Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
19.5.2009 02:04 - sirien
Píše:
A proc se na to ptas me, kdyz ty asterionske knizky vydavaji Straky na vrbe?

Protože to je Tvůj produkt, Tvůj zájem. Měl by být. Pokud teda stojíš o obrat.

Píše:
Pred deseti lety AFAIK nebyl dostatek profesionalnich autoru fantasy. Ostatne v prvnich letech Asterionu ta snaha ziskat nekoho pro napsani asterionske knizky byla - a ztroskotala prave na nedostatku autoru a jejich casovych moznosti.

ok ok... jak myslíš.

SEB: jejeje... gadit.
19.5.2009 03:59 - Bouchi
Sirien píše:
Protože to je Tvůj produkt, Tvůj zájem.
Proro taky Strakam pomahame s propagaci podle svych moznosti.

Ale zajimalo by me, proc se podle tebe v nasich luzich a hajich nikdo nevrha do vydavani RPG (kdyz je ten potencialni trh tak nevyuzity), na rozdil treba od deskovek (kde je vydavatelu a dovozcu okolo deseti, ne-li vic).
Zatimco na poli RPG to za poslednich 18 let byly tyhle mimoaltari tistene pokusy:
- vysel Stin mece, k nemu jedno dobrodruzstvi a konec
- vysel Pan prstenu, k nemu dve dobrodruzstvi a konec
- vysel prelozeny Shadowrun, k nemu dva doplnky a konec
- vyslo Yrrhedesovo oko
- vysli Hrdinove fantasy a k nim zadny doplnek
- na Slovensku vysel CaroDej
- Blackfire planoval vydani DnD Basic Game, ale seslo z nej
Kazdy uskutecneny pokus mel na svedomi jiny vydavatel.
Cili bud je vydat (a prodat) deskovku jednodussi nez dosahnout tehoz s RPG (coz se mi, vzhledem k mnozstvi deskovek na trhu, moc nezda),
nebo ti, kteri se pokouseli vydavat RPG, delali chyby, kterych se vydavatele deskovek nedopousteji (ale nevim jestli se tim da vysvetlit tak velky nepomer).
Jina varianta me zatim nenapadla.
19.5.2009 09:31 - Sosáček
Alnag: tojo, no. Autor burning empires psal ve svym blogu jak tu knizku (A5, cca 500 stranek, hardback celobarevny, prodavana asi za $35) nechaval delat v cine a prvni ukazkovou varku mu vytiskli vzhuru nohama, pac nikdo v cele tovarne nevedel jak se cte latinka :D
19.5.2009 14:12 - SEB
Třeba DnD Basic Game dodnes nechápu proč nevyšla. Překládal jsem ji (dodělával to tuším Dalcor) a dostal jsem za ni zaplaceno. Byl to úvod jak do DnD Miniatures tak do DnD 3e... DnD Miniatures Blackfire podporuje dodnes, DnD 4e dováží jen aby se neřeklo a propagaci mu dělá nulovou. Přitom to hraje hrozně moc lidí a je to provázané s DnD Miniatures víc než kdy dřív. Nechápu.
19.5.2009 14:16 - sirien
Píše:
- vysel Stin mece, k nemu jedno dobrodruzstvi a konec
- vysel Pan prstenu, k nemu dve dobrodruzstvi a konec

Oba jsem četl. Systémovej shit zakládající na přístupu ještě starším než je osnova původního DrD a new-bee unfriendly systém, jehož systém také není zrovna oslovující.
O tom že oba byly zaměřené pro geeky a vůbec nedávaly nějaké intro ani nemluvě.

Píše:
- vysel prelozeny Shadowrun, k nemu dva doplnky a konec

kyberpunk-fantasy pulp je hóóódně specifickej setting co do záběru. Navíc SR 2 měl co do designu a user-friendly přístupu taky hodně děr.

Píše:
- vyslo Yrrhedesovo oko

Vyšlo CO? To neznám ani já.

Píše:
- vysli Hrdinove fantasy a k nim zadny doplnek

Ve skutečnosti k nim vydali magii, která je de facto sourcebook. Systémově to už je trochu lepší, mají dokonce i docela sympatický design pro intro neRPGčkařů, ale má to pár přežitků z DrD, mezi nimi neschopnot vložit do produktu něco co by strhlo - když jsem je četl, tak jsem prostě četl technický manuál k různému způsobu házení kostek. Docela nuda.

