Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
20.5.2009 12:17 - Sosáček
Ja jsem spis nabizel ze nejsi cilova skupina, ale hadam ze to sam vis lip. Protoze reklama na slecnu co hraje tenis v bilych sortkach zrovna tenhle tyden ti taky muze pripada blba, kdyz nejsi cilova skupina. Muzeme se dokonce bavit o tom nektere reklamy (ac pochybuju ze je to erricuv pripad) pocitaji s tim ze cilova skupina jsou idioti, a potom se nelibi skoro nikomu.

Ja teda strepy snu neresim (protoze nejsem cilova skupina, hehe).

Druha vec je ten marketingovy styl. Pokud to chapu spravne, na strepy snu se nedela reklama v televizi, ale tak ze to erric a dalsi propaguji osobne po conech, forech a tak, obecne prostrednictvim svych socialnich siti. Coz muze byt otravnejsi nez reklama v televizi (protoze errica vypnout je slozitejsi nez vypnout televizi, ze), ale je to regulerni marketing, pohudka.
20.5.2009 12:17 - Alnag
Bouchi píše:
A krom toho bych rekl, ze drtiva vetsina zdejsiho osazenstva je stejne mimo cilovku DrD 2.


To asi souhlasí. Nicméně i tak je to škoda :)
20.5.2009 12:25 - Lotrando
bouchi, alnag: nesouhlasím jednoduše proto, že hra v jazyce, kterému rozumí všichni hráči je vždy lepší než ta, které rozumí jen půlka skupiny. je chyba se dopředu zříkat potenciálních zákazníků a horší je snad už jen deklarovat to veřejně :)

sosáček: altra bohužel zatím nepřekvapuje a mě to dost mrzí, svého času jsem jim dost fandil. co dělá moje firma - ehm, o té se ví že všechno dělá na bačkoru :), ty předcházející o ničem nikde nevykládaly, tam majitel jednal.
20.5.2009 12:43 - Fritzs
Alnag: Jak poznáš, že je hra přehypovaná a jak poznáš, že není...? Podle toho, jesi funguje pro tvoje hráče...?
20.5.2009 12:46 - Bouchi
Lotrando: Reknu to jednoduse: Kdykoli se ohlasil nejaky zamer s konkretizovanym terminem s prilis velkym predstihem (vic nez rok dopredu), tak se pak neco pomrvilo a akorat nam lidi nadavali, ze neplnime sliby. (Pricemz zdaleka nejspolehlivejsim autorem co se tyce terminu je prave Erric - vsak taky Bestiar vysel tak, jak bylo avizovano.)
20.5.2009 12:49 - sirien
Lotrando: Tak zrovna za Erricovu kompetenci bych byl jako u jednoho z mála lidí v československém prostředí ochotnj se zaručit i já.

Ad SS: AFAIK to ani neměla být hra zaměřená meinstreamově, takže výčitky typu "mě by to nefungovalo" mi přijdou trochu z jiného soudku. Spíš je otázka jestli to bude fungovat dost lidem, aby to stálo za vydání.

(taky vás fascinuje, jak se slovenská mafie pořád snaží prosadit že co neni od WotC nebo WW tu je automaticky špatně? Zajímalo by mě, jak se tam dostalo to WW, protože jako fanda WW her tu patřím spíš k menšině...)
Aljen: Taky nepamatuju, že bys tu kdy něčím smysluplným nebo konstruktivním přispěl, tak nevím proč si stěžuješ. Ostatně vzhledem k Tvému přístupu konstruktivní a smysluplné = souhlasící se mnou se Ti tu ničeho takového asi moc nedostane.

erric: Bouchimu vyčítám(e) že dělá reklamy málo, Tobě vyčítají ne to že bys jí dělal moc, ale že děláš reklamu která je neoslovuje. Jen pro ujasnění.

Bouchi píše:
Ale ja v soucasne dobe ani nechci delat reklamu na DrD 2 a presvedcovat nekoho, aby si to nekdy v daleke budoucnosti koupil, protoze to v teto chvili povazuju za silne predcasne.

V tomhle bych se Bouchiho zastal... špatně načasovaná reklama je fakt blbej nápad. Vzpomeňme na DrD+ nebo Hvozd nejen pro druida...

Píše:
propaguji osobne po conech, forech a tak, obecne prostrednictvim svych socialnich siti. Coz muze byt otravnejsi nez reklama v televizi (protoze errica vypnout je slozitejsi nez vypnout televizi, ze)

LOL
20.5.2009 13:06 - Alnag
Začátek Konce píše:
a jsem spis nabizel ze nejsi cilova skupina, ale hadam ze to sam vis lip.


No asi nejsem. Tuhle jsem chtěl se svou skupinou hrát Barona Prášila (resp. zjednodušenou verzi můj strýc baron), ale hráčům to nějak nesedlo. No, co se dá dělat. Zjevně tedy nejsem cílová skupina pro Barona, protože mne zajímají hry, které baví lidi se kterými mne baví hrát.

Fritzs píše:
Alnag: Jak poznáš, že je hra přehypovaná a jak poznáš, že není...? Podle toho, jesi funguje pro tvoje hráče...?


Citem? Prostě když cítím rozpor mezi tím jak se hra rýsuje a jak je líčena a ten rozpor vnímám jako až příliš velký, než aby se to dalo jednoduše přejít nebo nad tím mávnout rukou. Ale svou roli hrají i použité metody a míra vtíravosti. Astroturfing je rozhodně protivnější než reklama umístěná na vlastních stránkách a tak podobně.

