Střípky

brundibar
15.2.2012 17:00
Crowdfunding (kickstarter etc.)
Zajímá mě jestli máte někdo zkušenost s Kickstarterem.

Jde o způsob jak získat publicitu a prostředky pro svůj kreativní počin.

Prostředník si sice vezme 5-10%, ale na druhou stranu je to cesta jak získat sponzorský příspěvek nemalé výše na který by jinak takový kreativec nedosáhl.

více tady Kickstarter.com

U nás se chystá podobný projekt Starthead
(díky crowenovi za info)
19.12.2019 01:17 - Dukolm
Jerson píše:
Osobně bych si ještě troufl tvrdit, že roli hraje i (ne)přítomnost holek, ...

S tím souhlasím.


Mě by osobně zajímal u těch projektů i poměr nákladů na odměny a to co jim zbude. Kdysi když jsem se s někým bavil tak říkal že není tak neobvyklé, že někdy víc jak 70% jde jen na výrobu a dopravu odměn.
19.12.2019 08:09 - Jerson
To by mě vůbec nepřekvapilo. Pokud poštovné za malé věci začíná na 60 Kč a větší je za stovku, tak jen pošta za odměny pro 100 lidí může vyjít na pět tisíc. Tuším, že 20% si bere Startovač, takže ve výsledku jim na samotné natáčení zbude ještě méně. Sto tisíc asi padne snadno, a věřím, že je lepší dát třeba do kostýmů a místnosti víc peněz na začátku a pak je používat několik sérií, ale jak se zdá u S&D tahle strategie nevyšla.
19.12.2019 09:11 - ShadoWWW
Sirien: Srovnal jsem to proto, že prostě počet peněz, co se točil v RPGčkách v ČR v půlce devadesátek, byl vyšší (vůči paritě kupní síly). Ty můžeš říct, že teoretická fyzika je blbě placená, ale dnes je situace taková, že autoři nejprodávanějšího českého RPG u nás - DrD II - mluví o tom, že "na pivo dobrý," (čti: možná to celkově hodilo i menší desetitisíce), "ale kdybychom šli místo toho pracovat za pokladnu, tak si vyděláme řádově více." Z toho čtu, že zlatá teoretická fyzika v devadesátkách.

Pak taky říkáš, že to nejde srovnávat s jednorázovou kampaní. Wolfgang Baur, autor několika úspěšných RPG kickstarterů (Midgard, Tome of Beasts, Creature Codex aj.) říká, že díky úspěchu DnD 5e se zvedla v USA monetizace RPG a díky tomu je i víc peněz v RPGčkových KickStarterech. Základem ale podle něj pro RPG autory a studia je pravidelný přísun peněz (ve formě pravidelně vydávaných dobrodružství, časopisu apod. např. ve formě Patreonu) než jednorázový úspěch.

Jde o to, že dnes je to fakt slabé, a tak se ani nedá počítat s tím, že by tyto KS vydělaly nějaké zajímavé peníze. Kde je ta mez se stále hledá. Krotitelé draků to nedali a ani S&D to (zatím) nedali, i když chtěli podstatně méně. Šavlozubka přestala vycházet, Dech draka přestal vycházet, Ikarie přestala vycházet a tak bysme mohli pokračovat. Drakkar je v posledních letech taky na vymření.

Co se v posledních letech hodně povedlo, tak vybudit fanouškovskou základnu a vytvořit fantastické překlady, které přispěly k rozšíření RPG v ČR v posledních letech. Recept na monetizaci to ale není.

Možná tím prubířským kamenem budou Jeskyně a draci...? Možná. Snad.
19.12.2019 10:26 - Jezus
Prubířským kamenem rozhodně bude. Otázka je, jestli tím testem projekt úspěšně projde ;-)

Nicméně je to o tom, co je to "úspěch". Jako "nové DrD" to asi těžko bude (na to už je tu moc systémů včetně "normálního" DnD), ale doufám, že zájem to vzbudí hlavně mezi nastupující generací :-)
19.12.2019 11:35 - sirien
ShadoWWW píše:
počet peněz, co se točil v RPGčkách v ČR v půlce devadesátek, byl vyšší (vůči paritě kupní síly)

oh my. Kde začít.

