Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
28.7.2009 09:46 - Peekay
Lotrando píše:

Teď vážně. slibovali jste info po GC a zatím nic, nebo mi něco uniklo?


V najblizsom cisle Drakkaru bude rozhovor s Bouchim, kde je tusim zlozenie teamu jednou z otazok.
28.7.2009 09:50 - Sethi
dobrým marketingovým tahem by mohlo být udělat to formou kinder surprise vajíček - v každém výtisku by bylo jen jedno jméno člena, zákazníci by museli kupovat a rozbalovat další výtisky, aby nakonec poskládali celý vývojový tým.

kdyby byla jména vložená na kartičkách, zákazníci by samozřejmě mohli kartičky směňovat mezi sebou, "poslyš, mám tu dva vzácné ectheliony, koukám, že ty máš támhle dva peekaye, když mi k jednomu přihodíš ještě sosáčka (jako ex-člen má karta menší hodnotu, naopak ecthelioni jsou vzácní a žádaní), tak můžeme směnit."

od toho už je jen krůček k tomu, aby to byly místo kartiček nálepky jsme u oblíbeného nálepkové alba - složte si vlastní DrD 2.0 tým, děti!
28.7.2009 09:59 - Lotrando
Peekay: co vlastně proběhlo na tom GC. Dá se o tom někde dočíst?
28.7.2009 10:00 - Nachtrose
Ouško:a nebo z toho muze byt hezka TCG ;-)
28.7.2009 10:02 - Colombo
Jn, ale chtělo by to přidat série (rozuměj, verze DrD1, doplňků atd.), jinak by to rychle skončilo.
28.7.2009 10:03 - Sethi
Nachtrose píše:
a nebo z toho muze byt hezka TCG ;-)

to je sice pravda, ale na vývoj takové bys potřeboval další tým, na kterém by se zase dala postavit odtajňovací hra, a dostal by ses do takové nekonečné spirály...
28.7.2009 10:05 - Peekay
Lotrando píše:
Dá se o tom někde dočíst?


Toto necham na Bouchiho, ja som pri tom nebol (v dobe, kedy sa diali vsetky oznamy, som este mastroval Opengamingovu hru).

...ak sa teda pytas na to, co sa dialo v oblasti verejnych oznamov a tak. Ak sa pytas na to, co sa dialo v ramci vyvoja, to nevidim dovod zverejnovat.
28.7.2009 10:09 - Lotrando
Vy jste tajemný jak Hrad v Karpatech :), takže se ptám jen na ta veřejná oznámení.
28.7.2009 10:58 - Sosáček
Píše:
Siriena si nevsimaj, iba ho stve ze ho nikto nepozval.

On nikdo nepozval nikoho, bouchi zalozil diskusi "jak byste si predstavovali nove drd" a kdyz jsem tam napsal zakladni strukturu ktere se ted drzi, tak rekl "mozna budu shanet lidi" a cekal kdo mu posle pmku. Takze PK zase siri ty svoje nesmysly, a to ze se snazi vydavat za nejaky elitni tym doktereho ho nekdo vybral kvuli schopnostem, kdyz to byla jen otazka nahody a toho ze je ochotnej delat roky zadarmo/temer zadarmo rika o jeho sebeduvere hodne. tukane bud v klidu ;)

EDIT: jinak prijde mi, ze to PKovo neustaly napadani lidi je jak kdyz se nejakej duchodce v tramvaji s nekym mermomoci pohada. proste se radsi pohada aby si ho vubec nekdo vsimnul, aby ho vubec nekdo povazoval za lidskou bytost.
28.7.2009 11:13 - Sosáček
Ale je fakt ze ja jsem praci na drd2 taky bral vic za charitu pro to, aby monopolni cesky rpg bylo kvalitni. Vsichni co kdy delali pro altar vam reknou, ze kdyby ty hodiny stravili prehrabovanim hranolku v mekaci tak vydelaji vic. Ale PKovy hry na elitni tym jsou fakt smesny :)
28.7.2009 11:14 - jonka
Sosacek píše:
jinak prijde mi, ze to PKovo neustaly napadani lidi...

zajimave jak je tisic lidi, tisic pohledu. Me prijde ze PK spis neustale _vysvetluje_ ...

ontopic: jak mám zkušenost, tak je celkem standartem u nových projektů mládí ekvivalentní s DrD2 oznamovat pouze "ano, pracujeme na DrD2" (jestli vůbec) and thats all. Více mi přijde jako zbytečné riziko spojené s pozdějším nenaplněným očekáváním a jiné úskalí. Nedivil bych se, kdybyste (kdybychom) se v téhle fázi nic (víc) nedozvěděli.
28.7.2009 11:18 - Peekay
Sosacek píše:
On nikdo nepozval nikoho, bouchi zalozil diskusi "jak byste si predstavovali nove drd" a kdyz jsem tam napsal zakladni strukturu ktere se ted drzi, tak rekl "mozna budu shanet lidi" a cekal kdo mu posle pmku.


Takze, podme po rade:

1) Diskusiu nezalozil Bouchi, vznikla samospadom

2) Zakladnu strukturu, ktorej sa drzime pokial viem napisal Erric - daj prosim linku na svoj post, ktory mas na mysli, porovname datum s casom, kedy zostavoval team.

