Tipy a triky

Jerson
21.5.2020 14:05
RPG pro úplné nováčky
K založení téhle diskuse mě přiměl jeden příspěvek z Redditu popisující těžkosti člověka, který se má bez předchozích zkušeností pustit do vedení hry. V daném příspěvku šlo o maminku silně motivovaného hráče DnD, který hry stále vedl a chtěl si také zahrát postavu, nicméně díky svému natěšení má poměrně vysoká očekávání. Po přečtení pravidel a dalších jiných textů zjistila, co má a nemá dělat (tvořit svět, ne příběh, nechat hráče dělat rozhodnutí, ne každé setkání musí být boj, ... prostě celkem užitečné rady). Nicméně i po tom všem jí zůstává řada nezodpovězených otázek, jak to udělat, co udělat a kolik toho udělat.

Dostalo se jí rad, že si má stáhnout nějaký už hotový modul, ve kterém dostane vše potřebné, nicméně tahle rada není až tak užitečná, a už vůbec ne pro naše prostředí - nováček do modulu nevidí, těžko posoudí, který je dobrý a který nikoliv, přizpůsobivost preferencím hráčů je taky dost složitá, a navíc to znamená přečíst si další hromadu textu, dost možná mnohem větší, než ve hře skutečně použije, a nějak se s ní popasovat. U nás se přidá ještě celkem malý výběr česky psaných modulů.

Což mě přivádí na otázku myšlenou obecně - máte zkušenosti s tím, když někdo (dobrovolně nebo z lehkého donucení) začal vést hru opravdu od nuly, bez předchozích herních zkušeností, přičemž nešlo o vlastní zkušenost někdy ze začátku 90. let, ale z relativně nedávné doby, kterou jste schopni posoudit z pohledu zkušeného hráče, který se mohl i nemusel takové hry účastnit, a hlavně který dokázal posoudit, jak si tento nezkušený Vypravěč/GM vedl.

Druhá otázka je, zda máte nějaké RPGčko, ať už tištěné nebo na netu, o kterém víte, že nezkušený Vypravěč je podle něj opravdu schopen vést uspokojivou hru, ať pro nováčky, nebo zkušené a nadšené hráče, aniž by musel pátrat po dalších radách na netu? Na složitosti daných pravidel nezáleží, ale samozřejmě že jednodušší pravidla budou výrazně lepší.
2.11.2020 16:11 - Gurney
Není to protimluv, házet lidem seznam odkazů, když předtím řešíš, že i víc než jedno klinutí je moc? A nestálo by za přistupovat k lidem méně jako k laboratorním zvířátkům a radši jim třeba nabídnout nějakou krátkou online ukázkovku?
2.11.2020 19:11 - Jerson
Tak už nevím, jak to mám dělat lépe. On-line hra nepřichází v úvahu, protože při svém vytížení na to nemám čas.
2.11.2020 23:23 - Gurney
To je pak neřešitelný problém, když hrozně chceš šířit rpgčka, ale vlastně na to nemáš čas.
3.11.2020 00:03 - Colombo
Co takhle onen redukovaný Fate 2 z Příběhů Impéria?

Mechanicky je to jednoduché. Možná je to až příliš abstraktní? Nemám zkušenost, ale na první pohled bych řekl, že s "přílišnou abstrakcí" by měli problém zejména lidi zvyklí na simulacionistická nebo gamistická pravidla s hromadou statů a mechanik na všechno. Pro malé dítě to může být celkem v pohodě.

Nebo se mýlím?
3.11.2020 07:29 - Jerson
Gurney píše:
To je pak neřešitelný problém, když hrozně chceš šířit rpgčka, ale vlastně na to nemáš čas.

Vždyť je to věc, kterou řeším od začátku. Potkávám hodně zájemců o RPG, kterým v dané chvíli nebo kvůli časovým či prostorovým možnostem nejsem schopen nabídnout ukázkovou hru, a ne vždycky je můžu nasměrovat na nějakou skupinu pořádající otevřená hraní v jejich blízkosti, takže proto bych měl rád příručku, kterou jim pošlu a oni podle ní můžou hrát s dostupnými lidmi, s rodinou, kamarády a tak.

Nutno říct, že Covid do toho háže neskutečným způsobem vidle, protože lidé s malými dětmi nemívají čas na dlouhé čtení pravidel a už vůbec ne přípravu hry.

Colombo, Příběhy Impéria doporučuju jako první, pokud dotyčný nemá preference hrát klasickou fantasy, protože je dostupná Lite verze, i pdf verze za dobrovolný příspěvek, i krabicová verze. Nicméně zatím jsem ve fázi čekání, až si tihle zájemci pravidla přečtou, jak moc jsou ta či ona pravidla pochopitelná budu řešit až v další fázi.

Mám jednu pozitivní reakci na Markyho Svět Dračáku, ale tak jen na základě přečtení.
3.11.2020 08:38 - Colombo
Jerson: Nejde mi ani tak moc o setting, ale o systém. Setting, meh, to může být cokoliv co lidi zajímá.
3.11.2020 09:57 - Jerson
Zatím nevím, jestli začátečníkům stačí jen systém, nebo potřebují i setting.
3.11.2020 10:34 - Markus
Potřebujou nejen setting, ale především připravené dobrodružství. Čistý systém je jim k ničemu. Toť mé dva centy.
3.11.2020 10:40 - Jerson
Připravené dobrodružství je další čtení, tím si nejsem úplně jist. Organická tvorba za pochodu by mohla fungovat lépe.
3.11.2020 11:03 - Gurney
Tvorba za pochodu zas vyžaduje alespoň minimální znalost nějakých základů improvizace (viz třeba slovenský překlad výborného Play unsafe), což je taky třeba načíst.
3.11.2020 11:11 - Jarik
Dobrodružství, které je často RR, které učí pravidla, je dnes běžné. To bude mít nějaký smysl.
Já bych hru bez ukazkoveho dobr.,dobr.mista či jak tomu kdo chce říkat, nechtěl.
3.11.2020 12:40 - LokiB
I za mě je ukázkové dobrodružství pro nováčky zásadní. I když ho nebudou nutně hrát, tak minimálně GMovi dá ukázku toho "o čem ta hra je", protože to ze samotných pravidel často nevyčte.