Zaprvé - "parita kupní síly" neznamená to, co si nejspíš myslíš, že znamená. PPP označuje reálnej rozdíl kupní síly měny v její lokalitě vůči jiné měně v její lokalitě (oproti nominálnímu rozdílu, tzn. obchodnímu kurzu těchto měn - rozdíl těchto ukazuje relativní reálné bohatství).

Tzn. tenhle ukazatel není v Tebou použitém kontextu vůbec definovanej a nedává žádnej smysl.

Budu předpokládat, že slovíčko "parita" se Ti tam vloudilo nějakým omylem a že si chtěl napsat "vůči kupní síle". To už aspoň dává smysl v tom významu, že to něco znamená (tzn. je to v daném srovnání definované a porovnatelné). Bohužel to (samo o sobě) neukazuje nic relevantního - porovnávat podíl X na celkové kupní síle v čase se dělá pro analýzu vývoje celých segmentů, společenských vrstev nebo společnosti jako celku, ne pro specifické produkty nebo úzké produktové skupiny. Podíl na kupní síle mohl pro DrD klesnout, přesto se DrD mohlo stát ještě výdělečnější než kdy dřív (menší kus z většího koláče etc.), nebo mohlo dojít k nárůstu segmentu, kam DrD patří, ale DrD samotné se prostě propadlo dolu v rámci tohoto segmentu jako takového (na úkor DnD nebo deskovek nebo třeba larpů...) atd.

Ano, v devadesátkách, kde DrD plošně dominovalo celému trhu RPGček a kde měl celej segment relativně malou rozmanitost (deskovky? Jů, Osadníci, tyvole, terno, ono deskovky nejsou jen Monopoly, kdo to kdy tušil... Larp? jakože dřevěný mečáky v lese za dvě stovky? Nějaký jiný hry? Jako táborový třeba? - dneska? Deskovkama se v čajovnách obkládaj zdi, za vysokoprodukční larpy platíš několik tisíc za víkend a stranou toho máš Escape games, zážitkovky a kdeco dalšího...) mohlo bejt DrD hrozný výdělečný terno (relativně vzato, samozřejmě), zatímco dneska má řádově vyšší přímou konkurenci v rámci RPG jako takových a řádově vyšší konkurenci v celém segmentu. Jenže to je výdělečnost jednoho produktu a neříká to vůbec nic o tom, kolik peněz je v segmentu onoho produktu (byť užším segmentu).

Tzn. peněz může být okolo ve skutečnosti mnohem víc, ale aby ses k nim dostal, tak se v dnešní době musíš snažit trochu víc, než jen že vydáš copypastu Americkýho produktu a pak k ní přihodíš 5 re-edic.

To nicméně stále neříká vůbec nic o vztahu mezi dlouhodobou výdělečností nějakého produktu (DrD) a ochotou lidí nárazově sponzorovat náhodné projekty okolo.

___

PS - a to neřešim fakt že mám od jisté doby značné rezervy ke Klímovejm výrokům ohledně toho, jak věci byly.

ShadoWWW píše:
Šavlozubka přestala vycházet, Dech draka přestal vycházet, Ikarie přestala vycházet...

...všechno zastaralý formáty, co v dnešnim digitalizovaném světě nemaj místo. Asi jako odvozovat úpadek fotografování od toho, že zkrachoval Kodak a Fujitsu přestalo vyrábět spotřebitelský filmy.

ShadoWWW píše:
Drakkar...

