Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
9.3.2012 09:42 - Colombo
Píše:

Tenhle argument slýchám, co jsem se tu objevil. Přesto je IMHO stále nepravdivý. každým rozumnějším systémem RPG lze hrát jakékoli prostředí. Vůbec žádné nové systémy RPG nikdo nepotřebuje.

Stejně jako nikdo nepotřebuje nové recepty, jídlo, vynálezy, hudbu a všem stačí 10 mega místa na harddisku.

Jinými slovy, vše už bylo objeveno.
9.3.2012 09:44 - Sparkle
crowen píše:
Rychly start sa paci aj mne. Zober a hraj. V tomto sa mi paci napriklad Mouse Guard - 12 predpripravenych postav, naviazanie na uspesny komix, relativne jednoduche pravidla, tri dobrodruzstva a vysvetlovanie pravidiel na prikladoch pravdepodobnych situacii zo vzoroveho dobrodruzstva.

MG pokladam takmer za etalon dobreho herneho dizajnu.


Ano, krabice s tenčí softcover knížkou za 1500 kč. To se jim teda povedlo. Ten potenciál oslovit lidi. Ách.
9.3.2012 09:54 - Wild West
Colombo:

To je právě rozdíl techniky a umění.

Technika se skutečně vyvíjí a je jistou omezenou analogií evoluce (i s tím, že má slepé větve a oblasti, kde se už sto let nevyvíjí nic; například housle).
Těch 10 mega na harddisku je zrovna docela pěkná ukázka umělého vývoje, vyvolaného potřebou vydělávat peníze (nové verze Windows, ve skutečnosti stejně užitečné, jako ty předchozí, zaberou víc místa, což nás nutí kupivat víc mega na hardisku).

Umění se nevyvíjí a v principu ho skutečně nikdo nepotřebuje. Ano, v každém okamžiku bylo v umění všechno objeveno; a dopředu to tlačí umělci, kteří mají potřebu se sebevyjadřovat, nikoli publikum, které by od nich něco chtělo.

RPG systémy mne pak nepřestanou fascinovat, jak je to odlehlá ptákovina pro pár šílenců, a přesto se to dokáže plno lidem úspěšně vnutit jako něco důležitého.
Vážně myslíš, že svět bude verzí DnD 5e skutečně o něco dál? Nebo že je Andy Warhol nějak dál, než ten Leonardo?
9.3.2012 09:55 - crowen
Sparkle píše:
Ano, krabice s tenčí softcover knížkou za 1500 kč. To se jim teda povedlo. Ten potenciál oslovit lidi. Ách.


Ooooch!

Ja som si kupil MG, hardcover, za £12.99 co je cca 390CZK, stale sa da kupit PDF za $19.90 co je cca 374CZK.


Uuuuch!
9.3.2012 09:57 - crowen
Alnag, pokusim sa odpovedat, ked nastuduje, co vsetky tie alergie, hovnina, turismy a strachmany znamenaju.
9.3.2012 10:10 - Gurney
Wild West píše:
Samo paradigma "vývoje", které se v umění používá často, je velmi silně zavádějící.

Snaha prezentovat rpg jako umění není o moc lepší.

ShadoWWW píše:
...většina systémů, které nemají povolání (nebo je mají velmi volné, např. DrD2) jsou na konec ještě restriktivnější z hlediska vývoje postav než systémy s pevně danými povoláními

Hodnotit skill-based systémy jako příliš restriktivní na základě tří podivných českých hybridů mezi skill a class systémy mi přijde poněkud wtf. Když se podíváš na skutečný skill-based systém typu Storyteller (WoD), Shadowrun (4e), Eclipse Phase nebo Window (ten sem zařazuju schválně právě kvůli tomu dojmu o restriktivnosti skill-based)a mnohé další, budeš ve srovnání s českými výtvory na jiné planetě.
9.3.2012 10:40 - Colombo
on je WoD ponejvíc merit-based než skill-based:P

WW: potřeba místa vyvolaná uměle? To je obrovská kravina. To mi chceš říct, že to, že místo fyzických alb s fotkama mám elektronická alba s fotkama je uměle vyvolané z potřeby získat prachy? To mi chceš říct, že možnost si stáhnout film/seriál je uměle vyvolané? Jasně, nám přece stačí se koukat na furt ten samý díl seriálu/15 minut filmu v kostičkové kvalitě.

