Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
18.5.2009 20:14 - sirien
colombo: jj, mage, wolfík, vampire a tak. Jsou to v podstatě classy, když se na to podíváš s odstupem. Výborný na nich je to že jsou přirozený z povahy toho světa - nikdo se neptá na blbosti jako "a proč nemůže upír tohle, když vlkodlak jo?" - protože to prostě vyplývá z toho co jsou ty bytosti zač, a ne z toho co se učily, kde vyrůstali aj.
Původy a skupiny jsou pak fluffová záležitost, která půsovně vznikla a stále existuje za účelem snazší uchopitelnosti hry, aby nabídla nějakou paletu výběru.

WoDčko je výborný RPG, ale buď Tě chytne, nebo moc ne. Taky u něj mnohem víc záleží na tom s kym a jak ho hraješ, protože o dost víc zakládá na atmosféře a fluffovém dojmu, než jiné hry.
18.5.2009 21:21 - Bouchi
Sirien píše:
Když se rozhlédnu po lidech okolo sebe, tak mám často dojem, že co do cen žiješ v dost divném světě...
Trochu konkretizovat by to neslo?
18.5.2009 21:43 - Sosáček
tukan: nooo, ne. ty ruzne herni linie jsou ruzne herni linie -- nejenom ze se spatne kombinuji (ma-li to mit atmosferu a tak), ale maji uplne jina temata. Ten setting je divne mota, a kdybys chtel resit upirskyho knizete a jeho dvur, pet ruznych hierarchii magu a nekolik vlkodlacich smecek tak z toho bude divnost.

povolanim jsou spis podobny magsky rady ("valecnik", "mudrc", "knez", "spion", "ten zbyvajici") coz je IMHO totalne zprasene a chtit ted hrat magy tak prvni co delam je brainstorming novych radu (hej, namet na diskusi! ale asi ne tady, a na rpgf to neni dost indie). vlkodlaci to maji jeste horsi, ses "znameni valecnik, kmen valecnik" nebo "znameni saman, kmen vudce" atd, takze je to jeste zdvojeny, ale podle mych zkusenosti je to u vlkodlaku podruzny, protoze tam se jede na vztahy ve smycne a "problems at hand".

ostatni herni linie tohle maji udelany lepe, hm.

...

jo, a kasty v Exalted jsou jasny. ale furt bych tomu nerikal "class" pac mi jednak prijde ze tu hru shazujes porovnani s c&l systemy, a druhak je to hodne volny a je to jen jeden stavebni prvek postavy, ne jeji definujici prvek.
18.5.2009 21:57 - sirien
zrovna 4WoD je hratelnej docela vklidu - asi neni nejmoudřejší namixovat všechno naráz, ale skupinu třeba tří vlkodlaků a spirit mága si dokážu představit docela dobře - s návazností jak na vlkodlačí tak mágský fluff. A různé další kombinace podobného taky.

Bouchi: Přijde mi, že Tvá představa kupní síly/ochoty, resp. výše prodejné ceny, je silně podhodnocena.
18.5.2009 22:33 - Jerson
Když vezmu, kolik po Čechách pobíhá třináct- až šestnáctiletých fracků s bouchačkama ze 3000 a víc, myslím že problém v kupní síle mladých hráčů RPG bude zakopán někde jinde.
18.5.2009 22:34 - Bouchi
sirien: Ano, je mozne, ze podcenuju tu ochotu, respektive podcenuju pocet lidi, kteri by byli ochotni dat za to tech 1500+.
Ale urcite nebudu zjistovat, zda se mylim ci ne, tim ze do neceho naliju pres pul milionu.

