Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
20.5.2009 21:55 - ShadoWWW
Já myslím, že kdybych chtěl vydat RPG pro mladé, tak bych zaplatil inzerát v ABC (nebo Mladý svět, Epocha, 100+1, ale i Score nebo Level a podobných periodikách pro mladé).
Jde o to, oslovit reklamou ty mladé lidi, kteří o RPG nikdy neslyšeli. Tam je největší potenciál.
Pevnost, D20 nebo RPG F, tam jsou všude lidé, co už RPG znají a většinou už mají nějaké to oblíbené. Pro nové hráče to chce zalovit mimo okruh RPG komunity. Ale zároveň do mladé kreativní skupiny. Což myslím čtenáři ABC splňují.
20.5.2009 21:59 - ShadoWWW
Tak vidím, že zatímco jsem psal, sirien to napsal za mě (ABC) :)
20.5.2009 22:00 - Bouchi
sirien píše:
Protože si to tito lidé kupují jen kvůli některému z těchto témat, ostatní přeskakují.
Tohle mi prijde jako docela slabe misto tve dedukce. Ale je mozne ze neznam mentalitu dnesnich teenageru, jsa jim o temer ctvrtstoleti vzdalen.

sirien píše:
Dávat reklamu na již existující produkt třeba do ABC a podobných mi přijde mnohem smysluplnější (Cílení reklamy, rada tak za 2k... chjo, sem takovej dobrák...)
No tak zrovna v tehle rade neni nic, co bych nemel v todo listu.
20.5.2009 22:08 - Fritzs
sirien: Délka tvojí reakce na moji poznámku naznačuje, že tě znám lépe než by se mě samotnému líbilo... :(
20.5.2009 22:09 - Erric
ShadoWWW, Sirien: No to neni ani tak o napadu, ale o penezich, staci se podivat kolik stoji inzerce napr. v hernich casopisech: http://www.omegagroup.cz/inzerce.html#score
http://level.cz/default.asp?page=inzerce


A jednoduchym reklamnim propoctem si spoctu, ze se mi to nevyplati:o)
Dostavame se do desetitisicu az statisicu za reklamu, aby se vubec nejak vratila a na to jak rika Bouchi tady ani Altar, ani Midnight Theatre nema. Ale nebranim se sponzorum, ba naopak, kdybych ty penize mel, moc dobre vim, co s nimi udelat.
20.5.2009 22:16 - sirien
Fritzs: Hm. Tys letos maturoval co? Za rok (možná) pochopíš že délka mé reakce se odvozuje od probíhajícího zkouškového a pátečního testu.
Kromě toho se kapku nudim protože chci zkouknout jeden film a tahá se nějak divně dlouho, ale zas ne tak dlouho aby mi stálo za to otevírat něco rozdělanýho...

Erric: no, nevim jak moc sou počítačové časopisy cílovka. Osobně bych fakt spíš preferoval nějaká ta ABC, Epochy a tak... jak to je u nich nevim, ale ekl bych že to bude levnější (comp hry jsou IT, IT má tradičně drahé produkty)
20.5.2009 22:23 - Jarik
ABC-cenik

mozna jsem se spatne dival, ale to Score ma nizsi ceny :) (nebo podobne)
21.5.2009 00:09 - sirien
Neni to málo, ale co se tak dívám tak když člověk nechce titulní stranu tak se to ještě dá. Otázka do které nevidím pak je, jaký by asi tak byl efekt na prodejnost a jaká je marže z jednoho kusu, takže nedokážu posoudit jak moc to je relevantní zrovna pro DrD.
21.5.2009 00:42 - yashamaru
Muzes mi rict jak tady muzes machat tvrzenima typu rada za 2k reklama do casaku kdyz o par radku vys napises ze vlastne ani nedokazes posoudit jak moc se to vyplati? :) nechce se mi to moc rozepisovat snad me pochopis co myslim.
21.5.2009 01:30 - sirien
Ale tak já Ti vypočítám naprosto přesně, jestli a jak se to vyplatí. Vypočítal bych. Jenomže nejsem součást Altaru, takže tak trochu nemám přístup k několika dost podstatným informacím, jako je například marže z prodeje, požadovaná a očekávaná návratnost (a doba návratnosti), cena kapitálu na tu reklamu a tak.
Je to na Bouchim, který tyhle informace k dispozici má. (samozřejmě tam máš ve hře ještě věci jako "má v Altaru někdo (Bouchi) čas to zařizovat", "je požadovaný kapitál vůbec aktuálně k dispozici" a další vtípky)
21.5.2009 06:41 - yashamaru
tak to beru zpet svou pripominku, diky za objasneni :)
21.5.2009 06:42 - Noir
Abych vrhl do diskuze něco krapet konstruktivního - poučil bych se u konkurence. Vzpomínám, jak jsme se s kolegy novináři divili, jak dokázali v Blackfiru propagovat kartičky. PRkem je dostali skoro kamkoliv. A řekl bych, že to je přesně ta cesta, kterou musí jít i Altar.

