Tipy a triky

Jerson
21.5.2020 14:05
RPG pro úplné nováčky
K založení téhle diskuse mě přiměl jeden příspěvek z Redditu popisující těžkosti člověka, který se má bez předchozích zkušeností pustit do vedení hry. V daném příspěvku šlo o maminku silně motivovaného hráče DnD, který hry stále vedl a chtěl si také zahrát postavu, nicméně díky svému natěšení má poměrně vysoká očekávání. Po přečtení pravidel a dalších jiných textů zjistila, co má a nemá dělat (tvořit svět, ne příběh, nechat hráče dělat rozhodnutí, ne každé setkání musí být boj, ... prostě celkem užitečné rady). Nicméně i po tom všem jí zůstává řada nezodpovězených otázek, jak to udělat, co udělat a kolik toho udělat.

Dostalo se jí rad, že si má stáhnout nějaký už hotový modul, ve kterém dostane vše potřebné, nicméně tahle rada není až tak užitečná, a už vůbec ne pro naše prostředí - nováček do modulu nevidí, těžko posoudí, který je dobrý a který nikoliv, přizpůsobivost preferencím hráčů je taky dost složitá, a navíc to znamená přečíst si další hromadu textu, dost možná mnohem větší, než ve hře skutečně použije, a nějak se s ní popasovat. U nás se přidá ještě celkem malý výběr česky psaných modulů.

Což mě přivádí na otázku myšlenou obecně - máte zkušenosti s tím, když někdo (dobrovolně nebo z lehkého donucení) začal vést hru opravdu od nuly, bez předchozích herních zkušeností, přičemž nešlo o vlastní zkušenost někdy ze začátku 90. let, ale z relativně nedávné doby, kterou jste schopni posoudit z pohledu zkušeného hráče, který se mohl i nemusel takové hry účastnit, a hlavně který dokázal posoudit, jak si tento nezkušený Vypravěč/GM vedl.

Druhá otázka je, zda máte nějaké RPGčko, ať už tištěné nebo na netu, o kterém víte, že nezkušený Vypravěč je podle něj opravdu schopen vést uspokojivou hru, ať pro nováčky, nebo zkušené a nadšené hráče, aniž by musel pátrat po dalších radách na netu? Na složitosti daných pravidel nezáleží, ale samozřejmě že jednodušší pravidla budou výrazně lepší.
18.11.2020 17:55 - RoVan
LOG celá věta měla být "zkus to vysvětlit mládeži do 18 let" :)
25.11.2020 09:14 - crowen
Jerson - Hero Kids poznas?
25.11.2020 09:19 - Jerson
Slyšel jsem o něm, ale ještě jsem neměl možnost si ho přečíst.
27.11.2020 03:10 - Šaman
Na Fb někdo hledal rpg pro šestileté děti. Padalo tam pár návrhů (DH, Plyšová hlídka, Myší hlídka, nebo rpg deskovky). Ale spíš mě zaujaly tyhle rady. Píšu to sem spíš pro zajímavost a pro představu jak to berou BFU. Nikoliv proto abychom se zase pohádali o švidlování a iluzionismu.
(Resp. nejsou to úplní BFU, oba jsou larpeři a jeden dělá slušný cosplay - ale rpg teorii asi každý den nediskutují.)
---

XXX: Vymyslete si to a improvizujte dle potřeb dítěte. Pokud 6 lete dítě zabavite na více než 2hodiny,stanete se pedahogickym guru. A vaše varlata budou větší než měl komenský. Ve škole jsem o přestávkách a po vyučování něco jako dracak s dětmi hrál. Základní pravidlo je nedržet se pravidel ale zaujmout.


YYY: s tim dost souhlasim... Dokonce ani nemusis mit moc aspekt nahody... Staci kdyz ten aspekt nahody budes obcas imitovat (treba hodem kostkou jenz bude v jakemkoli pripade stejny) hráči to nepoznají.