EDIT: Jeste upresneni v souvislosti s tim co pise Jerson - nemyslim si ze by nebyla kupni sila, jen si nejsem jisty tou ochotou dat 1500+ zrovna za papirovou RPG.
18.5.2009 23:00 - sirien
Nevím jestli 1500, nicméně když vidim jak se čertíš i u nižších čísel jako je třeba 899 nebo tak...
Kouzlo není možná v tom prodat knížku, ale v tom prodat produkt jako celek. WoDčko si můžu prostě přečíst, ale výborná stylizace, obálka a grafika těch knížek přičtená k tomu, že se s knížkou při hře zachází líp než s PDF je nemalá deviza (na grafice DrD není nic moc zajímavého. Pevný obal má jen Core Pluska. Hezká je druhá verse bestiáře - ale proč pak vůbec existuje ta první?). To že jsou ty knížky provázané a tudíž tím že si koupím WtF se dozvím nové zajímavosti i k VtR dělá také svoje (co si sakra pomůžu když si koupím Válečníka&Kouzelníka v DrD+, pokud chci hrát zloděje? Nuda...) Ty knížky si pak kupují i ti, kteří je třeba ve hře až tak moc nepoužijí.
Stejně tak myslím že WW ve skutečnosti kopírovaná PDF nijak zvlášť nevadí - ostatně nebýt jich, tak se třeba u nás neprodala ani knížka. Stejně tak je tuna lidí co si chackne v PDFku jestli o téma a zpracování sourcebooku mají zájem a koupí si jen třeba třetinu z nich - což je ale třeba třikrát tolik než by kupovali na blind.

WW vyrábí svoje stylizované kostky. WotC vyrábějí... takovou tunu věcí že ani nemám přehled. O novelách z jejich světů ani nemluvě. Kolik lidí se zájmem o fantasy si koupilo právě ságu Dragonlance, protože se chtěli dozvědět něco nového o světě, kde hrají (a proto nesáhli třeba po Warhammeru)?

Třeba takový Asterion... máme ho tu už... deset let co tak koukám na jeho web. Kromě modulů vyšlo pár povídek v DD a Pevnosti. Hm. Ergo jakoby nevyšlo nic. A pak... tři knížky. Z toho jedna je sborník povídek. Druhý sborník povídek se chystá. To je... jedna knížka za tři roky. Jejíž marketing je nula nula nic - já, potenciální zájemce, navíc zájemce který sám sebe informuje hodně dost nadprůměrně a pohybuje se mezi dalšími takovými, dokonce jezdí na cony kde se baví s prodejci a vydavateli - jsem se o nich dozvěděl až teď.

Nestěžuj si že na produktech nevyděláváš, když je neumíš prodat. Nic ve zlém, ale tak to prostě je - pokud se potenciální kupec ani nedozví že nabídka existuje, pak je hodně náboženské očekávat tržby.
18.5.2009 23:06 - sirien
Píše:
To že jsou ty knížky provázané a tudíž tím že si koupím WtF se dozvím nové zajímavosti i k VtR dělá také svoje

...a zároveň nepotřebuju WtF k tomu abych hrál VtR, zapomněl jsem dodat...

Píše:
pokud se potenciální kupec ani nedozví že nabídka existuje, pak je hodně náboženské očekávat tržby.

...nemluvě o tom co si asi, čistě podvědomně, pomyslím o kvalitě díla, které má tak špatnou propagaci.
Ok, pokud velké nakladatelství nemá zajímavou propagaci u knížky s malým nákladem na které mu vlastně moc nesejde, pak to nic neznamená. Pokud malé nakladatelství potřebující peníze z každého svého produktu neudělá propagaci něčemu, co mu může přinést tak moc, tak to asi nestojí za to, ne?
18.5.2009 23:14 - Colombo
správně bratře!

