Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
8.5.2009 14:45 - Fritzs
sirien: Přestřelils. Víc jak 2% to nejsou.
8.5.2009 14:59 - sirien
Podle mě to těch 5% bude. Nicméně do toho počítám prostě lidi kteří by měli zájem, předpokládám že dost z nich ani nebude RPG znát případně nebudou mít v okolí nikoho kdo by je tím oslovil (vem si že na vesnicích a malých městech je narozdíl od Prahy a Brna dost lidí, co by hráli, ale prostě nemají s kým... a docela dobře třeba ani neřeknou těm kdo by hráli, protože mají dojem že by nechtěli (stalo se mi osobně i v Praze) případně ti kteří by měli zájem kdyby to zkusili to nezkusí, protože mají dojem že to je něco freaky, protože to znají jen jako dungeon crawl DrD, protože jim někdo jiný řekne že to je freaky...
Ale těch 5% to bude. Jenom bys musel mít zcela ideální marketing abys je oslovil.
Když započítáme neefektivitu marketingu atp. (tj. nedokonalost trhu ze strany nabízejících, nikoliv poptávajících) tak to bude tak... 20%... 1% populace. řekl bych.
Což je stále 100 000 lidí jen v ČR. Jen by je někdo musel umět oslovit, což se tu zatím nikomu nepovedlo ani náznakem.
11.5.2009 17:36 - ShadoWWW
Myslím, že nejlepší by bylo přeložit nějakou známou zahraniční hru.

A co se týče vývoje vlastního systému: Vzhledem k našemu trhu myslím, že nejlepší by bylo vytvořit buď narativní nebo dovednostní hru. Tyto hry jsou dost obecné na to, aby vyšla 1-2 příručky a zbytek zůstal na house-rules.

Síla C&L systému je ve vytvoření řady úzce zaměřených povolání, které se ideálně navzájem doplňují. Právě díky tvorbě "na míru" jde vytvořit povolání, které bude zajímavější a lépe vystihující, než by šlo vytvořit dovednostním systémem. A na hráče má menší nároky než narativní systém. Nicméně v ČR není kapacita vytvořit dostatek povolání, aby si každý mohl vybrat dle své chuti a nebyl příliž omezen.
11.5.2009 17:43 - Alnag
Myslím si, že je to 105% a moje odhady jsou stejně vycucané z prstu jako ty vaše... (na 99% :))
15.5.2009 21:15 - ShadoWWW

Tak pokud je DnD 4E na licencování příliž drahé, mohla by být cesta koupit licenci na překlad nového Pathfinderu od Paizo Publishing, LLC. Hra vyjde v srpnu 2009 pod OGL licencí.
Ukázky vypadají dost dobře! Ukázka 1 a Ukázka 2
15.5.2009 22:23 - Bouchi
ShadoWWW: Ovsem "576-page full-color hardcover" - obavam se ze to by bzlo dost velke riziko, to by se muselo prodavat tak za 1500 a jen cena tisku by i pri pouhem dvoutisicovem nakladu sla nekam k pul milionu.
18.5.2009 15:02 - ShadoWWW
Bouchi: Což by ovšem nebyla tak závratná suma, když komplet DrD+ stojí v Rytíři 1521,- Právě, kdyby se to prezentovalo, že je to cena za 576ti stránkovou plně barevnou knihu v pevné vazbě, ve které je 11(!) povolání, včetně pravidel pro PJ (DM). Prostě komplet pravidla pro hru. To by nemuselo být vůbec špatné.
18.5.2009 15:45 - Colombo
11! ? To bereš jako moc nebo málo? Já ti klidně můžu naflákat 500 povolání.
Zafinancoval by jsi to? Vzhledem, když je dneska obrovská konkurence internetu a stáhnutých PDFek, kde mám jistotu, že kolikrát narazím na kvalitní RPG zdarma. Kdeźto, když si koupím knížku, můžu to vrátit, když to nebude podle mých představ?
18.5.2009 15:48 - Fibriso
11 je dost, proboha...
Edit: Columbo, Když vyjmenuješ alespoň polovinu s těch proklamovaných 500 , budu velmi překvapen ( za předpokladu, že to budou inteligentní povolání, chaoticky zlý krejčíř či dvorní šašek neberu)
18.5.2009 16:35 - unknown
ShadoWWW: Jenze dat jednorazove 1500 za jednu knihu pravidel hry, o ktere nevis, jak dlouho u ni vydrzis, je IMHO prece jen jeste pro leckoho dost. U stavajiciho DrD ti staci do zacatku 300. U DrD+ ti, pokud nejsi PJ, staci 640.
18.5.2009 16:36 - Bouchi
Pardon, odhlasilo me to, ta odpoved je ode me.

