Dave Arneson: vždycky druhý
David L. Arneson se narodil roku 1947 v americkém státě Minnesota.
Podobně jako Gygax se i on věnoval hraní válečných her s figurkami a v oblastní organizaci Midwest Military Simulation Association se začaly rodit základy moderních her na životní příběhy. Při hře stanovovali pro jednotlivé hráče i nebojové cíle, netradiční krok stranou od válečných her směrem k individuální hře a rozdílným výzvám pozdějších RPG.
V roce 1970 se Arneson poprvé zúčastnil Genconu, setkání hráčů tehdy ještě zejména válečných her. A zde potkal Garyho Gygaxe, s nímž sdílel řadu zájmů nejen v oblasti válečných her. Slovo dalo slovo a zakrátko bylo na světě jejich první společné dílo - hra Don't Give Up the Ship!
Arneson vytvořil první proto RPG pravidla, rozhodovaná metodou kámen - nůžky - papír, adaptací pravidel námořního boje. Ty jsou také příčinou toho, proč byla v původním D&D pravidla pro třídu zbroje negativní - tedy čím nižší číslo, tím lepší zbroj.
Později narazil na Gygaxův a Perrenův
Chainmail a ačkoliv hra postrádala mnohé z toho, co hledal, cítil, že směřují tam, co on. Ke kombinaci fantasy prvků a pravidel reálného světa. A myslel si, že Gygaxe by hraní rolí zajímalo, neboť měl podobné zájmy a tak spolu sehráli Blackmoor (původní název D&D). Gary Gygax se spíše zajímal o alternativy válečného hraní, ale spatřoval v tom skvělý nápad.
Jelikož hráli ve sklepení a často zabíjeli draky, přišla Gygaxova žena s označením "Dungeon" a posléze bylo jméno Blackmoor opuštěno a byl přijat modernější název. To, co tehdy vyvíjeli, však nebyla ani tak hra, jako spíš to, co bychom dnes označili jako campaign setting (prostředí pro tažení). Hra obsahovala první zárodky DnD v podobě životů, třídy zbroje a vývoje postavy (úrovní a zkušeností) a samozřejmě prolézání podzemí. Počátkem 70. let zahájila Arnesonova skupina v Minnesotě tažení Blackmoor a hraje dodnes, čímž tvoří nejdéle hrané RPG tažení kdy uskutečněné.
Arneson demonstroval "Blackmoor" i v Lake Geneva Tactical Studies Association a po nějaké telefonické a poštovní výměně nápadů se Gygax s Arnesonem usnesli na publikaci hry pod novým názvem D&D. Jelikož si však Arneson nemohl investici dovolit, zafinancoval to Don Kaye a D&D se stalo hitem. Blackmore se pak stal jedním ze dvou hlavních herních prostředí.
V roce 1979 podal Arneson první (z pěti) žalob proti Gygaxovi a TSR Hobbies (vydavateli D&D) ohledně uznání autorství a autorských poplatků z pozdějších adaptací D&D. Arneson opustil D&D/TSR a mimosoudně vyřešil spor v roce 1981, ale to neukončilo přetrvávající napětí mezi oběma muži. Soudní dokumenty jsou důvěrné a nikdo z obou o detailech nemluví.
Počátkem 80. let si Arneson založil vlastní herní společnost - Adventure Games, která vydala i jeho hru
Adventures in Fantasy, jakési D&D tak, jako ho zamýšlel on. Krátce spolupracoval s TSR na tvorbě série modulů z řady Blackmoor.
Později se věnoval počítačovému průmyslu a pracoval s dětmi vyžadujícími speciální pedagogické přístupy, což jej vedlo k hledání možností pro pedagogické využití RPG.
Od roku 2000 spolupracoval s Johnem Kentnerem na dokumentárním snímku Dragons in the Basement, který měl mapovat ranou historii RPG her a zahrál si epizodní roli ve filmu Dungeons & Dragons jako jeden z mnoha mágů vrhajících ohnivé koule na draky.
V současné době pracuje na adaptacích svého prostředí Blackmoor pro d20 system. Hraje hry včetně D&D, a válečných her s figurkami a každoročně se schází k hraní původního Blackmooru ve své rodné Minnesotě.
Dodatek: Dave Arneson zemřel 7. dubna 2009.
Osud d20ky
Co asi nevíte je, že Arneson pořídil první d20 kostky v Anglii někdy v polovině 60. let, protože se mu zdály jednoduše úžasné. V jakémsi obchodě s historickými figurkami našel malé krabičky dvacetistěnných kostek a tak si koupil tři páry a posléze se pokoušel zavést je do válečných her, které hrál. Ale uplatnil je ve své hře Blackmoor. No a zůstaly nám dodnes.