Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
20.5.2009 10:29 - Bouchi
Alnag píše:
Střepy snů mají taky poměrně protivný marketing (alespoň mně tedy leze na nervy).
V cem spociva ta "protivnost"?

Lotrando: Krom toho, ze z tvych extreme strucnych reakci se mi dost spatne poznava, co jimi myslis, tak by me tedy zajimalo, jak se dle tebe pozna "kompetentni" tvurce.
20.5.2009 10:30 - Sosáček
unknown: no, zjevne se prodava lip nez tvoje rpg ;)
20.5.2009 10:43 - Alnag
Bouchi píše:
V cem spociva ta "protivnost"?


Pro mne ve vnímané nepřiléhavé vyhypovanosti. Produkt se deklaruje jako něco, co podle mého soudu není (a s trochou skepse ani být nemůže).
20.5.2009 10:52 - andtom
unknown: Tady je dobrým zvykem se podepsat. I když je někdo nepřihlášen, může přepsat defaultní "unknown" na nějaký svůj nick. Někdy se zas stane, že to člověka odhlásí a on nechtíc odešle příspěvek jako unknown, ale pak se k autorství svého unknown příspěvku dalším postem přihlásí. Dodržuj to prosím, je to taková drobná slušnost. Díky.
20.5.2009 10:53 - Lotrando
bouchi: zatím bych si to nekoupil, myšleno SS. Asi to chce další ukázky.
20.5.2009 11:06 - Erric
Bouchimu vycitate, ze dela reklamu malo, me vycitate ze ji delam moc.
Tak nam panove prosim vysvetlete, jak to mame tedy delat spravne.
20.5.2009 11:07 - Fritzs
Alnag: Všechny non-tad hry sou protivně vyhypované, všechny trad hry mají rozumný marketing, že...? Střepy snů nejsou o nic vyhypovanější než třeba Cthulhutech, Dark Heresy, nebo 4E.
20.5.2009 11:09 - Aljen
Slidic sleduje (najfun debata za poslednych x-mesiacov :D)
@ Erric:
To je predsa jasne, mas to robit ako WW a WotC.

Ale hlavne nemas robis indie-shity.
aj ked vlastne...kedze to vydavas sam tak to moze byt len indie aj kebyze to je vykradnuta 4e odpredu-dozadu ze?
20.5.2009 11:12 - Bouchi
Erric: To bys asi chtel moc, protoze sirien píše:
za analýzy trhu a firem se normálně platí dost těžké peníze...
20.5.2009 11:14 - Fritzs
I love the smell of napalm in the morning...
20.5.2009 11:36 - Alnag
Erric píše:
Bouchimu vycitate, ze dela reklamu malo, me vycitate ze ji delam moc.
Tak nam panove prosim vysvetlete, jak to mame tedy delat spravne.


Promiň, ale pleteš si kvalitu a kvantitu. Nejde jen o to, zaplavit web nějakou reklamou, ale také tím, aby ta reklama dobře působila na příjemce. Já, coby příjemce ti říkám, že na mně nepůsobí dobře.

Fritzs píše:
Alnag: Všechny non-tad hry sou protivně vyhypované, všechny trad hry mají rozumný marketing, že...? Střepy snů nejsou o nic vyhypovanější než třeba Cthulhutech, Dark Heresy, nebo 4E.


Klasicky podpásová argumentace, kdy nejprve vytvoříš argument, který tu nikdo netvrdil a pak mu oponuješ. Běž si zase hrát do kouta, buď tak hodný.

Aljen píše:
Ale hlavne nemas robis indie-shity.
aj ked vlastne...kedze to vydavas sam tak to moze byt len indie aj kebyze to je vykradnuta 4e odpredu-dozadu ze?


Tobě v dětství hodně ubližovali, viď?
20.5.2009 11:40 - Aljen
And the masterstrike of doom +3 came!
:D

Nic konstruktivnejsie a ani zmysluplnejsie som vlastne ani necakal.
20.5.2009 11:44 - Erric
Alnag: citujes neco co jsem nenapsal, zadam abys to odstranil.
20.5.2009 11:49 - Lotrando
squadra dorazila :)

Erric: bouchimu nikdo nic nevyčítá, my s ním diskutujeme. nevěřím, že jste takhle vztahovační.

