Střípky

brundibar
15.2.2012 17:00
Crowdfunding (kickstarter etc.)
Zajímá mě jestli máte někdo zkušenost s Kickstarterem.

Jde o způsob jak získat publicitu a prostředky pro svůj kreativní počin.

Prostředník si sice vezme 5-10%, ale na druhou stranu je to cesta jak získat sponzorský příspěvek nemalé výše na který by jinak takový kreativec nedosáhl.

více tady Kickstarter.com

U nás se chystá podobný projekt Starthead
(díky crowenovi za info)
5.5.2021 06:56 - Gergon
York píše:
V naší společnosti je logický je chovat se tržně

Pro mě třeba ne. Mě jde o peníze až na posledním místě. Neumím marketing, neumím propagaci, nechci si nechávat za nic platit a nejradši dávám všechno co vytvořím zdarma pro všechny kdo o to mají zájem. Bohužel, pak není za co tvořit =)

LokiB píše:
mentality lidstva kdykoli předtím

Nevím, nebyl jsem tam, ale nějak mám pocit, že dřív byla měřítkem úspěchu kvalita, nebo aspon víc než dnes. Což je vidět třeba ve filmovém průmyslu (pro mě známé prostředí). Nemyslím že by to peněžně bylo jinak, ale že když byl někdo dobrý, tak měl úspěch a kdo byl špatný tak neměl. Dnes mám pocit že to je naopak. V televizní zábavě přechod od Menšíka ke Gondíkovi .... tragédie. Ve filmech přechod od klasických českých komedií ke sračkám s Langmajerem, přestože on jako herec je super, tak ty filmy jsou tragédie, V českých pohádkách přechod od čertů k těm tragédiím na čt 1 na vánoce atd atd atd... Je to pro mě trochu smutný pohled na to, co má dnes úspěch/sledovanost.

ShadoWWW píše:
tu sledovanost máš od dětí na základní či střední škole

Jo i to je možný. Ale trošku se bojím, že než přijde chvíle jejich dospění, tak já to už dávno zabalím :D
5.5.2021 07:44 - Naoki
Píše:

Jo i to je možný. Ale trošku se bojím, že než přijde chvíle jejich dospění, tak já to už dávno zabalím :D

YT analytics ti nedává přehled o věku sledujících? to by mohlo trochu napovědět
5.5.2021 07:45 - Jerson
Gergone, nevím co myslíš tím "dřív", ale před v době před sto lety, o kterou se zajímám, dávali někteří důraz na kvalitu a jiní důraz na prodejnost masám podobně jako dnes.

A není pravda, že když byl někdo dobrý, tak měl (automaticky) úspěch. Být dobrý - tedy dělat dobré věci - bylo občas podmínkou úspěchu, ale nebyla to podmínka jediná, ani dostačující, ani nezbytná. Vytvářely a prodávaly se mizerné věci, nebo dokonce nebezpečné až zabijácké věci, a mnoho z těch, kteří vytvářeli kvalitní věci, se nikdy nedokázalo prosadit v konkurenci. To že ve výsledku si pamatujeme spíše ty dobré věci, které přetrvaly je obvyklý survival bias, protože vady těch špatných věcí se obvykle nakonec ukázaly a povědomí o nich rozšířilo do společnosti.

A navzdory tomu, co si myslíš, tak i naprostí diletanti měli občas úspěch u veřejnosti.

To že zrovna ve filmech je rozdíl markantní bylo speciálně u nás dané tím, že řada dobrých umělců a režisérů nechtěla či nemohla točit filmy, které by normálně točili, tak tvořili komedie a pohádky, takže zpětně mezi nimi najdeš dobrá díla častěji než dnes.