XXX: hod kostkou zboznuju... jelikož faktornahody nesnáším používám vlastní kostku neviditelnou. Děti v decaku kde pracuji vědí o čem mluvím. Je to o nacejteni se na děti. Na komunikaci a fantazii. Na schopnosti improvizovat a z prdu uplacat koláč


YYY: ja treba nemam rad kdyz neni moznost hazet????... Není potreba moc casto, ale vysledek o tom jestli se neco povede nebo - když zavisi na pji tak se citim jak loutka, jako bych mel osud predurcen, coz neni muj salek kavy...
Jako pj ho taky zboznuju, protoze se diky hodum neco strasne posere nebo podari coz dava do hry nejake napeti i mne. Svy hrace mam vetsinou precteny, takze me neprekvapej ????
27.11.2020 07:08 - Jerson
Ano, četl jsem to taky a zrovna jsem chtěl napsat, jak je mi z toho smutno. Tedy i z dalších příspěvků v té diskusi. Ilusionismus, fejkování hodů, nacpat děti do představy rodiče ...

____

Otázka do pranice. Jak mám nazvat roli Vypravěče, aby to neevokovalo přístup "Já vyprávím, vy posloucháte"? A samozřejmě ani přístup "Já jsem pán hry/světa/podzemí, vy jste otroci plnící mé představy".

Napadlo mě označení Organizátor, ale úplně se mi to nelíbí, takže bych uvítal vaše návrhy.
27.11.2020 07:52 - efram
Šaman

za mě ty rady pro šestileté děti, naladění se na vlnu dítěte atd. jsou naprosto super a je vidět, že ten člověk ví o čem mluví. I jeho poznámka o zaujmutí šestiletého dítěte na dvě hodiny je naprosto trefná. Ten člověk má zjevně zkušenost s tím co dělá. Zmiňuje, že hraje s dětmi z DDM. Vypadá to, že mu to funguje.

V celých jeho poznámkách není nic závadového jak se hrozí Jerson.

1 - Vymyslete si to a improvizujte dle potřeb dítěte. (naladění na hráče)
2 - Základní pravidlo je nedržet se pravidel, ale zaujmout. (je to o vyprávění příběhů a zaujetí hráčů kor ve věku 6 let a ne o pravidlech - kdo v dětství nehrál hru na příběh bez pravidel?)
3 - Je to o nacejteni se na děti (úplně z toho necítím, že by rodič cpal dítě do své představy)
4 - Na komunikaci a fantazii
5 - Na schopnosti improvizovat a z prdu uplacat koláč
6 - Diky hodum neco strasne posere nebo podari coz dava do hry nejake napeti i mne. - tohle by mohl víc vysvětlit v kontextu pouziti jeho neviditelne kostky.

Za mě, minimálně v prvních pěti bodech, vystihl super přístup k hraní.
27.11.2020 08:34 - malkav
Jerson píše:
Ano, četl jsem to taky a zrovna jsem chtěl napsat, jak je mi z toho smutno.

Jako sorry, ale z toho mi přímo čiší, jako bys chtěl oponovat tvrzením, že bez jasných pravidel se může nevědomky dopustit svinění hry a jak je vlastně strašně podvádí. Když máš děti, tak jsi s nimi asi hrál i v tak raném věku dámu, nebo podobné hry - hrál jsi "naplno" podle pravidel, nebo jsi sem tam "přehlédl" tah?
27.11.2020 08:50 - strucky
Jerson píše:
Napadlo mě označení Organizátor, ale úplně se mi to nelíbí, takže bych uvítal vaše návrhy.

Průvodce (světem)
27.11.2020 09:12 - sirien
Šaman: railroadingová a iluzionistická tradice je mezi larpery silná. Má to nějaké objektivní důvody týkající se herních preferencí a zvyku z designu a herního stylu larpů a nějaké komunitní důvody týkající se toho kdo všechno tu komunitu kdysi zakládal a jaký měli tito lidé herní styl a přístup. Popravdě to nemá smysl moc řešit, jim to tak vyhovuje.

Druhá věc je že hraní s dětma minimálně do určitého věku není moc o té hře ale o těch dětech, takže ty rady vlastně ani nejsou/nemusí být moc mimo.

Jinak neutrální termín pro GM je Moderátor.
27.11.2020 09:20 - LokiB
sirien: Moderátor je neutrálně, otázka je, co to řekne dětem kolem 6 let třeba.

Ono to jméno role ani nemá ten efekt, kterého se podle mě Jerson obává. Daleko víc záleží na tom, jak v té roli člověk vystupuje.
I když tomu budete říkat Pán jeskyně, tak když se u toho budete chovat jako Průvodce, Moderátor či Organizátor, tak z toho děti nebudou mít ten pocit, který nechcete "já vymýšlím, vy jste podřízení a jen tím procházíte".