Ostatně, co se týče těch PDF a testováním, stejně tak je to i s tím pirátstvím. Sice zaregistrují 654654646 stáhnutí, ale kolika lidem se to ohřeje na HDD 10 minut, to je už nezajímá, ale hele, stáhlo si to 14564646 lidí a nám tak vznikla škoda 546546546464 dolarů! Pirátství fůj!
18.5.2009 23:23 - Bouchi
Sirien píše:
když vidim jak se čertíš i u nižších čísel jako je třeba 899 nebo tak...
??? Fakt nevim o tom, ze bych se u takoveho cisla nejak vyrazne certil (je-li rec o plnobarevnem hardbacku adekvatniho rozsahu) - na druhe strane kdyz se da original poridit (diky mnohonasobne vyssimu octu vytisku a tedy nizsi vyrobni cene) levneji nez preklad, a to i pri objednavce ze zahranici vcetne postovneho, tak to taky okruh kupcu ponekud omezuje.
Píše:
Hezká je druhá verse bestiáře - ale proč pak vůbec existuje ta první?
Tohle nejak nechapu - co je u tebe "prvni" a "druha" verze?
Píše:
Třeba takový Asterion... To je... jedna knížka za tři roky.
To je naprosto ujety propocet, prvni knizka vysla 2007. Takze to budou ctyri knizky behem tri let. (A dava to smysl - k Asterionu se postupne dostali lide, kteri dokazou psat i povidky, vypracovali se v soutezich a psanim do DD a ted uz vychazeji i knizne.)

Píše:
já, potenciální zájemce, ... jsem se o nich dozvěděl až teď.
Hm tak to tedy fakt netusim, kde by se ta informace mela objevit, aby sis ji vsiml ty - Pevnost nectes, asterionsky web patrne nesledujes, web Altaru taky ne, tak odkud se informujes "dost nadprumerne"?

Píše:
Nestěžuj si že na produktech nevyděláváš, když je neumíš prodat.
Ja si snad stezuju? Naopak, ja priznavam, ze je neumim prodat tak dobre, abych riskoval tu pulmilionovou investici.
To si spis jini stezujou (nebo aspon stezovali), ze Altar dusi RPG trh a omezuje konkurenci, ackoli jsme proti libovolne konkurenci nikdy nehnuli prstem.
18.5.2009 23:26 - Bouchi
Píše:
Pokud malé nakladatelství potřebující peníze z každého svého produktu neudělá propagaci něčemu, co mu může přinést tak moc, tak to asi nestojí za to, ne?
Hele, uz driv jsem tu priznal, ze fakt nevim, jakou propagaci muze udelat male nakladatelstvi, aby do ni nemuselo predem nalit desetitisice, ktere se sice nasledne nejspis vrati, ale kdyz nejsou k dispozici predem, tak je to houby platne.
18.5.2009 23:27 - Colombo
Bouchi: já nevím, ale nesleduji web Coca Coly, nečtu jejich oběžníky ani časopis Coca cola a svět. A přesto se vždycky brzo dozvím o nové skvělé příchuti a variantě Coca coly. Čím to asi bude?
18.5.2009 23:27 - Alnag
Bouchi píše:
Diky mnohonasobne vyssimu octu vytisku a tedy nizsi vyrobni cen


To není jen tím. On ten tisk je prostě leckde levnější než v Čechách. (A to i nízkonákladový. Neříkám, že vyšší náklad to dál nesníží, ale lecos se teď tiskne v Číně. Vyjde to pak levněji i včetně dopravy... což je smutné.)
18.5.2009 23:39 - Bouchi
Colombo: No, srovnavat moznosti Coca Coly a Altaru mi prijde hodne sverazne.
18.5.2009 23:50 - sirien
Ta cena 899 nebyla myšlena pro překlad, ale jako základní cena standardního vlastního produktu. Například DrD.
Bestiář - druhá verse je ta v těch rozebíracích deskách. První je ta standardní paperbacková.

Píše:
To je naprosto ujety propocet, prvni knizka vysla 2007. Takze to budou ctyri knizky behem tri let.

Ten propočet je naprosto správný. Jedna knížka za tři a třetinu roku. To že jsi sedm let nic nevydal je marketingová chyba, na konečném stavu se promítá tak jak se promítá.

