Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
6.5.2009 15:06 - sirien
Píše:
LOL, ty o mě toho vážně tolik víš... takový kvanta informací..., že ty mě necháváš sledovat?

Ne, jen s tebou bohužel trávim už několik let na stejnejch webech a pár srazech a znám pár lidí který se znaj i s tebou.

Píše:
Víš, co je to Fermiho paradox...? Asi jo, tak co takle takový překladový paradox. Jestliže je překlad vhodného zahraničního RPG jednak finančně zvládnutelný a za druhé, takříkajíc, žádoucí (pro RPG komunitu), proč už takové přeložené RPG neleží na pultech?

áá... pán si studoval ekonomii na wikině.
Doporučuju se na wiki vrátit a kromě toho článku o Dokonalém trhu (to je ten s dokonalou konkurencí a informovaností, kde by takové RPGčko už na pultech dávno leželo) se přečíst i něco o Nedokonalém trhu (to je ten reálný, který existuje kolem nás a ve kterém můžeš mít tisíc a jeden důvod, proč to RPGčko na těch pultech ještě neni)

Lotrando píše:
Blackfire živí kartičky, Altar kdovíco nebo taky asi nic.

Oficiálně prej deskovky. Nicméně když si vyjedeš z obchodního rejstříku Altaří účetnictví, tak zjistíš že ses až podezřele trefil :)

Fritzs: Jo tak vzájemné poplácávání po zádech jo? To řeknu wraithsovi až mi zase bude dávat děsnou sodu za nějakou mojí povídku. Nicméně na druhou stranu, každému co jeho jest a když se tu porozhlídneš, tak zjistíš že zatímco tu někteří léčí své ego trollováním, jiní tu své ego podporují kreativní činností nebo smysluplnými příspěvky (uznávám že ne nutně v každé diskusi), a proč si nepřiznat že ti druzí sem přináší víc než ti první... takže se moc nediv když si tu na tvůj účet občas někdo připisuje nějakej ten vtípek... (proč pokaždé když Fritzs přijde do diskuse v nějakém blogu se z toho stane diskuse o Fritzsově pokročilém trollingu? A proč to u blogů platí víc než v ostatních diskusích?)

Jakub: Třeba protože Fermi ten paradox vyslovil jako první? Wiki is your friend, use it...

Píše:
Fritzs: A co asi tak podle Tebe sleduje Altar vývojem DrD 2.0, když by to nemělo být zaplnění mezery na trhu, té o které píšeš, že nemůže existovat.

<větší než obvyklá jízlivost> Pokud to je mezera po kvalitnim RPG, tak to sem s tim vývojovim týmem fakt zvědavej, jestli jí náhodou spíš nezvětší... </vnoj>
6.5.2009 15:09 - Quentin
zacatek konce píše:
Lotrando: cist jak nekdo bleje sra*** a vysmivat se mu bych nerikal slidilstvi, a jsem si jisty ze to je to, co tady lidi z rpgf z velke casti delaji.

Proc tady pomlouvas lidi z rpgfora? Nadavej fritzsovi jak chces, nas ostatni vynech.
6.5.2009 15:10 - sirien
Řekl bych že tohle Jakub nemyslel jako urážku lidí z RPG F, ale naopak jako poznámku o tom že sice se tu lidi z RPG F pohybují a sem tam se vysmějí někomu kdo říká něco co se jim nelíbí, ale že to podle něj není slídilství
(těžko říct co to podle něj je... těžko říct jestli ho chápu dobře, ta formulace je trochu laxní)
6.5.2009 15:16 - Sosáček
Hej, ja bezne nepomlouvam lidi z rpgf. Jenom jeho vedeni. jen tak pouzivam takzvanou "ebonovu techniku" tj. obcas do neceho jen tak rejpnu tak, aby nebylo poznat jestli to myslim vazne. Nutno podotknouti ze ebon je v tomhle mistr a dost lidi si stale jeste mysli ze jeho poznamky o teorii jsou vazne mysleny a tak.

To fermi holt ujel, no.

EDIT: ale mam vykladace sveho textu, juhu! :D

EDIT2: jo, a tukane drd2 bude asi lepsi hra nez tvuj cl system a tvuj settingovy system. protoze vyjde :D
6.5.2009 15:27 - Sethi
jsem jediná, kdo pochopil tuhle
sos píše:
Lotrando: cist jak nekdo bleje sra*** a vysmivat se mu bych nerikal slidilstvi, a jsem si jisty ze to je to, co tady lidi z rpgf z velke casti delaji.

větu jinak, než všichni ostatní?


(alternativně, jsem tu jediná, kdo tu poznámku vůbec pochopil? ublížené výkřiky přicházejí přesně z druhé strany, než bych v kontextu čekala...)
6.5.2009 15:30 - sirien
Píše:
EDIT2: jo, a tukane drd2 bude asi lepsi hra nez tvuj cl system a tvuj settingovy system. protoze vyjde :D

hah. Tak to bych si na základě toho samého argumentu nebyl až tak moc jistý...
6.5.2009 16:16 - Lotrando
sethi: pochopil a .... je to divná obhajoba.