Píše:
Cili bud je vydat (a prodat) deskovku jednodussi nez dosahnout tehoz s RPG

Deskovem by se taky moc neprodávalo, kdyby jistá firma neinvestovala nechutný prachy do marketingu Osadníků, kteří dost prolomily ledy. To jsou ty peníze, které se používají k otevření trhu, a které Ty nejsi ochotný vynaložit.

Píše:
nebo ti, kteri se pokouseli vydavat RPG, delali chyby, kterych se vydavatele deskovek nedopousteji (ale nevim jestli se tim da vysvetlit tak velky nepomer).

Ano dělali, ano dá. Přečti si knížky od WW, od WotC, od... kdo to vydává Warhammer, vlastně?
Pak si přečti Stín meče, DrD, DrD+, HF.
Vyškrtni rozdíl daný financemi, který ale také má svůj efekt (křídový papír aj.)
Z hlavy mě napadá tak pět věcí, které cokoliv z českého trhu oproti těmhle hrám totálně zanedbalo, a jsou to právě věci které prodávají produkt. A nejsou o penězích, ale o know-how. Nepatentovaném, které stačí obšlehnout, což ale vyžaduje si ho všimnout. Což vyžaduje znát i západní produkci a nezvat si do designerských týmů na nové DrD lidi, kteří se nevyznají v ničem jiném než ve starém DrD a mají z toho dojem, že je to kvalifukuje k designu nové hry.
19.5.2009 14:18 - sirien
Alnag: Není v zájmu mé bezpečnosti možné udělat mé posty tak na měsíc dva neviditelné SEBovi? :)
19.5.2009 14:27 - SEB
A co se týče odůvodnění proč se neuchytily ostatní hry, mohu podat svůj názor založený na dojmech a teorii "co bylo fantasy nemělo předem šanci". Většinu titulů jsem navíc nehrál (což ale také vypovídá o jejich zbytečnosti na trhu, protože v té době jsem hrál cokoliv mi přišlo pod ruku).

- Hrdinové fantasy : nedostatečně odlišené od DrD. Zase podivně rozplizlé fantasy, navíc místy příliš přehnané. Nedostatečně zvolený cíl hry, nebylo z toho jasné co hra podporuje.

- Stín meče : Horší příklad výše jmenovaného.

- Shadowrun : Děsivě zaměřené na fanoušky fantastiky, mnohem víc než třeba DrD. Příliš specifické a ulítlé prostředí, navíc český překlad přímo podporoval odlehčenou až satirickou pózu. Nechutně systémové a tabulkové, místy víc než DrD - z toho vyplývala pro začátečníky nesnesitelná pravidla. Velmi špatná volba, ačkoliv se mohla zdát v dané době dobrá (přechod od fantasy k SF, tenkrát moderní cyberpunk, oproti jiným hrám relativně konzistentní svět...)

- Yrrhedesovo oko nemohu soudit protože jsem ho nečetl. Odrazuje mě jak název tak Sapkowski. Navíc jsem to vždycky cítil jako "RP upgrade Gamebooků" což vím že není pravda a jde o plnohodnotné RPG, přesto jsem se setkal s mnoha lidmi na které působilo stejně. Navíc je to další obecné rozplizlé fantasy (na trhu s DrD velké minus).

- Pán prstenů : Zase fantasy, navíc z herně dost špatně využitelného světa. Legendárium vyžaduje cit a určitou poetiku/eleganci... pro drtivou většinu hráčů v té době dost složitý nebo nudný koncept. Pravidla taky stála za fusekli.

- CaroDej na mě působí pěkně. Dokonce jsem ho i pečlivě četl. Ale opět dost rozplizlé fantasy a opět vedle DrD a zvlášť DrD+ celkem zbytečná snaha. Nováčky nezaujme a již hrajícím nenabídne nic nového (což platí u všech zmíněných titulů, kromě Shadowrunu nabízejícího již hrajícím alespoň prostředí).
19.5.2009 14:28 - Bouchi
Sirien píše:
To jsou ty peníze, které se používají k otevření trhu, a které Ty nejsi ochotný vynaložit.
Nikoli. To jsou ty penize, ktere bohuzel proste nemam. (Proc je nemam, to by bylo tak na hodinovou diskusi tykajici se poslednich cca osmi let a nepatrici sem.)

Píše:
Což vyžaduje znát i západní produkci a nezvat si do designerských týmů na nové DrD lidi, kteří se nevyznají v ničem jiném než ve starém DrD a mají z toho dojem, že je to kvalifukuje k designu nové hry.
Mas spatne zakulisni informace. Lidi, "kteří se nevyznají v ničem jiném než ve starém DrD" jsou v tom tymu ve vyrazne mensine, pokud tam vubec nekdo takovy je.
19.5.2009 14:41 - SEB
Když se podíváme na fantasy v zahraničí tak se podařilo vysekat si niku jen málokteré hře.

