Alnagův bloček: Jak nenapsat RPG propadák?

Vytvořit novou verzi Dračího doupěte není jako vytvořit nějaké další divné RPGčko, kterých je všude spousta. Dračí doupě je hra, která je základní, určující, fundamentální hrou českého RPG trhu. A takovou má dobrou šanci i zůstat, pokud si její tvůrci uchovají odstup a rozum mezi ušima. Tady je pár bodů, které mne na to téma napadly. Myslím, že kdokoliv, kdo aspiruje na to takovou hru vytvořit, si z nich může vzít poučení.

1. Poznejte svoje klienty

Herní designér hodný toho označení by měl v první řadě vědět, pro koho svůj produkt vytváří. Jsou situace, kdy můžete nebrat ohledy na to, co si zákazníci myslí a co chtějí, ale tohle není jedna z nich. Pokud nějaký nezávislý designér ve volném čase vytvoří RPGčko, protože se mu chce a pak jej prodá pár svým přátelům, je to fajn. Ale to není obchodní model, který by byl myslitelný pro hru jakou je Dračí doupě.
V případě, že děláte hru, která má zasáhnout masy (ano, ČR je malá, ale to znamená, že okrajové choutky jsou ještě okrajovější), musíte se pokusit zjistit, co je pro takové masy přitažlivé. A to jim dát. První krok je vytyčit si, kdo tvoří cílovou skupinu. „Např. noví hráči ve věku 10-15 let.“ Nelze se s tím ale spokojit a začít prostě psát s tím, že „víme nejlépe, co by chtěli.“
Vezmu-li na pomoc reálný příklad, tak v době morálního i ekonomického přežití AD&D 2e si designéři Wizards of the Coast také nesedli na zadek s tím, že upečou produkt od oka. Nikoliv. Udělali obrovský, možná už neopakovatelný průzkum cílové populace, aby zjistili, co chce a co potřebuje. A to jí dali. Nemůže být sporu o tom, že třetí edice D&D byla jedním z největších obchodních úspěchů na poli RPG. Ne proto, že by byla extrémně inovativní, ale proto, že dala hráčům to, co chtěli ve hře dostat. Ať už bude psát Dračí doupě 2.0 kdokoliv, měl by v první řadě dát stranou svoje ego, touhu napsat si hru hlavně pro sebe a přemýšlet s orientací na trh. Vycházet z faktů, nikoliv z mýtických představ a zbožných přání, že všichni jsou stejní jako on.

2. Nejlepší možný odhad

Vím, co si myslíte. Altar není Wizards of the Coast. Nemá peníze na to, aby prováděl marketingové výzkumy, natož sledoval hráče, jak hrají, přes jednosměrné zrcadlo a rozsáhle to vyhodnocoval. Naštěstí i v této situaci se lze opřít o „nejlepší možný odhad“. Tento odhad pochopitelně vychází z toho, že Altar není dobročinná organizace, ale firma, která chce oslovit co největší část trhu. Pokud je to jinak, pokud cílem je splnit „vlhký sen“ nějakého rádoby designéra, tak potom je lepší tohle vůbec nečíst a jednoduše si hodit kostkou na to, do koho investovat peníze. S reálným rizikem, že i přes ustavenou značku a tendenci mnoha lidí si koupit prostě cokoliv projekt nebude zrovna dvakrát výdělečný.
Nicméně pro vytvoření RPG, které osloví širší publikum, lze z dosavadních poznatků vydedukovat přinejmenším několik následujících pravidel (je jich víc, ale nebudu Vám přece prozrazovat všechno :o)):
  • Hra by měla mít stoupající složitost
  • Hra by měla mít doplňky
  • Hra by měla pracovat se strategickým myšlením (resp. managementem zdrojů)

3. Stoupající složitost

Hráči se chtějí stále učit něco nového. Hra, která je plně ovládnutá, zcela pochopená, nudí. Zároveň ale musí být v počátcích dostatečně jednoduchá, aby se dala osvojit během pár minut a s pomocí kamaráda začít hrát v podstatě během chvíle. Je řada konkrétních způsobů, jak na to. To, v čem se shoduje, je, že základní mechanika je prostá, jednoduchá a maximálně uplatnitelná. K ní existují výjimky, doplňky nebo nadstavby, kterých s pokračující hrou postupně přibývá nebo se (jako ve 4. edici D&D) proměňují, tak, aby hra nikdy nestagnovala. Není nic nudnějšího, než když děláte totéž stále dokola.

