Kultura

Gurney
31.12.2015 19:32

Hotové překlady

- Základní triáda (PHB, DMG, MM) - ShadoWWW
- Basic rules + Starter Set - ShadoWWW
- Úvodní sada - Essentials Kit - ShadoWWW

- Dobrodruhův průvodce Mečovým pobřežím - Chrochta, Merlin, ShadoWWW, Sirien
- Xanatharův průvodce vším - Log 1=0, Maelik, ShadoWWW, Pan Bača
- Volův průvodce netvory - by Merlin, ShadoWWW, Sirien

- Strádovo prokletí - Pan Bača, Demonica & exi
- Poklad dračí královny - MartinCZ, Pan Bača, Pilchowski
- Hlubina: Dračí loupež - exi, pan Bača
- Drak z Ledového štítu - exi, ShadoWWW, wlkeR, Pan Bača
- Ztracený důl Fendelveru - exi, wlkeR, Pan Bača
- Alcrosský řezník - Ugy, Aegnor, Pan Bača
- Pobřeží snů - Demonica, exi
- Rudá ruka zkázy - Chrochta, exi
- Kaple na útesech - Ugy, Aegnor, Pan Bača
- Hrobka anihilace - Merlin, Pan Bača, Pilchowski, Tarfill
- Sestup do Avernu - exi, Pan Bača Pilchowski, ShadoWWW
- Nádherná zima - Chyba, Pan Bača, Heznick
- Příběhy ze Zejícího portálu - Chrochta, Pan Bača
- Různé doplňky a samostatné dílčí věci vč. nějakých těch dobrodružství: Materiály a odkazy pro pátou edici D&D

Dílčí překlady

Různé
- Witchhunter (Matova classa pro D&Diesel) (by Sirien&ShadoWWW)


Běžící překlady

- Xanathar - ShadoWWW (& Maelik a Log), Chyba
- Misty fortunes - wlker
- Storm Lord's Wrath
- Storm King's Thunder
- Princes of the Apocalypse
- Tasha Cauldron of Everything- Hranolky
- Duchové slaniska- Chrochta



Tasha - zdroj pro SRD
21.9.2021 11:55 - sirien
LokiB píše:
sirien: co přesně ze 3.5 máš namysli?

fakt že celodenní odpočinek Ti vrátil 2*level HP, tzn. z vykuchaný mrtvoly si byl během 3-4 dnů naprosto fit (jako wizard, fighter nejspíš potřeboval tejden). Což totálně odpovídá představě zranění - zlomenin, otevřenejch ran, rozdrcenejch svalů... Podobně fakt že rána za 10 HP je pro postavu na 1. úrovni smrtelná, zatímco pro postavu na 10. úrovni je jen trochu bolestivá je naprosto kompatibilní s představou toho, že HP jsou zranění. (A ne, hráči skutečně ve většině nevnímají HP co do symbolizovaného zranění "relativně" - pokud rána sekerou dává 1k12 HP, tak prostě většina hráčů chce, aby rána sekerou za 12, pokud je ztráta HP zranění, byla to samé zranění a když to tak není, tak jim to skřípe.)

Abysme se vrátili zpátky na začátek - diskuse je o tom, jestli "zásah" a "výdrž" jsou fakticky (významově, intuitivně) lepší termíny, než "zranění" a "životy". Což není otázka vkusu, ale sémantiky. A:


Zranění + ŽivotyZásah + Výdrž
Jsou "bojově" adekvátní termíny++
Nesou význam možnosti faktického zranění z DnD popisu HPček++
Nesou význam možnosti stresu, únavy, štěstí... z DnD popisu HPčekX+
Svým množstvím a nárůstem jsou kompatibilní s představou jejich ztráty jako fyzického zraněníX+
Významově odpovídají rychlosti obnovy HPček podle OdpočinkůX+
Významově odpovídají flufu schopností povolání (druhý dech, dočasná HP...)X+
= zcela očividně, "životy" a "zranění" jsou špatné překlady termínů / pojmy pro DnD mechaniku damage a hit points, zatícmo zásah a výdrž jsou správné, protože prostě odpovídají významům, užitím v mechanikách a intuitivním popisům.

