Překlad Shadowrunu 6E

Drazí fanoušci cyberpunku,

jistě jste zaregistrovali, že v těchto dnech vychází již 6. edice hry Shadowrun. Vývojáři slibují celkové zjednodušení, core rulebook má mít pouze něco přes 300 stran. Předpokládám, že se někdy na podzim vrhnu do překladu, který by tak mohl být hotový někdy v příštím roce. Možná..., anebo také ne :)

Zde, na tomto chatu, chci průběžně referovat a komentovat svou práci. Pomohla by mi zpětná vazba, jako určitou ochutnávku můžete prolistovat překlad SR 5E, který je zde již také publikován. Vzhledem k tomu, že spousta věcí zůstane stejná, velmi mi to pomůže do další práce.
Napsal: Lethrendis
12.9.2019 10:50 - LokiB
sirien: však já jsem Dusno hned nazačátku přijal jako možnost, jen jsem k tomu doplnil argumentaci proč z něho nejsem až tak nadšený a proč chápu, že to někomu nejde pod fousy. A jsem si vědom, že některé věci lépe přeložit nejde, i když výsledek je než si člověk zvykne divný.

sirien píše:
sem zastánce toho, že by překladovej klíč měl dodržovat konzistentní logiku a ne skákat termín od termínu sem a tam.


přesně toho jsem zastánce také, nejen v překladech, ale obecně v přístupu. často o to bojuju s kolegy z vývoje, kteří nejsou ochotni uznat potřebu jednotné uživatelské zkušenosti v rámci jednoho produktu :)
12.9.2019 12:10 - Jerson
A co Hrozba?
12.9.2019 14:25 - kin
Jerson: ještě jsou v SRku e-ghosti, což je buď kopie vědom nebo samotné vědomí (fluff netvrdí nic na jisto) lidi uzavřených v matrixu (je i jeden potvrzeny drak a o dvou dalších se spekuluje). Ti se tam buď mohli zkopirovat nebo přesunout během nějaké krize, když byli v matrixu. Jako byl například crash...pokud jsi během něj byl připojený, je možné že tě to misto zabití nebo násilného odpojení přesunulo do sítě.
No a pak jdou tu AI, jsou dva typy, jedny jsou "jen" velmi chytré programy, další se nějakou záhadou dokáží probudit a ziskat reálné vědomí, jako je například zmíněný Deus.
A v pate edici se objevilo CFD, coz je e-virus napadající živé lidi. Funguje tak, že AIčka se nahráli do nanobot swarmu, ty pak napadli lidi a pomoci oněch nanobotu jim přepsali mozky tak, aby si umožnili se do nich nahrát. Nyní pokračují v přepisování DNA jejich nových lidských těl natolik, že obsadili základnu na Marsu, kde se podle neověřených zpráv dokáží pohyvovat po povrchu Marsu bez ochranných obleků apod. Prostě post-humans.
12.9.2019 21:30 - Lethrendis
Lidi, co jsou nakažení CFD, si říkají Monádi, a znamená to, že nakažený ztratí svou původní osobnost - fakticky jeho tělo jako hostitele ovládají nanoboti. Ale to je fuk.

Jersone, "hrozba" je příliš neurčitá a nepřesná.

Heat je opravdu popis míry toho, jak moc po postavě jdou. Je tu dokonce tabulka, tak třeba s hodnocením 0 až 3 Heat nehraje roli, zatímco na 17+ po tobě jsou ti nejlepší na světě a můžou přitom překročit jakékoliv hranice.

Hledanost je fakticky zcela přesný překlad, jenom je to takové strojené slovo... ale asi ho použiju, protože nic šmrncovnějšího mě nenapadá, a to už jsem se podíval do několika tezaurů.
12.9.2019 21:45 - Šaman
Tak jestli je to terminus technikus do deníku, tak se na hledanost asi snadno zvykne. Zas je to samopopisné, není potřeba odstavec co znamená hodnota u "horka/dusna" apod.
12.9.2019 21:55 - Aegnor
Tak to jsi rovnou mohl Edge přeložit jako Výhodu, nebo třeba Převahu.
12.9.2019 22:07 - Lethrendis
Aegnore, mohl... Tam nakonec převážila úvaha, že kdyby autoři chtěli, aby se to jmenovalo "advantage", nebo "superiority", tak to tak mohli pojmenovat sami. Domnívám se, že Hrana má přesně ten feel, co zamýšleli, a i v textu to vypadá dobře, už jsem si na ni tak zvykl, že ji považuji za skvělý nápad.