4. Koloběh přírůstků

Vývoj hry, která si dělá ambice na ovládnutí trhu, by měl rovnou počítat s tím, že ji budete stále přiživovat novými doplňky. Myslet si, že vydáte pravidla a tím je to hotové, je nejen naprosto nepraktické pro vydavatele (jakmile trh pravidly nasytí, tak buď může vydat revizi, nebo se jít klouzat), ale také to neprospívá hře samotné. Opakovaně se ukazuje, že hry, které mají doplňky, jsou úspěšnější. Na regálech jsou víc vidět, vytvářejí dojem větší pestrosti, možnosti volby, atd. Pokud se podíváte např. na 4. edici D&D, kde schopnosti postav připomínají nákupní seznam, můžete se buď pošklebovat, nebo ocenit marketingovou dokonalost a naprostou svůdnost herních doplňků. Nevím, kdo to vymyslel, ale genialita obchodnického ducha zde dosáhla zřejmě vrcholu.

5. Management zdrojů

Hodně menších RPG se orientuje na hru v duchu „teď a tady“. Někdy do té míry, že nevyžadují vůbec žádnou nebo minimální přípravu ze strany hráčů. Překvapivě, existuje poměrně velká skupina hráčů, kterou baví se s postavami pižlat. Hráči chtějí plánovat, chtějí přemýšlet kam dál. Součástí „strategické části“ hry je dlouhodobé rozvažování o tom, které zdroje využít teď a které nechat na později, zda střádat na něco velkého nebo vyplácat zdroje po kouscích. Snaha udělat hru jednoduchou často jako první odkrojí tu část, která se zabývá managementem zdrojů. Je to jako ukrojit si 50% spokojených zákazníků. Protože, smiřte se s tím, některé lidi to baví.

6. Cesta nejmenšího odporu

Nejsnazší způsob, jak vyprodukovat úspěšné RPG pro český trh, je nejspíš na nějaké koupit licenci a nebo (což asi vyjde levněji) jej naklonovat (ať už legálně, třeba pomocí OGL, nebo díky skutečnosti, že herní mechaniky nelze chránit autorským zákonem ani patentem; lze chránit doslovné znění, ale vzhledem k tomu, že jde o jiný jazyk, to v zásadě nepředstavuje velký problém). Podíváte-li se na tabulku prodejů RPG, můžete usoudit, která RPG by byla nejlepšími kandidáty na koupi licence nebo "inspiraci":
  • D&D (licence na D&D asi bude drahá, ale existuje vylepšený klon D&D 3.5e – Pathfinder, který by mohl být podstatně lacinější)
  • World of Darkness (není v podstatě důvod, proč by se základní mechaniky nedaly překlopit do fantasy verze)
  • Shadowrun (platí totéž co výše, navíc si je s WoD stále podobnější)
  • Star Wars Saga Edition (tady existuje dokonce fanouškovská snaha vytvořit fantasy variantu, takže stačí jen vzít a použít)
  • GURPS
  • Warhammer
  • Rifts
  • Spycraft
Přinejmenším inspirace v těchto systémech dává dobrou představu o tom, co je populární a co se prodává. Je dobré zvážit fakt, že anglofonní trh nemusí být totožný s tím naším. Na druhou stranu v době globální kultury, která u nás panuje, nelze příliš předpokládat jeho výraznou odlišnost. Dnešní mládež hraje stejné počítačové hry, sleduje stejné filmy a seriály, poslouchá stejnou hudbu a má stejné idoly na téhle i opačné straně Atlantiku. Je velká pravděpodobnost, že co se líbí tam, se bude (v nějaké obměně) líbit i tady.
Nesejde příliš na tom, že upravíte reálie Dungeons & Dragons pro evropské poměry. Nesejde na tom, že vyměníte dvacetistěnnou kostku za 3k6. Nesejde na tom, zda bude mít atribut a jeho opravu nebo jen opravu. Nezáleží na tom, jestli bude systém čistě dovednostní nebo bude mít povolání a úrovně. Možná si myslíte, že ano, ale to je fatální omyl. Je to sice zábavné se o tom hádat, ale to je asi tak všechno, co je na tom zajímavé. Výše uvedené hry a celá historie RPG opakovaně dokazuje, že tytéž efekty (taktické a strategické elementy, vzrůstající složitost, management zdrojů, akcentace představivosti, možnost mezihráčského soupeření a mnohé další) lze dosáhnout mnoha různými (často protikladnými) způsoby. O způsoby však jde až v poslední řadě. Důležité je mít dobře promyšlený designérský záměr.
Pokud toto moje zamyšlení pomůže komukoliv, aby takový záměr vytvořil a prosadil, budu jen rád.
Napsal: Alnag
4.5.2009 14:05 - Erric
Troufam si tvrdit, ze je zcela zasadni rozdil mezi vydanim jako PDF a vydanim knizne. A to ve zcela zjevnem rozdilu, kterym je nutna pocatecni finanacni investice.
Krome toho vyroba jak PDF tak knihy s RPG hrou (napr. v rozsahu SoTE) vyzaduje obrovske dusevni a casove investice. Coz me treba zajimave prijde.
4.5.2009 18:19 - Jarik
Dekuji Erricovi za nazor.
to je to, kde spouste lidi zavre celist.. protoze zjisti, ze de facto vynalozit naklady na produkt, s tim... ze je tak dobry, aby se z nej neco vratilo.. je dobrej risk. V CR extra.
Kdo nezazil.. nevi :)
PDF soubory jsou dobry "fan system" ...ale tam to konci :D
4.5.2009 18:35 - Alnag
Jarik: Nevím, kde se pořád bere ta touha někomu zavřít čelist... buď tolerantní k jiným názorům, chceš-li, aby jiní byli tolerantní k názorům tvým.