Note: "zásah" ve skutečnosti také není ideální, protože stále asociuje fyzický kontakt zbraně a prtivníka, který není popisně/fakticky nutný, ale bohužel jsme nenašli žádné jiné slovo, které by mělo žádoucí význam, ladilo by s ostatními termíny a přitom se s ním v pravidlech snadno zacházelo. Pokud "příští generace" takové slovo najdou (protože už existuje a my sme slepý a blbý nebo protože takové vznikne v novém kontextu nějaké comp hry nebo whatever) a přijdou náš "Zásah" nahradit s tím, že náš starej zásah sucks a jejich nové slovo je lepší, tak budu první, kdo jim to odkejve.
21.9.2021 12:10 - LokiB
sirien píše:
Což totálně odpovídá představě zranění - zlomenin, otevřenejch ran, rozdrcenejch svalů...


Neodpovídá to představě reálnejch zranění tohoto rozsahu, ale plně to odpovídá představě fantasy zranění ... z knížek i z filmů, kde jsou hrdinové posekaní do krve a po pár dnech jsou ok.

Ano, ve fantasy není neobvyklá představa, že hrdina má propíchnuté břicho a druhý den zas bojuje.
Proč? Protože se tam neřeší zkušenost břišních chirurgů, že je to nereálné, že sepse břišní krajiny z protrženého střeva, že propíchnutej močovej měchýř sucks atd.
Málokdy se řeší přímo zlomenina, fyzické zranění po ráně paláctem je typicky spíše pohmožděnina, protože "hrdinové".

Podle mě tohle mezi hráči, kteří hráli výhradně fantasy hry, bylo obecně chápáno a akceptováno jako ok.

To, co se měnilo, byli hráči - přišli noví, kteří neměli primární zázemí ve fantasy, hráli jiné, realističtější hry, a začla být poptávka po "realističtějším" vyjádření "zranění" i v DnD. Ale to přichází až s 5E, v 3.5 stále ještě přetrvává úzus, že zranění je minimálně do určité nezanedbatelné míry fyzické. Boj je stále krvavý, nikoli jen vyčerpávající - a to je to, co hráčů DnD tehdy stále ještě chtěli. A to nejen asymetricky krvavý (krvavý pro nepřátele, stresující pro postavy), krvavý pro všechny.

sirien píše:
A ne, hráči skutečně ve většině nevnímají HP co do symbolizovaného zranění "relativně" - pokud rána sekerou dává 1k12 HP, tak prostě většina hráčů chce, aby rána sekerou za 12, pokud je ztráta HP zranění, byla to samé zranění a když to tak není, tak jim to skřípe.


Zdroj pro toto tvrzení, co většina hráčů chce? bublifuk.
A mluvíš o většině hráčů HnH obecně nebo většině hráčů ADND nebo většině hráčů JaD či jiného systému?

sirien píše:
Abysme se vrátili zpátky na začátek - diskuse je o tom, jestli "zásah" a "výdrž" jsou fakticky (významově, intuitivně) lepší termíny, než "zranění" a "životy".


To ses nevrátil na začátek - začátek byl o tom, jestli "zranění a životy" byly nesmyslné vždy + jestli "HP v DND 5E je čistě nefyzické", jak tvrdil Jerson.
To byl začátek této diskuse, která se až pak vyhrotila jiným směrem.
21.9.2021 12:21 - Aegnor
Loki: to co tvrdíš Jerson nenapsal.
21.9.2021 12:22 - LokiB
Ok, máš pravdu, ať je to tedy přesně "Jenže HP v JaD nesymbolizují zranění, ale vyčerpání, tak to asi nepůjde." To byl začátek té debaty.
21.9.2021 13:09 - sirien
LokiB píše:
ale plně to odpovídá představě fantasy zranění ... z knížek i z filmů

Bullshit.
Cituj mi takovou knížku.

Dost autorů bere zranění a rychlost jeho léčení s nadsázkou - ale všichni dávají hrdinovi nějakou časovou prodlevu, aby vytvořili zdání dostatečného času léčení a prošlo to u čtenářova/divákova suspension of disbelief. (Nebo si dají tu práci dát najevo, že vlastně nešlo tak úplně o zranění, ale jen o různá potlučení a vyčerpání... což nás vrací k tomu že tomu ale ta stará terminologie neodpovídá).

