LokiB píše:
To kouzlo není dělaný na to, aby se jím každodenně lidi sytili. to ví imho každej. ano, není to tam NAPSANÝ, ale je to věc zdravého rozumu :)
"to sustain a creature for one day" ... sustain, to taky znamená, že ti bude kručet v břiše, budeš se cítít nepohodlně, ale vydržíš a přežiješ. dokonce ani postihy nebudeš mít. ale není to žádná lambáda ... srovnej s 9ti chodovým menu u Pevnosti.
Jo, jsem si vědom, že předkládám jen "svůj výklad". Jen se nedomnívám ,že je prakticky možný ke každými kouzlu psát plnej výčet podobnejch věcí. A dokonce jsem přesvědčen, že o to ani hráči nestojí, že si s tím v naprosté většině případů poradí uspokojivě.
EDIT: plus ještě Materiál - A sprig of mistletoe, asi bude velká poptávka po jmelí. kdo ho bude pěstovat? ;)
Bavil jsem se o tomto kouzle z hráči DnD, pro které je to oblíbený systém. Ti, kteří ve hře řeší jídlo mi psali tohle:
Píše:
- Jako upřímně, já být druidem, tak se vykašlu na to, být adventurer ale radši půjdu do vesnice si vytvořit krámek s jídlem
- za mnohem větší problém považuju to, že pokud máš velký počet hladovějící chudiny ve světě, tak tímhle kouzlem si pár druidů zajistí armádu.
- No právě, třeba tohle kouzlo právě proto považuju za šíleně nedomyšlené. Faktický dopad na hospodářství může mít neskutečný. A přitom je to pitomé lvl 1 kouzlo.
- druidí štěně nakrmí 60 lidí denně, pokud chce.
Tedy není tak důležité, jak tohle kouzlo (a jiná podobná) vidím já, který DnD nehraje, ale jak ho vidí hráči, kterým hru fakticky rozbíjí. Navíc (prý) pokud jsou ve hře povolené featy, tak si takové kouzlo může vzít prakticky jakákoliv postava na 4. úrovni, i když nebude umět kouzlit nic jiného - a přitom může vykonávat své normální povolání.
Takže mi přijde zvláštní, jak moc tu někteří lidé dokážou bagatelizovat vliv možnosti magicky vytvářet jídlo na podobu světa, když si toho všimli i hráči DnD.
Jinak pokud jde o nasycení - co by tomu řekli miliardy čínských rolníků, kteří se živili převážně pracně vypěstovanou rýží a pak kdečím okolo? Nebo vojáci japonské armády v roce 1944, kteří dostávali na den dvě hrstičky rýže a museli s ní fungovat - kdyby na jeden oddíl měli jednoho druida prvolevelového druida, nebo jejich hraničáři a válečníci na 4. úrovni uměli tohle kouzlo, tak východní Asie dneska možná mluví Japonsky. Lidé by si doplňovali jídelníček i jinak, ale mít jednoho člověka z deseti, který dokáže odstranit riziko hladu a ještě může vykonávat běžnou činnost je prostě ultimátní výhoda. Zejména v případě, kdy jsou kouzla v průběhu věků neměnná, zatímco různá další zaměstnání se přizpůsobují okolnímu prostředí. Když by se lidé či jiné národy někam přesunuli, proč by na novém místě vůbec začali farmařit, když to vyžaduje obrovské množství práce, která nese mizerné ovoce nejdřív za rok?
Aegnor píše:
Jersone, uvažujme na chvíli svět, kde je opravdu možné magicky produkovat takové množství jídla, že není potřeba ho vyrábět tradičně. Opravdu bys umožnil, aby všechny krmili mágové? Opravdu bys jim takhle krásně vydláždil cestu k moci?
Máš dojem, že v reálném světě vadí, když (podle Siriena) 5% či (podle mně) 10 - 30% lidí krmí zbytek populace? A že jako jediní vlastníci výrobních prostředků, které nelze nijak nahradit nebo vytvořit nové (protože půda je rozparcelovaná a využívaná) mají nějakou moc? já bych řekl, že je to docela naopak, protože i když je jich poměrově málo, tak třeba v Evropě jich je pořád dost a díky nadprodukci jsou spíše na té slabší straně. Pokud by tohle kouzlo umělo 10% lidí ve fantasy světě, a vedle toho byla jako záloha ještě pěstování některých doplňkových plodin jako určitá míra luxusu, plus chov zvířat, tak by někdo z těch tvořičů jídla měl nějakou faktickou moc?
Aegnor píše:
Nechci znít nějak útočně, ale ... používáš ty okolní ("vedlejší") profese nějak příčetně, nebo je to ve stylu "hmm, na poli jezdí traktory, tak do toho započítáme každého jednoho zaměstnance firem vyrábějících pneumatiky"?
Já tuhle metodiku nevymyslel. Nicméně odpověz si sám - patří řezníci a pekaři do produkčního řetězce, na jehož konci jsi ty jako konzument jídla? Nebudu brát otázku, zda tam musí být - nemusí, ale zatím jsou. Patří tam třeba i prodavači v obchodech s jídlem? Patří tam řidiči dodávek rozvážejících potraviny? Tyhle počty vychází z předpokladu, že pokud bys nějaké takové profese odstranil, část zpracovatelského a dodavatelského řetězce přestane fungovat. A k tomu se přidávají ještě další činnosti, které nespadají do potravinové produkce celé, ale bez nichž by to nešlo. třeba výroba traktorů v tom poměru, v jakém se používají pro produkci jídla (pro lidi) v poměru použití pro lesnickou práci. Patří tam i lidé, kteří dělají silnice ve městech - ne naplno, ale tou částí, jakou po těch silnicích jezdí dodávky s potravinami v poměru k ostatním autům. Kromě toho tam patří i lidé ze zemí, odkud se ve velkém dováží zemědělské produkce a kde je v zemědělství zaměstnáno poměrově víc lidí než u nás. Proto jsem taky uvedl relativně velký rozptyl lidí, kteří jsou v dnešním potravinovém procesu zahrnuti, ale méně než 10% jich není, aniž když vezmeš jen činnosti potřebné pro produkci jídla jen pro lidi.
Přitom kdyby bylo možné magicky tvořit jídlo v každé domácnosti, tak nutnost existence těchto činností odpadne.
Jinak znovu zopakuju, že vůbec nejde o to, že by DnD fantasy settingy byly pitomé kvůli tomu, že v nich jde poměrně jednoduše magicky vytvořit jídlo. Jejich neuvěřitelnost, rozbitost a "pitomost" (podle mně) spočívá v tom, že se vliv všech různých magických nebo i fantasy prvků v některých směrech vůbec neprojevuje, což mi prostě přijde neuvěřitelné. A ve chvíli, kdy by někdo zkusil hrát RPG ve stylu DnD svět (podobně jako se dal hrát DrD Svět), tak by tyto rozdíly byly zcela zjevné.