EDIT: to erric: přesvědčit, musíte jednoduše přesvědčit, distancovat se od těch ubožáků, kteří vás rádoby brání a přitom jim nejde o nic než uspokojení vlastního ega. od všech aljenů, záčátků a konců, fritzsů. Já na SS snů čekal a chtěl jsem si to koupit, naprosto vážně. Bohužel teď už tak přesvědčený nejsem. Stala se někde chyba? Je to váš kšeft.

Erric píše:
Tak nam panove prosim vysvetlete, jak to mame tedy delat spravne.



cituji správně? pokud ano, tak odpověď zní - neděláte to dostatečně dobře (DrD 2), nebo přesvědčivě (SS). Dobře u mě znamená - seriózní tým, jasný plán, definice produktu. U SS se budu opakovat, ale budiž - prozatím jste ukázali, že znáte hodně jiných her a poskládali jste něco, co by mohlo fungovat. Zkuste mě přesvědčit, že to bude fungovat a jsem váš zákazník.
20.5.2009 12:00 - Alnag
Erric píše:
Alnag: citujes neco co jsem nenapsal, zadam abys to odstranil.


Sorry. Kopíroval jsem si tag pro citování a zapomněl jsem změnit jméno.

Aljen píše:
Nic konstruktivnejsie a ani zmysluplnejsie som vlastne ani necakal.


Držel jsem se tvého mistrovského příkladu. ;-)
20.5.2009 12:03 - Aljen
Hmmm uz druhy osobny utok za den ... skvele
Blogove debaty nikdy nesklamu. Rozslapnutych kurich ôk a rozculenych kaciciek je tu pozehnane.
---
ok precerpal som si dnesny limit postov, takze smelo verní do toho
20.5.2009 12:03 - Sosáček
Cekam kdy zacne alnag davat bany. Kruh se uzavira :D
20.5.2009 12:08 - Sosáček
Jinak. Strepy snu maji dost specificky zanr, ne? Pokud si dobre vzpominam, ma ji o "film-like" hru, coz mi nepripada jako mainstream pro obycejne dndckare a dracakisty, coz by vysvetlovalo proc se alnagovi nelibi.

Co jde o drd2, Lotrando myslenka ze altar by mohl mit jasny plan a definici produktu, akorat ji nepise na d20 ti pripada tak sokujici? Ja ti nevim, ja jsem o usterovani rozzlobenych muzu taky nepsal na webovy fora. Tvoje firma (pokud teda neco delas) to dela?

EDIT: preformulovano.
20.5.2009 12:09 - Alnag
Začátek Konce píše:
Cekam kdy zacne alnag davat bany. Kruh se uzavira :D


Já na to taky čekám :))

Začátek Konce píše:
... coz by vysvetlovalo proc se alnagovi nelibi.


Pominu ten jemný osten, snažící se mně natlačit do škatulky "obyčejný dndčkař a dračákista". Myslím, že jsi nepobral podstatu sdělení. Ty techniky popsané v SS Lite jsem vyzkoušel a nefungují na hráče s nimiž hraju. O líbení nebo nelíbení to tedy příliš není a nebo až v druhé řadě.
20.5.2009 12:14 - Bouchi
Lotrando: Kdyz se to zmeni na "Bouchiho kritizujete", tak to IMHO bude sedet. (A vsimni si, ze se proti tomu neohrazuju, protoze jsem si vedom toho, ze ty nedostatky v PR a marketingu jsou.)

Píše:
neděláte to dostatečně dobře (DrD 2)
Ale ja v soucasne dobe ani nechci delat reklamu na DrD 2 a presvedcovat nekoho, aby si to nekdy v daleke budoucnosti koupil, protoze to v teto chvili povazuju za silne predcasne.
(A krom toho bych rekl, ze drtiva vetsina zdejsiho osazenstva je stejne mimo cilovku DrD 2.)

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088088035583496 secREMOTE_IP: 3.19.211.134