Tohle je, sorry, další Tvoje ad absurdum relativizace podle vzoru "není to úplně realistické, takže si můžu tvrdit, že to je úplně nerealistické" - ne, nemůžeš, autoři se snaží věc reflektovat (a když ne, tak to je zdrojem kritiky a pointou vtipů v parodiích).

LokiB píše:
Podle mě tohle mezi hráči, kteří hráli výhradně fantasy hry, bylo obecně chápáno a akceptováno jako ok.

Ne, nebylo, a ne, nepřišlo to s 5e, to je další bullshit.

Nerealističnosti HPček byly plný fóra - český i zahraniční - už v době 3e (to vím osobně - co vím tak už i v době ADnD, to by museli doplnit pamětníci jako Markus...) a ve velkém to řešili hráči DrD 1.3 (...což vím osobně, tipnul bych, že i dřívějších, ale to by opět museli doplnit pamětníci). Ostatně právě proto se to d20 SW snažily řešit tím zdvojením HP na zranění a výdrž - což, mimochodem, bylo ve stejném roce co vyšla 3e - tj. efektivně to nutně musel být následek poptávky z doby ADnD, což je éra devadesátek.

LokiB píše:
začátek byl o tom, jestli "zranění a životy" byly nesmyslné vždy

Celá ta tabulka co sem napsal je platná pro 5e, 4e, 3e a ADnD 2e - a i pro DrD (tam si nejsem jistej tim in-rules popisem stresu a únavy, ale to je jen jeden řádek z šesti). Dřívější hry nemá smysl řešit, protože doba překladů a české terminologie začíná s DrD a ADnD 2e.

Takže ano, byly nesmyslné vždy.
21.9.2021 13:24 - LokiB
sirien píše:
Nerealističnosti HPček byly plný fóra


siriene, tohle je trochu patetický ... to přeci vidíš i ty, že překřikování se na fórech není měřítko. Nebo když se to hodí, tak je? Ale když hlasitě halasí aktivisti a woke-culture, tak je to jen hlučná minorita?

Vtipný je, že Markuse máš za pamětníka, ale moje paměti jaksi neuznáváš, a to jsem ADND 2E i DnD Rules Cyclopedia hrál od roku 1992 a na internetech do těch fór chodil od roku 1994?

sirien píše:
tak to je zdrojem kritiky a pointou vtipů v parodiích


Takže "vtipné parodie" na nefyzická zranění po "zásahu sekerou" budou oprávněnou kritikou, kterou budou autoři akceptovat a reflektovat? No, nemusíš odpovídat, oba víme, jak to je.

sirien píše:
Ostatně právě proto se to d20 SW snažily řešit tím zdvojením HP na zranění a výdrž - což, mimochodem, bylo ve stejném roce co vyšla 3e - tj. efektivně to nutně musel být následek poptávky z doby ADnD, což je éra devadesátek.


Ale jistěže poptávka byla - jistěže simulace "z proseknutého svalu se do zítra vyspím" některým hráčům silně nevyhovovala a další se nad ní ušklíbali. Opět - proč se to snažíš stavět tak, že tvrdím něco jiného? Když semi snažíš vnutit stanovisko, které nezastávám, a pak ho vyvracíš ... tak máš pocit, že jsi zvítězil? Nerozumím tomuhle stylu debaty.

Máš za to, že tak jak je to popsané v Jad, že je "zranění" bezchybné, neparodovatelné, nebo jen že je "lepší než to staré". To je, zkus to akceptovat, meritem této debaty.
21.9.2021 13:37 - sirien
LokiB píše:
Vtipný je, že Markuse máš za pamětníka, ale moje paměti jaksi neuznáváš

Protože narozdíl od Tebe Markus nemá tendenci zobecňovat svojí vlastní zkušenost na celou herní populaci stlem "to se nás netýkalo, takže to nebyl problém vůbec".

LokiB píše:
proč se to snažíš stavět tak, že tvrdím něco jiného?