A to že mají úspěch Youtubeři točící debilní věci je mrzuté, nicméně důvody vidím u sebe doma, kdy můj syn na taková debilní videa chce koukat, protože je to pro něj jednoduchá zábava. A pokud je takových dětí hodně a vydrží jim to do dospělosti, tak prostě vyžadují jednoduchou zábavu a youtubeři jim jí nabízí. Navíc do toho zasahují zobrazovací algoritmy samotného Youtube, které sledují pravidelnost a sledovanost, a (podle lidí kteří se tím zabývají) jakýkoliv pokus o jiný obsah, který sníží sledovanost kanálu, má negativní vliv na promování tohoto kanálu a ukazování v nabízených souhrnech, což youtubeři nechtějí, takže vyrábí další a další obsah, u kterého ví, že budou mít sledovanost.
Což je podobný problém jako u filmů, kdy producenti filmů vidí jako risk v nějakých velkých pokusech, a tak se točí série filmů podle podobných modelů a přístupů (z pohledu řady lidí nesmyslné sračky nastavované vizuálními orgiemi).

Pro lidi jako jsi ty do toho hází vidle dlouholetá skutečnost, že úspěšnost lidí téměř v libovolném oboru je zhruba 5%, přičemž ta úspěšnost s kvalitou produktu příliš nekoreluje. Tedy i když vezmeš stovku lidí vytvářejících kvalitní obsah, jen pět z nich bude úspěšných díky souběhu řady faktorů, které moc nemůžou ovlivnit. Bohužel ti úspěšní tvůrci podléhají biasu, že to jsou právě jejich schopnosti či kvalita jejich práce, která jim pomohla k úspěchu, a často tvrdí, že když bude někdo dřít tak moc jako oni a bude tak dobrý, také se dočká úspěchu.

Verisatium má na tenhle bias moc hezké video, které bych ti doporučil, protože je to velmi úspěšný youtuber, který si je vědom toho, že kromě množství práce potřeboval i štěstí v těch správných chvílích, aby se stal takto úspěšným, a že by stačilo málo, aby na jeho místě byl třeba někdo úplně jiný.
5.5.2021 08:07 - Gergon
Naoki píše:
YT analytics ti nedává přehled o věku sledujících?

Asi dává, ale to jsou přesně ty věci, které už neumím, případně nestíhám sledovat a hodnotit a na jejich základě třeba i upravovat obsah :D

Jerson píše:
které bych ti doporučil

Mrknu, díky.
A je mi jasné že s tím souvisí i štěstí a vhodná doba a že i v minulosti se určitě točily sračky a kvalitní tvorba ne vždy uspěla. Neberu to co jsem psal jako dogma, jen mě to někdy prostě mrzí. Pak dochází k tomu že má největší sledovanost Ordinace a podobně kvalitní díla a dochází k degeneraci nejen diváků, ale i herců. Viděl jsem herce z Ordinace jak na filmovém place byli otrávení, že musí něco točit na víc pokusů, aby to bylo dobré, že v seriálu stačí dva pokusy a jede se dál.
5.5.2021 08:56 - ShadoWWW
Jerson píše:
A není pravda, že když byl někdo dobrý, tak měl (automaticky) úspěch.

Přesně tak. Stačí se podívat na jména jako Bohuslav Martinů, Božena Němcová, Nikola Tesla (a mnoho dalších). Výjimečné, často geniální osobnosti, které zemřely v absolutní chudobě.

Na druhou stranu nikdy nepochopím, proč ani jeden Harry Potter nedostal Oscara (v žádné kategorii). Prý proto, že byl komerčně úspěšný a současná akademie chce dávat Oscary těm v pozadí.
5.5.2021 08:59 - Jerson
Taky mě to mrzí, protože se snažím dělat dobré věci místo rychlé tvorby průměrných věcí, ale ani jeden z nás s tím nic neudělá. Tedy lze udělat to, že se přestaneš užírat, že se ti nedaří prosadit se a získat dostatek diváků a tím i financí, abys mohl vytvářet kvalitu, jakou si představuješ.

Když jsem byl doporučen do Pevnosti představit svůj RPG výtvor, tak první otázka byla "už o něm někde něco napsali?" Tohle je fakt WTF - kde jinde by o RPG systému měli napsat jako první? Ale zjevně je to obvyklá překážka, kdy všichni ostatní chtějí být určitým způsobem krytí, a pokud se chceš prosadit, musíš osobně znát ty správné lidi, kteří pak s klidem napíšou oslavný článek o čemkoliv, co jim předložíš, i když za sebou nemáš žádnou historii tvorby. A tak buď takové lidi nějak přesvědčíš, což vyžaduje určité dovednosti, nebo si uděláš vhodné kamarády, a tím nemyslím "komunitu", ale prostě známé, kteří mají známé a/nebo jsou sami známí.