Sirien píše:
Zajímalo by mě, jak se tam dostalo to WW, protože jako fanda WW her tu patřím spíš k menšině...


Tak nemusím být fanda WW her a zároveň můžu respektovat jejich schopnost postihnout to, co hráče zajímá a dát jim to ne? Já třeba produkty od WW (až na výjimky) moc nemusím, ale přesto si myslím, že odvádějí kvalitní práci. (Prostě jen nejsem jejich cílová skupina.) Takže ona "slovenská mafie" možná ví dobře, proč hází WotC a WW do jednoho pytle... ;)
20.5.2009 14:04 - Fritzs
Alnag: J8 nevím, mě Erricova reklama nepřišla jako astroturfing... to, že do tématu o jak nedesignovat dobré RPG hodí odkaz na lite verzi své hry IMO není možné za astroturfing považovat. I když na druhou stranu nevím jak jeho propagace vypadá na conech...
20.5.2009 14:07 - Merlin
je zvláštní, že někdo dokáže debatovat (pozitivně i negativně) na úrovni, ale vždycky se najde pitomec (nechci zatím jmenovat), kterej se připojí jednou za xy dnů a svojí pověstnou perlou to tu fakt "oživí". Někdy mě fakt mrzí, že nemá Alnag rád tropický ovoce
20.5.2009 14:12 - sirien
Píše:
Někdy mě fakt mrzí, že nemá Alnag rád tropický ovoce

Ono to s těma vitamínama neni tak easy jak by se zdálo... Nakonec na Kostce je docela zdravá společnost, takže jí nějakej pitomec sem tam nerozhodí, tak proč někomu bránit v tom aby si psal co se mu zlíbí. Ostatně - dokud se aspoň podepíše - tak je to co napíše jeho vlastní vizitka, žejo...
20.5.2009 15:01 - Merlin
sirien: sem myslel na Alnagovo zdraví samozřejmě...:P
20.5.2009 15:14 - Lotrando
Sirien: ale já přece vůbec o erricovi nemluvil, já jsem jen rejpal do Bouchiho výroku.

Bouchi: když je plán, musí být i termín, ty jen naznačuješ, že to děláte na koleně. sry, ale mě to přijde amatérský přístup, aspoň podle těch kusých informací, co mám.
20.5.2009 15:31 - Bouchi
Lotrando píše:
když je plán, musí být i termín, ty jen naznačuješ, že to děláte na koleně.
Prosim, cti poradne. Ja hlavne naznacuju, ze terminy vzdalenejsi nez jeden rok nehodlam zverejnovat, a to z takovych a takovych duvodu.
20.5.2009 15:36 - Jerson
Alnag píše:
Astroturfing je rozhodně protivnější než reklama umístěná na vlastních stránkách a tak podobně.


Co je to Astroturfing?
20.5.2009 15:44 - Lotrando
bouchi: prosím zkus pochopit - kdyby jste měli seriózní plán. On totiž Erric na DrD 2 nepracuje, tedy alespoň podle článku v Drakaru. Tohle nemá cenu dál rozebírat, obrázek mám celkem úplný. Bohužel, zatím žádná změna oproti starému Altaru.
20.5.2009 16:09 - Bouchi
Lotrando: Ted ti fakt nerozumim. Protoze kdyz uz mluvis o Erricovi - jak dlouho se vi, ze vyviji Strepy snu? A kdy zverejnil konkretni (ci aspon s presnosti na 2 mesice) termin vydani?
Podle tve logiky ("kdyby jste měli seriózní plán") tedy totiz seriozni plan nemel ani Erric.
20.5.2009 16:31 - Lotrando
Bouchi: předpokládám, že vývoj něco stojí. Když vývoj něco stojí, měl bych vědět, kdy se to vrátí, kdy mi lidé odevzdají práci za kterou chtějí zaplatit. Jak dlouho je budu platit, protože mám jistě omezené zdroje. V tom případě, bych mohl znát například rok a kvartál, kdy se chystám knížku vydat. zjednodušeně - plán.

Ohledně Errica - jen jsem při hledání v materiálech o SS narazil na jeho rozhovor pro Drakkar. Tam píše, že toho má moc a nový projekt neplánuje. Pravda, je to v lednovém čísle, to je už uteklo hodně vody.
20.5.2009 16:35 - Bouchi
Lotrando: Asi si porad nerozumime.
Jedna vec je, ze planovany termin existuje.
Druha vec je, ze ho (z duvodu, ktere jsem uvedl) nehodlam v soucasne dobe zverejnovat.

S Erricem jsi me nejdpis nepochopil vubec - ja ho uvadim jako priklad, ze podle tve logiky patrne nemel seriozni plan, protoze jeste v odpovedich na otazky, zverejnenych 3. 8. 2008, stoji:
Píše:
Velmi často slýchaná otázka: Kdy Střepy vyjdou?
Neodpovíme na otázku přímo, říkáme to předem, abychom vás příliš nezklamali.
20.5.2009 16:38 - Lotrando
Taktiku až to bude hotové tak to bude si mohou dolovit jen velmi silné společnosti. Například Blizzard a tak.
20.5.2009 16:53 - Bouchi
Lotrando: Tak jeste jednou naposled. Planovany termin existuje, ale z duvodu, ktere jsem jiz uvedl, ho v soucasne dobe neminim zverejnovat. Povazuji za mensi zlo situaci "Lotrandovi se takovy postup nelibi" nez "kdyz se behem te dosti dlouhe doby neco pomrvi a nestihne se zverejneny termin, tak nam bude hromada lidi nadavat za nesplneny slib".

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.090054988861084 secREMOTE_IP: 18.118.145.114