QuentinW: on to nebyl jen Fritzs, stačí se vrátit kousek zpátky. A le připouštím, že ne všichni uživatelé rpgf mají tu potřebu. Bohužel, jeden špatnej kus a už se to veze.
6.5.2009 16:19 - sirien
<vnoj>jeden?</vnoj>
6.5.2009 16:20 - Bouchi
Sirien píše:
Oficiálně prej deskovky.

Eh? Podle ktereho oficialniho zdroje? Nevim o tom, ze bych kdy prohlasil cokoli ve smyslu "Altar zivi vyhradne/prevazne/hlavne deskovky".
6.5.2009 16:37 - Lotrando
ono se to povídá už delší dobu
6.5.2009 16:48 - sirien
Bouchi: Svého času zmínil něco podobného Hač když sem se s nim bavil. A kromě toho to tak nějak koluje éterem. Nicméně to slovo "oficiálně" bylo zaměřeno především na tu diskusi s Hačem v době kdy tam ještě pracoval.
6.5.2009 16:51 - Aljen
Sirien píše:
<vnoj>jeden?</vnoj>

dvajaaa :))

zvysok Slovenskej Mafie neratam ...sme jedna vyzvedna entita
6.5.2009 17:10 - Bouchi
Sirien píše:
Svého času zmínil něco podobného Hač když sem se s nim bavil.
No, AFAIK nemel pravdu. Nebudu ted samozrejme prochazet priznani k DPH za poslednich 5 let (protoze to je nejjednodussi rozliseni - deskovky jsou s 19%, RPG s 5%), ale podle namatkove vybranych jen zridkakdy byly prijmy z deskovek vetsi nez prijmy z RPG. A to slo vzdycky o kvartal, kdy zrovna vysla nejaka nova deskovka (cili tak jednou za rok). Nemluve o tom, ze samotne prijmy z deskovek nic nereknou, protoze deskovky jsou taky podstatne narocnejsi na vyrobni naklady.

Kazdopadne zopakuju to, co jsem pred nedavnem psal nekde Jersonovi: ALTAR ma tri primarni zdroje prijmu - DrD, DrD+ a Proroctvi.
6.5.2009 17:27 - Colombo
a já taky nejsem z RPG F.
6.5.2009 19:16 - Fritzs
andtom píše:
A co asi tak podle Tebe sleduje Altar vývojem DrD 2.0, když by to nemělo být zaplnění mezery na trhu, té o které píšeš, že nemůže existovat.


Nevím, třeba je cílem vydělat na tom, že si to spousta lidí koupí, jelikož je to nová edice DrD, bez ohledu na to, jak moc se to původnímu DrD bude v konečné fázi podobat. Když se podíváš na ten trh, tak uvidíš: DrD, DrD+, Hrdiny fantasy... mě od pohledu přijde trh se scifi RPGčky jako mnohem větší mezera, připustím li, že taková mezera existuje...

andtom píše:
má se uvést na trh nové RPG


A nestačí nakonec když se uvede na trh v anglofonních zemích, nebo třeba polsku (podle jazykové vybavenosti potenciálního zájemce). Podívé se, třeba WH40K nikdy nevyšlo česky, stejně tak Magic (třeba v Číně mají lokalizované kartičky) a i přesto se to prodává a být to v češtině, neprodávalo by se IMO o moc líp.
6.5.2009 19:29 - sirien
Hrdiny fantasy vydaly Straky na vrbě, ne Altar.
Měli vyjít i Hrdinové SF (stejnej rule core jako HF, ale scífko) ale vzhledem k tomu že Straky na vrbě mají stejně mizernej marketing jako Altar (AFAIK protože si ho stejně jako Altar nemůžou dovolit) ale narozdíl od Altaru nemaj zavedenou značku, tak byli HF docela debakl... časem se myslim i nějak rozprodali, ale trvalo to věčnost, takže na SF pokračování moc nedošlo.

Kartičky sou o něčem trochu jinym. Schopnosti přelouskáš se slovníkem a zapamatuješ si, čísílka sou jasný... Přeložit si se slovníkem RPGčko... to by byl dost záběr...
6.5.2009 19:56 - Fritzs
sirien: Jak teda vysvětlíš Warhammer 40K... ten nepřelouskáš se slovníkem.
6.5.2009 20:02 - sirien
Řekl bych že někteří lidé umí anglicky dost dobře na to aby ho nepotřebovali.

Tím minulým postem jsem chtěl říct, že jazyková bariéra u kartiček je o dost menší (míň textu, opakující se fráze a tak). Potkal jsem dost lidí co hráli magicy aniž by uměli anglicky, nepotkal jsem nikoho kdo by hrál WoDčko, aniž by někdo ve skupině (95% ST) uměl anglicky dost dobře na to aby si ho moh vklidu číst. A to existují překlady. (teda kvalita ehm... ale tak hrát se podle nich nejspíš dá)
6.5.2009 20:22 - unknown
Sirien píše:
Hrdiny fantasy vydaly Straky na vrbě, ne Altar.
Nikoli, HF vydal Netopejr.
6.5.2009 21:04 - sirien
Sakra, těsně vedle.
Se mi tyhle dvě nakladatelství občas trochu pletou...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.093269824981689 secREMOTE_IP: 3.15.235.104