Kultura

Alnag
28.5.2008 14:07
Dungeons & Dragons 4e (II)
Diskuse o čtvrté edici pravidel Dungeons & Dragons po jejich vydání. Prosíme i přes vypjaté téma o dodržování základních pravidel netikety, tak jako v jiných diskusích.

Navazuje na více či méně spekulativní diskusi o 4E.
20.12.2012 18:34 - Vojtěch
Tak fantay pro 4E je docela samo, ale jsetli poušť, les, hororový hrad, nebo tak něco :)
20.12.2012 19:16 - Sparkle
Cokoliv. Mám velký talent na přefluffování, ale mizivý talent na vymýšlení taktických a technických vychytávek do boje.
21.12.2012 11:36 - wlkeR
Můj předposlední funny encounter zahrnoval zbořený most, rozvodněnou řeku na dně kaňonu a druida co uměl měnit podobu mezi human/ankylosaurus/obří pták/obří žralok. Na začátku postavy ranami ocasem rozmetal po celý mapě, pak si přeletěl k těm co přistály na zbytcích mostu, a když chudáci naskákali do řeky, aby uplavali.....

Poslední byl pak královská hostina. Zakázané zbraně, antimagický štít (neškodná magie, tedy utility powersy fungovaly), spousta panikařících šlechticů a záplava potvor lv 1-5 (postavy jsou lv10). Všichni si opravdu dost vyhráli.

Budoucí funny encounter obsahuje 5 ostrovů vysoko nad jezerem, teleportační síť a mitrilového draka :D

Naskenoval bych ručně malované mapy, ale neznám mašinu, do které by se vešly.(

Toliko řečeno, asi nejoblíbenější varianta pro mojí bandu bylo, když jsem jim dal na stůl obrys místnosti, každý dostal fixu určité barvy a řekl jsem jim: "Označ 5-8 políček svojí barvou." Pak jsem řek postavám, že určité dlaždice obsahují barevné symboly. Samozřejmě se všichni nahrnuli k těm svým a chtěli je vyzkoušet, zatímco ti chudáci na které nezbyly barvy se pachtili se sólo příšerou. Každá dlaždice měla nějaký bonus (třeba umožnila postavě létat) a malou nevýhodu (dala jánevim 5 damage). Ale všichni byli strašně happy, protože si to vyrobili sami.
25.12.2012 16:42 - Pepa
Mám dalších pár otázek:

1) Tabulka Difficulty Class (DC) Values (DMG 42) se i po svých erratech hodně liší od tabulky Třída obtížnosti podle úrovně (překlad PHB 179). Která z tabulek je správně? Ostatně ani jedna z tabulek nedodržuje "rule of thumb" a sice, že DC mají být nastavené jako Easy 10, Moderate 15, Hard 20 + polovina levelu toho, kdo ověření dělá...

2) Je možné zaútočit na zbraň/zbroj/štít a tím ji protivníkovi nějak poškodit? Jsou nějaká pravidla pro to, když chce jeden druhému vykopnout/vyrazit zbraň z rukou?
25.12.2012 19:23 - Assassin
Pepa: 2) Obecně to nelze. Pravidla pro to nejsou. Taková dovednost spadá pod schopnosti povolání, konkrétně bojovník 17. úrovně má schopnost Exorcism of Steel, která umí vyrazit a případně i přebrat zbraň nepříteli. Možná je takových schopností víc, ale vím jen o téhle.

Přesto nevím o tom, že by pravidla něco takového řešila, je asi na DMovi, co umí šestiruká marilith s pěti meči místo šesti, nebo jak se zachová Orcus, když mu 17. úrovňový bojovník kritikálem vyrazí Wand of Orcus (asi si klekne na kolena a začne brečet, právě přišel o jedinou at-willku a tak mu nezbývá než házet kostkou, aby něco udělal aspoň jednou za 6 kol).
25.12.2012 23:03 - Alnag
Assassin píše:
Pepa: 2) Obecně to nelze. Pravidla pro to nejsou.