#pls

Ve skutečnosti žijeme ve zlatý éře. Nikdy dřív nebylo okolo tolik projektů, tolik zájmu tolik tvorby - a ani tolik peněz. O rozpočtech, co mají dnešní cony, si pořadatelé před deseti lety nechávali zdát divoký sny. O tom, že by nějakej vydavatel zatáh vydání dvou RPGček v poměrně krátkym sledu sis moh taky nechat zdát. Že by Krotitelům někdo zasponzoroval půl mega (...že se v nárocích o 150k sekli je jiná story...) by Tě pět let zpátky ani nenapadlo.
19.12.2019 12:14 - ShadoWWW
V čem tedy vidíš neúspěch Startovače S&D?
19.12.2019 12:49 - Dukolm
Podle mě je kupní síla stejná možná i větší ale konkuruje cz scéně už i ta zahraniční která získává převahu díky zlepšující se znalosti AJ. Osobně by mě třeba zajímaly počty prodaných RPG knížek na Fantasy obchodu.
19.12.2019 12:59 - ShadoWWW
Přesná čísla neznám, ale DnD Essentials Kit je na Fantasy Obchodě teď před Vánoci prodávanější než DrD II (a to někteří začínají hrát DnD až s PHB, který je na 3. místě).
6.2.2020 21:16 - Aegnor
7.2.2020 08:44 - Shako
Aegnor píše:
HtV 2e je na kickstarteru.


Nechtěl by si Skaven něco objednat do krámu? Je tam krásna sleva pro obchodníky. Rovnou bych si (před)objednal jeden vytisk od něj.
24.2.2020 13:46 - Aegnor
Vypíchnutí pár potenciálně zajímavých mechanik z HtV 2e manuscriptu (průběžně ho zvěřejňují pro backery).
Počítám s aspoň letmou znalostí CofD a HtV 1e.

Kotvy:
-Virtue, Vice (stejně jako obyčejní lidé) a Touchstone (někdo mimo Vigil, kdo lovci připomíná, za co vlastně bojuje) - Touchstone pomáhá udržovat integritu (viz níže).

Integrita a Code:
- Říká, jak moc je lovec pohlcen lovem. 2e verze Morality/Code.
- Klasicky 0-10, rozdělený po třetinách (7-10, 4-6, 1-3) na postupně drsnější a drsnější huntery (Viz Supernatural - Sam, Dean, Gordon Walker)
- Integrita 0 je pak ST character, potenciální Slasher.
- Code je seznam "pravidel", kterými se víceméně řídí každý hunter. Hříchy jsou postavené okolo ubližování lidem, monstra se dá vraždit po libosti.
- Na druhém a třetím Tieru se dá prohodit jeden bod z Code za úplně nový, provázaný s compactem/konspirací, které je daná postava členem (např. členovi Network Zero nemusí vadit mučení člověka pro informace, ale naopak musí udělat všechno pro to, aby z každého monstra zjistil co nejvíc informací).

Beaty:
- Krom klasických beatů jsou i Group Beats, kdy pak za proběhlou situaci dostanou Beat všichni členové buňky (např. když dva členové buňky narazí na breaking point, dostanou za to beat úplně všichni, ať už na místě byli nebo ne).

Willpower:
- Hunteři můžou WP obnovovat i za zkušenosti (1xp = hod WP, každý úspěch je jedna obnovená vůle, až do maxima).
- Riskování WP dává 2 benefity ze seznamu možných (+3 kostky, 9-again, protivník nemá 10-again, +1 k dmg zbraně ...), za risk WP je beat, jinak stejné jak předtím.

Taktiky:
- Primary Actor musí riskovat WP (bez jakéhokoliv dalšího benefitu). Ostatní můžou s vůlí pracovat jak chtějí.
- Buňka si při tvorbě postav vybere tři taktiky, které umí.
- To, že primary actor riskuje WP znamená, že taktika buďto (kriticky) uspěje, nebo dramaticky neuspěje, nemůže "pouze" neuspět.

Drobnosti okolo:
- Pravidla popisují i nějaký základ pro práci s pastma, upravování vybavení a pravidla pro plamenomety.
- Tier 2/3 postavy získávají při tvorbě free status 1 s compactem/conspirací a případně 2 tečky v endowments (pro T3).
24.2.2020 13:55 - sirien
By se možná hodilo dát sem? Ať to je případně snadno k nalezení.
24.2.2020 13:58 - Aegnor
Určitě, to tam překopíruju. Sem jsem to hodil jako takovou drobnou ukázku, abych připomněl, že ten KS stále běží a aby lidé případně věděli, co podporují. :-)
2.3.2020 12:09 - Aegnor
Tož, KS na Hunter the Vigil 2e se blíží do finále (poslední tři dny). A z požadovaných $25K je vybráno už krásných $87K. Pokud se vybere ještě dalších 5 tisíc dolarů, součástí Player Companion* bude i kapitola o Konspiracích, obsahující šířeji rozepsané konspirace ze základní příručky, včetně jejich dlouhodobých cílů a dalších Endowments.