To samé co knihy. Všechno se už napsalo, říkáš. Nepotřebujeme nové knihy. Přesto vznikají nové a skvělé kousky.
9.3.2012 10:43 - alef0
Píše:
Ano, krabice s tenčí softcover knížkou za 1500 kč. To se jim teda povedlo. Ten potenciál oslovit lidi. Ách.

Sparkle, odpusť si svoj heavy sarcasm, prosím ťa, lebo tvoje ďalekosiahle závery o potenciáli oslovovať ľudí sú trochu mimo. (Najmä po epic debate o cenách produktov z DrD2.)

Poradím ti: v tomto ignoruj FantasyObchod.

Mňa stal Mouse Guard presne 52 dolárov, čo je 1000 Kč. Objednával som z Amazonu, došlo mi to poštou za dva týždne do Košíc, v cene je aj DPH, a pol hodina pobehovania po colnici.

Hovorím o krabicovke, kde je softcover knižka, ešte jedna miniknižka s dodatočnými pravidlami, karty útokov, karty zbraní, karty stavov, šesť drevených žetónov myší, zástena, a bohviečovšetko, nechce sa mi otvárať krabicu.

Mouse Guard je pre mňa dizajnový majsterštuk, aj čo sa týka písania vizuálu, aj čo sa týka písania pravidiel.

Myslím si, že tá knihá má nesmiernypotenciál, pretože tá téma je spracovaná skvele, vie prilákať širokých ľudí (like hráč, čo v živote nehral RPG, ale myši, MYŠI!) a očividne to dokázala, lebo sa radostne predáva.

Umění se nevyvíjí a v principu ho skutečně nikdo nepotřebuje.
-- Wild West, 2012
All art is quite useless
-- Oscar Wilde, 189x

To je vlastne dôkaz toho, o čom hovoríš.

A inak, od filozofickej debaty by mohli padnúť nejaké rozumné návrhy pri zemi.
9.3.2012 10:50 - Sparkle
alef0 píše:
Objednával som z Amazonu, došlo mi to poštou za dva týždne do Košíc


alef0 píše:
vie prilákať širokých ľudí


třeba dalšího komentáře?
9.3.2012 10:54 - crowen
Sparkle, to, ze ty si nevies/nechces kupovat veci z Amazonu neznamena, ze tie veci nie su globalne popularne.
9.3.2012 10:58 - Sparkle
crowen píše:
Saprkle, to, ze ty si nevies/nechces kupovat veci z Amazonu neznamena, ze tie veci nie su globalne popularne.


Ty jsi schopen tu hru hrát s Freddym ze Seattlu a s Jorgem ze Stockholmu?
9.3.2012 11:03 - ShadoWWW
Člověk, co nikdy nehrál RPG, si jistě nebude objednávat nějakou hru z Amazonu a běhat po celnici, aby ji vyzkoušel. To už spíš zajde do obchodu a koupí nějakou deskovku, nebo skočí na pivo do hospody. Nanejvíš si koupí nějaké RPG v českém kamenném obchodě (a nejspíš v češtině či slovenštině).

Pathfinder ukazuje, že lze vytvořit úspěšnou mainstreamovou hru i na saturovaném americkém trhu. Kindle ukazuje, že do minoritní zábavy (čtení) lze úspěšně navézt i teenagery.
9.3.2012 11:04 - noir
Mouse Guarda jsem si ukradl z 4shared a přišel mi jako nejzbytečnější věc na světě. Těšil jsem se na něco jako slavnou žabomyší válku - t.j. epické dobrodružství oslavující (a současně se vysvívající) Iliadě, ale místo toho jsem si četl prachobyčejné generické RPGčko, kde jsou jen místo lidí myši. Nuda nejnudnější - tohle jestli má potenciál zaujmout širší vrstvy, tak jsem papež...
9.3.2012 11:08 - crowen
Sparkle: ano -> Skype, Google+ A preco sa na to pytas? Ked mas doma knizku, lahko najdes dalsich par ludi vo svojom okoli, ci nie?

Noir: vypredanie knih, vydanie skatulovej verzie, mnozstvo cien, popularny komix. Kedy nastupujes vo Vatikane do uradu?

EDIT: Evidentne aj pre niektore neherne ale popularne media je MG lepsi ako PF
9.3.2012 11:13 - noir
crowen: Škatulovou verzi má i Dračí Doupě II, ceny udílené komunitou geeků.

Jen píšu, že je to pro mě nuda.