Erric píše:
Troufam si tvrdit, ze je zcela zasadni rozdil mezi vydanim jako PDF a vydanim knizne. A to ve zcela zjevnem rozdilu, kterym je nutna pocatecni finanacni investice.


Omlouvám se, ale nějak jsem nepostřehl, jak je nutnost (a nebo možnost) finančně profinancovat knižní vydání relevantní pro tuto debatu. Ale možná, že jsem jen pomalejší.
4.5.2009 19:37 - Erric
Alnag: Reagoval jsem na Sirienovo
Sirien píše:
jít s nim ven není žádné umění- chce to jen trochu trpělivosti nebo grafománie a trochu nestydlivosti abyste zašli za někym kdo to může vydat (nebo to vydali jako PDF).


Nesouhlasim s tim, ze je to snadne a nesouhlasim s hazenim her vydavanych knizne a her vydavanych ciste formou PDF do jednoho pytle.

Domnivam se, ze soucasti "nenapsat RPG propadak" je i forma jeho vydani. PDF muze mit uspech, kdyz ho bude hrat 200 lidi. Pokud si knizne vydanou hru koupi jen 200 lidi da se povazovat za propadak.
4.5.2009 20:27 - Jarik
Alnag:
sorry. vyznelo to tvrdeji nez bylo zamysleno. ale zpet nic nevezmu :)
maximalne to, ze svymi nazory nechci nikoho umlcet :)
4.5.2009 21:58 - Alnag
Erric píše:
Domnivam se, ze soucasti "nenapsat RPG propadak" je i forma jeho vydani. PDF muze mit uspech, kdyz ho bude hrat 200 lidi. Pokud si knizne vydanou hru koupi jen 200 lidi da se povazovat za propadak.


To je docela zajímavé. Vzhledem k tomu, že se chystáš vydat hru knižně, kolik lidí je pro tebe hranice aby to nebyl propadák (ale řekněme neutrál) a kolik by už byl úspěch?

Jinak s tebou ale nemůžu úplně souhlasit. I když jsme v ČR tradičně pozadu, tak elektronická distribuce informací se začíná stávat normou a zrovna u RPG je vydávání formou PDF docela standardní. Myslím si, že ve finálně skutečně záleží na tom, kolik lidí to bude hrát (a ten parametr je pro mně stejný). Druhá věc je, že tím, že se PDF snáze pirátí může i menší množství prodaných PDF mít stejný počet hráčů jako víc prodaných tištěných knížek, ale to jsi asi neměl na mysli, nebo ano?
4.5.2009 22:34 - Erric
Dle me je na ceskem trhu 1000 prodanych kusu neutral, 1500 a vice uz lze povazovat za uspech. Tak nejak to i odpovida Bouchiho propoctum nekde hloubeji v diskusi. Rekl bych ze je to u nas stejne jak s RPG tak i s deskovkami a hadam, ze tomu nebude moc jinak u vydavani prumerne knizni fantastiky.