*Player Companion je druhá příručka (kterou dostane každý, kdo backne aspoň pdfko), věnující se podrobnějšímu rozepsání Hunterského světa - buňky, kompakty, npc, jak s nimi pracovat a tak podobně.
4.3.2020 10:48 - Aegnor
Jo, ještě k tomu HtV 2e KS. Díky stretch goalům a tak si backer může, za nějakejch 32$, pořídit kompletní HtV 1e v pdf (na drivethruRPG). Jenom pro porovnání - stejný bundle je na drivethru za 150$.
9.7.2020 23:37 - Gurney
Chystá se kickstarter Iron Kingdoms coby settingu pro 5e (odkaz)
30.7.2020 18:34 - PetrH
11.10.2020 12:42 - sirien
RPG ze světa Hvězdné brány si žádá podporu

Autor má díry v aktuálním dění (4. seriál StarGate je v přípravě a vypadá to dost slibně - víc než kdy dřív), ale jinak si určitě zaslouží kredit na info o novince.

Point: kickstarter na SG PnP RPG podle DnD 5e.
11.10.2020 14:29 - PetrH
Jdete někdo do: Age of Antiquity: An Ancient World Setting for 5E? mě se to fakt líbí, mám pocit, že už jsem to někde postoval. Minimálně to pdf za 25 dolců stojí :)
12.10.2020 10:08 - Aegnor
sirien: tak jsem kouknul na ten kickstarter a quickstart PDFko, které tam je ke stažení ... a jako přijde mi to docela cool.
Pár věcí, co mě zaujalo:
- Povolání jsou pouze do pátého lvlu, nad pátý level si postavy vybírají featy.

- Zkušenosti jsou (jenom) za dokončené mise.

- Takzvaná "Tension Die" (Kostka napětí?), která říká, jak napínavá a nebezpečná současná epizoda/scéna je. Je to od d4 ("komické", "oddechové", "fillerové" epizody) po d10 ("vše je ztraceno", je slušná šance že nějaká z hlavních postav umře). Některá monstra prý používají Tension Die při vyhodnocování schopností a podobně.
Tension Die je veřejně známá

- V základu se počítá, že boje jsou non-lethal, příběhy, kde postavy umírají, jsou "vyhrazeny" pro Tension Die d10/d12. (Přemýšlím, jak tohle má fungovat s tím, že jsou stále pravidla pro Instant Death a podobně.)

- Vrací se "zkrvavený" stav z 4e! Postava může být scuffed (když jí chybí nějaké HP, ale je nad polovinou maxima), nebo wounded (když je na polovině a níž). Používají to jiné mechaniky - třeba med kity léčí 1d4 scuffed postavě, ale 1d8 wounded postavě.

- Jsou dvě iniciativy, jedna pro fyzické (Dex/Wis) a jedna pro mentální (Int/Cha) scény.

- Determination points - zdroj poukazující na odhodlání postavy. Sám o sobě nic nedělá, ale v některých scénách se dá sázet, aktivace některých featů stojí DP a tak.

- Struktura hry. Sezení = (Mise = ) Epizoda, Kronika = Série, Scéna = Scéna. Každá mise (/epizoda) by měla začínat briefingem a končit debriefingem. Po briefingu si postavy vybírají vybavení dle toho, kolik času mají na přípravu (0 - někdo na nás teď útočí, až 4 - připravuje se to měsíce dopředu).

- Existují pravidla pro non-combat encounters, v quickstartu jsou popsaný pravidla pro přesvědčování a pro vyšetřování.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.06635308265686 secREMOTE_IP: 54.85.255.74