Protože když říkáš, že ta terminologie byla ok nebo že nebyla horší než ta současná, tak tvrdíš něco jiného.
21.9.2021 14:07 - Jerson
LokiB píše:
Ok, máš pravdu, ať je to tedy přesně "Jenže HP v JaD nesymbolizují zranění, ale vyčerpání, tak to asi nepůjde." To byl začátek té debaty.

Asi bych měl říct, že tohle moje konstatování vycházelo z toho, jak nám JaD popisoval Sirien a jak jsem ho pobral, přičemž jsem si odnesl, že (vážné) fyzické zranění má speciální mechaniku vedle HP. Přičemž to "vyčerpání" může zahrnovat i menší fyzické újmy, asi takové, ze kterých se člověk za pár hodin či pár dní vzpamatuje, aniž by ho nějak extra omezovaly. Což ale může být i říznutí do krve.

sirien píše:
Nerealističnosti HPček byly plný fóra - český i zahraniční - už v době 3e

Pro mě to byla první diskuse, na kterou jsem narazil, když jsem z tohoto serveru (tehdy ještě Basilisk Eye) byl odtažen na RPG F (tehdy Czech DnD) v roce 2002. Dodneš si pamatuju argument svázanými jednovaječnými dvojčaty, jedním na 1. a druhým na 20. úrovni, padající ze schodů.

A to byla (u nás) doba ADnD, a teprve nastupující 3e, pokud se nepletu.
21.9.2021 14:53 - Markus
sirien píše:
Protože narozdíl od Tebe Markus nemá tendenci zobecňovat svojí vlastní zkušenost na celou herní populaci stlem "to se nás netýkalo, takže to nebyl problém vůbec".


Tos mě jenom nepotkal ve vhodné diskuzi. :)
21.9.2021 16:03 - Corny
Já jen probruslím kolem a zopakuju, že je úplná blbost mluvit o tom, že "kdysi lidi brali jako zcela v pořádku a akceptovali, že HP jsou prostě jen čistě fyzické zranění, protože to bylo fantasy-like, a pak najednou přišla ta nová krev, co volala po realističnosti", když ADnD pravidla z roku 1978 výslovně mluví o tom, že je "směšné" považovat HP čistě za množinu fyzického zranění. Interpretace HP ze široka není žádné novátorství ani progresivismus, ale je to staré skoro jako DnD samo.
21.9.2021 18:50 - Aegnor
Loki: a tedy, když už jsi tu odcitoval ten Jersonův výrok, který dle svých slov řešíš.

Ano, v DnD 5e a JaD HP vyjadřují primárně vyčerpání, ne zranění. A pokud s tím nesouhlasíš (což jsou poslední dvě stránky diskuze, ve kterých jseš naprosto jasně proti tomuto výkladu), tak říkáš, že HP jsou v DnD 5e a JaD primárně zranění (a teď se nesnažím o falešné dilema, prostě opravdu nevidím žádný jiný způsob, jak si tvůj odpor vyložit).

Fake EDIT: Teď mě napadlo, že třetí výklad je "HP je abstraktní číslo naprosto odtržené od fikce", ale to pak jsou vlastně boje jenom nějaká eurodeskovka ... a jako rád bych viděl, co v příručce DnD 5e podporuje takovýhle výklad. Podle mě tam nic takového není. A cpát takový výklad do RPG příručky je dle mého názoru prasárna největšího kalibru. /EDIT

No, a řekněme že máš pravdu a HP jsou primárně zranění.
Moje postava válečníka na druhé úrovni (řekněme 20 životů) bojuje s orkem třímajícím obouruční sekeru a od orka schytá zranění, kdy si ork hodí 12 ( a k tomu +3 za jeho sílu) při hodu na dmg. Jak takové zranění vypadá? Je to největší poškození, jaké ten ork s tou sekerou zvládne udělit (vynechme teď kritické zásahy, pro jednoduchost úvahy). Takže to musí být jako dost hustý zranění, ne? Rozseknutý břicho? Proseknutý žebra? Rozpáraná noha? Vzhledem k tomu, že mému válečníkovi zbývá už jenom čtvrtina životů, tak takový popis asi i docela odpovídá.