Píše:
A dava to smysl - k Asterionu se postupne dostali lide, kteri dokazou psat i povidky, vypracovali se v soutezich a psanim do DD a ted uz vychazeji i knizne.

Kdyby to takhle dělali Wizardi, tak by těch novel moc neměli, řekl bych. Hickman s Weiss si prostě napsali novelu sami, hned co vydali první DL. A pak prostě pokračovali.
Ve chvíli kdy se Asterion schválil jako projekt s dlouhodobým výhledem měli být autoři osloveni. To že nebyli je chyba, o které tu mluvím.

Píše:
Hm tak to tedy fakt netusim, kde by se ta informace mela objevit, aby sis ji vsiml ty - Pevnost nectes, asterionsky web patrne nesledujes, web Altaru taky ne, tak odkud se informujes "dost nadprumerne"?

Začnem:
- kolik % lidé hrajících Asterion je asi tak na tomhle nebo podbném portálu většího rozsahu než je osobní stránka/blog jejich skupiny? (tady ani na RPG F ani fň o žádné z těch knih - vezmu-li si, kolik má Kostka uživatelů, tak to je dobré plýtvání potenciálem)
- kolik % lidí hrajících Asterion jezdí na cony (neviděl jsem ani jeden plakát. Ani jednu přednášku na FF, Pragoconu...) Ani jeden prodejce u jejichž stánků se pravidelně zastavuji a prohodím s nimi pár slov o nových titulech a autorech, a u nichž jsem si už koupil řadu knížek podle jejich doporučení, se mi o žádné z těch tří knížek nezmínil.
- Za poslední tři roky jsem si koupil několik Altařích produktů. Kde je něaký leták? Stránka s propagací navíc?

VELMI by mě zajímalo, kolik % lidí kupujících Altaří produkty se namáhá procházet tematické weby nebo jezdit na cony. A to vynechávám skupinu potenciálních kupců a mluvím jen o tvrdem fan-jádru.
Ostataně - Asterioncon. Akce na půl dne s pár přednáškami v knihovně, kam se dostavilo 40 lidí... že to stálo za námahu pořádat a táhnout tam hosty. Z něčeho takového šlo udělat výbornou marketingovou akci spojením s nějakou jinou akcí, případně vytvořením akce pro nějakou skupinu...

Píše:
Ja si snad stezuju? Naopak, ja priznavam, ze je neumim prodat tak dobre, abych riskoval tu pulmilionovou investici.

...což je důvod proč to nikdy dobře neprodáš. Nezní to hezky, ale je to tak.

Píše:
Hele, uz driv jsem tu priznal, ze fakt nevim, jakou propagaci muze udelat male nakladatelstvi, aby do ni nemuselo predem nalit desetitisice, ktere se sice nasledne nejspis vrati, ale kdyz nejsou k dispozici predem, tak je to houby platne.

No, napadá mě dost děr které by desetitisíce nestály. Ale omlouvám se, myslím že už jsem takhle napsal dost - za analýzy trhu a firem se normálně platí dost těžké peníze...
18.5.2009 23:51 - sirien
Píše:
Colombo: No, srovnavat moznosti Coca Coly a Altaru mi prijde hodne sverazne.

Ano Colombo, to si dost mimo. Coca cola má reklamu se sexy kočkama nebo výbornou vánoční stylizací. Naprosto nesrovnatelné :D
19.5.2009 00:07 - Bouchi
Sirien píše:
Bestiář - druhá verse je ta v těch rozebíracích deskách. První je ta standardní paperbacková.
Hm. Az na to, ze obe tyhle "verze" byly vydany soubezne a ze se predtim delal pruzkum mezi hraci, o kterou z nich by meli zajem (a podle toho se rozhodovalo, kolik se kterych udela).

