpodobnost, že si pořídí vlastní prabvidla a založí vlastní skupinu. Není přeci lepší reklamy než přímé slovní doporučení a mezi dětmi a ve škole se takové věci šíří rychle jako nákaza a není třeba dělat až takovou reklamní osvětu obecně.

Svého času když jsem ještě hrál aktivně Magic něco podobného fungovalo myslím ve Švédsku kde se prý konaly přímo hodiny Magicu.
Takže podporu pro kroužky a vedoucí oddílů, myslím že to není špatný nápad, a vyšlo by to levněji a účinněji než jen dávat peníze za drahou reklamu v tiskovinách...
11.2.2009 16:26 - andtom
Jonka: Hmm, to vůbec není špatný přístup, to je dobrý postřeh.

Na aktivity volného času by snad měly být i nějaké veřejné dotace, pokud se nepletu. Konec konců je to lepší alternativa trávení času než něco šňupat.
11.2.2009 16:27 - Lotrando
Jonka: to je dobrej nápad. Před deseti lety jsme to udělali a pár lidí u toho zůstalo dodnes.
11.2.2009 16:48 - Bouchi
jonka píše:
Co třeba kdyby Altar oficiálně vyjádřil podporu zájmovým kroužkům v DDM a ve školách. Tím myslím například že když někdo zorganizuje kroužek, a zaregistruje si ho i u Altaru dostane se mu podpory v podobě promo věcí v hodnotě dejmetomu 500kč jako jsou pár figurek trička a podobně. Kroužek by měl dále nějaké slevy na pravidla atd.
Neco podobneho jsme zkouseli ted na podzim, kdy nekolik desitek DDM, hernich klubu, skol apod. od nas dostalo nabidku veskere altari produkce za dost zvyhodnene ceny. Reakce miziva. (Coz samozrejme neznamena, ze to nebudeme zkouset dal, jen to nevidim az tak ruzove. A to pritom tu nabidku dostali v dobe, kdy potrebujou vycerpat zbyle neutracene penize, aby jim dalsi rok nezkratili rozpocet. Tedy pokud stale funguje ten nesmyslny system, ze nevycerpane penize museji vratit a dalsi rok navic dostanou o to min.)
11.2.2009 17:21 - Ebon Hand
Bouchi: jen pár věcí k marketingu, nikdy nedávejte ceny 330, nebo 245 jsou kontraproduktivní v rozhodování cílové zákazníka, často budí dojem dodatečné slevy – krok pro špatnou prodejnost..
Pokud chcete udělat markentigovou kampaň soustřeďte se na media cílové skupiny plošně, nikoliv tématicky. Pevnost je špatná volba, její cílová skupina vás zná a inzerce nebude jejich rozhodovacím impulsem. Vyberte medium plošně zasahující cílovou skupinu ABC, Bravo pro mladší, Epocha, Vtm Science, pro starší, Lifestyle a bulvár magazíny pro zásah rodičů.
Kampaň je vhodné začít tipy, což jsou takové ty drobné zprávy a aktuality na předních stranách stojí pár tisíc, ale mnohem častěji se barterují. Takže velmi levné. Ceny které uvádíš informativně jsou zcestné, mám tu u ruky aktuální Media Kit Mladé fronty. Čtvrtstránka MF magazínu stojí 54 tisíc a to je ceníková cena, za kterou se to prodává firmám na chlast, auta a voňavky.
Osobně bych se tipnul na třetinu ceny ve vašem případě jako reálnou. A třeba ¼ stránky Ikarie 7,5 tisíce a i z toho půjde dohodnout sleva.
11.2.2009 17:37 - Bouchi
Ebon Hand píše:
nikdy nedávejte ceny 330, nebo 245 jsou kontraproduktivní v rozhodování cílové zákazníka
Nejsem si jist zda jsem te dobre pochopil. 250 je tedy lepsi nez 245? Je lepsi 295, 299 nebo 300? A co je spatne na 330? Je 320 nebo 350 lepsi?

Píše:
Ceny které uvádíš informativně jsou zcestné, mám tu u ruky aktuální Media Kit Mladé fronty.
K takovym cenam jsem se doklikal na webu MFDnes.

Píše:
A třeba ¼ stránky Ikarie 7,5 tisíce
Vnitrni, cernobile. Myslel jsem ze se celou dobu bavime ao barevne reklame.
11.2.2009 19:23 - Hano
Trošku se to změnilo na debatu o marketingu.V tomhle směru má pravdu Alnag,že je malý záběr reklamy v řadách nových hráčů,příklad třeba skoro nulová reklama na nějaký con,který by mohla vývojářská /nakladatelská firma zaštítit.Často brousím po servrech,kde jsou rady na strávení volného víkendu a nikdy se na nich nic podobného neobjeví.Přitom je to zcela zadarmo.Celkově i propagace různými kluby je dost mizivá.