No a válečník si jde lehnout, prochrápe osm hodin ... a najednou je úplně zdráv a ta děsivá rána, kterou včera večer dostal, je komplet vyléčená.
21.9.2021 18:56 - sirien
Aegnor: ve skutečnosti si Tvůj válečník dá hodinu voraz, spálí pár hit dice a je znovu ready. (Nemluvě o tom, že ještě během boje může v další svojí Akci za bonusovku chytit Druhej dech a bejt během 10 vteřin skoro v pohodě jen z adrenalin rushe).
21.9.2021 19:28 - malkav
Zkusím sem vnést jednu myšlenku - i v případě vnímání ŽIVOT (HP) čistě jako fyzického poškození nemusí znamenat, že zásah za 15 HP má stejný efekt na postavu s 20 a na postavu s 80 životy. Tedy ani mechanika, která bere životy jako fyzické poškození, není rozbitá.
21.9.2021 19:54 - LokiB
Aegnor píše:
kdy si ork hodí 12 ( a k tomu +3 za jeho sílu) při hodu na dmg. Jak takové zranění vypadá? Je to největší poškození, jaké ten ork s tou sekerou zvládne udělit (vynechme teď kritické zásahy, pro jednoduchost úvahy). Takže to musí být jako dost hustý zranění, ne?


Budu-li se držet striktně mantinelu tvého dotazu - tak ne. Můj přístup je, že velikost uděleného zranění je relativní (to jsem tu už psal), že zranění 12 hp postavě na první úrovni a postavě na 20 úrovni není to samé.

Ork se sekerou, který zraňuje max za 12+3=15 životů (nebo tedy o něco víc při kritickém zásahu), je schopen rozseknout hlavu postavě na první úrovni jedním úderem, ale jeho schopnost vážně zranit postavu na 15. úrovni je malá. On se prostě s největší pravděpodobnosti nedostane k úderu, aby té postavě na 15. úrovni mohl rozseknout břicho, typicky jí udělí maximálně nějaké modřiny a povrchnější seky.
21.9.2021 20:08 - LokiB
sirien píše:
Protože narozdíl od Tebe Markus nemá tendenci zobecňovat svojí vlastní zkušenost na celou herní populaci stlem "to se nás netýkalo, takže to nebyl problém vůbec".


Říká ten, který má tendenci používat argumenty "takhle to prostě je, protože mám pravdu, smiř se s tím".
a ještě u toho ty výroky křivíš, což je tuplem smutný :(

Ty tvrdíš: "byly toho plný internety, že to lidem vadí" (aniž bys tehdy na ty internety vůbec chodil)

Já tvrdím: "byly toho podobně plné internety, jako jsou dneska plné tvrzení, že 2E forever a 5E fuj. tedy ano, taková témata se diskutovala, lidi o nich normálně mluvili, někomu to vyhovovalo líp tak, jinému onak (a to platí i o tom samém tématu v DrD, i to jsme tehdy řešili, stejně jako to teď po 27 letech, řešíme tady). Většina lidí na diskusních skupinách ADND / DrD, kam jsem tehdy chodil, tu nerealističnost nebrala jako zásadní problém. Stejně jako nebere jako velký problém, kdyby bylo celé zranění jen pouhý stres. prostě většina lidí to hraje ja zábavnou hru, podobnou deskovce a tyhle "zásadní spory" jsou jim ukradený. tehdejší systém pro ně fungoval, nový pro ně funguje taky"

Jenže když máš potřebu to vždycky bagrovat do extrému "my máme pravdu a jo a jo a jo" a proto je i tato diskuse tak vyhrocená :)

Nikdy netvrdím, že jsem obsáhl celou komunitu hráčů a her. Těžko mi ale vezmeš, že jsem se tehdejších diskusí prostě přímo účastnil (a v některých jsem velmi plamenně poukazoval na různí problémy, které interpretace fyzickým zraněním mohou působit a hledal spolu s dalšími cesty, jak si je ve hrách nezpůsobit).