U Heatu bych to rád taky, ale prostě mi přijde, že to v tomto případě čeština neumožňuje. Výrazy jako Horko mi fakt do překladu nesedí. A nemysli, že na konzistenci nemyslím - byl jsem to já, kdo to tu hned vypíchnul, že je to jiný přístup, než v případě Hrany.
12.9.2019 22:22 - sirien
Mě se zdá že dáváš hrozně moc na vlastní dojem.

Hodit na jednu hromadu edge jako hranu, což není nejpřesnější, ale je to žánrový, a zároveň heat jako hledanost, což je možná přesný, ale sterilní a nudný, mi přijde jako hroznej mišmaš.
13.9.2019 08:04 - LokiB
S Hledaností je to tak, že to bohužel významem nemusí nijak vystihovat obsah ... ta postava nemusí snad ani být přímo "hledaná", ale když na ní někdo, znalý jejího statusu, narazí, tak jí případně konfrontuje, a to i velkou silou. To, že ji aktivně někdo hledá, je pro mě jen jedním aspektem toho statusu.
Kdyby to měla být Hledanost, tak tam autoři dali klidně Wanted, by mi přišlo.
Horko i Dusno je výstižnější ... Horko tím, že postava má "horkou půdu pod nohama", Dusno tím, že se postavě "hůře dýchá" v prostředí, kde po ní kdekdo jde.
13.9.2019 08:30 - Corny
sirien píše:
Mě se zdá že dáváš hrozně moc na vlastní dojem.
...

Jsi se myslím docela trefil :)

LokiB píše:
Hledaností je to tak, že to bohužel významem nemusí nijak vystihovat obsah ... ta postava nemusí snad ani být přímo "hledaná"...

Když to vezmu podobně jako v Blades, tak Heat ostatně ani nemusí znamenat, že někdo pátrá po téhle konkrétní bandě lidí, resp. že je má s něčím konkrétně spojené, ale prostě že někde někdo se o ty podezřelé události zajímá, klade otázky a časem může i přijít na to, co se stalo, kdo je do toho zapletený a další souvislosti. Hledanost už moc působí dojmem, že se po někom aktivně pátrá.


LokiB píše:
Kdyby to měla být Hledanost, tak tam autoři dali klidně Wanted, by mi přišlo.

Úplně totéž jsem si říkal, když jsem četl ten důvod proti "Výhodě, či převaze", že dobře, ale pak ta "Hledanost" téhle logice vysloveně odporuje.

To Dusno je řekl bych daleko lepší kompromis mezi dodržením významu a udržením nějaké tématické konsistence.
13.9.2019 15:00 - Lethrendis
Hmm, tak to sem raději kopnu, ať to můžete posoudit sami. Loki se, myslím, mýlí, Hledanost je zcela přesná, protože je to fakt statistika toho, jak postavu hledají.

V 5E to bylo trochu jinak, staty tam byly tři (kladná a záporná reputace + mediální známost). Tohle je trochu významově posunuté. Ještě bych dodal, že si nejsem jist, zda k lepšímu.

Heat
Heat je statistika, která měří, jak moc na shadowrunnery a jim podobné doléhá tlak vymahatelů zákona. Protože runneři obvykle tu a tam nějaký ten zločin spáchají, jejich Heat může růst. Na konci každé herní relace si gamemaster hází 2K6; pokud hodí v součtu 9 nebo více, všem runnerům se zvýší jejich skóre Heatu o 1. Pokud je součet hodu 15 nebo více (pro ukázky, jak by se to mohlo stát, viz Tabulka modifikátorů Heatu, str. XXX), všichni runneři zvyšují své skóre Heatu o 2.

Modifikátory Heatu
Povaha práce spolu s přístupem runnerů určují, jak je pravděpodobné, že se jejich Heat zvýší – při použití chytré taktiky mohou dostat i odměnu. Negativní modifikátory by měly být kombinovány s pozitivními, čímž GM získá celkový modifikátor Heatu před tím, než si hodí. Pokud je celkový modifikátor Heatu - 4 nebo nižší, pak je nemožné, aby Heat vzrostl. Takže místo aby házel, gamemaster udělí runnerům bonusový bod Pověsti za to, že svou práci dokázali udělat opravdu potichu a bez zbytečné pozornosti.
Všimni si, že různé posuny reputace mohou pracovat jak pro, tak i proti tobě. Chodí to tak, že špatná reputace tě pronásleduje, i když se dostaneš do dobré party, zatímco čistý štít ti mohou zkazit lidé, s nimiž pracuješ. To nemusí být spravedlivé nebo fair, ale takhle to mezi lidmi funguje.