Nesmysl. Je to RPG, lze cokoliv. Pravidla pro to specifická nejsou, je proto třeba sáhnout po pravidlech obecných. Je to evidentně obtížná záležitost, může to být třeba těžké ověření dovednosti (a pokud selže, postava se odkryje, takže poskytne protivníkovi bojovou výhodu až do konce dalšího kola), v případě, že jde o magickou zbraň, to dokonce může být náročný skill-challenge.
4.1.2013 13:50 - Pepa
Dalších pár otázek:

1) Opravdu akce Příprava akce (ready an action) vyvolává příležitostné útoky? Podle překladu Příručky hráče ano, ale v anglické + v erratech + na internetu to tak nejspíš není...

2) "Pohyb zpět a zteč"
Že je možné k protivníkovi pohybovou akcí přijít a následně standardní akcí ztečovat (čímž se útočník opět přiblíží), to chápu. Nelíbí se mi ale následující situace: Mezi útočníkem a protivníkem je jedno volné políčko. "Normální" je, že útočník přijde a zaútočí, ale náš hráč jde jako pohybovou akci o pár políček pryč (!) jenom proto, aby měl rozběh na zteč, kterou pak "jde zpět"... Takovéto "cukání" mi teda přijde hodně crazy. Opravdu to podle pravidel jde? Děláte to někdo v družině? Jaký na to máte názor?
4.1.2013 14:15 - Quentin
1) ready akce a attack of opportunity? WTF!
Ne :)

2) Jasně. Charge se nijak výrazně nevyplatí. A když už si na to někdo udělá postavu (barbar např.), tak proč ho omezovat.
4.1.2013 14:43 - noir
1) Já myslím, že v pravidlech jsem to někde viděl. Ale neviděl jsem to nikoho hrát...
2) Dá se to popsat - třeba tak, že "odtančil z dosahu jeho meče a pak využil promáchnutí, aby se mu dostal na bleskovým útokem na tělo." Taky v tom problém nevidím. Ale chargování je dost OP, je to jeden z mála jistých způsobů, jak snadno optimalizovat postavu...
4.1.2013 15:31 - Pepa
1) V českém překladu na straně 296 je totiž následují odstavec:

"Vyvolání příležitostných akcí
Pokud si připravíš akci, která normálně vyvolává příležitostné
akce, vyvolá je dvakrát: Když si akci připravíš a když akci
provedeš.

Příklad: Pokud si připravíš útok na dálku vedle nepřítele,
vyvoláš tím jeho příležitostný útok. Pokud jsi vedle něj i ve
chvíli, kdy útok na dálku provedeš, vyvoláš tím příležitostný
útok znovu."

2) Tak, že se zteč nevyplatí...

a) Zrovna jsem bojovníkovi dal Rohatou přilbu, tak se do ztečování úplně zbláznil...

b) Já to jako DM za nestvůry také nedělám. Goblini, skřeti, koboldi i další neinteligentní nestvůry (vlci, medvěd, ...) mají většinou pouze jeden (základní) útok a bonus +1 za zteč rozhodně neurazí. Ale abych jimi pohyboval stylem "3 pole zpět, 5 polí vpřed", tak to mi přijde hodně divné... (Obzvlášť u těch neinteligentních nestvůr.)

c) Čistě příběhový/fikční důvod. Asi jsem nikoho neviděl tímhle stylem bojovat/šermovat. Aby v rámci jednoho pohybu šel zpět a hned vpřed...?!
4.1.2013 16:26 - Quentin
Pepa:
1) Tam se nepíše, že ready action provokuje opportunity attack. Jen akce, které běžně provokují OA, je provokují v době přípravy i provedení. Osobně bych se na to vybodl a nechal je provokovat jen při provedení.