Z hlavy mě v indies oblasti napadají jen B. Wheel, Sorcerer a Polaris.

Z klasičtějších vypadaly nadějně Iron Kingdoms, Kalamar, A Game of Thrones/Ice and Fire, Scarred Lands a Midnight... nakonec ale ve výsledky taky nijak nevybočily a nebyly vůbec vidět.

Někde na hraně je třeba Warhammer FRP nebo Riddle of Steel...

Co tím chci říct? Že proti molochu DnD má jakákoliv fantasy hra hodně obtížnou situaci. Proto je trh rozdělen na "DnD a ostatní RPG" přičemž "ostatní RPG" jsou většinou ne-fantasy... Tudíž je fantasy cesta když už ne předem mrtvá, tak hodně oslabená.

Vydat DnD CZ nebo klon se tak zdá být dobré řešení, ve skutečnosti to ale na trhu nebude DnD, ale jen další fantasy hra. Nálepka DrD 2 na tom změní jen málo, zvlášť půjde-li o další rozplizlé generické fantasy.

strašně rád bych se dostal k německému The Dark Eye, protože má prý silnější pozici v Německu než DnD
19.5.2009 14:42 - unknown
a jeee. SEBa s jeho arognaci a tim jak vi vsechno nejlip jsme tu akorat potrebovali.
19.5.2009 14:44 - Lotrando
Píše:
jsou v tom tymu ve vyrazne mensine, pokud tam vubec nekdo takovy je.


tak je nebo není? jsem zmaten.
19.5.2009 14:45 - unknown
SEBiku, hele. ty rpgcka v zahranici mas spatne. prodavaji a hraji se dost jinak nez rikas. mas nejake zdroje, at vime odkud ty informace nebrat?

(TRoS je out of print a firma co ho delala uz neexistuje, takze se vubec nehraje. Polaris je znamy minimu lidi. WHFR je v anglii jedno z nejhranejsi rpg. a tak dale.)
19.5.2009 14:46 - andtom
SEB: The Dark Eye jsem zde právě navrhoval, jsem rád, že v tom nejsem sám:
5.5.2009 19:32 - andtom píše:

Co mě napadá hned z ruky jako ideální náhrada DrD je místo vyvíjení DrD 2.0 zajistit si licenci Das Schwarze Auge z Německa, to by snad mohlo být i za dobrou cenu. Je to prověřená a s ohledem na rozsáhlou základnu předpokládám i odladěná hra dost populární v Německu a když pominu starší trilogii na Amigu a PC, tak zrovínka před měsícem či dvěma vyšla na základě Das Schwarze Auge moderní PC hra - což je skvělá startovní reklama. To by nemusela být vůbec šlápota vedle při rozumné ceně za licenci.


Kalamar je "jen" setting (mně se ale hodně líbí), pod D&D nebo HackMasterem nebo pod jiným fantasy.
19.5.2009 14:49 - sirien
Píše:
Mas spatne zakulisni informace. Lidi, "kteří se nevyznají v ničem jiném než ve starém DrD" jsou v tom tymu ve vyrazne mensine, pokud tam vubec nekdo takovy je.

Mám velmi dobré zákulisní informace. Už to že tam je NĚKDO takový je chyba - to nejlepší co se stane je, že nic nepřinese. Ve skutečnosti spíš něco zdrží, rozplizne atp.
Vůbec tým sestavený z lidí s naprosto odlišnými herními preferencemi je... funny. Vede to přesně k hrám které jsou designované tak že nepodporují prodejnost produktu.

Píše:
Z hlavy mě v indies oblasti napadají jen B. Wheel, Sorcerer a Polaris.

BW, Polaris - velmi specifické pojetí pravidel a hry, samo o sobě velmi zajímavé.
Sorcerer - pozitivní kontroverzní/negativní reklama která se propálila flamey na všech zajímavých diskusních platformách měla určitě dost značný podíl.

Píše:
Co tím chci říct? Že proti molochu DnD má jakákoliv fantasy hra hodně obtížnou situaci.

Říká se jí oligopol (drd) s dokonale konkrurenčním lemem (ostatní RPG). S tím že oligopol má v tomto případě velmi podivné chování které dost rozhazuje trh. Nechci říct přímo dusí, jen ho činí trochu divným.