Tabulka modifikátorů Heatu
Pozitivní okolnosti Modifikátor hodu na Heat
Herní relace obsahovala intenzivní násilí + 1
Herní relace obsahovala vraždu + 1
Herní relace obsahovala nepřátelský kontakt s mocnou nebo prominentní osobou + 1
Herní relace obsahovala přímý kontakt s menším drakem + 1
Herní relace obsahovala přímý kontakt s velkým drakem + 2
Herní relace byla mediálně pokryta (včetně matrixového streamování) + 1
V teamu byl jeden nebo více runnerů s větší Pověstí nad + 10, nebo pod - 10 + 1
Negativní okolnosti Modifikátor hodu na Heat
Runneři provedli nelegální akci bez přitažení pozornosti - 1
Pan Johnson zatahal za páky, aby běh zakryl - 1
Runneři rozdali dostatečné množství úplatků, aby běh zakryli - 1
Runneři využili kontaktu u vymahatelů zákona, aby je kryl - 1
Runneři vynaložili dostatečnou snahu, aby utlumili drby o jejich zapojení do ilegálních akcí - 1
Team měl jednoho nebo více runnerů s Pověstí - 5 nebo méně a žádného s Pověstí 5 nebo více - 1

Aplikace Heatu
Účinky Heatu jsou zobrazeny v Tabulce efektů Heatu (str. XXX). Pokud mají runneři ve skupině rozdílné hodnoty Heatu, použij nejvyšší z nich.

Tabulka efektů Heatu
Heat Efekt
0-3 Žádný efekt
4-6 Doba rychlosti nástupu vymahatelů práva se zkrátí o 25 procent
7-9 Doba rychlosti nástupu vymahatelů práva se zkrátí o 50 procent
10 Jakmile runneři dosáhnou této úrovně, ten z jejich SINů s nejnižším hodnocením je spálen, označen za kriminální a při použití okamžitě spustí poplach.
11-13 Na každé volání vymahatelům práva proti runnerům reagují další 2 policisté navíc
14-16 Runneři jsou na seznamu nejhledanějších osob bezpečnostních složek jednoho z Velké desítky nebo velkého státu, což znamená, že se pravidelně musí vyhýbat pronásledování jejich příslušníky. Toto pronásledování může překročit státní nebo korporační hranice v závislosti na mezinárodních / mezikorporačních dohodách.
17 + Tlak ze strany nepřátel z předchozí úrovně se ještě zesiluje, takže po runnerech jde elita (třeba Rudí Samurajové nebo Sioux Wildcats). Pronásledování může pokročit jakékoliv hranice, pronásledovatelé mají nespornou přednost.

Snižování Heatu
Jak se na tebe Heat lepí, je jen přirozené ho chtít snížit, než se věci stanou fakt nepříjemné. Naštěstí mají hráči k dispozici hned několik metod, jak na to.

Práce kontaktu
Aby mohla využít tuto možnosti, musí mít postava kontakt v oblasti vymáhání práva nebo korporační bezpečnosti s hodnocením Konexí 3 nebo více. Pokud má, může pořádat o velikou laskavost – aby kontakt nechal pohřbít část jejích záznamů, zahladit věci u nadřízených a takové záležitosti. To stojí nějaký sociální kapitál, takže se Loajalita kontaktu sníží o 1. Na oplátku je kontaktem postavě i jejím kámošům, pro které si to její hráč přeje, snížen Heat o 2.

Úplatek
Takto svět funguje! Peníze promazávají kola… no, všeho. Za každých 1 000 nuyenů utracených za úplatky se snižuje Heat o 1. Každých 2 000 nuyenů má vliv na Heat pouze jedné osoby, ale pokud se to opakuje i pro ostatní, může být Heat snížen i na dalším kolem.

Zašití se
Nebudeš nějakou dobu pracovat a necháš tak Heat snížit. Za každý měsíc ve hře, kdy se schováváš, tvůj Heat klesne o 1. Maximální snížení, kterého můžeš touto cestou dosáhnout, jsou 3 body Heatu za rok.

Nalezení obětního beránka
Tato možnost vyžaduje trochu více kreativity hráčů a úvahu gamemastera. Runneři se mohou pokusit svalit vinu za jeden ze svých minulých přečinů na někoho jiného. Bude to zahrnovat nějaké testy Klamání, možná i Utajení nebo jiné související testy k umístění důkazů na správné místo a donucení lidí, aby uvěřili příběhu, který jim nutí. Snížení Heatu je různé na základě provedených akcí, ale mělo by být alespoň o 3.
Všimni si, že pokud je Heat snížen na 10, efekt této úrovně se v tomto bodě znovu nespustí. Pokud je snížen na 9 nebo méně, efekt po dosažení úrovně 10 se spustí znova.

