Blaine: Upozorňuju, že já zvyšoval dmg potvorám, ne hráčům :-) Ale kupodivu i to zrychluje souboj. Životy dělám většinou tak, že se podívám, kolik hp má srovnatelná potvora na daném levelu a třídě a trochu pohnu o pár hp podle toho, jak moc se liší konstitucí. Třeba solo potvoru, která měla podle MM1 pravidel 1400 hp jich bude mít podle nových max. 1200. Spíš ale klidně do hry dej předmět, věc, která umožní soubouj vyřešit třeba už v půlce souboje. Hezký je k tomu povídání v knížkách o dracích ("dostaň draka do bloodied, pak se s ním dá zkusit vyjednávat" :)).
Jinak, pokud se hráči rozhodnou nepoužít silnější powery, je to problém pak obecně. Jen at-willkama jsou nudný souboje všechny. Tvoje úloha jako DMa je, aby postavy chtěli a použili i zajímavější powery. Ale pak jim dát zase šanci na odpočinek nebo možnost získat jejich použití znovu jinak, když long rest není možný.
Encounters jsou designované tak, že i na 3. lvl musíš absolvovat několik soubojů, než máš long rest. A já když vidím, že jsou postavy fakt vyšťavený, prostě umožním za splnění nějaké podmínky (na bojišti nebo i mimo boj, díky náhodě či interakci s NPC) použít akční bod navíc, spálit druhý dech podruhé v souboji. Nebo ho spálit výjimečně někde jen za minor akci. Nebo jim umožním vrátit si použití jedné daily, transfer léčivých vln od někoho, kdo jich má hodně k jinému, co nemá žádnou atp. Vždy ale jako odměnu za hezkou hru, scénu či obětování se. Nikdy na to není nárok, ale na druhou stranu - beru to jako DMův příspěvek k plynulosti a zábavnosti hry pro všechny u stolu.
Sice jsem nepřítelem názoru, že "souboj má být jen, když posouvá příběh", ale rozumím té myšlence do té míry, že prostě souboj pro souboj nemá smysl. Posouvat příběh zrovna nemusí, někdy stačí i jen, aby ilustroval sílu protivníka, nehostinnost okolního prostředí, marnost snažení se družiny tím kterým způsobem (jo, jsem old school - prostě všechno neumlátíš) - zkrátka se většinou snažím vytvářet tlak na hráče, protože pak opravdu přichází nezapomenutelná řešení :)
..a naopak, někdy nechám zvolnit tempo..je to sakra psychologie. Aplikovaná :-) Ale na tohle téma tu taky někde Alnag hrozně hezky něco psal - myslím že se to týkalo rytmiky hry, napětí ve hře a seriálů vůbec.