Trošku OT,chtěl bych po dlouhé době zase zažít nějaké dobrodružství a taky zahrát M:TG,takže nevíte o nějaké herně Praha a okolí?Stačí pm
11.2.2009 20:18 - ShadoWWW
Ad kostky: mohla by tam být zmínka o tom, že kostky jde nahradit třeba losováním karet. Dnes je také doba internetu. V pravidlech by mohl být odkaz na Altaří internetový obchod, kde se dají kostky objednat. Nebo odkaz na webové stránky, kde by byl prográmek - kostkový generátor. V dnešní době má také každá lepší kalkulačka integrovaný generátor (funkci random).
Dnes je spousta možností. A co teprve možnost, že by hráči mohli hrát přes internet pomocí Fantasy Grounds nebo Battleground. Našli by si tak hráče mnohem jednodušeji s luxusním uživatelským prostředím.
11.2.2009 21:04 - Schleitr
Vím,že rýpat a radit může každý(obzvlášť když nemá žádnou odpovědnsot).Ale "altaří marketing" musí označit za hrozný.
Nedávno se objevila lite verze Drd s předpřipravenými postavami.Super počin,někdo si zahraje s kamarády novou super hru,chce hrát sám a nechce se mu dávat 250-500 Kč do základních pravidel-stáhne si lite verzi,pokuď u hraní vydrží pravidla si dřív nebo později koupí.
Jenže to by o nich musel vědět.Kolik lidí pravidleně chodí na altaří stránky(které jsou mezi námi dost ošklivé)?
Myslím,že by nebyl problém hodit upzornění na e-shop altaru,stránky produktů(Asterion,Tarie),na fan stránky(dracidoupe.cz) případně na nějaký server s větší návštěvností(fantasyplanet....).
Počet lidí,kteří by se o pravildech dozvěděli by se určitě zněkolikánosobil.
11.2.2009 21:18 - ShadoWWW
Schleitr: Souhlasím, že propagace mohla být větší. Ale musím se Altaru zastat, že jedna světlá výjimka byla: Zpráva o RPG Lite se objevila na RPG Foru.
11.2.2009 21:20 - Element_Lead
Co treba elektronicke verze knih? Jaky na to mate nazor. Pokud primo tisk nema smysl jak se tady zminovalo tak proc na to nejit takhle? mohla by to byt zakladni verze + na objednavku by se o neco draz primo pravidla vytiskla treba v nejake kozene vazbe nebo tak a pekve vydani by bylo pro core fans a to levnejsi elektronicke pro zbytek.

+ to drd lite neni zle nejake ochutnavky po kterych chce clovek vic
11.2.2009 21:26 - Bouchi
Schleitr: Na vsechna tahle upozorneni dojde (a jeste i na dalsi infomacni a "distribucni" kanaly), ale je potreba doresit jeste nejake technicke zalezitosti. Cili to, ze zatim je ta informace jen na altarim webu a ze probehla RPG Forem, je zcela zamerne.
11.2.2009 22:20 - Colombo
Nevím, ale reklama na nový lék asi nebude na oběžníku společnosti, která ten lék vyvíjí.

Stejně tak by neměla být RPG lite na altařím webu a RPG foru(či tady).
11.2.2009 22:42 - Bouchi
Vzdyt pisu, ze zadna reklamni kampan zatim neprobehla a ze to ma svoje duvody.

Nicmene stejne tak tim padem nema smysl, aby takova reklama byla na dracidoupe.cz (kteryzto navrh tu rovnez padl), ne?
11.2.2009 23:12 - Colombo
Nema smysl delat predstavovaci reklamu lidem, kteri se o samotny projekt zajimaji.
Nejsem odbornik, jen jsem videl par dokumentu o reklamne, mozku a podprahovem vnimani.
Rekneme, ze v nejakem beznem periodiku bude na stredne viditelnem miste(tedy clovek si toho vsimne, ale nebude si to nejak prohlize)po tri tydny(rekneme, ze to bude dennik) nepravidelne reklama, nejaky obrazek a napis.
Kdyz pak clovek uvidi tento obrazek ve velkem i s textem, okamzite to na nej zapusobi, protoze ten obrazek mu bude pripadat celkem povedomy, ale nebude o tom nic vedet. Prirozena touha: odkud to znam? A zacne cist prvni odstavec.
No a jsme tu u prulomoveho prvniho odstavce a to, jestli to clovek behem jeho cteni s celym stankem nevzda.
11.2.2009 23:31 - skew
ShadoWWW píše:
A co teprve možnost, že by hráči mohli hrát přes internet pomocí Fantasy Grounds nebo Battleground. Našli by si tak hráče mnohem jednodušeji s luxusním uživatelským prostředím.