Alternativní Heat
Základní model Heatu zahrnuje jediné hodnocení pokrývající všechny cesty, kterými mohou hráči Heat navyšovat. Nicméně gamemasteři se mohou rozhodnout dát hráčům více hodnocení Heatu na základě různých typů organizací, které by se mohly na postavy zlobit. Existuje mnoho způsobů, jak vytvořit více kategorií Heatu – může to být podle typu organizace (vymahatelé práva, organizovaný zločin, korporace, vlády), podle geografické oblasti nebo přímo pro jednotlivé korporace a státy. Gamemaster může buď navrhnout systém, který by mu vyhovoval, nebo používat ten jednoduchý s jedním hodnocením Heatu pro každého hráče.
Pokud je použito více hodnocení Heatu, pak hod na konci herní relace přidává Heat pouze u organizace nebo kategorie, které se běh konkrétně dotkl. Například pokud hráči hráli v Seattlu a gamemaster kategorizuje Heat geograficky, pak by se po runu házelo na růst Heatu v Severní Americe, ale ne na žádném jiném kontinentu.
Pokud se používá více hodnocení Heatu, gamemasteři by měli zmenšit rozsahy použité pro efekty Heatu uvedené v Tabulce efektů Heatu (str. XXX). Rozsahy by se mohly přepsat z 1-3, 4-6 na 1-2, 3-4 atp., nebo dokonce na jedno jediné číslo na každé úrovni.
13.9.2019 15:08 - LokiB
Ok, tak to pak má jiný význam, než jsem si myslel, a co jsem psal, neplatí. Měl jsem za to, že se týká o obecný "tlak na postavy", ne o akce ruky zákona.
13.9.2019 15:09 - Aegnor
Horko. To mi tam sedí nejvíc. Možná bude potřeba si trochu pohrát se stavbou vět, ale v tomhle stylu se to mapuje podle mě skvěle.

Loki: no, přesnější je ruka "zákona". :-)
13.9.2019 16:32 - sirien
1 - herní relace? wut?

2 - veřejnost je sterilní a pokrývá jen přímý důsledek popsaný tabulce, ale už ne jeho logické následky. Např že s vysokým heat s postavami nejspíš kdekdo nebude chtít obchodovat, stýkat se s nimi, mít je ve svém podniku nebo si je najímat. Což to horko vystihuje naopak velmi dobře.
13.9.2019 22:19 - Lethrendis
Hmm... shrnu svoje úvahy na téma Heat.

Domnívám se, že je rozdíl mezi Edge a Heatem. V případě Edge šlo o letitý výraz, který v nové edici dostal další významy. Mohli to přejmenováním zpřesnit, ale neudělali to. Zahrnuje hodně věcí, domnívám se, že ponechali slovo Edge, protože má tradici a zní to cool. Do češtiny je to v jejich smyslu hodně obtížně přeložitelné, ani Výhoda nebo Převaha nejsou přesné překlady všeho, co Edge obnáší. Nakonec jsem zvolil Hranu, protože tím stejně jako oni používám určitou básnickou licenci, navíc slovo Hrana ve spojeních s jakýmkoliv crunchem nenese žádný silný vlastní význam. V přeneseném významu funguje dobře. Že je to skoro přesný slovníkový překlad má také určitou hodnotu, byť ne významnou, podle mě.

V případě Heatu je to jiné. V minulých edicích to bylo jiné a jmenovalo se to taky jinak, byly to tři staty Streed Creed, Notoriety a Public Awareness. Předělali to na dva a je z toho Reputation a Heat. Je tu i posunutý význam, je to teď opravdu silně vztažené k pronásledování nepřáteli. Heat je slangový přenesený výraz pro "nežádoucí pozornost policie" (slovník city slangu, jinde jsem to v téhle souvislosti nenašel). Evidentně chtěli být styloví.

V tomto případě máme český ekvivalent naprosto přesný - Hledanost, jen to není slovo slangové, nýbrž spisovné. Nicméně přesně sedí. Překlady jako Horko / Dusno jsou přenesené ze svých původních významů a poměrně volné - dávají smysl pouze ve spojeních, ve kterém se při hrách moc často vyskytovat nebudou.

Pokud Ti, Siriene, Horko naznačuje další následky, přesně to samé implikuje i Hledanost, a to přesněji. Horko (Dusno) má navíc v češtině vlastní, docela silný význam, na rozdíl od Hrany. Z toho plyne, že by se na něj v těchto spojitostech obtížněji zvykalo, protože vedle následků Hledanosti navozuje i vypnutý větrák, na rozdíl od Hledanosti je to do oblasti stíhání policajty hodně přenesené.