Pokud se bavime o poctu hracu, pak jsem presvedcen, ze prumerna hra v CR nebo SR, ktera vyjde knizne bude mit ve finale radove vic hracu, nez kniha, ktera vyjde jako PDF (at uz zdarma nebo za poplatek). Ano, ve svete je tomu uz dnes dost jinak, ale jsme stale v CR a s preklady do anglictiny je obecne problem.
4.5.2009 23:04 - Colombo
Erric: já ti nevím, podlední dobou hraju jen z PDFek.
Eh, no, ale já stejnak i dřív měl všechny pravidla akorát okopírované:) já jsem taková socka no:)
4.5.2009 23:19 - Erric
Colombo: Ja nerikam, ze nikdo nehraje z PDF. Ony maji skvelou vlastnost - umi cestovat velmi snadno mezi kontinenty. Jejich problem ale je, ze se neumi dostat k "normalnim" lidem.
4.5.2009 23:23 - Colombo
Já vám nevím, ale spíše si myslím, že normální člověk je ochotnější si koupit za pár korun sadu PDF s obrázky, mapami atd. než to samé v papíře za 3 000. Na to jsou tu zas fanatici a RPG nerdi.
Na druhou stranu, pořád tu existuje takové to lidské chtění mít něco fyzického v ruce.
Taky bych řekl, že normální lidi nechtějí týdny studovat kosmologii světů, ale zahrát si, objevit, co je to RPG.

Tedy pokud nemyslíte "normální lidi" nezaujaté hráče RPG her a ne jako já, průměrného občana ČR.
4.5.2009 23:28 - Sethi
já bych si skoro řekla o definici "normálního" člověka.

protože v téhle době už i tak netechnické typy jako jsou moje matka a babička preferují elektronické dokumenty nad papírovými...

nejsou devadesátá léta, lidé vědí, co je to .pdf, a cílová skupina se o hře spíš dozví na internetu - kde si tyhle informace dohledává - než v kamenném obchodě...
4.5.2009 23:32 - Alnag
Erric píše:
Jejich problem ale je, ze se neumi dostat k "normalnim" lidem.


Tady je na místě se zeptat, kdo je cílová populace, stařenky nad hrobem? Protože ony také existují služby typu Lulu, které za tebe PDF prodávají a umožňují tisk na vyžádání. Doba skutečně pokročila a hranice mezi elektronickou a tištěnou publikací je velmi tenká. Být dnes publikovaný autor včetně ISBN je záležitost za cca 5.000 Kč.
4.5.2009 23:42 - Erric
Sethi: "Normalni" clovek si prave nic moc nedohledava, chodi do skoly, sportovat a do prace. Nesedi doma a neprojizdi fora a tak, to dela opravdu jen mensina.

Je to asi tri roky, kdy jsme se na nejakem conu ptali lidi, jestli se o DrD+ dozvedeli z netu a jestli tam o nem neco cetli a jestli chodi na diskuse se zajimat atd. Prakticky nikdo v te mistnosti nereagoval. A to se nam stalo jak na GameConu tak na Pragoconu. Publikovat veci mozna je snadne, ale rozhodne neni snadne predat je siroke verejnosti.

Nemluvime tady o hrach za tisice (to je vysada jen zahranicnich mainstreamovych titulu) ale o nekolika malo stovkach.
5.5.2009 08:25 - ShadoWWW
Mám rád PDF i elektronickou verzi RPG. V knížce si rád čtu a listuji. Je pro mě ideální pro seznámení se s hrou. Naopak v PDF se lépe hledá a dají se lehce vykopírovávat texty. Většinou zběžně mrknu na PDF, pak si pročtu knihu a pak už hraji většinou z PDF. Při delším procházení některé části zase sáhnu po knize.

Jedna z velkých předností DnD bylo, že vycházelo v obou formátech. Tak nějak jsem si zvykl na oba formáty.

V budoucnu, až se víc rozšíří čtečí zařízení typu Kindle a bude dostupnější, pak už se bez knihy nejspíš obejdu. Dnes ale stále ještě rád sáhnu po obou formátech.
5.5.2009 08:41 - andtom
Alnag píše:
Doba skutečně pokročila a hranice mezi elektronickou a tištěnou publikací je velmi tenká.

Taktak, indikátorem prolínání hranic je pořízení vašeho prvního placeného pdfka.
5.5.2009 11:24 - sirien
Jarik píše:
to je to, kde spouste lidi zavre celist.. protoze zjisti, ze de facto vynalozit naklady na produkt, s tim... ze je tak dobry, aby se z nej neco vratilo.. je dobrej risk. V CR extra.

Tady je někdo agresivní. Takřka bych řekl, že tu má někdo nějaké ošklivé kostlivce ve skříni a diskuse se mu trefuje do bolavého místa...