Tedy - asi. Už mám sice určité jméno (které šíří i Strangeři, i když mě nejmenují :-) ), ale ne zrovna jako tvůrce.
5.5.2021 09:12 - LokiB
Gergon píše:
ale nějak mám pocit, že dřív byla měřítkem úspěchu kvalita, nebo aspon víc než dnes


Hele, já na Menšíkovi vyrostl, ale jestli máš pocit, že nenatočil spoustu sraček, tak žiješ v blažené nevědomosti. Z jiné tvorby pak, zda Televariété obstálo svou kvalitou - bych si dovolil silně pochybovat.

Bylo tehdy vygenerováno množství sraček a k tomu několik kvalitních věcí. Ano, pamatujeme si a předáváme si dál ty kvalitní.

Jestli dnes různí zlí lidé tvrdí, že se umělcům lépe tvoří, když jsou "hladoví", tak to nebyl případ minulé doby :)

O tom, co obstojí, tehdy moc diváci nerozhodovali ... rozhodovali na jedné straně tupí soudruzi, na druhé straně pak tehdejší Spáčilové. Filmový, literární či divadelní kritik měl tehdy velkou váhu ... co se určení toho, co je a co není kvalitní. Jestli má ale někdo pocit, že se u nás davy hrnuly více na Sedmou pečeť než na Slunce, seno, jahody ... tak se podle mě mýlí. Akorát že "vkus" určovala "elita", kdežto dnes "široká populace". Bylo to dobře? Pro koho?

Ale zpět ke crowfundingu - to je za mě velmi férový způsob, jak lidé mohou říc, o co mají zájem.
Na příkladu třeba Critical Role a jejich kampaně na seriál je vidět, že lidé JSOU ochotní dát peníze, a to dokonce dopředu, na něco, o co opravdu stojí. Tedy neplatí tvá původní teze.

Z toho se vracím ke svému předchozímu vysvětlení - o věci, které při crowfundingu neuspějí, lidé zájem spíše nemají. Jestli proto, že je to opravdu nezajímá, nebo je autor nedokázal přesvědčit, spekulovat nebudu, nevím.

Ad tvůj kanál Inferno Production - máš 2,63 tis. odběratelů (dle youtube), a tvoje videa mají v průměru sledovanost kolem 500 diváků (tak mezi 100 a 1000, co jsem koukal).

StrangersAndDragons mají 1,05 tis. odběratelů a jejich sledovanost je tak mezi 700 - 1500 u běžných videí, u záznamů her pak několik tisíc.

Zkoušel jsi analyzovat v čem je třeba rozdíl, proč tvá videa neshlédnou ani všichni odběratelé, zatímco u Strangerů to spíše odpovídá, ale nemálokdy i zajímavě přesahuje?

Stejně tak si asi musíš posoudit, jestli chceš dělat obsah hlavně podle sebe a čekat, jestli zaujme, nebo chceš primárně zaujmout a pak tedy generovat obsah takový, aby měl šanci zaujmout širší publikum.
Oba přístupy jsou validní, ale měl by v nich mít člověk jasno. Aby například nedělal to první a nečekal současně výsledky jako u toho druhého.


ShadoWWW: A který HP měl dostat Oscara? případně v které kategorii?
5.5.2021 09:23 - ShadoWWW
LokiB: No minimálně HP 3 za vizuální efekty by si to určitě zasloužil. Akademie ale prý obecně nemá ráda fantasy a dětské a rodinné filmy, což HP je podmnožinou všech těch tří kategorií.
5.5.2021 10:09 - Gergon
LokiB píše:
Zkoušel jsi analyzovat v čem je třeba rozdíl

