Jerson: Jestli tu padají nějaká pro tvůj jemnocit suboptimální slova, pak promiň :-). Prosím tímto ostatní o superoptimalizaci slovníku. Pravda je, že jsem slovo suboptimální zvolil také suboptimálně z pohledu optimálního vyznění.
Asi by se slušelo dodat, že to fuj-slovo bylo vztaženo k případům, kdy roleplaying nějakého charakteru vyžaduje pro věrohodnost volby, které jsou z pohledu systému znevýhodněním. Tedy rozhodně neplatí, že "dobrý roleplaying"="masochismus". To rozhodně ne. Ale pokud si hráč zvolí nějaký charakter postavy a dodrží ho, i když později přijde na nějakou mechaniku, legální kombinaci featur, která by citelně zvýšila užitečnost jeho postavy v boji, ale přesto si ji nevezme, protože by to neodpovídalo zamýšlenému charakteru postavy, pak jde o dobrý roleplaying.
Nicméně systém by opravdu neměl trestat podobné chování komplikacema pro kohokoli, ať už hráče nebo DM.
Alnag: Ten čaroděj opravdu není šprajc, a kupodivu se hrát dá. Jen je to někdy k zešílení, protože musí situaci, kterou tradiční kouzlič řeší vykopnutím dveří a bleskem, vyřešit zcela jinak, a pravidla v tom ani v nejmenším nepomáhají, naopak. Je to skutečné močení proti větru. S žádnou jinou postavou jsem nebyl nucen použít tolik hlavologie. A ani tahle postava se neobešla bez prostředků, jak si, byť s rizikem, zachránit řiť. Systém s tím nepočítá a je třeba vyhovět i bijcům. Obávám se právě proto, že podobná postava už bude ve 4e až do dalších doplňků nemožná bez obrovské práce na straně DM. Tohle je tedy třeba můj důvod, proč se zatím vyhnu 4e - snadná optimalizace postav pro boj, hodně práce pro DM pro dobrodružství, kde je boj jen více či méně nutným zlem. Ale žádná tragedie to není. Dalo by se to, jen mám pocit, že jsou snazší cesty. Zato z mým paladinem by 4e fungovala báječně ve všech ohledech :-).