Základní problém ČR spočívá v tom, že tu je dokonale pesimistická mentalita - nic se nepodaří, všechno selže, nemá smysl se snažit. Když sem byl na Asterionconu, kde se strhla diskuse o vydávání a psaní a podobně, tak to tam z lidí tak zářilo že sem pak se SEBem dvě hodiny vymejšlel novej projekt, abych ze sebe oklepal depresi.
Když se každej bojí věci zkusit, neni divu že okolo nic neni.

To že se většina lidí nemá odvahu o nic pokusit a pár jedinců ano neznamená, že jsou věci těžké. Znamená to jen to, že většina lidí jsou zbabělci a pár má dost odvahy aby věci nejdřív zkusili, než je smetou ze stolu. Nic víc, nic míň.

Stejně tak - počáteční náklady. Když se člověk podívá na knihovnicka.cz (myslim, tak nějak) tak tam je ceník nízkonákladového tisku. Ono to ve skutečnosti není TAK drahý. Jsou to všechno peníze, které JE možné dát dohromady.
A pokud se to nezaplatí zpátky? Ok, no. Jsou to jen peníze. Jediná otázka zní - stojí mi ty peníze v podobě investice do vlastní zábavy a tvořivosti za to, i když se nevrátí? Ta úvaha je naprosto jednoduchá...

(a prosím, ať mi tu nikdo netvrdí, že těch pár tisíc jsou ve skutečnosti velké peníze a jak je hrozný problém je sehnat. Já teď na jednu svojí akci shánim 120 000 a je to akce kterou si s pár kamarádama dělám jen tak z hecu, a rozhodně nikdo z nás nepatří k lidem s nejvyššími příjmy na tomhle webu. Je to jen o tom chtít a zkusit, nic víc. Kdo chce, hledá možnosti, kdo nechce, hledá důvody proč to nejde, jak se říká...)

Erric píše:
Sethi: "Normalni" clovek si prave nic moc nedohledava, chodi do skoly, sportovat a do prace. Nesedi doma a neprojizdi fora a tak, to dela opravdu jen mensina.

...která bohatě stačí na to aby rozjela sociální síť lidí kteří se o věci dozvědí. "a hele co sem našel" -> "hele, včera sem na netu našel" -> "kámoš předevčírem na netu našel" je posloupnost která bohatě stačí na to aby pokryla většinu ppulace.
Samozřejmě, pokud umíš udělat PR...
5.5.2009 11:31 - Lotrando
Sirien: amen!
5.5.2009 12:23 - Erric
Sirien: Prosel jsem nekolika dokoncenymi kniznimi projekty, od faze jejich koncepce az po finalizaci a vydani a rozhodne jsem nepocitoval to co popisujes. Tedy, ze je to vlastne lehke, ale lidi se jen vymlouvaji. Ze dokoncit projekt je snadne, ze nechat ho vytisknout a dostat jej k lidem je snadne.

Naopak si myslim, ze je to velmi narocny a zdlouhavy proces. Je spousta lidi, kteri meli nejake projekty, ale nedokoncili je prave kvuli prekazkam, ktere vyvoj a vydani stavi do cesty. Nestaci navrhnout system, je potreba jej otestovat, vyladit, napsat knihu, sehnat penize, udelat reklamu, zaridit distribuci.
Teoreticky se to mozna zda snadne, ale z praxe mam zkusenost jinou.

Jako radu k tematu bych pridal: "Pokud nechcete napsat RPG propadak, uvedomte si, ze vyroba hry je obrovska hora prace, kterou za vas nikdo jiny neudela. A pripravte se na to, ze to neni snadne."
5.5.2009 12:27 - Alnag
Erric: Proto bývá dobrým zvykem, že RPG řeší projektové týmy, kde je každý na něco specializovaný. To, že to spadne na bedra jednoho (event. dvou lidí) je opravdu špatná strategie v jakémkoliv byznysu... RPG nevyjímaje.
5.5.2009 12:30 - sirien
Nemůžu si pomoct, ale kdykoliv někdo tvrdí že je něco hrozně těžké, dostávám takové mrazení jít a udělat to jen abych si ověřil že nemá pravdu. ´ll see...

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Alnag

Alek Lačev

Věk: 33 let
Bydliště: Praha
Ukončil aktivní hráčskou kariéru v roce 2014.

Hry, které jsem hrál: 13th Age, Advanced Dungeons & Dragons 2e; Čas pro hrdiny; D20 Modern; Dračí doupě 1.2 a 1.5; Dračí doupě plus; Dungeons & Dragons 3e; Dungeons & Dragons 3.5e; Dungeons &...více
Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11329913139343 secREMOTE_IP: 18.222.240.21