Píše:
Ve chvíli kdy se Asterion schválil jako projekt s dlouhodobým výhledem měli být autoři osloveni. To že nebyli je chyba, o které tu mluvím.
Jasne. A ty autory schopne psat kvalitni fantasy povidky/romany z Asterionu bychom si pred deseti lety asi vycucali z prstu.
Píše:
Ani jednu přednášku na FF, Pragoconu...
Ta prvni knizka se krtila na GC 2007.
19.5.2009 00:28 - sirien
Píše:
Hm. Az na to, ze obe tyhle "verze" byly vydany soubezne a ze se predtim delal pruzkum mezi hraci, o kterou z nich by meli zajem

Většina hráčů by si to koupila tak jako tak. Otázka je jaký dojem to zanechá na lidech, kteří je s tím uvidí. Paperback... něco si čte, asi nějakou pitomost. Zvláštní vazba: "Hej, co to je?"

Píše:
Jasne. A ty autory schopne psat kvalitni fantasy povidky/romany z Asterionu bychom si pred deseti lety asi vycucali z prstu.

Ne. Z portfolia českých autorů fantasy.
Nebo vyhlásit soutěž - pět profesionálních povídek ve sborníku, ve kterém vyjde i nejlepších deset fanovských (což je super, protože vyhlašování cen by mohla být další příležitost ke zviditelnění produktu a skoro nic by to nestálo)
Vsadím se že "Ti schopní autoři píšící ze světa Asterionu" by bez těch sedmi let Asterionu předtím určitě nebyli tak schopní, takže by je nešlo oslovit dřív. A před sedmi lety určitě žádní "schopní" autoři nebyli, žejo...
EDIT: Co jsem měl také namysli a zapomněl napsat: A kkaždého toho "schopného" autora co to dneska píše určitě hrozně moc zajímá, kolik let ten svět existuje.
Například takovou Sombru, která ani nečetla jeho fluff a přiznala se na Asterionconu že sotva ví, o co jde... což nic proti, autorka to je schopná co vím a svět tak moc znát nepotřebuje, pokud jí někdo bude stát za ramenem, ale těch devět let které má Asterion za sebou než se k tomu Lucka dostala asi nebude tak super motivace...

Píše:
Ta prvni knizka se krtila na GC 2007.

Dobře. Neni špatný. Kde sou ty plakáty a přednášky na ostatních conech s fantasy a herní tématikou? (a křty zbylých dvou knih)?
19.5.2009 00:57 - Bouchi
Sirien píše:
Z portfolia českých autorů fantasy.
Nebo vyhlásit soutěž - pět profesionálních povídek ve sborníku, ve kterém vyjde i nejlepších deset fanovských

Obcas mi pripada, ze vsechno pomerujes soucasnou situaci, kdy je ceskych autoru docela dost a je o ne i zajem.
Pred deseti lety AFAIK nebyl dostatek profesionalnich autoru fantasy. Ostatne v prvnich letech Asterionu ta snaha ziskat nekoho pro napsani asterionske knizky byla - a ztroskotala prave na nedostatku autoru a jejich casovych moznosti.

Píše:
Kde sou ty plakáty a přednášky na ostatních conech s fantasy a herní tématikou? (a křty zbylých dvou knih)?
A proc se na to ptas me, kdyz ty asterionske knizky vydavaji Straky na vrbe?
A pokud myslis Asterion obecne, tak napriklad na Pragoconu sveho casu asterionske prednasky/besedy byvaly.
19.5.2009 00:58 - SEB
alnagu myslíš že by šel Sirienovi banovat účet na předem určenou dobu - řekněme měsíc nebo dva - aby se mohl věnovat jinejm věcem než je d20.cz???

jinými slovy, můžu si toho ukecanýho closet-hipstera půjčit na design a hraní RPG?! Nebo třeba organizaci MM účasti na Ff 09?!?!

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.10361385345459 secREMOTE_IP: 18.226.4.239