To, že v seriálu Ulice jedna z postav hraje Dračák a Altar se toho dodnes nijak nechopil, neudělal s tím klukem rozhovory, nedostal je do časáků po celé republice, tomu já říkám selhání. Na Dračáku vyrostla celá generace lidí, spousta z nich se dnes motá na poměrně významných místech - z mých kamarádů třeba ex-ministr školství Liška.

Dračák se musí dostat do mainstreamu, nesmí být geekzábavou - tedy pokud se má prodávat. Epocha a ABC jsou fajn, ale Bravo, Dívka, sobotní příloha Práva, ale klidně i Respekt - to jsou vaše cíle. Samozřejmě musí být ta propagace správně načasovaná, tj: návnady a udičky (něco SUPER vzniká)- už se to blíží- Dračák je fenomén- hrají ho i slavní-popis produktu.
To vše pochopitelně platí jen tehdy, když bude výsledný produkt dobrý. Hrát mediálně kampaň kolem něčeho, jako je DrD+, to bych si netroufl.

Doporučuju: najmout si nějakou zručnou PR agenturu, díky krizi teď nesjou nijak drahé a tlačit a tlačit...
21.5.2009 07:15 - Bouchi
Ted jsem trochu zmaten - tohle:
Noir píše:
Samozřejmě musí být ta propagace správně načasovaná, tj: návnady a udičky (něco SUPER vzniká)- už se to blíží- Dračák je fenomén- hrají ho i slavní-popis produktu.
zni jako bys mluvil o pripravovanem DrD2 ("něco SUPER vzniká"), zatimco tohle:
Píše:
Doporučuju: najmout si nějakou zručnou PR agenturu, díky krizi teď nesjou nijak drahé a tlačit a tlačit...
jako kdybys mel na mysli stavajici DrD (protoze spoustet ted kampan na neco, co vyjde za vice nez rok, mi opravdu prijde dost predcasne)

(Nemluve o tom, ze krize se jaksi podepsala i na nasich trzbach, takze "nejsou nijak drahe" porad jeste muze znamenat, ze jsou aktualne mimo nase moznosti.)
21.5.2009 08:03 - Noir
Bouchi:
Mluvím o připravovaném produktu. Nevím, kdy DrD2 vyjde-ten návrh na PR agenturu míří samozřejmě do budoucna. A myslím, že krize se za rok ode dneška nějak zázračně nevyléčí, takže ceny v tomto oboru se moc hýbat nebudou.

Kolik máte peněz na propagaci nevím, jen vím, jak málo účinná je dnes klasická inzerátová inzerce. Kampaně pronikající napříč médii, apelující přímo na cílovku-to je věc, která zabírá. Poměr cena: výkom je IMHO u PR proti inzerci mnohem lepší.
21.5.2009 08:06 - andtom
Erric píše:
Ale nebranim se sponzorum, ba naopak, kdybych ty penize mel, moc dobre vim, co s nimi udelat.

Co myslíš pod sponzorem. Myslíš sponzora ve vlastním slova smyslu, dobrodince, co dá peníze v podstatě do nenávratna jako dar. Nebo myslíš investora, kterému se nějaký projekt líbí (je mu představen předem, přesvědčí ho, investor v projekt věří) a podílel by se na ztrátě nebo zisku.
21.5.2009 08:26 - Erric
andtom: Mluvim o sponzorovi, ale ne tak jak ho popisujes. To ze sponzor da nejaky dar znamena, ze obdarovany sponzora propaguje tim, co dela. Maloktery sponzor dava penize do neceho, z ceho nic mit nebude, takhle to opravdu nefunguje.
21.5.2009 08:42 - andtom
Erric: Ono mně nešlo ani tak o sponzora, jako o toho investora, to mě zajímalo, protože taková role spoluinvestora u něčeho, co by se mi líbilo, by mě uměla oslovit (nemyslím Tvůj projekt, myslím obecně). Je to o víře v něco a investor nepotřebuje být vidět.
Běhání v tričku s logem sponzora a pod. jsem zjednodušil jako peníze do nenávratna (nejsme ve Formuli 1), ale nemyslel jsem to ve zlém :)
21.5.2009 09:09 - Fritzs
Položme si otázku: Proč prominentní uživatelstvo d20.cz tak řeší tvůrčí tým a propagaci produktu, který na ně není zaměřený a pokud si jej koupí, tak jen v rámci zběratelskié vášně?
21.5.2009 09:12 - Lotrando
fritzs: bla bla bla

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11960792541504 secREMOTE_IP: 18.190.159.10