Neutrální jména jako Organizátor či Moderátor jsou pro děti kolem 6 let z mojí zkušenosti nic neříkající, nudná a prázdná. I jméno role má u té hry také navozovat atmosféru, která je pro děti hodně důležitá.
27.11.2020 09:24 - Jerson
malkav píše:
Když máš děti, tak jsi s nimi asi hrál i v tak raném věku dámu, nebo podobné hry - hrál jsi "naplno" podle pravidel, nebo jsi sem tam "přehlédl" tah?

Říkám synovi "a víš, že teď už nehraješ podle pravidel, i když jsi říkal, teď podle nich chceš hrát?"
Protože v první RPG hře, kterou jsem s ním hrál, po minutě kreslil do mapy vlastní prvky, po dvou minutách popisoval vybavení místnosti, po pěti minutách si popisoval past, které jeho postava čelí, a potvoru, kterou tam potkal, a po dvaceti minutách si chtěl vyměnit role. To už tedy nehrál podle žádných pravidel, což mi přišlo jako škoda.

U dětí mám silný pocit, že je třeba jejich kreativitu do hry zapojit, a to včetně, nebo spíše hlavně v oblasti aktivního vytváření světa a příběhu. Jsou děti, které hodně potřebují vést, ale i děti, které samy vedou od první chvíle, a spíše jde o to naučit je spolupráci při vedení, aby mohli hráč všichni společně a ne jen podle jedněch not.
(což platí nejen pro RPG - neustálé úpravy pravidel u dětských her jsou obvyklé, ale díky tomu také vedou k nezájmu a rozpadu hry během pár minut.)

strucky píše:
Průvodce (světem)

Super nápad. Já věděl, že jsem to někde viděl, jen si ne a ne vzpomenout.
Moderátor by šel taky, ale Průvodce mi přijde lepší.
27.11.2020 09:53 - Corny
Popravdě, přestože v typické hře je dle mého iluzionismus a fudging jedna z těch nejhorších věcí, co může GM dělat, tak co se hry s takhle malými dětmi týče, tak bych z toho vrásky neměl. Podle mě je třeba tu hru přizpůsobit věku a tomu, o co těm dětem jde. Malý děti většinou nebudou řešit, jestli pravidla dávají smysl, často u různých her neřeší logiku a smysluplnost jejich světa a ostatně pravidla často úplně ignorují, jak se jim zamane. Je důležité zapojit jejich kreativitu a nechat je vyprávět svoje příběhy. A samozřejmě, jak budou dospívat, tak je můžeme seznamovat se složitějšími hrami, odcházet od iluzionismu a vychovávat je ve správné herní etiketě atd. Hry s malými dětmi jsou ale přecijen něco podstatně odlišného od her s dospělými.
27.11.2020 10:30 - malkav
Jerson: To jsi ale neodpověděl na mou otázku. Já se ptal, jestli jsi využíval plný potenciál pravidel, nebo jestli jsi ty sem tam něco "přehlédl", aby hra byla pro dítě zábavnější a nevyklepl jsi ho hned od hrací desky.
Sám pak uvádíš zkušenost, že tvého syna nejspíš ta hra fakt bavila a vůbec ho nezajímalo, jak znějí pravidla. Že tě to mrzí, to vzhledem ke tvým herním preferencím je i pochopitelné. Na druhou stranu sám potvrzuješ tvým příspěvkem, že ty rady jsou fakt k věci. A podle mě naprosto míjíš jejich sdělení, pokud z nich vyvozuješ, že má jít o: "nacpat děti do představy rodiče"
27.11.2020 10:55 - Jerson
Malkave, ano, když s ním hraju, tak využívám plný potenciál pravidel nebo se o to snažím. Když vidím, že chce pravidla ignorovat, tak mu to řeknu. Některé hry chce hrát natolik jinak, že mě nebaví, třeba v Karaku chce nasyslit všechny zbraně, aby mohl sčítat co nejvíc čísel, i když nemusí házet. Ale když už to tak chce, tak háže a sčítá pokaždé, i když má svými 18 +2k6 přehodit 12.

A když převzal vedení v RPG, tak pravidla používal - právě tak "ilusionisticky", jak někteří doporučují. Hodil 8k6, mě nechal hodit 6k6, měl jsem víc než on, spočítali jsme si to, ale potvora ne stejně dohnala a zabila, protože on to tak chtěl a přišlo mu to zábavné. Mně to nebavilo, už jen proto, že hra pak skončila.