A ještě méně důležité faktory mého rozhodování. Hrana byla daleko důležitější, protože se bude používat furt, zatímco Heat se řeší na konci sezení (jo, tu relaci jsem přemazal, zůstala mi tam z hrubého nástřelu). Takže příležitostí, jak si na něco zvykat bude daleko méně, navíc ve fázi hry, kdy se už přímo nehraje, uzavírá se herní sezení a kdy na nějakou stylovost všichni kašlou, řekl bych.

Ani jeden z překladů není úplně ideální, oboje má svoje slabiny, ale Horko / Dusno vnímám jako mírně problematičtější. Pověst a Hledanost dává ve dvojici smysl. Na základě toho všeho chápu Hledanost jako menší zlo, a proto v důsledku jako lepší překlad.
13.9.2019 22:32 - sirien
Heat není jen slang pro nežádoucí pozornost policie, ale obecně pro nežádoucí pozornost kohokoliv "ostřejšího", která ztěžuje život a dělá z Tebe pro ostatní trochu toxickou osobu.

Tj. heat může bejt i pokud Ti de po krku mafie nebo gang (máš na krku zabijáky a ostatní se do toho nechtěj připlést), tajná služba atd. Což je mimochodem takhle chápané i tady, zjevně, jak tak koukám na ten odstavec o možnosti mít multiple-heats pro různé okruhy.

Heat (jako slovo) přitom nezahrnuje jen to, že po tobě někdo de (aktivně), ale třeba i to, že se někde nemůžeš moc veřejně ukázat (tj. pasivní dění). V tomhle kontextu může bejt "heat" vázané na "place" (popř. "society" atp.)

Hledanost některé tyhle aspekty (zejména pasivní) moc nevystihuje a zejména to jako slovo co tak koukám ani neznamená (původně) to co chceš, jako spíš nějakou analytickou míru hledání něčeho. Ale budiž, tenhle posun významu je asi triviální a legitimní.


Jinak ohledně vypnutého větráku totéž co Loki výše - úplně stejný význam nese i originální "heat" - when you turn off the fan, there will be heat.

Zvykání podle mě přeháníš, většina lidí s tím podle mě vůbec nebude mít problém a tudíž si na nic ani nebude muset zvykat. Zatím se mi zdá že si ve skutečnosti okolo jedinej, komu to slovo "horko" nějak vadí.
13.9.2019 23:00 - Aegnor
Lethrendis píše:
Nakonec jsem zvolil Hranu, protože tím stejně jako oni používám určitou básnickou licenci

A proč tu básnickou licenci používáš pouze v části případů, kdy ji použili autoři?
13.9.2019 23:22 - Lethrendis
Protože někdy se zadaří, jindy ne.
13.9.2019 23:27 - Lethrendis
A ještě abych dodal k Sirienovi - jo, vím že nejde jen o policajty. Ale "Hledanost = být hledán" určitě evokuje problémy života psance spíše než "Horko = ???". České výrazy spojující Horko a pronásledování jsou přenesené a to přenesení můžu do textu vrazit jen velmi obtížně. A v reálu se bude Heat používat asi takhle nějak: "Dostanete X bodů karmy, hodím si na Heat a kdy se sejdeme příště?"
13.9.2019 23:56 - Aegnor
Lethrendis píše:
Ale "Hledanost = být hledán" určitě evokuje problémy života psance spíše než "Horko = ???".

V kontextu života psance (což Shadowrun prostě splňuje) to evokuje i to horko/dusno.

Lethrendis píše:
A v reálu se bude Heat používat asi takhle nějak: "Dostanete X bodů karmy, hodím si na Heat a kdy se sejdeme příště?"

"Hej, ve městě začíná být docela dusno, co takhle vyvolat nějakou bouřku, aby se vyčistil vzduch?"
"Tak jo, to horko už je neúnosný. Potřebujem aby fakt rychle sprchlo, jinak z toho budou fakt velký problémy."
"Hele, když vám teď chlupatí dělají dusno, co kdyby pro tu zásilku zaběhl někdo jinej?"
Všechno in-character komentáře, které klidně můžou během hry zaznít. A někdo kreativnější než já určitě dokáže přijít s více příkladama. Hledanost mi v tomhle přijde hrozně chudá.

A na tom konci sezení, kdy už se řeší jenom čistě mechanické věci, se to "hodím si na Horko" fakt přežije.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.097620964050293 secREMOTE_IP: 3.233.242.216