Třeba Noc goblinů mi tím, jak je psaná a postavená, jak dobré ukázkové dobrodružství nepřijde, i když samo o sobě to dobré dobrodružství třeba je.
3.11.2020 12:46 - York
Loki: To ale platí jen pro hry, který se hrajou podle předem připravených dobrodružství. Navíc to dá PJovi jen částečnou představu - když je to třeba dungeon, tak mu neukáže, jak má vypadat připravená kampaň. A připravenou kampaň zase nevmáčneš na pár stránek.
3.11.2020 12:51 - LokiB
York píše:
To ale platí jen pro hry, který se hrajou podle předem připravených dobrodružství.


Ano, improvizační hry do tohoto ani nepočítám (a počítat nebudu, omlouvám se :))

Ad kampaň .... k některým systémům autoři dávají i připravené Minisettingy, které na doslova pár stránkách kampaň načrtnout dokážou.

York píše:
Navíc to dá PJovi jen částečnou představu - když je to třeba dungeon, tak mu neukáže, jak má vypadat připravená kampaň.


No a? Všechno dá PJovi jen částečnou představu, to je úplně ok.
Sledoval jsem třeba části Zapovězeného streamu a to třeba tuhle roli plní hůř, než kdyby bylo dobrodružství popsané na 10 stránkách i pro nováčka.
Takže schopnost udělat si představu na základě ukázkového dobrodružství (at už samostatného nebo přímo v pravidlech), jak se hra hraje a o čem je, bych nedpoceňoval.
Ale znovu, ano ignoruju improvizační hry.
3.11.2020 13:18 - York
LokiB píše:
ignoruju improvizační hry


Nejde jen o plně improvizační hry. Když srovnám přípravu na svoji Dračákovou kampaň s dungeonem, kterej jsem sepisal pro pozdější vydání, tak to je úplně něco jinýho. Příprava kampaně jsou netříděný poznámky na pár stránek, popis dungeonu je třeba 30 stran strukturovanýho textu. A co je ještě důležitější - hraje se podle toho úplně jiná hra. V kampani byly taky dungeony, ale ne jako samonosný moduly, ale jako nepříliš podstatný kulisy pro kus děje.

Když PJům ukážu ten dungeon, tak je spíš zmatu než co jinýho. Dělat takhle přípravu celý hry by určitě šlo, ale byl by to celkem spolehlivej recept na rychlý vyhoření.
3.11.2020 13:27 - LokiB
York píše:
Když PJům ukážu ten dungeon, tak je spíš zmatu než co jinýho.


asi si holt připravuješ pro sebe materiál způsobem, který je dobrý pro tebe, ale nevhodný pro prezentaci nováčkům. na tom nevidím nic divného.
3.11.2020 13:30 - York
Loki: Ok, ale co teda k tý hře mám přiložit? Dungeon, kterej neukáže, jak se hraje reálná kampaň? Svoji přípravu kampaně, která je nevhodná pro prezentaci nováčkům? Nějakou jinou přípravu kamapně, která sice bude vhodná pro prezentaci nováčkům, ale neukáže, jak skutečně vypadá příprava kampaně reálnýho PJe?
3.11.2020 13:31 - sirien
Jerson: a já znovu zopakuju, že žádné zájemce zjevně nepotkáváš - a COVID a čas sou jen další výmluvy nezájemců - když by ty lidi chtěli, tak zrovna v týhle době si ten čas najdou.

Gurney: play unsafe s improvizací ve smyslu vedení příběhu moc společného nemá - těm text neni o tom o čem si lidi myslí, že je.
3.11.2020 13:38 - LokiB
sirien píše:
když by ty lidi chtěli, tak zrovna v týhle době si ten čas najdou.


čéče, to se trochu mejlíš ... já mám problém sehnat svoje spoluhráče jednou měsíčně, protože ti, co mají menší děti, jsou z nich úplně hotoví. věnují se jim celý den, současné situaci říkají "haranténa" a rodina je ke hraní moc pouštět nechce.
jakože ze života
3.11.2020 13:41 - LokiB
York píše:
Ok, ale co teda k tý hře mám přiložit? Dungeon, kterej neukáže, jak se hraje reálná kampaň? Svoji přípravu kampaně, která je nevhodná pro prezentaci nováčkům? Nějakou jinou přípravu kamapně, která sice bude vhodná pro prezentaci nováčkům, ale neukáže, jak skutečně vypadá příprava kampaně reálnýho PJe?


To, že jim dungeon neukáže, jak se hraje kampaň ... vadí to něčemu? Neznám tvoji hru, tak je tam možná kampaň nedílnou součástí pravidel a bez ní to nejde, ale jinak pro DH ... přiložení dungeonu / hry, která neukáže, jak se hraje kampaň, ničemu imho nevadí.

Ale psal jsem to, jako dobré mi přijde mít u pravidle jak dungeon, tak minikampaň.
Jasně že to nováčkům neukáže všechno, ale představu si podle mě udělají, inspiraci jim to dá, a to je do začátku nejdůležitější.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.15679907798767 secREMOTE_IP: 3.236.51.151