sirien píše:
do tohodle momentu jsem Tě četl v tom smyslu, že chceš - alespoň do určité míry - aby se schopnosti (vědomosti, dovednosti) hráče a postavy skutečně překrývaly.
Nechápu, jak jsi na tohle přišel, když tu v různých obměnách opakuju,že hráč by měl umět dovednosti své postavy zahrát. (a říkám to už několik let, jen si to lidé neustále vykládají jako teď ty).
U sociálních dovedností případná neschopnost hráče nejvíce vystupuje, ale jinak je princip pořád stejný.
Píše:
Tj. u Tebe bych tu postavu nikdy nehrál, protože bys mi jí zjevně nedovolil, protože když jsem s ní do hry vtoupil, tak jsem neměl šajnu, která bije v tomhle směru - bylo to něco, co přišlo s hraním té postavy, ne při jejím výběru nebo tvorbě.
Proč bych ti jí nepovolil? Jde o to, aby byla uvěřitelná pro ostatní. O fotografování toho tak moc nevím, takže pokud bychom nehráli s kamarádkou, která je profesionální fotografka, tak by to asi ničemu nevadilo a postupně bych si doplňoval znalosti i já jako Vypravěč s tím, jak bys ty jako hráč načtené poznatky zaváděl do hry.
Píše:
Ostatní hráči totéž - Filip si vytvořil postavu Italského mafiána a neměl moc šajnu o Italské mafii - a to že ani neviděl žádné filmy o nich. Teprve když se hra víc rozjela tak si nějaké ty filmy nakoukal a začal hrát dost husté scény interakcí a charakterizací té mafie.
To samé - pokud nikdo nepozná, že se postava vůbec nechová a nemyslí jako mafián, kde je problém?
Píše:
Takřka totéž, co Omega, kde se to snažíš na úkor "nováčkovských postav pro nováčky hráče" obcházet a různě zdůvodňovat, proč ta organizace přijme i různé podobná "paka" když to tak řeknu a upřímně... pro mě to třeba i tak působilo vždycky poměrně rušivě.
Reálně se tomu nedá zabránit. Vez ten Poreninov, který přišel s tím, že bude hrát zkušeného rozvědčíka - a prostě mu to deset spoluhráčů nevěřilo bez ohledu na pravidla, která by ho podržela ve dvou třetinách případů.
Docela by mě zajímalo, co bys dělal ve svých hrách s kompetentními postavami, když by hráč vymýšlel naprosté nesmysly typu "do tajné továrny mě pustí, stačí říct kdo jde" a následně to i stejně špatně zahrál ("Ahoj, jsem z GRU a chci dovnitř.") Kdyby na to jeho postava měla čísla, nechal bys ho uspět?
Píše:
Ironie je, že v CPH jsi mi kdysi dovolil hrát syna japonského velvyslance v Německu, přičemž upřímně - já toho o Japonsku ve skutečnosti nic moc nevim a taky sem vařil z vody.
Vím o tom. Nechal jsem Japonce hrát ještě Naokiho, jednoho dalšího hráče a jednu holku, a výsledek byl pokaždé podobný, popsal bych ho slovy "samuraj s mečem/bojovým vějířem", takže teď když mi někdo řekne, že chce hrát Japonce, aby mohl nosit katanu, říkám kategorické NE právě proto, že je celkem jisté, že se jako Japonec chovat nebude. Navíc jsem si o Japoncích za války ledacos přečetl, takže by mi takové chování hráče vadilo o to víc.
Píše:
Spíš se mi zdá, že to co Ti vadí nejsou hráči, co hrají něco, co moc neznají, ale hráči, co hrají něco co moc neznají a co Ty znáš... v kterémžto případě je podle mě role GM spíš pomáhat hráči tu postavu pojmout, než mu jí odmítnout.Ano, přesně - ale nejen co znám já, jde o to, co zná kdokoliv jiný z hráčů. Když jsme začínali hrát Druhou válku o svět, nevěděl jsem o předválečném Německu skoro nic. A kamarádce dost vadilo, když jsem chtěl jako policajty používat Gestapo a ne Kripo (Kriminální policii), protože jí to nabourávalo představu.
Nemám problém hráčům pomoct s hraním postavy, o jejíž kompetencích vím víc než hráč. Mám problém s tím, pokud bych za takového hráče měl myslet, protože by to on či (ona) v dané roli prakticky vůbec nezvládal.
Taky proto může Michal alias A15 hrát elektrotechnika, i když je to ajťák a o elektrotechnice nevěděl prakticky nic.
A opět se vracím k tomu, že s řadou dovedností lze hráčům tak či onak pomoct, ale s celkovým vystupováním postavy to jde asi nejhůře, nejvíc se to projeví.
Mimochodem narazil jsem i na opačný problém, kdy poměrně rozumný hráč hrál Krolla válečníka. V několika situacích se chytal za hlavu, protože znal řešení nějakého "rébusu", který si ostatní členové vyrobili (třeba jako "šifru" JV roh šir. chod., nad kterou dumali půl hodiny), a on nechtěl kvůli nízké inteligenci své postavy říct, o co jde, protože podle něj by to Krolla nenapadlo. Nakonec jsem se s ním dohodl, že když zahraje správně jednoduché řešení, může mít jeho postava i takto dobré nápady - tedy prostě nic neřekne, jen půjde do jihovýchodního roku široké chodby a řekne "Hele, tady sem otevřel zeď, dobrý co?"
Tadeas píše:
uz bazirujete na zbytecne teorii a neposouvate debatu zadnym pro mne zajimavym smerem.
Po 170 příspěvcích na poměrně omezené téma se ani nedivím, že jsme ho vyčerpali a dohadujeme se nad detaily. Nicméně nějaké výsledku to mít může, protože jsem nabyl dojmu, že ač máme různé přístupy, tak výsledek je dost podobný, jen ho každý dosahuje jinak.