ShadoWWW píše:
Markus: To je zavádějící. Záleží, co nazýváš "staré DnD". Já jím nazývám 1. a 2. edici.
"Starým D&D" nazývám:
- Původní D&D
- Basic D&D
- Advanced D&D
první edice
Tj. tři různé varianty hry, z nichž dvě ti ve výčtu chybí (respektive nesprávně shrnuješ tři různé edice pod jednu "první edici"). Druhou edici bych tam neřadil, ta už je divná a napůl cesty k třetí, i když teda stará je dost.
V OD&D se nechci hrabat, nemám na to morálku (moc roztahané příručky).
V Basic D&D (prostřednictvím OSE) má rudý drak DC 10 a jako příklad uvedeno 45 životů.
- Všichni a všichno házejí na životy 8stěnnou kostkou, rozsah bonusů za Con je malý.
V AD&D 1e má (prostřednictvím OSRIC) má rudý drak HD 9 až 11, a životy se opět hážou k8, takže bude mít zhruba stejně - tj 45 životů. Kdes vzal zmínku o "prastarém" a že by měl mít na každé kostce osmičky, to netuším. (A pro jistotu se teda dívám i do původního Monster Manualu, ale není to tam.)
Ale pointou není hádat se o mechanikách edic D&D. Pointou je říct, že 5e má šílenou inflaci životů. A ano, je to šílená inflace, i když poměr životů bojovníka vs. draka se třeba nezmění. Jenomže například zůstávají statické zranění zbraní a kouzel, takže při šílené inflaci se i ten bojovník (natož drak) rychle dostane do stavu, kdy ho sekáním mečem nezabiješ ani za půl dne - což se prostě ve starém D&D neděje. Tam stále funguje představa hit pointů jako fyzického zranění.
V 5e se ta představa dost hroutí, a jak Sirien správně poznamenává, ty short resty a long resty tomu zasazují hřebíček do rakve. (Ve starém sis vyléčil tak 1–3 životy
denně při odpočinku, protože to prostě bylo fyzické zranění - byť tam vzniká jiná problém s tím, že drsnější postavy se paradoxně do plných léčí déle)
===
Mimochodem, video k tématu:
https://youtu.be/Qju_l8XlzAs
===
EDIT:
York píše:
AFAIR má válečník d10 na životy i v oDnD, takže na 10. úrovni má v průměru 55 a s trochou štěstí klidně přes 70. A v ADnD už je i con bonus, takže 70+ úplně s přehledem.
Ano. Ale na 10. úrovni je bojovník polobožská vraždící mašina s vlastním panstvím, armádou a mocí na úrovni draka. V pozdějších edicích byla inflace nejen životů, ale i úrovní.