Mj. prosil jsem tě o to už asi čtyřikrát, zatím vždy marně. Ale věřím, že tentokrát to padne na úrodnou půdu: Mohl bys přestat s těmi nesmyslnými osobními výpady a zkrotit si klávesnici? Já napíšu, že se mi nelíbí nějaká hra a ty reaguješ jakými výpadem o Vatikánu? Vysvělil bys mi, prosím, proč to děláš? Anebo ještě líp - nic nevysvětluj a raději už to nedělej.
9.3.2012 11:19 - alef0
Sparkle, prosím ťa, sformuluj, čo chceš povedať okrem "Meh", lebo tvojim argumentačným pochodom nerozumiem.

Ja hovorím: Mouse Guard vo svete funguje. Tak ako Pathfinder funguje ešte viac.

Máš dve možnosti: buď si to kúpiť z FantasyPlanet a máš to "hneď a draho" alebo objednať z Amazonu. Predsa len je to *zahraničný* produkt a nie je v každom obchode.

Ja keď chcem Pathfinder, tak si ho asi tiež musím objednať, lebo môj Brloh o ňom nechyruje; to však nič nehovorí o kvalite Pathfindera.

Začiatočník si ani PF ani MG nekúpi, kým ho neuvidí v obchode, ale v tom prípade veľa zdaru, lebo distribúcia je veľmi prekérna vec.

A košický Brloh je napr. povestný, lebo Plusko má teatrálne vyložené, ale na KaM som sa musel pýtať, detto na Príbehy impéria, detto na Střepy, a keby som nemal DrD2 už doma, tak sa pýtam asi aj na to.


Píše:
Nuda nejnudnější - tohle jestli má potenciál zaujmout širší vrstvy, tak jsem papež...

Keby sme boli na svete, tak kričím Habemus papam, Noir I. Robím to preto, lebo ma otravujú výkriky "najzbytočnejšia vec na svete" a "keď toto funguje, tak som pápež", lebo v kontexte úspechu MG sú to výroky na hrane selfpwnu.

Ale konštruktívne: Iliadu si očakával na základe komiksu? Pýtam sa zo zaujímavosti.

A poviem ti, že na základnej úrovni je to RPG. "Jééé, myšky!!!" je autentický výkrik z môjho okolia. Je to element, ktorý na Mouse Guarde funguje a čo dokáže prilákať ľudí, ktorých napr. D&D veľmi nezaujme (opäť: trv story)

Keďže sa bavíme hypoteticky, PF zaujme inú kategóriu než MG, ale potenciál majú oba.
9.3.2012 11:20 - Colombo
Píše:

Noir: vypredanie knih, vydanie skatulovej verzie, mnozstvo cien, popularny komix. Kedy nastupujes vo Vatikane do uradu?

Ehm, není náhodou komix předchůdce RPG?!
9.3.2012 11:25 - Bouchi
noir píše:
Já napíšu, že se mi nelíbí nějaká hra a ty reaguješ jakými výpadem o Vatikánu?
IMHO na tvoje "pokud ABC, tak jsem papez" je "Kedy nastupujes vo Vatikane do uradu?" celkem prirozena reakce, nikoli osobni vypad.
9.3.2012 11:30 - noir
alef: Od hry o myších jsem očekával něco jiného, než že to budou obyčejné myši, které se chovají jako lidé. To mi přišlo tak banální, že jsem nevěřil tomu, že to někdo baví. Asi jo, ale je to tak... nevím - zbytečné? Kromě posunu ve velikosti je to takové nicotné.
9.3.2012 11:32 - alef0
Timeline: Komiks 2006, RPG 2009, krabicovka 2011. Inak MG RPG vtedy pobral veľa cien krížom cez komunity: Origins 2009 Best Game, Ennie 2009 Silver Product of the Year (prvé bolo D&D 4e), Indie Game of the Year 2009.

Píše:
lef: Od hry o myších jsem očekával něco jiného, než že to budou obyčejné myši, které se chovají jako lidé. To mi přišlo tak banální, že jsem nevěřil tomu, že to někdo baví. Asi jo, ale je to tak... nevím - zbytečné? Kromě posunu ve velikosti je to takové nicotné.

Hej, ako som písal, minul si sa očakávaním. Tiež som musel vysvetľovať jednému znalcovi, že toto nie je Ratpack. Ale ako som písal, presne *toto* funguje. (Z iného súdka: Fiasco je zrejme tiež medzi najpredávanejšími hrami za 2011, a pritom v jadre je to tiež... well... jednoduchá vec.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11116886138916 secREMOTE_IP: 18.216.123.120