SEB: Když už tu si, dneska počítám s tím srazem, mám nějakou skicu na prodiskutování.
19.5.2009 14:51 - sirien
btw., mohu vás všechny prosím plošně poprosit o ignorování lidí, kteří se ani neumí podepsat? Díky
19.5.2009 14:53 - Bouchi
Lotrando píše:
tak je nebo není? jsem zmaten.
Vzhledem k tomu, ze nevim, co presne sirien mysli pod "se nevyznají v ničem jiném než ve starém DrD" (jestli tak oznacuje jen lidi, kteri nikdy nic jineho nez DrD nehrali, nebo i lidi, kteri sice znaji a hrali jine systemy, nicmene hraji hlavne DrD/DrD+), nedokazu dat v teto chvili presnejsi odpoved.
19.5.2009 14:59 - Bouchi
sirien píše:
Mám velmi dobré zákulisní informace. Už to že tam je NĚKDO takový je chyba
No tak schvalne, koho z clenu tymu radis mezi "lidi, kteří se nevyznají v ničem jiném než ve starém DrD"?
EDIT: Ostatne ty znas vsechny ty lidi tak dokonale, ze naprosto presne vis, co znaji a co ne?

Píše:
to nejlepší co se stane je, že nic nepřinese.
Dovolim si nesouhlasit. I clovek, ktery zna jen DrD (a ma k nemu radu vyhrad), muze prijit s podnetnymi myslenkami.
19.5.2009 15:01 - Fibriso
Píše:
btw., mohu vás všechny prosím plošně poprosit o ignorování lidí, kteří se ani neumí podepsat? Díky

myslím, že ani nemusíš, já, a mam takový pocit že i všichni ostatní to dělají automaticky... zvláště, jedná li se o výkřiky do tmy
19.5.2009 15:03 - SEB
Psal jsem to z hlavy a čistě jen podle dojmu (jak píšu v úvodu) a většinu těch her jsem nehrál. Jde o můj dojem z toho jak moc se o těch hrách mluví/píše a co se o jejich hraní doneslo mně.
19.5.2009 15:39 - Lotrando
Bouchi: mám strach přesně z toho, že se udělá další DrD a na číslovce nezáleží. Já ho hrál a to dost hodně, psal jsem k němu doplňky, vydával fanzin. Jenže dneska je to jen hrozně starý systém, z pohledu mechanik i pojetí mrtvý. Neříkám, že se nedá hrát, určitě ano. Dnes je ale daleko větší konkurence a lidi jsou mnohem vybíravější.

Kdyby jsi řekl, že ten tým má někoho, kdo dobře zná DrD a dokáže jeho úspěšné prvky přenést dál, tak jsem klidnější. Pak by totiž v týmu mohl být někdo, kdo umí zaas jiný systém a možná se tak nakonec spolu dopracují k něčemu novému. konstatování, že tým tvoří lidé co hrají hlavně DrD mě neuklidňuje, spíš naopak.

Většina lidí, potenciálních zákazníků, není zvědavá na nějaký experimenty, indie hraní, složité a těžko uchopitelné techniky. Lidi chtějí se chtějí bavit a v tom máte obrovskou konkurenci. Chtějí to co znají, ale jinak, nově, hlavně snažší a víc možností. To co so povedlo DnD 4E.

Když už je přesvědčíte ke koupi, což se bohužel zatím nedělo nijak výrazně (žádná slušná relkama), tak máte jen jeden pokus. Jak se k tomu postavit ukazují úspěšné produkty. Buď je to taktická hra v případě DnD, nebo fluff v podobě produktů od WW. To jsou prošlapané cestičky, to jsou konkurenti. Dostupnost těhle produktů je slušná, na vaší straně zůstává jazyk a možná i cena.

Mimochodem, napadá mě proč vlastně nevíme, kdo je v týmu. To mi moc seriózní nepřipadá. Buď měl fakt, že se něco chystá, zůstat utajený, nebo by se mělo propagovat, kdo že to vlastně v týmu je. Kvalitní autoři se snad nemusí bát zveřejnit svá jména? Kde je web nové hry, plán vydání, začátek kampaně? Moc důvěry v mých očích nebudíte. To si radši koupím na Amazonu PHB 3 o třetinu dráž než váš systém stvořený tajemnými autory. Trošku přeháním, ale jen kvůli tomu abych vyjádřil, jak to nam mě působí. AUtory neznám a jsem dalek jakéhokoliv posuzování jejich výkonu před tím, než uvidím výsledek.

P.S. kde je pozvánka k betatestu :) Třeba na nějaké akci, Conu?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.080200910568237 secREMOTE_IP: 18.224.214.215