No rozdíl - tedy nejspíš - je hlavně v tom že právě streamují živé hry, což já nedělám a nikdy asi dělat nebudu. Pravděpodobně si tím házím klacky pod nohy, ale je to prostě něco co mě nebaví ani sledovat, natož pak vytvářet.
5.5.2021 13:23 - Kirael
Já jen dodám, že živé hry jsme začali streamovat až v říjnu 2020, ale čísla na YT se chovala hodně podobně (popravdě ještě lépe, než píše Loki. Tam je třeba 4,5 tisíc shlédnutí na epizodě na tenkrát 500 subů)

Stream komunitu utužuje a to tak, že hodně, ale nemyslím si, že (tedy v našem případě) rozšiřuje.
5.5.2021 13:45 - Count
Gergone, zvažoval jsi přibrat někoho do týmu? Měl bys další názory, práce by se rozdělila a každý by měl prostor na to, co ho primárně zajímá. Další tvář i projev by mohla přilákat nové sledující. Vezmi si takový Top Gear (původní). Každý je jiný, ale dohromady dávají sehraný tým. Sleduji tvůj kanál a pokrýváš poměrně široký záběr - Rady PJ, recenze produktů, malování figurek, tvorba terénů, atd. Držet vysokou laťku ve všem je hodně, hodně náročné, zvlášť s konkurencí, která je na YT jen jedno kliknutí daleko. A další účinkující mohou přinést nové zdroje, zkušenosti, kontakty.
5.5.2021 15:19 - Gergon
JJ přemýšlel a i hledal, ale zatím nikoho nenašel. Ted - doslova dnes - začínám poskytovat prostor svého kanálu družině Mistři mystiky, aby se tam mohli prezentovat se svým streamem.
5.5.2021 15:20 - Gergon
Kirael píše:
živé hry jsme začali streamovat

Tak já pod to započítával i ty záznamy z živého hraní co tam byly na začátku, prostě hra naživo a je už jendo jestli online stream nebo natáčené hraní v herně.
5.5.2021 21:18 - ShadoWWW
Mně by zajímala jedna věc. V diskuzi pod tím novým DnD streamem se borec ptá, kdo je to Mat Mercer. Dal jsem mu tam odkaz na kanál Critical Role a sem na kostku na článek s titulky k tomu videu s Vin Dieselem. Můj post následně zmizel. Říkám si: asi jsem ho poslal blbě nebo kdoví, co se stalo, postnu ho znovu. A zase za chvilku ten post zmizel. WTF?

Pak se stejně ukázalo, že ten borec je jen troll, ale stejně mě zarazilo, že tam mizí moje posty.
5.5.2021 21:38 - Jezus
Nicméně máš karmabody +, že ses nenechal vytrollit :-)
5.5.2021 21:39 - sirien
YT má tendenci potlačovat posty obsahující odkazy (spam-ochrana) - pokud se nepletu tak default je vypnuto, autor může nastavit že je může schvalovat nebo že je může i povolit. Teoreticky to můžeš zkusit obejít tím že tu URL "rozbiješ" (např. vynecháním http://, vložením mezer atp. - odkazy z YT na YT lidi často vkládají jen tím že překopírují tu část od "/watch..." dál).

Ke Guffovu talku o detektivkách sem takhle házel odkaz na články o detektivkách které se s tím talkem dobře doplňovaly, ale taky to neprošlo.
5.5.2021 21:55 - Gergon
Jo ten člověk s otázkou kdo je Matt mě pobavil =) ale tvůj odkaz jsem neviděl a nevím že zmizel.
5.5.2021 22:16 - ShadoWWW
Asi to bylo tím, co píše Sirien. Jen jsem nevěděl, že ji má YT by default.
5.5.2021 22:56 - sirien
Aby bylo jasno já nevím jak to funguje přesně a ani jak jsou teď nastavené defaulty - co vim tak to YT beztak mění co každýho půl roku.
6.5.2021 14:28 - PetrH
Gergon: mě se třeba líbí to tvé poslední video s tím polystákem. to má hlavu a patu a takovýhle skládačky kdyby mi někdo prodával, já bych jako nešikovný člověk kupoval. Nechceš to dělat;) na zakázku? :) Přes FO prodávat? :)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.089930057525635 secREMOTE_IP: 44.213.99.37