2a)Při zteči nelze používat žádné powery (pokud není uvedeno jinak přímo u poweru). Většina povolání má lepší at-will powery než +1 k útoku. Specifické buildy (barbar, rohatá přilba, whatever) jsou na tom jinak, ale přesto se ta situace, kdy si potřebuješ zacouvat a chargenout nedostane do hry dost často, abys je musel šikanovat.

2b) To samé - do hry se to nedostane tak často. Netřeba řešit. Nezapomeň, že charge musí být straight line k nebližšímu čtverci. Většinou se snažíš spíš dojít na flanking apod. Nemluvě o tom, že jako vypravěče tě k tomu nikdo nenutí. Obtížnost encounteru to moc neovlivní.

2c) Hraješ 4e. Jestli tě krok dozadu a výpad moc vytáčí, tak musíš mít problém i s hromadou powerů :)
4.1.2013 22:35 - hadrian
Taky si myslím, že pohyb zpět a pak charge je víc než v pohodě - nezapomeňme, pohyb z přilehlého pole provokuje Příležitostný útok - hráč zariskuje zranění aby získal +1 k útoku a bez zvláštních věcí navíc z normálních schopností, nevím proč to někomu přijde OP. Posunem to nevyřeší, protože na zteč potřebuje minimálně 2 pole, takže vždycky si zariskuje při tomhle.

To spíš defendery na straně družiny může štvát taktika - posun a zteč na někoho dalšího... Takovej Orc z Monster Vaultu je s bonusama při zteči výborný monstrum na tuhle "taktiku". Jen Bojovník je v pohodě, u něj i shift provokuje příležitostný útok. Já osobně tím hráče neprudím. :)
4.1.2013 23:05 - ShadoWWW
Taky si myslím, že zteč (charge) v této taktice pro běžné postavy moc výhodná není. Proč riskovat příležitostný útok jen kvůli +1 k základnímu útoku?

Ad to dvojnásobné vyvolání příležitostných útoků: V původním PHB to opravdu není. Ten odstaveček, který citoval Pepa, se do překladu dostal z Rules Compendium str. 248, tedy z nové úpravy v Essentials.

Rules Compendium, strana 248 píše:
Triggering Opportunity Actions
If a creature readies an action, that normally triggers opportunity actions, it triggers them twice: when it readies the action and when it takes the action.
Example: If an adventurer readies a ranged attack while adjacent to an enemy, he provokes an opportunity attack from that enemy. If he is still adjacent to an enemy when he makes the ranged attack, he provokes an opportunity attack again.
5.1.2013 09:14 - Pepa
1) Nyní je tohle jasné. Děkuju za odpovědi.

2) @Hadrian, ShadoWWW: K příležitostným útokům zde právě nedochází. Psal jsem totiž, že mezi útočníkem a nepřítelem je jedno volné políčko, tedy málo na to, aby se ztečovalo přímo, ale dost na to, aby se při pohybu zpět nevyprovokoval příležitostný útok...

@QuentinW: Že se to do hry moc nedostane, tak to zase těžko říct. Nestvůr je obecně víc než hrdinů a často se stane situace, že je mezi nestvůrou a hráčckou postavou přesně jedno volné políčko... Co se týče obstoupení, tak to je žádanější (pro postavy i pro nestvůry), ale je-li "kolem" dostatek prostoru, tak je samozřejmě možné "jít zpět" na takové místo, aby při následné zteči vznikl i ten flanking. Což je další důvod, proč se mi toto prostě nelíbí... S powers zatím nemám problém. Některé jsou uvěřitelné více, některé méně, ale to beru jako schopnosti epických hrdinů, kdežto úmyslné "šílené" pohyby na herním plánu beru jako munchkinování...

P.S. Mohli byste mi ještě, prosím, poradit s moji starší otázkou?