To co se zrovna můj syn musí naučit je, že při hře své nápady budou uplatňovat všichni, a ne jen on.

Corny - nevím jaké zkušenosti máš s dětmi ty, ale moje zkušenost je, že jak se to děti naučí poprvé, tak to budou dělat znovu, a znovu, a znovu, a tím spíše čím budou jiné postupy náročnější. Ne že by to dělaly všechny děti nebo že by se nedaly přeučit, ale hodně rodičů píše (nejen u stolních her ale obecně u dětí) je lepší začít s méně pravidly, ale dodržovat je, než začít s iluzí a tu se pak snažit změnit.
27.11.2020 11:06 - LokiB
Jerson píše:
Hodil 8k6, mě nechal hodit 6k6, měl jsem víc než on, spočítali jsme si to, ale potvora ne stejně dohnala a zabila, protože on to tak chtěl a přišlo mu to zábavné. Mně to nebavilo, už jen proto, že hra pak skončila.


Tohle je celkem kouzelný, to musím říc, že mě až tak jako smutně pobavilo :)
Představa zhmotnění tvojí černé můry "bossujícího GM" v podobě vlastního dítěte je úsměvná k slzám. To myslím bez ironie, sám jsem si se synem užil dost prokletí mojí mámy, která mi v mládí slibovala "počkej, pámbu ti to oplatí na dětěch" ... a stalo se :)

Co jsem vypozoroval od různých dětí kolem, není ten přístup nijak jednotný ... některé chtěly jet opravdu podle pravidel a s úžasem objevovat, co jim jiný předkládá, prožívat ten příběh, i když byl "iluzionistický". A jiné si tam užívaly toho házení kostkou. A jiné to používaly k šikanování spoluhráčů, stejně jako na pískovišti.

Je fajn, když je hra propojená s výchovným procesem ... tady pak narazíme na to, že jak se liší pohledy na hraní RPG, budou se lišit asi i pohledy na výchovu (nemyslím můj a tvůj, ale obecně, mezi lidmi) ... takže to stejně "obecně platně" nebude. Každý si pojede to svoje.
27.11.2020 11:38 - malkav
Jerson: Ano, taky svým dětem vysvětluji, že pravidla je třeba dodržovat. Nicméně asi se shodneme na tom, že mentálně a emočně se děti vyvíjí a hra s nimi je často o empatii s slevení ze svých standardních požadavků. A jak píše Loki, tak hraní s nimi vyžaduje individuální přístup.
Na druhou stranu bych děti nijak nesnižoval v jejich schopnosti se bavit a nutné potřebě vytvořit pro ně ideální systém/pravidla pro začátečníky, protože si je stejně ohnou k obrazu svému ... tím nechci říct, že bys neměl mít snahu taková pravidla tvořit, to vůbec ne.
27.11.2020 12:09 - Gurney
Upřímně, tyhle zkušenosti lidí, kteří s dětmi jakoby "hrají", ale ve skutečnosti jim jen vyprávějí příběhy a tváří se, že je to hra, mi nepřijdou zajímavé. James Maslizewski (grognardia) měl mnohem podnětnější posty, kde zmiňoval opravdové hraní se svými o něco staršími dětmi (9+), pro které vedl oldschool dungeony v OD&D.
27.11.2020 13:07 - efram
malkav

Děti mají super fantazii. Mají ji rozvíjet. Není pak naopak lpění na pravidlech přetvářením dětí k obrazu rodiče? Ve výchově je jasné proč to dělat, ale ve hře bych těžil z fantasie.
27.11.2020 13:10 - sirien
Mnoho rodičů používá hry k výchově, popř. hodnotí vhodnost hry podle její výchovnosti atp. Můžeš si o tom myslet svoje (já si v mnoha směrech rozhodně myslim - ne úplně ve všech, ale...), ale je to jejich věc a pokud to tak dělají, tak podle toho samozřejmě mají jak poptávku/preference tak styl hraní té hry.
27.11.2020 13:14 - efram
sirien

Výchovu volí samozřejmě každý rodič podole svého. Hra je super k výchově dětí. Úplně, ale nepropojuji to, že dodržení herních pravidle je nutně výchovné. Při hraní s dětmi prostě těžím z toho o chtějí a jakou mají fantazii. Pravidla jsou až na druhém místě, protože podstatnější je ty děti nadchnout.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.1846010684967 secREMOTE_IP: 3.233.242.204