Jeste bych doplnil, ze pokud uvazujeme o hre, ktera by mela nahradit DrD, tedy jednodussi hre pro zacinajici hrace 10+, tak i z tohohle pohledu mi neprijde Pathfinder rozsahem a cenou jako vhodny adept.
18.5.2009 19:38 - Colombo
Fibriso: jakmile, jako v DnD, začneš do povolání flákat takové věci, jako je Pirát, Bandita, Barbar, Samuraj... tak ti těch 500 jsem schopen naflákat.
Jakmile máš povolání opravdu něco, z čeho můžeš Piráta, Banditu, Barbara, Samuraje, Ninďžu... vytvořit(i skillově atd. ne jen, že řeknu, že je to Ninja a jinak bude uplně stejný, papírově, jako kdybych řekl, že je to Dvorní šašek)
Chápeš, co chci říct?
18.5.2009 19:45 - sirien
Píše:
Já ti klidně můžu naflákat 500 povolání.

Podstata class je v tom že musej dávat smysl. Tak jak to navrhuješ to udělal Stín meče, a lidé co tomu trochu rozumí se mu smějí dodnes...

Bouchi: Když se rozhlédnu po lidech okolo sebe, tak mám často dojem, že co do cen žiješ v dost divném světě...
18.5.2009 19:49 - Colombo
sirien: já nic nenavrhuju, já jen říkám, že "11! povolání" může být i hodně špatné. Já se tomu taky směju, protože takhle to mělo DnD(po vydání příruček...), tuším druhá edice. Což mne taky znechutilo od DnD a začal jsem dávat výhradní přednost skill systémům(kde nejsou povolání).
18.5.2009 19:49 - Alnag
Upřímně řečeno, já bych za Pathfinder taky nedal 1500 Kč, když v přepočtu by mne vyšel na 1000 Kč a když si ho koupím v Amazonu, tak na 600 Kč. Pokud můžu původní příručku sehnat za 40% za kterou by se to vyprodukovalo v čechách, tak to fakt nevím...

Takový psychologický limit by byla asi ta tisícikoruna.
18.5.2009 20:00 - sirien
Colombo: Nebo jsou, ale jsou tak sakra šikovně vložený, že Ti to ani nedojde... třeba ve WoDčku :)
18.5.2009 20:02 - Colombo
WoDčko se mi, co jsem hrál, moc nelíbí. Já se rád omezuju sám, než abych by omezen něčím.
Btw. povolání, to myslíš: mág, vlkodlak... atd? Nebo magii, klan...?
18.5.2009 20:08 - Sethi
nebo policista, psycholog, hygienik?
18.5.2009 20:10 - Colombo
Sethi: pokud mluvíme o povolání, jakožto termínu pro nastavení sady čísel, tak tohle mi připadá jako background.
18.5.2009 20:12 - Sethi
ne nutně, co jsem si tak všimla, tak povolání a "úroveň" v jeho žebříčku dodávají postavě nějaké puntíky navíc... možná...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.088096141815186 secREMOTE_IP: 3.135.207.129