3) Tabulka Difficulty Class (DC) Values (DMG 42) se i po svých erratech hodně liší od tabulky Třída obtížnosti podle úrovně (překlad PHB 179). Která z tabulek je správně? Ostatně ani jedna z tabulek nedodržuje "rule of thumb" a sice, že DC mají být nastavené jako Easy 10, Moderate 15, Hard 20 + polovina levelu toho, kdo ověření dělá...
5.1.2013 11:52 - ShadoWWW
3) Správně je to, co je v překladu, tedy tabulka na str. 179 v překladu PHB. V DMG to bylo erratováno stejně (stačí mrknout do posledních errat). Doporučil bych ti stáhnout si i překlad DMG - tam na straně 46 je nejnovější verze tabulky Třída obtížnosti a zranění podle úrovně (tedy erratovaná verze té z originálu DMG na str. 42).

Co se týče rule of thumb na toto téma, tak to vychází z původních tabulek a Wizardi se nikdy neobtěžovali toto "pravidlo" opravit.
6.1.2013 12:53 - Pepa
Díky moc za odpovědi. Errata mám poslední ze srpna 2012, novější jsem nenašel... Až budu mít čas, tak zase sepíšu další chyby (většinou překlepy nebo stylistické chyby), které jsem našel v nejnovějším překladu Příručce hráče.
6.1.2013 14:25 - Blaine
Pepa - ber to tak, ze hrdina udela jedno preslapnuti dozadu, napne svaly na lytkach a skoci po oponentovi s nadavkou na rtech. Proste si nakroci na lepsi rozmach. Ono to totiz docela dava smysl pri filmovem stylu popisu a kdyz mas hrace, kteri ti rovnou hazi kostkama a proste popisuji a sami si pocitaji bonusy a tobe jenom rikaji, kolik hodili, protoze uz presne vi, co maji pricitat nebo to dokonce ani nerikaji, protoze uz proste vi, jake AC musi trefit tak do toho dokonce i odpada to hlaseni padnutych cisel. Skoda, ze jeste damage si takhle nezvladneme rict.
A abych pravdu rekl, jak tady jiz bylo zmnineno, tohle neni ale vubec munchikonovske, ja to delam s monstry normalne. Ten byk potrebuje vic mista na ziskani momenta, aby mohl hranicare s meci nabrat na rohy. Nebo tenhle orc s obourucni sekerou? No ten potrebuje poradne misto na rozmachhnuti proti tomu zlodejickovi.
V tomhle ohledu je dobre brat policka jako imganirnani prostor, ne jako presne definovany ctverec 1,5 metru na 1,5 metru.
6.1.2013 18:53 - Vojtěch
A hlavně si to mockrát nezopakuješ, protože oponent, který nechce bojovat se pokusí vzdálit víc a bojovník si tě nenechá jen tak uniknout.
6.1.2013 23:10 - Merlin
pepa: no..pes než chce skočit, tak si taky couvne :)
5.3.2013 14:36 - Hadati
Jak řešíte pravidla u aury, blastu a burstu, pokud je využíváte proti nepřátelům např. ve vzduchu? Tedy, jak toto užití vidíte prostorově?

Pro přispívání do diskuse se musíš přihlásit (zapomenuté heslo). Pokud účet nemáš, registrace trvá půl minuty a 5 kliknutí.

Věděli jste, že...
Na d20.cz můžete mít svůj vlastní blog. Pokud chcete napsat o nečem, co alespoň vzdáleně souvisí s RPG, můžete k tomu využít našeho serveru. Tak proč chodit jinam? >> více <<
Jak se chovat v diskuzích
Přehled pravidel pro ty, kteří k životu pravidla potřebují. Pokud se umíte slušně chovat, číst to nemusíte. >> více <<
Formátování článků
Stručné shrnutí formátovacích značek zdejších článků, diskuzí, blogů a vůbec všeho. Základní životní nutnost. >> více <<
ČAS 0.11807489395142 secREMOTE_IP: 3.17.5.68