Konkrétně tohle mi nepřijde jako jako nic revolučního.
Pokud člověk není schopnej hrát to na živo, tak se hra po netu jevit jako solidní alternativa. Jenže to už se dá hrát rovnou spousta onlinovek.
Imho člověk co ještě není hardcore fanda raději na tom netu zahraje tu onlinovku než že by hrál něco pochybnýho (co mu stejně hru naživo neneahradí - možná se pletu, ale podle mě mají oproti MMORPG normální rpg největší výhodu v přímém kontaktu - nějaké neomezené možnosti a zapojení představivosti jsou až na druhém místě).
11.2.2009 23:34 - Alnag
Lotrando píše:
Patolízalsky si přihřeju polívčičku a dovolím si tvrdit, že obsah článku by možná stál pár babek, kdyby jste si ho jako potenciální investoři chtěli pořídit na objednávku.


No fakt je, že reakce typu, že jde o "emočlánek" mne trochu zaráží. Pokud bych tu analýzu dělal pro někoho na zakázku a byla pochopitelně hlubší a detailnější, nicméně ve stejném duchu, tak by se částka účtovaná klientovi byla poměrně značná.

Jinak... pokud je jediný problém D&D jeho dvacetistěnná kostka, tak tohle se dá vždycky vyřešit pomocí 3d6 (pokud se tedy d20 systém klonuje a je potřeba z něj vyndat jiné kostky než k6, tak se to dá udělat).
12.2.2009 01:43 - sirien
Bouchi: Hm. Do MFD HN a spol. de dát celostránková reklama zadara. Otázka trochy kontaktů a trochy nápadů a snahy. (vim o lidech co to udělali. Omlouvám se za plané kecání ale nechce se mi šířit konkrétní know-how ve veřejné diskusi)

Sos: žádná česká banka nedává půjčku na podnikatelský záměr. Zjišťoval sem si to. Bohužel stále jsme východní a nikoliv západní Evropa. Teoreticky by šlo vzít si úvěr v Německu nebo Rakousku v rámci EU, ale to je dost problematické a stojí to neskutečně času a snahy.

Bouchi píše:
Schvalne, kolik myslis ze by se prihlasilo lidi do VR na pozici "vedouci projektu"? Podminkou tedy je, aby dotycny a) byl dobry vedouci (musi dokazat efektivne ridit ten tym autoru), b) dobre rozumel RPGckum (musi dokazat posoudit kvalitu toho, co autori produkuji)

Já. Moje podmínky jsou víceméně známé - pracuji s lidmi které si sám vyberu nebo které považuji za perspektivní ke spolupráci (vyznají se v problematice, jsou schopní spolupráce na profesionálně-neosobní úrovni), vše ostatní je na dohodě. Své schopnosti k bodu B snad dokazovat nemusím, své schopnosti k bodu A mohu podložit výslekdy mnoha akcí s výborným výsledkem které jsem přímo organizoval nebo se na nich podílel.
Zaměstnanej nejsem, protože studuji (management, mimochodem) ale úvazku s rozumným pracovním rozpisem (=bez problémů se školou) bych se nijak nebránil.
Na druhou stranu si nevzpomínám, že by mě někdo přímo nebo plošně aktivně oslovil.

yamashu píše:
Co treba elektronicke verze knih?

V čechách? haha. Můžeš rovnou rozdávat zadara.
Osobně naprosto bez výčitek stahuju tuny věcí - filmy, seriály, PFDčka RPGček. Ale dělám to z jediného důvodu - nemám přijatelnou alternativu. Prostě odmítám dát 600 za sérii seriálu, zvlášť když vím že autorům z toho dou dvě koruny a zbytek de debilní propagaci (která se nepodílela na tom že o to mám zájem), velkou část schrábne OSA (kterou nenávidim z principu) atd.
Až mi někdo nabídne DVDčko Moonlight/Gilmore girls/whatever za rozumnou cenu na který se nepřiživuje banda idiotů co jen ždíme prachy, tak si to skutečně koupim. Do tý doby sorry.
PDFka si stahuju abych se podíval. Většinu věcí kterou hraju sem si koupil (SR IV sme třeba kupovali svýho času se Sosáčkem dohromady - přecejen západní kupní síla na Kč neni zrovna ono).

Bohužel, většina čechů smýšlí trochu jinak a i něco co stojí za stažení 10kč začne shánět někde zadara.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10920882225037 secREMOTE_IP: 18.224.44.108