3) Ci Bouchi cakal na PMky alebo nie netusim, minimalne mna oslovil sam. Ak si mu ty sam posielal PMku a ziadal zaradit do teamu, to uz je tvoja vec.
28.7.2009 11:20 - Bouchi
Sosacek: Za prve jsem tu diskusi nezalozil ani neinicioval, ta vznikla spontanne v ramci jine diskuse a byla pak odstepena do samostatneho threadu.
Za druhe jsem tam ohledne tymu napsal toto: Píše:
jak uz jsem se zminoval, v soucasne dobe se dava dohromady jednak zakladni koncepce, jednak vyvojovy tym. (Samozrejme by nebyl nejlepsi napad napsat do novinek na altarim webu "shanime lidi pro vyvoj DrD 2.0", protoze by se vyrojila spousta lidi "ja mam uzasny napad jak vylepsit stavajici DrD", mezi nimiz by se sice asi par perspektivnich lidi naslo, ale byl by to strasne neefektivni zpusob jak je najit. Cili si je spis vytipovavame ruznymi jinymi zpusoby a postupne oslovujeme individualne.)
A rozhodne jsem na PMky necekal - z lidi vybranych do tymu mi PMku poslali celi tri.
28.7.2009 11:22 - Sosáček
jonka: ja ti nevim, podle meho je treba ten prispevek tukanovi cely jedno velky ad hominem, a jeste blby -- "existuji objektivni duvody" ale ty duvody nikde nezminuje, prudi ze nema dodelanou vejsku (tyjo, nenarodil se driv, nema pravo na nazor), lze o elitnim tymu do ktereho se vybira (technicky "nikdo te nevybral" neni lez, ale jelikoz nikdo nevybral nikoho jinyho, je to dost podezrely prohlaseni, ktery o duveryhodnosti pk rika hodne, hehe) a podobny zvasty.

On to umi dobre maskovat aby to vypadalo civilne, ale to je tak vsechno, obsah utek.
28.7.2009 11:27 - Bouchi
Peekay: Co se te struktury tyce, Sosacek ma asi na mysli tenhle post.
28.7.2009 11:31 - Sosáček
Bouchi: dekuju, nemohl jsem to najit, plus jsem si docela jistej ze jsi neco takovyho rikal v nejaky pmce, ale tu nemuzu jentak citovat a taky uz je smazana.

co se tyka zbytku ... oh well. jasnozrivost mi tak moc nejde :)
28.7.2009 12:36 - Lotrando
Bouchi: a jak je to s tou prezentací na GC? Proběhla? Je o tom někde něco napsáno?
28.7.2009 12:42 - Peekay
Aha, pardon - post, kde odcitujes Bajove napady a popripisujes k nim +1 som nebral ako "tvoju strukturu".

Sosacek píše:
podle meho je treba ten prispevek tukanovi cely jedno velky ad hominem, a jeste blby -- "existuji objektivni duvody" ale ty duvody nikde nezminuje, prudi ze nema dodelanou vejsku (tyjo, nenarodil se driv, nema pravo na nazor), lze o elitnim tymu do ktereho se vybira (technicky "nikdo te nevybral" neni lez, ale jelikoz nikdo nevybral nikoho jinyho, je to dost podezrely prohlaseni, ktery o duveryhodnosti pk rika hodne, hehe) a podobny zvasty.


1) K tematike vyberu som sa uz vyjadroval, navyse teraz to spominal aj Bouchi
2) Neprudim, ze Sirien nema dokoncenu vysku - iba upozornujem na skutocnost, ze "profesionalna expertiza" studenta nie je uplne smerodajna, kedze z definicie este nevie vsetko, co sa v obore povazuje za nutne vediet. Pravo na nazor nikomu neberiem... co mi vadi je snaha vystupovat ako odborna autorita v poli, na ktorom dotycny este iba zacina.
3) Netusim, kde v mojich prispevkoch vidis nieco o elitnych teamoch, ale... budiz.

Celkovo ale mam dojem, ze ti ide iba o to, aby si ma provokoval a/alebo ociernoval - tym padom asi nie su moje odpovede vobec potrebne.

Sosacek píše:
jinak prijde mi, ze to PKovo neustaly napadani lidi je jak kdyz se nejakej duchodce v tramvaji s nekym mermomoci pohada. proste se radsi pohada aby si ho vubec nekdo vsimnul, aby ho vubec nekdo povazoval za lidskou bytost.


Bol som tu na to, aby som vyjasnoval miskoncepcie a zodpovedal pripadne otazky ohladom DrD2. Kludne sa ale mozem stiahnut, nerobi mi to najmensi problem.
28.7.2009 13:03 - Sosáček
Píše:
Aha, pardon - post, kde odcitujes Bajove napady a popripisujes k nim +1 som nebral ako "tvoju strukturu".

Pokud ho vetsinu ucelove vynechas, muzes nabyt dojmu ze to tak je, ano. Ale nemusis si delat starosti s dalsim sirenim lzi.

Píše:
Celkovo ale mam dojem, ze ti ide iba o to, aby si ma provokoval a/alebo ociernoval - tym padom asi nie su moje odpovede vobec potrebne.

Cool.
5.8.2009 08:33 - Lotrando
Takže Drakkar je venku a namísto článku o DrD 2.0 je tam rozhovor s tajemným Bouchim. Nic nového jsem se nedozvěděl.

EDIT:

to Alnag: strana 18 nového Drakkaru, sloupec úplně v pravo, Markus potvrzuje, že Indie hry jsou deskovky. Tak to já jdu na pětipivo :). Naše společná teorie je potvrzena.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10777306556702 secREMOTE_IP: 3.23.127.197