Lethrendis píše:
fandové se rozlomili až u 4E, která přechodem na fixní CČ nastoupila cestu ke zjednodušování
Co pamatuju tak fixní TN byly spíš estetiká záležitost - ty problémy byly jinde. Prozačátek v tom (a to se za ty fixní TN občas "zaměňuje", protože lidi řeknou "vadily mi ty fixní TN", ale myslej tim spíš tohle všechno...) že pro SR4 "innovovali" systém faktickym obšlehnutim WoD4 - což byl ale systém s úplně jinym žánrovym určenim a feelingem a některý věci najednou začaly bejt dost divný. Třeba matematika sčítání atributů a skillů naprosto zmnila váhu dovednosti v celém systému (a tím bohužel i settingu a reálné hře). Nebo zahození kondičního záznamníku a jeho nahrazení v podstatě tuctovejma WoD HPčkama (kromě toho že to nemuseli dělat vůbec tak když už tak smysluplnější by bylo použít oWoD HP kondice).
Ale byly tam i jiný problémy. Třeba ten systém nebyl pořádně otestovanej a místy tam co pamatuju vznikaly hrozný power comba, zejména v takovejch těch věcech který neotestuješ na první dobrou (tj. např. nepoměr mezi různými archetypy postav s důrazem na jiné systémové prvky atp.) A zatimco místy tam byly koncepčně výborný posuny (přidání AR k VR a možnost real-time interakcí pro deckery - ve 4e teda hackery), tak jiné změny měly kolečka ani ne tak zasypaný pískem, jako spíš úplně pohřbený v písku (tušim že někdo nadával na něco s riggerama tenkrát? Už to je dlouho, bylo možná něco jinýho... abych byl fér, tak to riggování bylo WTF i ve 3e, ale to tradičně nebývá pro novou edici omluva).
A jakoby to nestačilo tak tam provedli ten další časovej posun settingu, kterej ale bohužel nebyl moc atmosfericky vyváženej a celej ten svět se vlastně posunul o celou jednu generaci, která se už nejen narodila a vyrostla v 6. světě, ale byla vychovaná generací co se narodila a vyrostla v 6. světě, takže ten svět ztratil hodně svojí cizosti a z toho cyber-punku zmizelo hodně toho -punku. Sice si to zachovalo to dystopický téma, ale prostě už to bylo hodně jinde. Novejm hráčům to nevadilo, ale dost starejch to odradilo.
Osobně mám taky za to, že 3e byla nejlepší z těch dosavadních edic (s tim, že 6e sem zatim moc nečet, teda, takže porovnávám hlavně se 4e a 5e). Je pravda, že to je hodně dané tim, že 4e a 5e byly prostě odfláklé, spíš než tim že by 3e byla tak dobrá a nadčasová, ale paušalizovat lidi co maj 3e za designovej vrchol SR tim že to je kvůli nějaké obsesi 3e neni zrovna moc trefný. (Btw. 3e sice měnila cílová čísla, ALE zachovávala konstantní dicepooly - tj. měla pořád pouze 1 proměnnou, přičemž čachrování s TN nebylo o nic větší "alchymie" než později čachrování s bonusama k dicepoolu; mám tušení že tohle sem tu nedávno někde rozepisoval víc do hloubky?)
EDIT:
tady sem vyhrabal nějaké dobové poznámky o (ne) přijetí 4e a 5e. Moc toho neni, ale...