Ale to, že převažující fyzické zranění z bojů lidé tehdy chtěli, a že symetrie zranění byla tehdejším paradigmatem, takže se neřešily možnosti jako "vlastní postavy spíše stres, cizí postavy a monstra hlavně krev" ... je fakt. Že případná symetrie tehdy byla pro většinu obtížně akceptovatelná ... taky. Doba a hráči se změnili, i to je fakt. Dneska už asymetrie možná tolik nevadí (nevím, dnešní scénu nesleduji zdaleka tolik jako tehdy, takže o to, co se píše na internetech o asymetrii moc nevím ... třeba jsou i dneska internety plné toho, že "asymetrie je fuj"? ale to víš jistě líp než já :)
21.9.2021 20:14 - Aegnor
Loki: neřeš teď "co znamená zranění za 15 životů na první a dvacáté úrovni". Ano, jsem si vědom, že jsem to několik stránek předtím zmiňoval. Ale teď jsem popsal konkrétní situaci s konkrétníma číslama a položil konkrétní dotaz. Tys odpověděl na něco úplně jiného.
21.9.2021 20:21 - LokiB
Myslíš tuhle otázku?
"Takže to musí být jako dost hustý zranění, ne? Rozseknutý břicho? Proseknutý žebra? Rozpáraná noha?"

Odpověď je: Nemusí to být dost hustý zranění
21.9.2021 20:23 - sirien
malkav: tahle myšlenka tu už byla a je nesmyslná - stranou toho, že to je samo o sobě zakecávání relativismem kdy zranění je dané poměrem zranění/maxHP, tak to vůbec nefunguje s žádnými dalšími mechanikami (léčení, tempHP, druhý dech...)

Loki: přestaň to okecávat, podívej se do té tabulky, smiř se s tim, že ty v ní vyznačené konflikty byly platné už u ADnD a ta terminologie byla prostě špatně vždycky.

Že někdo něco nebral jako zásadní problém... to je tak staromilská demagogie - že to nebyl zásadní problém a šlo s tim žít nijak neznamená, že to nebylo špatně a že to jinak neni lepší. A že tehdy třeba někdo nevěděl jak to dělat líp takže se to dělalo nejlíp jak to šlo taky neznamená, že to tehdy bylo teda vlastně dobře (natož stejně dobře jako dneska).
21.9.2021 20:24 - Aegnor
Aha, takže rána, která postavě sebere 3/4 životů nemusí být husté zranění. Cool.

EDIT: A než zase napíšeš něco o úrovních a počtu životů, tak ti tady odcituju a vytučním ty důležité části mého dotazu.

Aegnor píše:
No, a řekněme že máš pravdu a HP jsou primárně zranění.
Moje postava válečníka na druhé úrovni (řekněme 20 životů) bojuje s orkem třímajícím obouruční sekeru a od orka schytá zranění, kdy si ork hodí 12 ( a k tomu +3 za jeho sílu) při hodu na dmg. Jak takové zranění vypadá? Je to největší poškození, jaké ten ork s tou sekerou zvládne udělit (vynechme teď kritické zásahy, pro jednoduchost úvahy). Takže to musí být jako dost hustý zranění, ne? Rozseknutý břicho? Proseknutý žebra? Rozpáraná noha? Vzhledem k tomu, že mému válečníkovi zbývá už jenom čtvrtina životů, tak takový popis asi i docela odpovídá.

No a válečník si jde lehnout, prochrápe osm hodin ... a najednou je úplně zdráv a ta děsivá rána, kterou včera večer dostal, je komplet vyléčená.


A, sorry, koukám, že jsem tam tu otázku nějak omylem smazal. Takže, pardon, aby to bylo komplet - Tobě taková situace, kdy se za noc postavě vyléčí zranění, které jí sebralo 3/4 životů, dává smysl?
21.9.2021 20:27 - sirien
Aegnor: ano, to je odabstrahováno do bezvýznamnosti.

Ksakru kde je Quentin, když mám takovou krásnou příležitost vmést mu tuhle dokonalou demonstraci naprosté metahernosti HPček na úrovni Fate pointů... teda, ok, Quentin hraje systémy s nízkým množstvím HP bez výrazné progresse - nicméně i tak.

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.067023038864136 secREMOTE_IP: 35.173.48.18